Annons

Omröstningar

Produkter
(logga in för att koppla)
EvaJ skrev:
Tror att en hel del inte ens är medvetna om att det pågår diskussioner om förändringar faktiskt.

Precis! Jag påstår mig veta att vissa medlemmar är totalt ovetandes om vissa diskussioner. Vissa på grund av att de inte alls besöker forumen, vissa på grund av att "Aktiva Diskussioner" inte inkluderar trådar i "fotosidan.se".
 
Man kan ju se det från andra hållet också - om man räknar de personer som skrivit (i forum och mail) att den här ändringen var negativ - dels i forum och dels mail direkt till (kanske 20-25 totalt?), och sedan jämför med hur många som använder sajten (150 000 unika i månaden) och inte klagat -- så är det egentligen ett enormt bra betyg på att vi tänkt rätt då... :) Alla har ju möjligheten att dra ett mail och klaga om de inte gillar något, och det görs också - då hör vi av folk som man sällan ser i forumen tex.

(Nu har det förvisso bara gått tre/fyra dagar sedan ändringen så den jämförelsen haltar lite - men säg att det är 5000 unika per dag då)

Nå det är kanske en lite vacklande slutsats, men vad jag vill komma till är att samma princip gäller för "såhär skall det ju (inte) vara!"-åsikter före en förändring, som för "nä nu har ni tänkt fel!"-åsikter i forumet efter en förändring. Vi vet mycket väl att en bråkdel skriver här, och att en lite större bråkdel bara läser (och resten ja dom kollar väl på bilder och försöker anpassar sig efter våra förändringar :)

Till syvende och sist är det ändå vi som fattar beslut om hur något skall ändras. Omröstningar har gjorts förut (nedladdningsskyddet tex), och vi kan gott ha fler framöver - vi har ingen princip emot det. I just denna fråga om pooler/nya bilder har vi valt att lita på att vi själva tar rätt beslut, och egentligen är det bara en fortsättning på det som påbörjades för ett år sedan (detta borde införts tidigare). Precis som i vår regering kan ju inte heller alla beslut voteras eller folkomröstas.

Jag har ett citat jag brukar ta fram i "svåra stunder". Det kan låta lite arrogant men är ack så sant:
I don't know the key to success, but the key to failure is trying to please everybody - Bill Cosby
 
EvaJ skrev:
Men uppenbarligen är de intresserade av vad medlemmarna tycker eftersom förändringar införs bl.a. efter diskussioner på forumet. Frågan är bara hur forumet lyckas spegla FS medlemmars åsikt, och det är där jag tror att det finns risk för att det i själva verket handlar mer om några få forumskrivares åsikt än verkligheten. Den risken skulle man kunna minska med hjälp av röstning.

Suveränitet har man automatiskt som ägare, det är ju självklart. Men är man vis, inhämtar man åsikter från inte bara den som tycker som man själv, utan från så många som möjligt för att sedan själv kunna välja och vraka och hitta det bästa.

Jag är bara intresserad av att fler än forumskribenters åsikter kommer fram i de frågor som ägarna själva anser sig vilja ha åsikter om. Jag är övertygad om att det är många medlemmar som inte är ett dugg intresserade av forumet, men desto mer intresserade av Fotosidans framtid, och jag vill att de ska höras de också även om de inte skriver här.

Ja dom är helt säkert av olika skäl mer eller mindre intresserade av vad vi medlemmar skriver här i forumen... för även i ett modernt Klondike kan man ju hitta små guldkorn som senare kan smältas in i FS...
Är man sedan genuint intresserad av FS framtid, ja då bör man väl kunna pränta ner en åsikt i forumen... förstår inte riktig varför det skulle vara så svårt med tanke på intressets dignitet..?


Mvh...
 
Men är det då bättre att tusentals medlemmar ska skriva sin åsikt i ett forum där med all sannolikhet någon redan har sagt vad jag tycker? Verkar inte det lite dumt? Vore det inte enklare att lägga upp några kryssrutor när diskussioner har utkristalliserat sig till konkreta förslag istället för att sitta och räkna "Jag håller med!-foruminlägg?

Förutom ovanstående fundering är jag fortfarande övertygad om att det är många som är och kommer att förbli ointresserade av att deltaga på forumet. Orsakerna kan vara många men till syvende og sidst är detta en fotosida, dvs man kan anta att det är en hel del människor med större intresse för bild än ord som blir medlemmar här. Det är inte nödvändigtvis så att de för den sakens skull struntar i förändringar som sker, de kanske inte ens är medvetna om att det är möjligt att vara med och påverka - om det nu är så. En möjlighet att rösta och därmed få veta att förändringar kommer att ske, ger även dem en möjlighet att visa sin vilja. Varför är det så besvärligt?

Cosbycitatet är alldeles sant, inte minst på det personliga planet, men jag tycker inte att det är relevant här. Frågan gäller ju inte om du som ägare ska få göra vad du vill med din sida utan snarare om du är intresserad av vad fler medlemmar än forumskribenter tycker. Vad du sedan gör med tyckandena är ju din sak, men det borde ju vara intressant för dig att veta vad fler än ett fåtal tycker?
 
clindh skrev:
Till syvende och sist är det ändå vi som fattar beslut om hur något skall ändras. Omröstningar har gjorts förut (nedladdningsskyddet tex), och vi kan gott ha fler framöver - vi har ingen princip emot det. I just denna fråga om pooler/nya bilder har vi valt att lita på att vi själva tar rätt beslut, och egentligen är det bara en fortsättning på det som påbörjades för ett år sedan (detta borde införts tidigare). Precis som i vår regering kan ju inte heller alla beslut voteras eller folkomröstas.

Jag har ett citat jag brukar ta fram i "svåra stunder". Det kan låta lite arrogant men är ack så sant:
I don't know the key to success, but the key to failure is trying to please everybody - Bill Cosby

Jag tycker ni ska fortsätta fatta egna beslut med fokus på FS:s kärnvärden och endast i undantagsfall använda omröstningsverktyget. Annars lär det sluta som i Cosbycitatet.

/Johan
 
EvaJ skrev:
Vad du sedan gör med tyckandena är ju din sak, men det borde ju vara intressant för dig att veta vad fler än ett fåtal tycker?
Jodå - helt klart, jag har på inget sätt avfärdat omröstningar.

Men det är också viktigt att de som är med och röstar då verkligen har tagit sig tid att förstå hela frågeställningen och funderar på konsekverna, precis som i tex en riktig folkomröstning. Det är väl högst troligt att man sällan röstar för att tex en begränsning skall införas om man bara ställer en snabb fråga "Ja/Nej?".

Så det är inte så lätt som att bara slänga ut en fråga på förstasidan, jag kan bara använda det resultatet för att basera ett beslut på om jag vet att det informerats mycket om varför vi frågar, att man tagit till sig och funderat på frågan. Där kan man ju dra paralleller med de folkomröstningar odyl vi haft i Sverige.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.