Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Omröstningar

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
Vilken orsak folk har till sitt ställningstagande har jag inga synpunkter på. Jag har inte mandat att värdera synpunkter mindre för att de härsammar från mamma/pappa, för att folk inte skriver i forum, eller av nån annan anledning.
Du är för val, men det är inte så viktigt att vi sätter oss in i vad vi röstar på alltså, bara rösten kan ges? Har jag uppfattat det korrekt?
 
Givetvis har alla möjlighet att sätta sig in i vad de röstar på. Och de gör det!

Vid sidan av fs-crew, ger du och jag en massa info, nödvändig och onödvändig i forum utan att alla behöver skriva.

De flesta bara läser och tar ställning.
 
lottawe skrev:
Du är för val, men det är inte så viktigt att vi sätter oss in i vad vi röstar på alltså, bara rösten kan ges? Har jag uppfattat det korrekt?

Jag tror nog att dom flesta medlemmar på fs är insatta i forumet och vad som diskuteras här,
utan att dom för den skull måste skriva inlägg själva.
Röstningen tror jag blir mest rättvis för alla fs medlemmar...

Om man tittar på första sidan av forumet,
så längst ner på sidan ser man alla som besöker forumet.
Brukar vara väldigt många som tittar in och läser.
 
lottawe skrev:
Du är för val, men det är inte så viktigt att vi sätter oss in i vad vi röstar på alltså, bara rösten kan ges? Har jag uppfattat det korrekt?

Måste du delta i DN-debatt inför ett val för att veta vad du tycker, eller räcker det att läsa?

Skall du tappa möjligheten att rösta om du inte har publicerat en text där?
 
Arleklint skrev:
Måste du delta i DN-debatt inför ett val för att veta vad du tycker, eller räcker det att läsa?

Skall du tappa möjligheten att rösta om du inte har publicerat en text där?
Den frågan är inte relevant. Du skrev att du struntade i vilken orsak folk har till sitt ställningstagande på min kommentar om att vissa inte orkar/vill sätta sig in i saker utan röstar som mamma eller pappa..

Alltså betyder det jag tycker inte att alla måste debattera, men absolut tycker jag man ska vara insatt och ha engagerat sig i att ta till sig information inför ett val. Till skillnad från dig och Eva tror jag inte alls alla har det intresset.
Och har man intresset och åsikter att framföra här, men inte vill skriva i forum så finns en kontaktalänk i menyn. Åsikter kan nog framföras till redaktionen även utan att skriva i forum alltså, men orken/viljan att bry sig måste ju finnas. Den som inte orkar/vill bry/engagera sig såpass tycker jag ärligt talat inte behöver rösta heller.
 
Senast ändrad:
lottawe skrev:
Den frågan är inte relevant. Du skrev att du struntade i vilken orsak folk har till sitt ställningstagande på min kommentar om att vissa inte orkar/vill sätta sig in i saker utan röstar som mamma eller pappa..

Ja, jag struntar i det eftersom jag inte är kapabel att bedöma vilka orsaker som skulle vara "godtagbara" för olika ställningstaganden. Kan du bedöma det?

Alltså betyder det jag tycker inte att alla måste debattera, men absolut tycker jag man ska vara insatt och ha engagerat sig i att ta till sig information inför ett val. Till skillnad från dig och Eva tror jag inte alls alla har det intresset.

Jag gissar att det finns en flod av medlemmar som läser och intresserar sig utan att skriva. Visst känner även du några?
 
Jag läser nästan ALDRIG i dessa forum, p.ga tidsbrist..så det var en stor besvikelse att se att ni ändrat utan att säga till om det innan!

...Laddar upp en bild, å kan inte se den nånstans - laddar upp en till, trodde i min enfald att det var något tekniskt fel...

Upptäcker att jag har två bilder av samma uppe, men var är dom? Varför syns dom inte?? Tar snabbt bort den ena av dom..pinsamt att ha två likadana ju...å självklart raderar man ju bort de kommentarar som andra tagit sig tid att skriva ner...schysst av mig, känner mig hur dum som helst å vore väldigt tacksam om man fick reda på sånt här innan ni ändrade, man betalar ju ändå för att få vara med!

Å en omröstning borde väl inte vara så svårt att greja fram?
 
Tammy skrev:
Jag läser nästan ALDRIG i dessa forum, p.ga tidsbrist..så det var en stor besvikelse att se att ni ändrat utan att säga till om det innan!

...Laddar upp en bild, å kan inte se den nånstans - laddar upp en till, trodde i min enfald att det var något tekniskt fel...

Upptäcker att jag har två bilder av samma uppe, men var är dom? Varför syns dom inte?? Tar snabbt bort den ena av dom..pinsamt att ha två likadana ju...å självklart raderar man ju bort de kommentarar som andra tagit sig tid att skriva ner...schysst av mig, känner mig hur dum som helst å vore väldigt tacksam om man fick reda på sånt här innan ni ändrade, man betalar ju ändå för att få vara med!

Å en omröstning borde väl inte vara så svårt att greja fram?
Kanske bättre information i direkt anslutning till bilduppladdning efter förändringen skulle ha räckt?
 
Tammy skrev:
Javisst, en omröstning borde ju vart självklar!!! Trodde jag...

Ja kanske skulle man haft en omröstning... kanske inte..?
Frågan är ju bara hur vi vill att FS ska se ut i en framtid... ska vi ha omröstningar så fort det ska till å ändras något mer eller mindre vitalt på FS..?


Mvh...
 
Jag tror Fotosidans ägare är kapabla att avgöra om/när det är lämpligt att rösta om en fråga.

Som det fungerar nu, är det några aktiva på forumet som tar upp en fråga/önskar en förändring, och FS ägare antar förstås ganska naturligt att detta innebär att det är ett problem som bör lösas. Men så kanske faktiskt inte majoriteten av medlemmarna tycker.

Genom att införa röstning vad gäller frågor som FS ägare känner att de vill ha medlemmarnas åsikter om, kommer fler medlemmar än de som är aktiva på forumet att kunna uttrycka sin vilja.

Det tycker jag verkar vettigare än att enbart gå på vad som diskuteras av några få i ett forum.
 
EvaJ skrev:
Jag tror Fotosidans ägare är kapabla att avgöra om/när det är lämpligt att rösta om en fråga.

Som det fungerar nu, är det några aktiva på forumet som tar upp en fråga/önskar en förändring, och FS ägare antar förstås ganska naturligt att detta innebär att det är ett problem som bör lösas. Men så kanske faktiskt inte majoriteten av medlemmarna tycker.

Genom att införa röstning vad gäller frågor som FS ägare känner att de vill ha medlemmarnas åsikter om, kommer fler medlemmar än de som är aktiva på forumet att kunna uttrycka sin vilja.

Det tycker jag verkar vettigare än att enbart gå på vad som diskuteras av några få i ett forum.

Tror också att crew är kapabla att fälla det avgörandet... dvs, lämpligheten i en ev, intresse-omröstning...
Sedan tror jag faktiskt att crew 'själva' har en ganska så god bild av vad dom vill se här på FS i en framtid... å där bör dom väl ha suveränitet utan vidare inblandning... eller..?


Mvh...
 
Janne, du säger att "de flesta" följer forumet. Då måste jag också anta att du menar att "de flesta" håller sig uppdaterade om vad som diskuteras på forumen.

Jag undrar, vad baserar du det på? Statistik? Egen erfarenhet? Uppgifter från Elmfeldt och co?

En annan fråga: de påhopp som du har råkat ut för, vad tror du att de beror på? Att du ibland har "extrema" åsikter? Att dina åsikter ibland skiljer sig från mängdens? Att du är en framstående profil på fotosidan? Specifika foruminlägg av dig?

Du ska absolut inte ta mitt inlägg som ett påhopp! Jag är endast intresserad av vad du tror/tycker/vet i de frågor jag ställer.

Angående omröstningarna så har jag i dagsläget ingen direkt åsikt. I vissa fall kan jag tycka att omröstningar vore på sin plats, men jag kan inte absolut säga att omröstningar vore 100% rättvisande.
 
Jag har i någon annan tråd sagt att vi skall ta en rådgivande omröstning om huruvida "Senaste bildkommentarer" skall bort eller inte.

Några starka forumröster har nämligen tyckt att denna funktion skall bort, såpass ofta tydligen att en del medlemmar tillochmed uppfattat det som att vi tagit beslut om detta. Det har vi då alls inte inte gjort.

Det är ju en avgränsad fråga som vi skulle kunna testa att rösta om. Jag tror mig veta vad resultatet blir, men det skall bli intressant att se.
 
Gunnlaug skrev:
Tror också att crew är kapabla att fälla det avgörandet... dvs, lämpligheten i en ev, intresse-omröstning...
Sedan tror jag faktiskt att crew 'själva' har en ganska så god bild av vad dom vill se här på FS i en framtid... å där bör dom väl ha suveränitet utan vidare inblandning... eller..?


Mvh...

Men uppenbarligen är de intresserade av vad medlemmarna tycker eftersom förändringar införs bl.a. efter diskussioner på forumet. Frågan är bara hur forumet lyckas spegla FS medlemmars åsikt, och det är där jag tror att det finns risk för att det i själva verket handlar mer om några få forumskrivares åsikt än verkligheten. Den risken skulle man kunna minska med hjälp av röstning.

Suveränitet har man automatiskt som ägare, det är ju självklart. Men är man vis, inhämtar man åsikter från inte bara den som tycker som man själv, utan från så många som möjligt för att sedan själv kunna välja och vraka och hitta det bästa.

Jag är bara intresserad av att fler än forumskribenters åsikter kommer fram i de frågor som ägarna själva anser sig vilja ha åsikter om. Jag är övertygad om att det är många medlemmar som inte är ett dugg intresserade av forumet, men desto mer intresserade av Fotosidans framtid, och jag vill att de ska höras de också även om de inte skriver här.
 
Men hur ska man kunna garantera att eventuella omröstningssvarare egentligen tycker så som de "klickar" i omröstningen?

Baserat endast på egen erfarenhet så "klickas" det en hel del på omröstningssvar som man egentligen inte har någon aning om varför man klickar på. Nu kan jag ju givetvis inte på något sätt bevisa att det gäller för de flesta medlemmarna på fotosidan, lika lite som förespråkarna kan bevisa att de flesta "klickar" på det svar som de verkligen tycker (och har satt sig in i).
 
Man får försöka ha lite tillit till sina medmänniskor. Kanske de inte är så annorlunda mot en själv och klarar av att klicka på det de faktiskt tycker? ;)

Annars hade jag ett förslag om en ruta för "Det spelar ingen roll"-tyckarna också, det kan ju vara skönt för den som inte vill engagera sig. Att hänvisa till forumtrådar är också ett sätt att få folk att ev. rikta blicken hitåt för att sätta sig in i problematiken om de har lust. Läsa andras åsikter kan ju hjälpa till att klargöra ens egen. Tror att en hel del inte ens är medvetna om att det pågår diskussioner om förändringar faktiskt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.