Annons

Onoff - 25% 7/7-10/7

Produkter
(logga in för att koppla)
Sedan i frågan om prisnivåer vill jag ändå försvara OnOff lite. De har ju haft en fungerande lägstapris- garanti. Med en mobil med Prisjakt har jag alltid fått lägsta pris utan diskussion. SIBA är arroganta och vägrar diskutera pris, El-Giganten lurar på alla okunniga kunder utgående modeller eller skräp de har för mycket av i lager, oseriösa som fan är de.

Edit: vad härligt att få vara så där fyrkantigt generaliserande, särskilt när man är i affekt.. :)
 
Nå, jag förstår vad ni menar, men jag har ju tekniskt sett ingen skuld eftersom jag inte har fått några 2 500 kr eller varor motsvarande detta belopp. Jag har redan bestridit beloppet hos Resurs Bank och hänvisat till konkursförvaltaren om de vill ha pengarna. Jag kommer köra detta race några varv, logiken är ju klockren.

Logiken förefaller snarare lite luddig. De 2500 kronorna är väl din bonuscheck? Det är en fordran du har på bolaget OnOff som är försatt i konkurs. Huruvida du kan få pengar för din bonuscheck är rätt tveksamt eftersom den dels är en icke-prioriterad fordrad och dels hade du inte kunnat få pengar för den innan konkursen heller, utan bara kunnat använda den som (del)likvid vid köp hos OnOff.

Din skuld till Resurs Bank påverkas inte alls av att OnOff gått i konkurs. Den har inte ett dugg med konkursen att göra.
 
Nja, det stämmer ju om du planerar köpet i förväg. Jag pratar fortfarande om säljsituationen.
Den skiljer sig inte på något principiellt sätt. Man kan låta bli att köpa tillbehören om man inte vet hur marknaden ser ut för sådana. Därefter ta reda på vad konkurrenternas priser är, och sen köpa hos den säljare man tycker är bäst och/eller billigast.

Eller göra som nedan.

Nuförtiden kan man tack och lov surfa med telefonen när man är på plats. funkar i alla fall för lite dyrare grejer och om telefontäckningen är god :)
 
Canon G12 var efter -30% rabatt, nersatt till ca. 3400:-, visst bra kamera till ett vettigt pris, men den är nu relativt iskall, Canon kommer inte med en ny G13 modell med så liten sensor, - när Fujifilm X100 med en
APS-C sensor är mycket bättre, mycket dyrare, ja, men kameratypen mätsökare med små mått, det är vad som kommer snart från Canon, då kommer liknande modeller tätt efter, från de flesta tillverkare.

http://www.canonrumors.com/2011/06/powershot-g13cr1/ rykten ;)
Därav slog jag till på G12an för jag kände att G12an är extremt bra den med
 
Detta jävla skitföretag OnOff som jag handlat mycket på har som en del av konkursen stulit 2 500 kr av mig. Beroende på att presentkort inte gäller efter den 12/7.

Vore intressant om någon kompetent person som kan reglerna kan berätta om det är en oundviklig del av en varslad konkurs att inte lösa in betalade presentkort. Och att det inte räknas som prioriterade skulder.

Obs jag undanber mig alla som bara gissar och tror.

Som tur är har jag en OnOffkortsskuld som något överstiger detta värde, så jag har precis ställt in betalningen till OnOff. Så får konkursförvaltaren höra av sgi, men som de själva säger om presentkort så är det inte prioriterat från min sida att betala.

Dra åt h-e, OnOff.

På OnOff:s hemsida hänvisar de hit: http://www.hamilton.se/ONOFF-i-konkurs/

Längst ner på den sidan finns möjligheten att ladda ner en blankett för anmälan av anspråk. Den kan du skicka till angiven adress, faxnummer eller e-postadress.

Mvh
Nippertippan
 
Sedan i frågan om prisnivåer vill jag ändå försvara OnOff lite. De har ju haft en fungerande lägstapris- garanti. Med en mobil med Prisjakt har jag alltid fått lägsta pris utan diskussion. SIBA är arroganta och vägrar diskutera pris, El-Giganten lurar på alla okunniga kunder utgående modeller eller skräp de har för mycket av i lager, oseriösa som fan är de.

Edit: vad härligt att få vara så där fyrkantigt generaliserande, särskilt när man är i affekt.. :)

Just på minneskort har deras garanti funkat noll. När jag påpekat att de har avvikande priser vill de inte längre göra affär. Att då köpa minneskortet, trots dubbla priset och sen utnyttja garantin kändes osäkert.

Och ja, SIBA, som jag tyvärr köpte en TV av igår för mina föräldrars räkning, har samma problem men inte lika omfattande.
 
Logiken förefaller snarare lite luddig. De 2500 kronorna är väl din bonuscheck? Det är en fordran du har på bolaget OnOff som är försatt i konkurs. Huruvida du kan få pengar för din bonuscheck är rätt tveksamt eftersom den dels är en icke-prioriterad fordrad och dels hade du inte kunnat få pengar för den innan konkursen heller, utan bara kunnat använda den som (del)likvid vid köp hos OnOff.

Din skuld till Resurs Bank påverkas inte alls av att OnOff gått i konkurs. Den har inte ett dugg med konkursen att göra.

Jag har inte någon bonuscheck, jag har köpt regelrätta presentkort, dvs OnOff-pengar för någon annan att handla för. Som att köpa en vara om än inte bestämd. I mina ögon. Jag förstår inte varför jag inte får handla för mina OnOff-pengar men mina tusenlappar tar de tjuvarna gärna emot.
 
När det gäller fall som detta så är tiden en faktor. För det fall din fordran uppstått innan du gjorde ett kreditköp som (sker momentant) överlåtits till kreditgivaren så har du rätt till att kvitta din fordran, se 16 § 1 st konsumentkreditlagen.

I klartext betyder det att om du har ett krav mot Onoff (presentkortet) och de överlåtit det krav de hade på dig efter att du fått eller köpt presentkortet så kan du kvitta mot köparen av fordran annars inte.

mvh Gordon


Problemet är att banken betalat 2500 till OnOff när de köpte fakturan/skulden. Så du har en skuld till dem, inte till OnOff.

Intressant i alla fall. Skriv här hur det går.
 
Jag har inte någon bonuscheck, jag har köpt regelrätta presentkort, dvs OnOff-pengar för någon annan att handla för. Som att köpa en vara om än inte bestämd. I mina ögon. Jag förstår inte varför jag inte får handla för mina OnOff-pengar men mina tusenlappar tar de tjuvarna gärna emot.

Se mitt inlägg ovan
 
När det gäller fall som detta så är tiden en faktor. För det fall din fordran uppstått innan du gjorde ett kreditköp som (sker momentant) överlåtits till kreditgivaren så har du rätt till att kvitta din fordran, se 16 § 1 st konsumentkreditlagen.

I klartext betyder det att om du har ett krav mot Onoff (presentkortet) och de överlåtit det krav de hade på dig efter att du fått eller köpt presentkortet så kan du kvitta mot köparen av fordran annars inte.

mvh Gordon

Tack, nu blev det lite mer komplicerat men jag tolkar dig som att jag skulle kunna skicka presentkorten till Resurs Bank som betalning för kreditskulden! Det är ju genialt!!,
 
Jag har inte någon bonuscheck, jag har köpt regelrätta presentkort, dvs OnOff-pengar för någon annan att handla för. Som att köpa en vara om än inte bestämd. I mina ögon. Jag förstår inte varför jag inte får handla för mina OnOff-pengar men mina tusenlappar tar de tjuvarna gärna emot.

Aha. Jag kom ihåg fel. Ja, det är ju inte samma sak riktigt, men jag tror inte att det ändrar något i praktiken. Din fordran är fortfarande en lågprioriterad fordran, så det är nog inte så stor chans att du får något utbyte för ditt presentkort.

Fortfarande är det så att din OnOff-kortskuld inte har ett dugg med ovanstående att göra eftersom den skulden är till ett annat bolag.
 
Lämna aldrig ifrån dig bevismedel, i detta fall presentkorten, till annan än domstol om inte bevis om mottagande av sagda bevismedel utväxlas.

Då jag inte vet om du fick eller köpte presentkortet innan du köpte något på kredit med RB som kreditgivare av Onoff så kan jag inte säga om du har rätt att kvitta din fordran eller ej.

Jag skulle kontakta RB per mail eller snail mail och framställa en kvittningsinvändning. Det är ett mycket seriöst företag och de kommer att hantera detta på ett professionellt sätt.



Tack, nu blev det lite mer komplicerat men jag tolkar dig som att jag skulle kunna skicka presentkorten till Resurs Bank som betalning för kreditskulden! Det är ju genialt!!,
 
I butik ligger den på cirka 4800:- efter rab.
Jag tittar själv på den eller Asus X73 - det lutar för min del åt ASUSen, då asus har 2 år garanti, HP har ett. ASUSen har dessutom NVIDIA grafikkort som töder CUDA = Skitbra i Premiere.
Däremot så har HPn BÄTTRE grafikkort dock stöder det ej CUDA.

ASUS är dock 17" och väger 300 gram mer ungefär - dock har den en högre skärmupplösning.

Var i butiken strax efter öppnandet, var ganska tomt där som jag misstänkte.
Fanns en bärbar på 13", såg ingen hårddisk.
Köpte Premiere elements 4 för 139 spänn...
Här en Asus X73
http://www.blocket.se/varmland/Asus_X73_helt_ny_34924429.htm?ca=7&w=1

Ska kolla lite mer i höst och köpa en jag verkligen vill ha,
inte nåt för snabbt beslut.
Blir en med HD över 500GB, 17" skärm och USB3
 
Var i butiken strax efter öppnandet, var ganska tomt där som jag misstänkte.
Fanns en bärbar på 13", såg ingen hårddisk.
Köpte Premiere elements 4 för 139 spänn...
Här en Asus X73
http://www.blocket.se/varmland/Asus_X73_helt_ny_34924429.htm?ca=7&w=1

Ska kolla lite mer i höst och köpa en jag verkligen vill ha,
inte nåt för snabbt beslut.
Blir en med HD över 500GB, 17" skärm och USB3

De flesta butiker får leverans imorgon, beroende på var du bor... Posten bytte dag
 
De flesta butiker får leverans imorgon, beroende på var du bor... Posten bytte dag

Det stod i lagerstatus att 1 st fanns i Uppsala
och nu står det 2 st i lager...
Men jag har 6 mil dit och även annat att göra.
För några år sen hade HP egendesignade minnen
och annat i dom stationära, så det var snordyrt att
uppgradera, men nu kanske det är annorlunda
när det är Kinesiskt?
Annars verkar det lockande...
 
Det stod i lagerstatus att 1 st fanns i Uppsala
och nu står det 2 st i lager...
Men jag har 6 mil dit och även annat att göra.
För några år sen hade HP egendesignade minnen
och annat i dom stationära, så det var snordyrt att
uppgradera, men nu kanske det är annorlunda
när det är Kinesiskt?
Annars verkar det lockande...

Likadant som Dell/Compaq hade tidigare.
Nu är det för det mesta standardkomponenter, jag är fortfarande tveksam till vilken jag ska välja. Tror jag tar 17" den verkar även ha två hårddiskplatser, så man kan dra in en SSD och en vanlig :)
 
Affärer kan man grovt indela i två typer.
En sort som försöker lura dig så mycket som möjligt,
dit hör bla ICA, Konsum och Elgiganten.
Sen finns det entusiastiska försäljare/affärer som
verkligen försöker hjälpa dig.
Dom kan tex säga att du kan köpa den där istället
för att den räcker för dig, eller en expedit jag råkade ut för
som sa(lite tyst) att jag skulle gå till en annan butik där den prylen
var betydligt billigare.

Åter till den första gruppen, ICA och Konsum m fl. kedjor.
Dom har tagit över arvet från hästhandlarna (senare bilförsäljare)
som med diverse trix som tex att med diverse uppiggande medel
sälja en halvdöd häst dyrt och gärna bjuda den potentielle köparen
på flera supar.
Dagens affärskedjor (och internet) är mer sofistikerade, som förutom
det där vanliga med musik, placering av varor, flerpack, färger och bilder osv.
Så tillkommer säljsnack(psykologi), försäkringar och tillbehör(dyra).
Det gäller bara att få in kunderna i butiken så fixar det sig på något sätt...
 
Så att klaga på ICA om dom skulle sälja mjölk för 40 kr/L när Konsum tar 10 kr/L är också att överdriva? Även om dom skulle ta samma för grädden?

Varför skulle man köpa mjölk för förtio kronor litern? Jag handlar inte mjölk, det är en något onaturlig föda, dricker vatten istället.

Men det är ju bajs att en ny BMW kostar 300000+kr när en Audi 100 -90 bara kostrar 2000kr, båda går ju liksom lika bra att åka och handla mjölk med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.