ANNONS
Annons

Om ni fick endast ha ETT objektiv resten av erat liv..

Produkter
(logga in för att koppla)
Maxieboy skrev:
Jag använder allt från 14mm till 200mm vid modellfotograferingar! Så jag sitter inte i något glashus och kastar sten :)
Ändå fotar du ju bara "samma sak" hela tiden. Vad är det som säger att man inte kan fota på en jädra massa olika sätt med en enda brännvidd?
Menar du att det inte togs några bra bilder på den tiden då de flesta bara hade en enda brännvidd till sina kameror? Jag vill nog hävda motsatsen.
 
Jag har inte bedömt kvalitet på bilderna! Det är upp till betraktaren vad som är bra! Du kan inte få allt med en enda brännvidd, det är omöjligt. Modellbilder är kul för där kan man vara kreativ och man behöver inte ta hänsyn till vad som är "rätt och fel". Modellbilder är inte dokumentärbilder.
 
Chasid skrev:
Ett objektiv, då får det utan tvekan bli den här skönheten:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8602

Jag visste inte att Nikon tillverkar sådana? Nej för min del skulle jag välja något storformatsobjektiv från Nikkor, kanske Nikkor W 6,5/360mm vilket skulle göra det möjligt att sätta den på en riktigt stor storformatskamera 12x16" och sedan kontaktkopiera negativ på 30x40-papper. Jag får ju inte ha något objektiv ytterligare till någon förstoringsapparat så då vore det en lösning för att kunna fortsätta med svartvitt mörkrumsarbete och till ett resultat som förmodligen överträffar det mesta i både upplösning, skärpa, brillians och tonalitét. Problemet blir väl i första hand att få tag i bladfilm i stl 12x16", men under förutsättning att det problemet löses väljer jag denna optik.
 
Om man inte klarar av att ta bra och varierande bilder med ett objektiv/brännvidd så blir inte bilderna bättre med fler brännvidder.
Ett bra tips för att träna upp sitt bildsinne är att vara begränsad till ett eller två objektiv.
En 35:a och en 100:a (24 och 70 med APS-sensor) klarar man det mesta med. Visst tvingas man avstå vissa motiv och bilder men man kan, med ett välutvecklat bildsinne, ta otroligt högkvalitativa bilder som prylbögarna aldrig lyckas med. Eftersom de tror att det är kameran och objektiven som gör jobbet och därför ständigt måste köpa nytt för att deras kameror och objektiv inte tar bra bilder.;-)

Leta upp Micke Berg's bok "Istället för drömmar" där minst 90 procent av bilderna är tagna med en 35:a.
Är inte det jävligt bra och jävligt varierat???
 
om det nu ska vara ett....

... så blir det min EF 35 L f/1.4 på EOS 5D (eller "kommnade"? 1Ds MkIII).... färger, kontrast osv i topp och tillräcklig vidvinkel samt på FF går att beskära motsv en 70mm med fortf OK skärpa
 
Maxieboy skrev:
Dessa "fotografer" är dock ganska så begränsade i sitt utbud på bilder. "Samma samma" hela tiden.
Hehe Cartier-Bresson, Elliott Erwitt, W Eugene Smith, Ralph Gibson för att bara nämna några få var ju oerhört begränsade i sitt utbud av bilder. Bra fotografi är sällan en tävling om att ha mest prylar. Dessutom hävdar jag att prylarna många gånger står i vägen för bilderna, folk skaffar helt enkelt nya prylar i stället för att lära sig att se.
 
Undras om dina gamla gubbar hade kört med Analog, S/V film och 35mm objektiv idag om dom hade fått leva? Varför göra det svårt för sig?
 
Re: om det nu ska vara ett....

Tibor skrev:
... så blir det min EF 35 L f/1.4 på EOS 5D (eller "kommnade"? 1Ds MkIII).... färger, kontrast osv i topp och tillräcklig vidvinkel samt på FF går att beskära motsv en 70mm med fortf OK skärpa

35mm på en 1Ds Mk III är väl inte samma sak??? som på en 5D...
 
Maxieboy skrev:
Undras om dina gamla gubbar hade kört med Analog, S/V film och 35mm objektiv idag om dom hade fått leva? Varför göra det svårt för sig?
Elliott Erwitt och Ralph Gibson lever och fotar i högsta välmåga, och just det, kör analogt fortfarande vad jag vet, dessutom använder samtliga företrädelsevis 50 mm. Och det är väl just vad som är att "göra det svårt för sig" som är frågan? I och med att det tar kanske år att träna upp sitt seende så att man kan ha bilderna sas i huvudet vg utsnitt skärpedjup motljus osv för en brännvidd, så blir detta inte direkt lättare av att ha i princip ett oändligt antal brännvidder att hålla i huvudet. Och det är först när man tränat in detta som fotograferandet kan ske spontant och föregå tanken. Jag antar att detta är skälet till att många framstående fotografer väljer just en brännvidd i första hand.
 
Maxieboy skrev:
Undras om dina gamla gubbar hade kört med Analog, S/V film och 35mm objektiv idag om dom hade fått leva? Varför göra det svårt för sig?

Elliot Erwitt håller på att producera en ny bok som ska komma ut under 2007 men vad han fotar med för upptagningsmedium idag vet jag inte. Skulle det ha någon betydelse för vilken brännvidd han föredrar? Det finns ju alla typer av kameror, även mätsökarkameror, med diogitala sensorer idag så han har ju full valmöjlighet där. Tror du kommit in på ett väldigt snett sidospår?
 
Re: Re: om det nu ska vara ett....

Maxieboy skrev:
35mm på en 1Ds Mk III är väl inte samma sak??? som på en 5D...

beror ju helt på vad en kommande(?) 1Ds MkIII kommer att innehålla, men med "till visshet gränsnade sannolikhet" blir det väl iaf fortf en FF sensor och därmed samma bildvinkel som 5D med ett 35mm objektiv... ;-)

och om vi antar att antalet pixlar går upp mot 20+ Mpix så blir det ännu bättre kvalitet på beskurna bilder och därmed kan ett 35mm objektiv ge bildkvalitet motsvarnade 100+ mm på en "vanlig" 8-10 Mpix kamera
 
Undrar vad Man Ray skulle valt för brännvidd? Hans kanske mest uppmärksammade bilder är fotografier där han inte ens använde någon kamera, annat än det mörka rum han befann sig i samt diverse lampor och belysningar som tillsammans med olika föremål producerade den fotografiska bilden på det ljuskänsliga papperet......han skulle klarat sig bra utan ett enda objektiv...
 
alf109 skrev:
I och med att det tar kanske år att träna upp sitt seende så att man kan ha bilderna sas i huvudet vg utsnitt skärpedjup motljus osv för en brännvidd, så blir detta inte direkt lättare av att ha i princip ett oändligt antal brännvidder att hålla i huvudet. Och det är först när man tränat in detta som fotograferandet kan ske spontant och föregå tanken.

Precis!

Jag har under alla år plåtat med fasta brännvidder 28, 35, 50, 100 och 200. (Ja, det är fler än ett objektiv men som yrkesfotograf så...:))Då visste jag precis hur bilden blev. Jag hade den i huvudet innan jag tog fram kameran.
Med min nuvarande zoom, motsvarande 28-200 (18-135), har jag inte en susning om brännvidder och bildutsnitt. Och det farliga, för min utveckling, är att jag inte ens reflekterar över det längre. Jag ställer mig där jag råkar hamna och zoomar tills det blir, inte bäst, men OK. Jag tänker inte så mycket på om förgrunden och bakgrunden skulle bli bättre om jag flyttar mig fysiskt.

Eftersom jag inte är nöjd med zoomens kvalitet (Nikon 18-135/3,5-5.6) funderar jag på att köpa andra objektiv. Frågan är om jag ska fortsätta med zoom av bekvämlighet. Eller satsa seriöst med en uppsättning fasta gluggar där 35 (24) och 100 (70) är grunden. Det fortsätter jag att fundera på ett tag till.
 
Andreas: Om det är så att du är ny vad det gäller fotografering kan jag ge dig ett råd till inköp av glugg och det är att köpa en normalzoom. Ett begagnat Nikon 18-70 borde vara idéaliskt för att ta reda på vilka brännvidder du själv gillar att arbeta med. Efter ett tag upptäcker du kanske att du faktiskt nästan alltid fotar runt 18mm och då kanske du säljer ditt 18-70 och köper ett 12-24. Eller så märker du att det var ju skitkul att fotografera vilda djur och fåglar och säljer ditt 18-70 och skaffar ett 80-200 och en extender. Kanske vill du fota porträtt och vill ha kort skärpedjup varpå du säljer ditt 18-70 och köper ett 50mm f1.4. Poängen är att du med ett begagnat 18-70 kan för en mindre peng få chansen att se vad som intresserar just dig inom foto och sedan skaffa lite bättre gluggar som passar just dig och ditt fotande. Det samtidigt som du förmodligen kan sälja ditt begagnade 18-70 för mer eller mindre samma pengar som du köpt det för ett halvår tidigare eller så.

Det brukar vara mitt tips till folk som ska köpa sin första systemglugg.

Skulle jag själv bara få ha ett objektiv skulle det bli mitt 17-55mm f2.8 Nikkor men jag skulle sakna de där sista millimetrarna ner till 12mm mer än jag saknar den där straffen mot Danmark igår.
 
Senast ändrad:
50mm/1:1,4 oavsett utrustning, men då tänker jag såklart på FF och att man bara väljer mellan de objektiv man äger för tillfället.. Men utan tvekan ett 50mm iaf.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.