Chasid
Aktiv medlem
Ett objektiv, då får det utan tvekan bli den här skönheten:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8602
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ändå fotar du ju bara "samma sak" hela tiden. Vad är det som säger att man inte kan fota på en jädra massa olika sätt med en enda brännvidd?Maxieboy skrev:
Jag använder allt från 14mm till 200mm vid modellfotograferingar! Så jag sitter inte i något glashus och kastar sten
Makten skrev:
Ändå fotar du ju bara "samma sak" hela tiden.
Chasid skrev:
Ett objektiv, då får det utan tvekan bli den här skönheten:
Varför måste man "få allt"? Går det inte att fotografera annars?Maxieboy skrev:
Du kan inte få allt med en enda brännvidd, det är omöjligt.
Hehe Cartier-Bresson, Elliott Erwitt, W Eugene Smith, Ralph Gibson för att bara nämna några få var ju oerhört begränsade i sitt utbud av bilder. Bra fotografi är sällan en tävling om att ha mest prylar. Dessutom hävdar jag att prylarna många gånger står i vägen för bilderna, folk skaffar helt enkelt nya prylar i stället för att lära sig att se.Maxieboy skrev:
Dessa "fotografer" är dock ganska så begränsade i sitt utbud på bilder. "Samma samma" hela tiden.
Tibor skrev:
... så blir det min EF 35 L f/1.4 på EOS 5D (eller "kommnade"? 1Ds MkIII).... färger, kontrast osv i topp och tillräcklig vidvinkel samt på FF går att beskära motsv en 70mm med fortf OK skärpa
Elliott Erwitt och Ralph Gibson lever och fotar i högsta välmåga, och just det, kör analogt fortfarande vad jag vet, dessutom använder samtliga företrädelsevis 50 mm. Och det är väl just vad som är att "göra det svårt för sig" som är frågan? I och med att det tar kanske år att träna upp sitt seende så att man kan ha bilderna sas i huvudet vg utsnitt skärpedjup motljus osv för en brännvidd, så blir detta inte direkt lättare av att ha i princip ett oändligt antal brännvidder att hålla i huvudet. Och det är först när man tränat in detta som fotograferandet kan ske spontant och föregå tanken. Jag antar att detta är skälet till att många framstående fotografer väljer just en brännvidd i första hand.Maxieboy skrev:
Undras om dina gamla gubbar hade kört med Analog, S/V film och 35mm objektiv idag om dom hade fått leva? Varför göra det svårt för sig?
Maxieboy skrev:
Undras om dina gamla gubbar hade kört med Analog, S/V film och 35mm objektiv idag om dom hade fått leva? Varför göra det svårt för sig?
Maxieboy skrev:
35mm på en 1Ds Mk III är väl inte samma sak??? som på en 5D...
alf109 skrev:
I och med att det tar kanske år att träna upp sitt seende så att man kan ha bilderna sas i huvudet vg utsnitt skärpedjup motljus osv för en brännvidd, så blir detta inte direkt lättare av att ha i princip ett oändligt antal brännvidder att hålla i huvudet. Och det är först när man tränat in detta som fotograferandet kan ske spontant och föregå tanken.
christian_r skrev:
Ett objektiv mellan 17-70 med 2.8 . Bra skärpa, färg, kontrast, boké. DO IT !