Annons

Om ni fick endast ha ETT objektiv resten av erat liv..

Produkter
(logga in för att koppla)

Giva

Medlem
Hej.

Jag har stått i val och kval om kamera att köpa och har fallit för D200. Jag är nybörjare.
Förut tyckte jag kamera valet var svårt, men jag har förstått att objektiv valet känns MYCKET svårare ;-)

Dels för att hjälp mig själv i val, dels för nyfikenheten och dels för att höra era åsikter och lite disskusion om Nikon objektiv och vilka brännvidder som används mest eller vilka som ni tycker är mest intressanta.

Så frågan lyder:
Om du fick välja ett objektiv resten av ditt liv..
Vilket och gärna varför.
Det skulle dessutom vara kul att höra till vad erat objektiv används till.
 
Pentax kommande DA* 13-85 F/2.8 smc skulle jag lätt välja.

skulle användas till allt från landskap till porträtt, tele får jag leva utan.
 
Bahh! man kan inte ställa sådana frågor... så otroligt hypotetiskt att det inte är lönt att svara på. samma sak som att fråga vad man skallu säga i sitt tacktal om man fick Nobelpriset i alla kategorierna samma kväll. Visst , har man tråkigt kan manju svara, men annars är det ju meningslöst.

varför skulle man ha bara 1 objektiv resten av livet? jag vet varför du frågade frågan men den är omöjlig att svara på.

Antag att du älskar fotografera fåglar, vilda djur eller annat som är långt bort, då borde objektivet man köper för hela sitt liv vara ett redigt teleobjektiv. Knappast ett fisheye.

Vidare kan vi ju anta att man gillar att fotografera modeller/porträtt i studio eller utomhus. Då är ju itne det idela att man släpar runt med ett 400mm teleobjektiv.

Du fårstår min poäng? Ditt svar kan alltså bara du besvara utifrån hur du arbetar/fotograferar. ska man vara medelmåttigt korrekt så kanske ett "normal" zoomande objektiv vara "rätt". Alltså runt 20mm till kanske 50 eller 70, däromkring. Kanske tom lite mer vidvinkel, vad vet jag.