fotografmanuelek
Aktiv medlem
Bokeh skrev:
Samma här.
/kent
Jepp. För mig också! Utan tvekan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bokeh skrev:
Samma här.
/kent
Om man ska önska sig ett objektiv som inte existerar så är det väl lika bra att ta i lite mer? 16-100/2,0; ja tack!christian_r skrev:
Ett objektiv mellan 17-70 med 2.8 . Bra skärpa, färg, kontrast, boké. DO IT !
Makten skrev:
Om man ska önska sig ett objektiv som inte existerar så är det väl lika bra att ta i lite mer? 16-100/2,0; ja tack!
Inte jag heller.iSolen.se skrev:
8-400/1.4 ?
Förstår inte iden med att välja ett objektiv som inte finns.
Kalle_B skrev:
Bahh! man kan inte ställa sådana frågor... så otroligt hypotetiskt att det inte är lönt att svara på. samma sak som att fråga vad man skallu säga i sitt tacktal om man fick Nobelpriset i alla kategorierna samma kväll. Visst , har man tråkigt kan manju svara, men annars är det ju meningslöst.
varför skulle man ha bara 1 objektiv resten av livet? jag vet varför du frågade frågan men den är omöjlig att svara på.
Antag att du älskar fotografera fåglar, vilda djur eller annat som är långt bort, då borde objektivet man köper för hela sitt liv vara ett redigt teleobjektiv. Knappast ett fisheye.
Vidare kan vi ju anta att man gillar att fotografera modeller/porträtt i studio eller utomhus. Då är ju itne det idela att man släpar runt med ett 400mm teleobjektiv.
Du fårstår min poäng? Ditt svar kan alltså bara du besvara utifrån hur du arbetar/fotograferar. ska man vara medelmåttigt korrekt så kanske ett "normal" zoomande objektiv vara "rätt". Alltså runt 20mm till kanske 50 eller 70, däromkring. Kanske tom lite mer vidvinkel, vad vet jag.
Eftersom du bara skall köpa ett objektiv i hela ditt liv så tror jag att du har börjat i fel ände... om du skall ha Nikon kan du ju istället köpa en D80 och kanske 2 objektiv. Eller rent av en D40x med 3 objektiv som är bra? Som sagt, du får avgöra helt själv.
Sorry om jag låter spydig
http://www.visual-memory.co.uk/sk/ac/len/page1.htmiSolen.se skrev:
Ett fast 0.7/50mm. Sen byter jag kamera så jag får cropfaktor 1, 1.5 och 4.
Vi sa ett objektiv, right, inget om kameran?
Jag har hört talas om att ovan objektiv faktiskt existerar så det är inget fantasifoster.