Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Omröstningar

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan hålla med om att vid planer av större förändringar borde man fråga en bredare massa av användare än de ytterst få som håller till speciellt i detta forum (fotosidan.se) före förändringarna genomförs. Det finns över 60 000 medlemmar på FS, hur många av dessa som är betalande har jag ingen aning om men ska säg 25 personers åsikter vara viktigare än att höra sig för med en större massa?
En omröstning (framförallt bland betalande medlemmar) vid inloggning tycker jag låter utmärkt. Varför inte ställa en kort och koncis fråga samtidigt som man hänvisar till antingen konkretiserade argument diskuterade i diverse trådar eller länka in direkt till nämnda trådar?

En del medlemmar betalar för en tjänst från FS, såsom den såg ut då den köptes.

Dessa medlemmar bör konsulteras då förändringar sker.

Arleklint skrev:

Dessa medlemmar bör konsulteras då förändringar sker.

Tanken kan ju låta sympatisk... men är det egentligen realistiskt..? Det har ju faktiskt skett mer eller mindre stora förändringar tidigare under FS levnadshistoria... var har denna starka omröstningsvilja varit då..?

Arleklint skrev:
I forumen! Hela tiden!
Alla har skrikit åsikter, men vem har frågar dem som inte kunnat/velat tala i forum?

F*n det har jag helt missat... lika starka som nu alltså... måste leta reda på liknande trådar... kanske vill du länka mig en liknande tråd Janne...

Mvh å tack på förhand...

Kolla diskussionerna om bildmanipulation. Det är nog bara att söka.

Mycket åsikter av 2 procent medlemmar, undertecknad inkluderad.

Vad tyckte övriga 98%

Trist med personangrepp Janne.
Och även om jag ofta tycker annorlunda än dig är det inte jag heller som ligger bakom. Så var det sagt.

Uppmärksam är jag dock ibland, men frågan är om grunden verkligen ligger i inlägg här på fotosidan eller om livet utanför har spelat in mer för påhoppen? Handlar det om världen utanför som grund är det kanske fel att framhäva forumet här som en plats fullt av påhopp?

(Vi känner ju inte varann, men tror du min upmärksamhet skulle räcka för tjänst på HäpntExtra?)

lottawe skrev:
Trist med personangrepp Janne.
Och även om jag ofta tycker annorlunda än dig är det inte jag heller som ligger bakom. Så var det sagt.

Uppmärksam är jag dock ibland, men frågan är om grunden verkligen ligger i inlägg här på fotosidan eller om livet utanför har spelat in mer för påhoppen? Handlar det om världen utanför som grund är det kanske fel att framhäva forumet här som en plats fullt av påhopp?

(Vi känner ju inte varann, men tror du min upmärksamhet skulle räcka för tjänst på HäpntExtra?)

Det där har jag mailat om! Det jag tar upp här berör fs.

Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Hur menar du nu, att den förändring vi gjort nu förändrar förutsättningarna för denna tjänst?

Poolerna drogs igång för över ett år sedan - alltså före nuvarande betalperiod. Sedan dess har det varit känt att det är via pooler man begär Bildkritik, och att det är max en per dag. Det står tex när man just laddat upp en bild att det är så man går tillväga. Och du kan fortfarande ladda upp 5 bilder per dag och pytsa ut i specialpooler eller bara till egna album, så något kontraktsbrott tycker jag då rakt inte det är (om det nu är detta du syftar på, jag är osäker).

Men rent generellt - vi har inget emot att göra omröstningar; debatten om nedladdningsskydd är en sådan rådgivande omröstning som legat till grund för hur vi gjort med den saken. Till våra guldmedlemmar har vi kört ut en hel enkät, som ligger till grund för framtida förändringar av den tjänsten. Men i detta fall såg vi inget behov - til syvenede och sist måste vi besluta själva hur sajten skall funka, och vi jobbar vidare på den inslagna vägen.

Jag pratar inte om kontraktsbrott, jag talar bara om att ni skall stämma av med era betalande kunder. Alla de finns inte på forumet.

Ändringar kan anses större än ni bedömmer, så kolla av!

emtre skrev:
Det är jättetråkigt om det är som ni skriver att det finns en massa medlemmar som helt enkelt inte törs skriva i forumet. Min egen upplevelse av forumet är att det är en rätt trevlig stämning även om det givetvis urartar ibland - men att det skulle göra att folk inte törs skriva all känns främmande. /Maria

Det känns nog främmande för alla aktiva tills...

Visst, påhoppanden händer, men är det särskilt ofta? En av mina funderingar är också vilken grupp som oftast råkar ut om det händer? De som är aktiva forumskrivare eller helt gröna? Och hur ofta/sällan händer det egentligen?

Sen skiljer sig nog definitionerna om vad som är påhopp. Att känslan av påhopp inte är skön vet jag, men är de så vanliga/uppenbara att de skrämmer övriga medlemmar?

Jag skulle vilja säga som Johan. Att tro att folk inte törs skriva (p.g.a några ev. få påhopp) mot andra i forumet är nog att underskatta sina medmänniskor. Jag tror isf denna tråden, om trådar är skrämmande skrämmer mer än de trådar syftar på, Janne och Eva.

(Min åsikt om omröstingar oavsett vad det gäller är att det borde vara otillåtet att lägga röster utan att ha satt sig in i ämnet/debatten och jag tror inte folk gör det p.g.a tvång vid inloggningen.)

Jag tror också att det är många medlemmar som inte skriver i forumet. Varför, kan det ju finnas många orsaker till. Kanske man är mer intresserad av/har lättare för bilder än ord t.ex.? Det är ju inte otroligt med tanke på den sida vi befinner oss på. ;)

Röstning tycker jag är en bra idé. Varför inte ha tre alternativ, ett Ja!, ett Nej! och ett Det spelar ingen roll! (eller annan formulering som täcker in den som inte har lust att engagera sig). Man kanske också kunde hänvisa till forumet i samband med beskrivningen av själva frågan, kanske t.o.m. starta en tråd för att just diskutera under en period innan röstningen avgörs så att man kan skriva/läsa olika åsikter?

Det finns onekligen en risk att det bara är några som "hörs" om man enbart går på åsikter som de aktiva på forumet framför. Röstning borde kunna minska den risken.

lottawe skrev:
Jag skulle vilja säga som Johan. Att tro att folk inte törs skriva (p.g.a några ev. få påhopp) mot andra i forumet är nog att underskatta sina medmänniskor.

Jag känner också till medlemmar som aktivt undviker forum av bla denna orsak.

jkene skrev:
Jag känner också till medlemmar som aktivt undviker forum av bla denna orsak.
Precis som jag känner till folk som röstar lika som mamma och pappa (i riksdag, folkomröstningar e.t.c) för att de uppfostrats till det eller inte "orkar" sätta sig in i argumetnationer/debatter då. Vilken grupp som är störst vet jag inte, men jag har svårt att tro att omröstning skulle vara det bästa iaf. Det finns alltid de som sätter sig in i frågor och de som inte gör det, det finns alltid Ja-sägare och nej-sägare, och de grupperna representeras nog av en mängd olika personer. En minioritet iof, men ändå en representativ blandning kanske? Olika folk, olika åsikter.

Demokrati i all ära kanske, men vilka företag låter varenda en av sina kunder rösta inför förändringar? Vissa marknadsundersöker på utvalda kunder, vissa nöjer sig med att lyssna på de som klagar, tycker till i butikens kassa..
Men omröstningar bland alla? Är det vanligt?

Personligen skulle jag kanske t.o.m bojkotta sajter om jag tvingades få upp en röstning vid inloggning, likväl som jag skulle välja en annan butik om jag någonstans tvingades kolla en omröstning innan jag köpte min mat.

Och ett alternativ att tycka utan att skriva i forum inför alla/gnälla i butikskassan kanske kunde vara att skicka brev eller om det är till fotosidan bara klicka fram kontaktalänken och klicka iväg sin åsikt?

Senast ändrad:
Ska det röstas om komplexa frågor som t.ex pooler räcker nog inte 2-3 alternativ. Man kommer vilja ha 4, 5 och kanske fler och det blir ohanterligt.
Omröstningar ser jättebra ut på papperet men kan resultera i ständiga kompromisser och det blir varken hackat eller malet.
Noterar en ökad ägaraktivitet kring dessa frågor och fokus på mer kvalitet och jag har svårt att se att kommande förändringar kommer leda till försämringar. Tvärtom kan FS nu åter bli en plats där vi kan utveckla vår hobby/födkrok.

/Johan

lottawe skrev:
Precis som jag känner till folk som röstar lika som mamma och pappa (i riksdag, folkomröstningar e.t.c) för att de uppfostrats till det eller inte "orkar" sätta sig in i argumetnationer/debatter då. Vilken grupp som är störst vet jag inte, men jag har svårt att tro att omröstning skulle vara det bästa iaf. Det finns alltid de som sätter sig in i frågor och de som inte gör det, det finns alltid Ja-sägare och nej-sägare, och de grupperna representeras nog av en mängd olika personer. En minioritet iof, men ändå en representativ blandning kanske? Olika folk, olika åsikter.

Demokrati i all ära kanske, men vilka företag låter varenda en av sina kunder rösta inför förändringar? Vissa marknadsundersöker på utvalda kunder, vissa nöjer sig med att lyssna på de som klagar, tycker till i butikens kassa..

Personligen skulle jag kanske t.o.m bojkotta sajter om jag tvingades få upp en röstning vid inloggning, likväl som jag skulle välja en annan butik om jag någonstans tvingades kolla en omröstning innan jag köpte min mat.

Jag säger ingenting om dina övriga argument, jag säger bara att jag vet att det finns medlemmar som inte vill befatta sig med forumen, bla för den råa tonens skull. Om omröstningar är rätt eller fel har jag ingen åsikt om, men det som skrivs i forum skall inte ses som representativt för alla medlemmar.

lottawe skrev:

Och ett alternativ att tycka utan att skriva i forum inför alla/gnälla i butikskassan kanske kunde vara att skicka brev eller om det är till fotosidan bara klicka fram kontaktalänken och klicka iväg sin åsikt?

Vilken orsak folk har till sitt ställningstagande har jag inga synpunkter på. Jag har inte mandat att värdera synpunkter mindre för att de härsammar från mamma/pappa, för att folk inte skriver i forum, eller av nån annan anledning.

FS är ingen demokrati, och röstningar skall inte styra siten, men det är smart att ta till sig av medlemmars synpunkter.

De medlemmar vi ser i denna forumtråd är mindre än 1% av fs medlemmar, men naturligtvis finns många fler som tänker. Deras tankar och funderingar har också värde. Ett värde långt större än det vi inavlade forumfanatiker kan ge.

Jag vill bara att fs skall funka bra, och att man därför skall ta till sig av alla upplevelser av siten. Omröstningar är ett sätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar