Annons

Olympus pen p-2 eller Lumix gf1?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill ha kameran mest till porträtter och street bilder, så jag vet inte riktigt vilken man kan satsa på. Nex ger fina bilder, men har ingen sökare eller blixt. Den har fått väldigt mixade recensioner oxå, men den ger bra bilder även utan blixt, vet inte om dom andra gör det. P-2 och Gf1 verkar vara rätt lika fast med små olikheter.

Den inbyggda blixten har inte så mycket existensberättigande annat än som upplättningsblixt vid stark solsken.
Inomhus behövs inte, hellre skruva upp iso, den tål att skruvas upp. Vill du fota mycket med blixt, sätt på en extern blixt, fast det är inte riktig den sortens kamera, som fotoreporter använder.
Sökare? Vore trevlig, men behövs egentligen inte, när man vande sig, skärmen är ju kanonbra, och har man spegellöst så finns ingen sökare som är värd namnet.

När jag jämför bilderna från dpreview och även imageresource, så är skillnaden mellan Nex och E-PL1 ganska liten. Att skillnaderna är "häpnadsväckande stora" håller varken jag eller dpreview med om.

Från dpreview:

JPEG:

"The NEX produces results very that match the Canon very closely, showing similar amounts of noise and detail all across the ISO range (though with slightly lower chroma noise at the very highest settings). Although its images have slightly less noise than the smaller sensored Olympus, its images don't appear to have much more detail - so although its performance is very good, it doesn't stand out massively from its peers."

RAW:

"As we saw with the JPEG files, the NEX raw noise levels are comparable, even a fraction lower, than the previously class-leading Canon Rebel T2i. Noise remains managably low even at ISO 3200, clearly showing why the highest two settings produce such indistinct results in JPEG mode."

Nej.

4/3 ha crop-faktor 2. 20 mm motsvarar 40 mm på FF, det är en normalobjektiv. Medan Sonys pannkakobjektiv är 16 mm med cropfaktor 1,5 motsvarande 24 mm, rejäl vidvinkel.
Himmelsvid skillnad.
Jag hade mest pannkakan (och med pannkakan är NEX ÄR rätt kompakt.) men testat även med 18-55 (motsvarar 28- 82 mm på FF, men då är det inte längre kompakt.) Och även den är bra objektiv.

Personligen håller jag med dig. Att 20mm (motsvarande 40 på 24x36) är lite för tight. Skulle själv också vilja ha något som motsvarar 24mm på 24x36. Det blir ju då en 12 mm på mFT.
Men, och det är ett viktigt men, smaken är olika. Om man inte vant sig och lärt sig ett så kraftigt vidvinkelobjektiv som en 24 så kan den upplevas som för kort i brännvidden. Man får med alldeles för mycket på bilderna.
Just att kamera plus objektiv är litet stämmer med de fasta objektiven. Själv har jag 14-45 till min GF1 och då är inte den heller särskilt kompakt. Men förstås rejält mycket mindre än min Nikon D2.

Kom förresten just tillbaka från en fjällvandring. Hade med mig GF1 och mina två originalobjektiv. Funkade bra. Enda är att batterikapaciteten är begränsad. Man behöver egentligen kunna ladda sina batterier dagligen. Jag hankade mig fram på tre batterier. Tog endast stillbilder då jag gissar att det kräver mycket mer batterikraft om man håller på och filmar mycket.

/Johan

När jag jämför bilderna från dpreview och även imageresource, så är skillnaden mellan Nex och E-PL1 ganska liten. Att skillnaderna är "häpnadsväckande stora" håller varken jag eller dpreview med om.

Från dpreview:

JPEG:

"The NEX produces results very that match the Canon very closely, showing similar amounts of noise and detail all across the ISO range (though with slightly lower chroma noise at the very highest settings). Although its images have slightly less noise than the smaller sensored Olympus, its images don't appear to have much more detail - so although its performance is very good, it doesn't stand out massively from its peers."

RAW:

"As we saw with the JPEG files, the NEX raw noise levels are comparable, even a fraction lower, than the previously class-leading Canon Rebel T2i. Noise remains managably low even at ISO 3200, clearly showing why the highest two settings produce such indistinct results in JPEG mode."

I vanlig läge producerar båda bra bilder. Men det gör en G11 eller LX3 likaväl. Skillnaden visas i ganska extrema situationer, och NEX5 presterar enligt min tycke lika bra, eller bättre bilder i hög iso som 550D, som min vän fick låna.
Porträtt i väldigt dåligt ljus etc. Motljusbilderna blir bättre i NEX tack vare HDR möjlighet i kameran. (jag orkar inte sy ihop HDR i GIMP)
Ungefär 1,5 - 2 steg högre iso kan kan användas i NEX än i PEN. och 3-4 steg högre, än i LUMIX LX3
Det är rätt mycket, speciellt jämfört med 550D med objektiv utan IS.

Har kollat runt på Nex-5, har hittat en som kommer med både pannkakan och 18-55 objektiven.

Tycker att bilderna tagna dagtid är like bra som dom från P-2 eller GF1, men det var en stor skillnad på bilderna tagna nattetid. Fast mycket beror ju på fotografen hur bilderna blir.

Efter som jag vill ha kameran för street fotografering o porträtter kanske är Nex-5 nåt för mig?

Nu vet jag inte hur man fotar gatufoto osv, men en sak som jag snabbt upptäckte att jag inte kommer kunna leva utan är den vinklingsbara skärmen! Jag är 173cm lång och brukar alltid huka mig för att ta bilder i "normal" nivå. Jag gillar inte bilder tagna "uppifrån" utan vill ha dem så proportionerna ser rätt ut, vare sig det är ett hus eller min dotter. Nu med vinklingsbar skärm slipper jag huka mig, jag kan smidigt fälla ut skärmen, sätta kameran mot magen/brösthöjd och fota. Det är lättare att smygfota också eftersom man slipper ha kameran framför ögonen. Att sätta kameran framför ansiktet uppfattas lätt av objektet som genast förstår att man fotograferar.

I vanlig läge producerar båda bra bilder. Men det gör en G11 eller LX3 likaväl. Skillnaden visas i ganska extrema situationer, och NEX5 presterar enligt min tycke lika bra, eller bättre bilder i hög iso som 550D, som min vän fick låna.
Porträtt i väldigt dåligt ljus etc. Motljusbilderna blir bättre i NEX tack vare HDR möjlighet i kameran. (jag orkar inte sy ihop HDR i GIMP)
Ungefär 1,5 - 2 steg högre iso kan kan användas i NEX än i PEN. och 3-4 steg högre, än i LUMIX LX3
Det är rätt mycket, speciellt jämfört med 550D med objektiv utan IS.

Visst har NEX bättre högiso ebenskaper än PEN, konstigt vore ju annars - sensorn är ju dubbelt så stor. Men steget är närmare 1 om man tittar på dpreview, imaging resource, eller http://www.seriouscompacts.com/f41/...shootout-nex5-nx10-e-p2-e-pl1-gf1-g2-gh1-314/
Som säger att steget är ca 1, utom till GH1 där avståndet är mindre.

Men visst är det skillnad.

Visst har NEX bättre högiso ebenskaper än PEN, konstigt vore ju annars - sensorn är ju dubbelt så stor. Men steget är närmare 1 om man tittar på dpreview, imaging resource, eller http://www.seriouscompacts.com/f41/...shootout-nex5-nx10-e-p2-e-pl1-gf1-g2-gh1-314/

När jag stod i valet o köpa en lite systemkamera som komplement till min DSLR så testade jag Olympus,Panasonic och Sony...som tidigare påpekats så är NEX bättre i lågljussituationer...ett steg är ganska mycket i praktiken och syns rätt tydligt i bild/slutresultatet...Nex har även "hand held twillight mode" som ger ännu lägre brus på höga ison(dock bara användbart för statiska motiv)....men den största skillnaden jag upplevde i bild/slutresultatet va det dynamiska omfånget...här var Nex överlägsen både Olympus och Pansonic på bas-iso och på högre iso....dessutom har NEX HDR-läge(upp till +6ev) som är riktigt bra ifall sensorns normala omfång inte räcker till.

Tja, en hel dag stressade vi kamerorna i ganska extrema tillämpningar, väldigt svag ljus, motljus, kvällsbilder, etc.
Naturligtvis är det inte enbart högiso-egenskaperna som gör att man kan fota i mörker, utan stabiliseringen, objektivets ljusstyrka, etc.
Det är faktiskt rätt ont om vidvinkelobjektiv (motsv 24mm) för APS-C kameror, speciellt ljusstarka sådana.
Tokina 11-16/2,8 zoomen är ljusstark ja, men bara objektivet väger tre gånger som NEX5 med pannkakan. Och kostar som NEX med pannkakan + normalzoomen.

Pannkakan är en drömobjektiv, och man ska inte jämföra bilderna med Pen och Lumix, utan Canon och Nikon med motsvarande vidvinkelekipage.
Och då tror jag att NEX vinner.
Det går att göra riktigt bra bilder inomhus med pannkakan f/2,8 iso 6400 eller tom 12800 och tider 1/4 s på statiska objekt.
Ja det är mörker, inomhus, alla lampor är släckta, bara lite ljus kommer in genom fönster, jag ser nästan inte, men kameran ser.
En D3s klarar biffen, med en ljusstark objektiv, men inte så många andra kameror.

Det tar sin lilla tid att vänja sig vid att kameran är liten, och man måste hantera menyn, men det är vanesak.
Däremot tror jag inte på 18-200 objektivet, och A-objektiven, då har man ju förlorat fördelen med att kameran är liten.

PS: Jag har inte testat filmfunktionen, men den lär vara bra med fungerande autofokus vid filmning. Bättre än filmfunktionen i spegelreflex-kameror.

...
Här är en länk som visar den fina färgåtergivning som NEX:arna är kapabla att ge - även vid mycket höga ISO-inställningar. En del med stora, dyra, "riktiga" DSLR-kameror har sagt att de skulle vara glada ifall deras kamera kunde prestera lika bra...
...
Tyvärr försvann länken igår någonstans i cyberrymden. Gör ett nytt försök:
http://forum.getdpi.com/forum/showthread.php?t=18479[/QUOTE]

Edit: Idag gick det bättre!

---
NEX.systemets lanserades ju alldeles nyligen, men under DESS FÖRSTA MÅNAD på markaden mosade dessa alla de andra spegellösa systemen. Detta bör ju indikera superioritet, inte
Som alla kan se blev mitt ilägg igår avklippt. Orsaken är att jag tyvärr inte har någon Internetuppkoppling i min bostad, utan får kuta iväg till ett bibliotek när jag ska surfa. Och där är användningstiden begränsad, så sekunderna innan jag skulle slängas ut så fick jag skicka iväg det jag hade hunnit skriva, trots att jag inte var klar. Kompletterar meningen nedan:

Detta bör ju indikera superioritet, inte att jag nödvändigtvis tillhör den lilla men högröstade gruppen av märkesfanatiker, som inte bryr sig ett skvatt om konsumentupplysning men istället lägger ner ett enormt engagemang för att just det kameramärke som de själva (nästan alltid av en ren slump) har råkat välja (ofta har de erfarenhet av enbart en liten D40, 1000D etc.), och saknar naturligtvis helt kompetens när det gäller att ge råd om val mellan marknadens alla olika kameramodeller).

Senast ändrad:
Jag själv då - när det gäller "missionerande"? Jo, jag äger/har genom livet ägt systemkameror från TRETTIO(!) olika kameratillverkare, så jag lär väl vara så långt ifrån en märkestaliban det går att komma. Det blir ju helt enkelt en matematisk omöjlighet för mig att framhålla just "mitt" kameramärke... :)

Jag rekommenderar de kameramodeller som jag anser ha de största sammanvägda förtjänserna inom respektive användningsområde. Vem som har tillverkat dem bryr jag mig inte ett skvatt om. Sedan är det förstås en annan sak att många är väldigt inlåsta i ett specifikt system, genom att de har investerat tungt i detta.

Det är också självfallet helt OK att välja en spegellös från Oly, Panny eller Sammy ifall man finner någon specifik egenskap där som har stor betydelse för just en själv, men jag anser att det vore tragiskt ifall man gjorde så pga okunskap om det nya NEX-systemet, och först i efterhand upptäckte att NEX-kamerorna i de flesta avseenden är bättre, och i vissa fall mycket bättre än den kamera man råkade välja. Sådana felval pga okunskap händer förstås hela tiden, och ännu mer inom DSLR-världen (eftersom den ännu så länge är större). Försöker i alla fall att göra mitt bästa för att öka kunskapen och minska antalet felval... :)

Att NEX-kamerorna ligger såpass långt före de andra systemen att dessa i ett slag blivit föråldrade, är förstås min egen personliga uppfattning. Men den tycks i alla fall delas av en himla massa japaner (de fick ju chansen att kolla upp den först)...

Till sist ska man naturligtvis inte döma NEX-systemets möjligheter pga av de två kameror, de 3 + 2 objektiv och de tillbehör som finns just nu. Detta är bara början på ett system som Sony helt klart har planer på att utveckla och expandera under decennier framöver.

Senast ändrad:
Tittar själv på någon kompakt kvalitetskamera, nu då de äntligen finns till överkomligt pris (Leica M9/M8 + optik är ju svindyra). Har klämt på flera. I dagsläget, om hjärnan fick bestämma skulle det bli en Samsung NX10 p g a stor sensor i dessa sammanhang, vettigt pris, vettiga reglage (hyfsat i varje fall). Däremot störs jag av 2 saker: I bildtagningsläget är sökaren lite pixlig (stort minus om man vill skaffa adapter och köra idag billig Leica R8 eller Canon FD optik. För det andra är det i "packningsmått" lite stort p g a sökarens och blixtskons placering ovanpå, det blir en puckel. Tyvärr så är jag inte nöjd med LCD:n på Olympus, för lågupplöst. Visst kan man sätta på EVF:n men packetet är ganska dyrt och med denna på är ju kameran lika hög eller högre än NX10. Dess mindre sensor gör att bruk av Leica/Canon FD optik är tveksam. Tänk på detta: I area är sensorn 1/4 av FF vilket gör att FF optiken, sedd över hela dess bildcirkel måste vara 4ggr så skarp som ett m4/3 objektiv bara för att vara "jämt upp" - ett slöseri med skärpa. Där har APS-C en fördel med 1/2 (40% egentligen) sensorstorleken mot FF. GF1 har en LCD med dubbla upplösningen mot Olympusen men sämre EVF. Trevligast hantering av de två m4/3 kamerorna. Däremot är 20/1,7 ganska dyrt, och då detta skall vara ett komplement till min Canonutrustning känns det lite omotiverat. Sony NEX 5 är den hjärtat vill ha, känns läcker. Tre minus dock: 1) Omständigt med inställningar, som dock inte kommer påverka mig så mycket då jag bara behöver ändra exp komp regelbundet och ISO bara en gång per fototillfälle. 2) LCD kan vara svår att se i starkt solljus, och ingen EVF. 3) Objektiven har visserligen metall på utsidan, men detta är mest för utseendets skull, ville man ha det för hållbarhet skulle man göra som Nikon på deras 18-200, sätta plast på utsidan men göra cam mekanismen (det rör som framträder vid inzoomning) i metall. Helst skulle givetvis både objektivets utsida och cam vara i metall förstås.

Sedan har vi det kommande Photokina. Man väntar på GH2 från Panasonic som kommer sänka priset på GH1 och andra Panasonic sannolikt, och kanske även konkurrenter, Sony lär snart presentera NEX 7, och (spekulation) det börjar bli dags för Olympus att släppa en EP-3 kanske äntligen med en bra LCD. Värt att vänta till september? Vad gör Nikon och Canon? Om Canon eller Nikon släpper en kompakt APS-C/DX modell (det finns starka belägg för att det kommer det närmaste året, kanske till mässan) och slopar spegel (finns det en spegel måste den flyttas bakåt för att minska tjockleken och då lär det inte gå att använda en optisk sökare med andra objektiv med adapter då brännpunkten hamnar fel med dessa) så är det en busenkel sak (Canon och Nikon G har ju bara elektroniska kontakter) att behålla full kompatibilitet med adapter för deras EF/EF-S, DX-G,G objektiv.

Jag stod i samma val som du. Tittade på samma, men så kom NEX-5. Och jag fastnade för den. Speciellt för dess hög-ISO egenskaper, men också smidighet.
Har läst lite här i tråden, och visst.... Teknik.

Men, jag tycker helt klart att du skall ha med och känna på NEX-5 i din utvärdering. Tekniskt och ergonomiskt och prismässigt. I min blogg, hittar du lite bilder över vad den presterar.

Lycka till med ditt val oavsett märke!! /Peter-L

Fredrik,

Efter 900 bilder i mestadels starkt solsken så kan jag säga att det funkar helt ok med skärmen. Det är lite "svartare" men så länge man ser AF-gröna-rutorna så är det ok. Jag fotade mest på P-läge för att kunna styra ISOt men även manuellt ibland och det fungerar bättre än jag trodde.

Enda nackdelen jag ser med Nexen är att AF'en inte alltid fokuserar på det jag vill. Det kan dock vara en inställningsgrej - jag har inte läst manualen ännu. :S

Fredrik,

Efter 900 bilder i mestadels starkt solsken så kan jag säga att det funkar helt ok med skärmen. Det är lite "svartare" men så länge man ser AF-gröna-rutorna så är det ok. Jag fotade mest på P-läge för att kunna styra ISOt men även manuellt ibland och det fungerar bättre än jag trodde.

Enda nackdelen jag ser med Nexen är att AF'en inte alltid fokuserar på det jag vill. Det kan dock vara en inställningsgrej - jag har inte läst manualen ännu. :S

Karin du måste använda dig av flexibel-af...då väljer du af-punkt/område själv.

Karin du måste använda dig av flexibel-af...då väljer du af-punkt/område själv.

Ja det gör jag ibland men eftersom det är så många AF-punkter så tar det sån tid att sätta den där jag vill ha den. Jag har iofs börjat se mer på vilken bländare som används för att veta hur stort fokusområde det är. Det verkar ha fungerat för fokusen sitter på de allra flesta bilderna.

För det stämmer väl, om fokus sätts på ett motiv som är ca 1 m bakom objektet och det är rätt liten bländare så täcks det väl av fokusen ändå? Vilken bländare börjar bli för stor för att man skall kunna använda detta sätt? Är det under 6? Större än bländare 6 ger inte lika stort fokusdjup?

---
I dagsläget, om hjärnan fick bestämma skulle det bli en Samsung NX10 p g a stor sensor i dessa sammanhang, ...
Det är riktigt att NX10 har en sensor i APS-C storlek, samma som NEX och större än alla de andra spegellösa kamerornas, men Samsung ligger klart efter Canon och Sony när det gäller sensorteknologi. Trots samma sensorstorlek ger NEX:arna tydligt bättre bildkvalitet, bättre färgåtergivning och dynamiskt omfång samt lägre brus.

---
Sony NEX 5 är den hjärtat vill ha, känns läcker. Tre minus dock: 1) Omständigt med inställningar, som dock inte kommer påverka mig så mycket då jag bara behöver ändra exp komp regelbundet och ISO bara en gång per fototillfälle. 2) LCD kan vara svår att se i starkt solljus, och ingen EVF. 3) Objektiven har visserligen metall på utsidan, men detta är mest för utseendets skull, ville man ha det för hållbarhet skulle man göra som Nikon på deras 18-200, sätta plast på utsidan men göra cam mekanismen (det rör som framträder vid inzoomning) i metall. Helst skulle givetvis både objektivets utsida och cam vara i metall förstås.
---
1) De som har använt en NEX ett tag rapporterar att när de har hunnit vänja sig vid kameran lite så finner de att användargränssnittet är både intuitivt och logiskt men framförallt då blir snabbt att använda, faktiskt.
Exponeringskompensationen kan ändras direkt på NEX:arna (knappen sitter i position kl 6 på kontrollhjulet).
DPReview och andra slappa testare påstår att det behövs 6-8 knapptryckningar för att ändra ISO. Detta är struntprat, begriper inte hur de bär sig åt. Visst, det behövs några knapptryckningar, men efter en enda minuts bekantskap med en NEX klarade jag i alla fall av att ändra ISO:t inom 1,5 sekunder, så även om det i och för sig skulle vara trevligt med en direktknapp för ISO:t så tycker jag ändå att somliga testare skriar oproportionerligt högt om detta.

2) LCD-skärmen har en ljussensor som anpassar dess ljusstyrka efter omgivningsbelysningen, men den kör inte genom hela den möjliga skalan (tror att den kör inom intervallet 1-5). Det går att manuellt öka skärmljusstyrkan mer än detta, och det behöver man göra i solljus. De som har gjort detta säger att då blir skärmen användbar även i solljus (något som väl knappast någon annan skärm på någon annan kamera klarar, oavsett pris).

3) Mest för utseendet skull? Den sammetsmjuka gången då? Att NEX-objektivens utsida är i metall kan ju alla se, men vad vet vi om hur det ser ut invändigt? Alla NEX-objektiven går kolossalt mjukt, smidigt, och absolut tyst, något som man förknippar med precisionstillverkade metallsnäckor. Det är MYCKET STOR skillnad mot alla de andra spegellösa kamerornas objektiv (gäller alla de jag har fått möjlighet att klämma på förstås, vet inte om det kan finnas något (dyrt) objektiv där någonstans som är lika bra som NEX:arnas). Men när det gäller NEX:arna så är ju ALLA deras objektiv lika sköna - de ger verkligen fotoglädje varje gång man använder dem!

---
Sedan har vi det kommande Photokina. Man väntar på GH2 från Panasonic som kommer sänka priset på GH1 och andra Panasonic sannolikt, och kanske även konkurrenter, Sony lär snart presentera NEX 7, och (spekulation) det börjar bli dags för Olympus att släppa en EP-3 kanske äntligen med en bra LCD. Värt att vänta till september?
---
När det gäller NEX-7 så är det enbart ett rykte - Sony har inte sagt ett knäpp om detta. Vilket innebär att det antingen har gått för kort tid för att Sony redan ska komma med en ny modell. ELER att det ändå kan komma en NEX-7 eller nåt, förstås... :)

---
Vad gör Nikon och Canon?
---
Nikon:
Säger sig hålla på med en mindre kamera, fast med en mindre sensor, och att den ev. kommer att vara spegellös.. Man kan förvänta sig att dess användarinterface förmodligen kommer att bli mera likt de konventionella DSLR-kamerornas, men den mindre sensorn kommer att vara handikappande för dem.

Canon:
De har sagt att de håller på med att utveckla en mindre kamera, men att den inte nödvändigtvis behöver vara spegellös.

Pentax:
Säger sig hålla på med något "annorlunda". Kan betyda ett spegellöst system, ett Pellix-koncept, eller något helt annat. Det sistnämnda vore förstås roligast! :)

Problemet för alla dessa tre är att Sonys genom sitt inträde i den spegellösa världen höjde ribban högst avsevärt. Det är osannolikt att någon av de övriga håller på med något lika radikalt som NEX-systemet. Detta innebär att de antingen måste skrota det de har utvecklat hittills, och börja om från ruta ett. Då riskerar de att komma in på marknadens så sent (lär ta ytterligare minst ett år till räknat från nu) att det spegellösa tåget redan för längesedan har gått. Eller att komma ut relativt snart (uppskattningsvis om något halvår) men med en produkt som inte kan konkurrera med NEX.

I och med att det blir mer elektronik och mindre mekanik i denna typ av kameror, så kommer bekymren för CaNikon etc. att öka. För Sony kommer de däremot att minska, eftersom man nu kommer in på Sonys kärnområden - de har över ett halvt århundrades erfarenhet av elektronik och miniatyrisering. De tillverkar ju kraftfulla processorer - de allra kraftfullaste (utanför militär och vetenskap) behövs ju som bekant i i TV-spelen, och i Sonys PS-3 sitter ju en kolossalt mycket kraftfullare processor än i någon av konkurrenternas (en 8-kärnig sak).

När det gäller elektronik så har ju Canon en bra CMOS-tillverkning, men i övrigt inte mycket. De producerar i och för sig lite begränsad elektronik till sina kopiatorer och printrar - knappast något High Tech.

Nikon och Pentax har i princip ingen elektronikproduktion i huset alls, bortsett från att Nikon har fått disponera ett hörn av Sonys sensorlabb för att optimera sin D3-sensor (som har en Sony-sensorplatta som bas).

Oavsett vilken av de två vägarna CaNikon (enligt ovan) kommer att välja, så är min uppfattning att Sony överhuvudtaget inte kommer att låta någon av dem låna bollen på den spegellösa spelplanen. De har inte förutsättningar för att kunna konkurrera på allvar. Den dag de MÅHÄNDA har kommit ikapp Sony, så lär Sony säkerligen hunnit att springa iväg ännu längre. Enligt de listor som emellanåt publicerasöver världens mest innovativa av alla de miljontals företag som finns, så brukar Sony ligga i den absoluta toppen (plats 10 eller så), medan ingen annan kameratillverkare är med på listan ens.

Ifall man roar sig med att lista antalet innovationer inom kameravärlden som de olika tillverkarna har kommit ut med under de senaste 2-3 åren, så hittar man närmare ett tjog från Sony, men bara EN från alla de övriga tillverkarna - tillsammans! Och ingen från Canon eller Nikon. Så hur ledande är dessa båda, EGENTLIGEN?

Jag räknar inte sedvanliga uppdateringar som bestås varje ny modell - typ lägre brus, mera pixlar, någon småfiness etc. som innovationer. Det är normal produktutveckling.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar