Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus pen p-2 eller Lumix gf1?

Produkter
(logga in för att koppla)
För det stämmer väl, om fokus sätts på ett motiv som är ca 1 m bakom objektet och det är rätt liten bländare så täcks det väl av fokusen ändå? Vilken bländare börjar bli för stor för att man skall kunna använda detta sätt? Är det under 6? Större än bländare 6 ger inte lika stort fokusdjup?

Det fungerar inte riktigt så. Ämnet hör inte till diskussionstråden, så jag tänker inte lägga ut texten här. Sök på orden "skärpa", "skärpeplan" och "skärpedjup", så kan du nog hitta forumtrådar som förklarar detta för dig.

Enda nackdelen jag ser med Nexen är att AF'en inte alltid fokuserar på det jag vill. Det kan dock vara en inställningsgrej - jag har inte läst manualen ännu. :S

Jag spotmäter skärpa på en mittpunkt, som jag sedan låser och komponerar om. Går snabbt, och inget pill med fokuspunkter och jag får skärpan där jag vill......
Igentligen samma med ljuset, fast, där kan man ibland behöva ändra mätfältet i menyn.

Synd bara att NEX:en är så ful, och att Olympusen är så snygg...
Inga problem, det är bara att köpa den röda varianten, den är sk-tsnygg !

Allvarligt talat, så tyckte jag också så i början. Men sedan, efter att man börjat vänja sig (hämtat sig från chocken), så tycker jag nu att NEX:arna är riktigt snygga. Definitivt en radikal design. Går mycket bra ihop med det även i övrigt radikala konceptet. :)

Senast ändrad:
Enda nackdelen jag ser med Nexen är att AF'en inte alltid fokuserar på det jag vill. Det kan dock vara en inställningsgrej - jag har inte läst manualen ännu. :S
När man låter kameran välja fokuspunkt, hur väljer den då? Att fokusera på det som ligger närmast, eller vad?

Olle

Av de många fördelar och nackdelar som kan räknas upp för varje system så måste ju alla räknas in i de personliga behoven. Ingen kamera är ju helt perfekt, så man måste då "köpa" de nackdelar som man får med.

För mig fanns det några fördelar hos E-P1 vs GF-1, bland annat:

1. Bättre JPEG motor (jag använder aldrig RAW).
2. Bästa externa VF på marknaden (finns nu för 1995.- och ska inköpas)
3. WYSIWYG LCD/VF (omkopplingsbar)

Det har diskuterats mycket kring meriterna av NEX och även frågetecken kring de presumtiva tillverkarnas (Canon, Nikon, Pentax) problem. Min poäng var bara att då Photokina ändå är så nära som september och lanseringarna börjar redan i augusti, varför inte vänta tills åtminstone september att köpa? Om det sedan inte dyker upp något bättre, då vet man åtminstone att det inte gjort det.

Jag har som sagt, klämt på i stort sett alla dagens modeller, och vidhåller att för avancerade användare så är gränssnittet bäst på Panasonic och Samsung, sedan kanske det inte spelar någon större roll. Som jag sa, jag skruvar ju mest på exp komp och detta är lätt på NEX. Jag kör ju ändå RAW.

Däremot ser jag som en viktig del av dessa EVIL kompakter att kunna använda idag billig men bra optik, vilket ffa innebär Canon FD och Leica R optik eftersom dessa system nu upphört. Här har APS-C/DX sensorer en fördel över micro 4/3rds pga att halva och inte en fjärdedel av bildcirkeln används (således fördel Sony och Samsung idag). Nu kör jag Canon, och då Canon har en helt elektronisk kontakt med objektiven, fritt från rörliga delar, borde det vara lättast för Canon EOS (samma gäller Nikon G objektiv) att behålla full kompatibilitet med befintliga objektiv. Man tjänar inte så mycket med EVIL kameror på telesidan. Visst - det blir mindre, men inte så att det blir avgörande i att ha med dem eller lämna hemma då telen ändå är såpass stora. Det blir objektivets, inte kamerans storlek som blir avgörande. Därför är det inte fel om kompatibilitet kan erbjudas. Visst, detta är spekulation, för vi vet ju inte riktigt Canons planer, och rykten kring Nikons kommande system har varit motsägelsefulla.

Sammanfattning: Varför inte vänta på Photokina? Om inget bättre dyker upp, så har du bara förlorat en månad på att vänta.

Sammanfattning: Varför inte vänta på Photokina? Om inget bättre dyker upp, så har du bara förlorat en månad på att vänta.

De produkter som presenteras där finns i regel inte omedelbart tillgängliga i butik, så det blir nog en lite längre väntan. Tester är det också bra att invänta.

Sony får nog sämre poäng på alla tester på grund av följande:
1. Ingen sökare.
2. Ingen inbyggd blixt.
3. Avviker mer från vår föreställning hur kamera bör se ut.
---
1) Det stämmer säkert att de får sämre poäng pga detta, men det är inte helt korrekt att det inte finns någon sökare. Det finns en optisk sådan à là Leica till 16/2,8 pannkaksobjektivet. Det är nog också tämligen troligt att det snart kommer en EVF till NEX:arna. Det sitter ju redan en i Sonys NEX--VG10 videokamera, som ju använder samma sensor som sitter i NEX-kamerorna (och samma objektiv), så de håller väl bara på att försöka göra denma EVF så liten som möjligt.

2) Korrekt (när det gäller dessa två första modeller).

3) Det kan man lugnt säja! :)

---
Blixten skulle man gärna ha (gissar att sony kommer med det senare) men hög-iso egenskaperna är så bra att man kan stå ut med frånvaron av inbyggd blixt. 2-3 steg bättre är iso-egenskaperna, det kompenserar blixten.
---
Det medföljer en liten extern blixt med varje NEX-kamera (ingår i priset). Här finns en bild där blixten syns, trots sin litenhet... :)

www.ephotozine.com/articles/sony-nex-5---nex-3-hands-on-preview-13644/images/sony_hex_5_me.jpg

---
Den som NEX vinner på är bildkvalitén och den fina 16 mm pannkakan.
---
Helt klart. Fast 18-55 mm zoomen anses i och för sig ge bättre skärpa än detta 16 mm objektiv (utan att det för den skull är dåligt) - och pannkakan kan förstås användas i sämre ljus än zoomen. Vi kan också vara säkra på att det kommer fler fasta objektiv till NEX-systemet, och av yppersta klass. Sony har ju meddelat att det kommer Zeiss-objektiv. :)

---
16 mm och 18-55 räcker läääänge.
Visserligen kan man köpa 18-200 och konverter för andra (A bajonett) objektiv, men det skulle jag inte göra, då förlorar man den stora fördelen:
...
Håller med. 18-200-zoomen lär väl främst komma att användas på NEX-VG10:an, där den ingår i priset, samt i de fall då någon vill ha en lättare reseutrustning och inte vill slippa att släpa med sig sin ordinarie DSLR-kamera också.

Senast ändrad:
Det har diskuterats mycket kring meriterna av NEX och även frågetecken kring de presumtiva tillverkarnas (Canon, Nikon, Pentax) problem. Min poäng var bara att då Photokina ändå är så nära som september och lanseringarna börjar redan i augusti, varför inte vänta tills åtminstone september att köpa? Om det sedan inte dyker upp något bättre, då vet man åtminstone att det inte gjort det.

Jag har som sagt, klämt på i stort sett alla dagens modeller, och vidhåller att för avancerade användare så är gränssnittet bäst på Panasonic och Samsung, sedan kanske det inte spelar någon större roll. Som jag sa, jag skruvar ju mest på exp komp och detta är lätt på NEX. Jag kör ju ändå RAW.

Däremot ser jag som en viktig del av dessa EVIL kompakter att kunna använda idag billig men bra optik, vilket ffa innebär Canon FD och Leica R optik eftersom dessa system nu upphört. Här har APS-C/DX sensorer en fördel över micro 4/3rds pga att halva och inte en fjärdedel av bildcirkeln används (således fördel Sony och Samsung idag). Nu kör jag Canon, och då Canon har en helt elektronisk kontakt med objektiven, fritt från rörliga delar, borde det vara lättast för Canon EOS (samma gäller Nikon G objektiv) att behålla full kompatibilitet med befintliga objektiv. Man tjänar inte så mycket med EVIL kameror på telesidan. Visst - det blir mindre, men inte så att det blir avgörande i att ha med dem eller lämna hemma då telen ändå är såpass stora. Det blir objektivets, inte kamerans storlek som blir avgörande. Därför är det inte fel om kompatibilitet kan erbjudas. Visst, detta är spekulation, för vi vet ju inte riktigt Canons planer, och rykten kring Nikons kommande system har varit motsägelsefulla.

Tja, det kan väl vara som du säger, men jag utgår ifrån andra premisser. Jag tror NEX köparen är två kategorier:
1 Vill ha kompakt med hög kvalité. eller motsvarande
2. DSLR ägare som vill ha en lätt fickkamera som komplementkamera.

Jag tror ingen av dessa grupper tänker bygga upp en större arsenal av objektiv. 16mm och 18-55 är nog så bra, och med 16mm är kameran inte större en en medelstor kompakt, har man bara lite större ficka, så är det fickkamera.
Skulle inte ens tänka tanken att köpa till en Zeiss-optik för en halv förmögenhet, det är nog mer tänkt för professionella videofilmare.
Med fina optik blir deras videoversion rätt nära proffsklass, för tiondedel av en proffskameras pris.

...
Visst, ifall man inte har något omedelbart behov, så väntar man förstås. Dock måste jag säga att min bedömning är att det vore ytterst osannolikt att någon annan spelare skulle kunna presentera något bättre än NEX:arna då. Däremot skulle Sony ev. kunna presentera en lite mer avancerad NEX-kamera, men jag tror för egen del inte det heller - det är tidsmässigt lite för nära att göra detta redan nu kan man tänka - NEX-3 och NEX-5 har ju precis nätt och jämt hunnit komma ut på marknaden.

---
Nu kör jag Canon, och då Canon har en helt elektronisk kontakt med objektiven, fritt från rörliga delar, borde det vara lättast för Canon EOS (samma gäller Nikon G objektiv) att behålla full kompatibilitet med befintliga objektiv.
---
Ifall du menar att AF på befintliga EOS-objektiv därför skulle komma att fungera på en ev. kommande Canon spegellös kamera, så måste jag tyvärr göra dig besviken. Problemet är ett helt annat. De hittillsvarande spegellösa kamerorna måste använda kontrastdetekt-AF, och detta fungerar dåligt eller inte alls på de befintliga objektiven, som är konstruerade för att användas med fasdetekt-system.

De övriga funktionerna, som autoexponering, autonedbländning, EXIF etc. har Sony redan löst i NEX-systemets Alpha-NEX-adapter LA-EA1 (som innehåller två miniatyrstegmotorer). NEX:arnas kontrast-AF fungerar i och för sig med vissa av de hittillsvarande Minolta/Sonyobjektiven (de av SSM eller SAM-typ), men detta anser Sony tydligen inte vara tillräckligt så de har kopplat bort denna funktion mjukvarumässigt. De säger att ifall problemet kan lösas med bättre algoritmer, så kommer de att aktivera AF-funktionen senare genom en firmvare-uppdatering.

Senast ändrad:
Man borde nog påpeka oftare att man gillar vissa inlägg, kan precis som i detta fallet göra det mer värt besväret för den som faktiskt tagit sig tid att skriva något bra. Ska tänka på det :)
Ja, jag medger att positiv feedback ger i alla fall mig kraft att skriva mer - fast jag är hela tiden orolig för att ni ska tycka att jag skriver alldeles för långrandigt. Kämpar hela tiden med att stryka och korta ner, fast med föga framgång, eftersom så fort jag har lyckats plocka bort något mindre väsentligt ur min drapa så dyker det genast upp fem andra tankar i skallen som pockar på att få vara med istället...

"Ifall du menar att AF på befintliga EOS-objektiv därför skulle komma att fungera på en ev. kommande Canon spegellös kamera, så måste jag tyvärr göra dig besviken. Problemet är ett helt annat. De hittillsvarande spegellösa kamerorna måste använda kontrastdetekt-AF, och detta fungerar dåligt eller inte alls på de befintliga objektiven, som är konstruerade för att användas med fasdetekt-system."

Kanske inte omöjligt. Fuji har en metod för fasdetekt på sensornivå.

http://www.dpreview.com/news/1008/10080505fujifilmpd.asp

Min poäng med Canons och Nikons G AF-S fördel var den att AF faktiskt kan fungera med dessa och en EVIL kamera och att det är lätt att få bländaren att fungera också eftersom motorn för båda sitter i objektivet och en adapter måste bara överföra elektroniska signaler - kortfattat några korta sladdar isatt i ett rör. Sony måste ha en motor i adaptern för att få bländaren att fungera med A fattningen och de erbjuder inte AF med den - eftersom nästan alla Sony/Minolta objektiv är beroende av fokusmotorn i kameran som man nu slopat i NEX.

Slutliga poängen är det att visst, det kanske inte kommer något bättre än NEX 3,5 för de som är intresserade av dem vid Photokina, men då det ligger så nära i tiden vore det snopet att köpa nu och trots allt se något bättre där. Väntar man är man säkrare.

Min poäng med Canons och Nikons G AF-S fördel var den att AF faktiskt kan fungera med dessa ...
Det är nog inga AF-objektiv konstruerade för fasdetekterande AF som fungerar bra med kontrastdetekterande AF. Vid fasdetekterande AF mäter kamerahuset hur mycket fel fokus är och beordrar objektivet att flytta fokus X enheter och stanna. För kontrastdetekterande AF beordrar kamerahuset objektivet att börja flytta fokus samtidigt som den analyserar fokus. Under fokuseringen beordras olika hastigheter och när fokus är nästan rätt flyttas fokus lite fram och tillbaks för att hitta optimal fokus. Att använda ett objektiv för fasdetekterande AF i ett system som fokuserar med kontrastdetekterande blir långsamt. Detta har vi redan sett med Nikons och Canons DLSR-kameror när de fokuserar i LiveView. Det blir inte bättre om de monteras på en EVIL-kamera. I detta sammanhang är det ingen skillnad mellan Canon, Nikon och Sony. Alla har objektiv som inte är lämpade för kontrastdetekterande AF. Naturligtvis är Nikons och Sonys skruvfokuserande objektiv ett annat problem som kräver mer hårdvara än några sladdar att lösa, men med en adapter skulle skruvobjektiven faktiskt kunna fungera med kontrastdetekterande AF, det är ju styrningen av motorn som måste vara radikalt annorlunda.

Slutligen kan också sägas att "bäst" eller "bättre" kan inte generellt sägas. Av de olika systemen från Pana, Oly, Samsung och Sony/Nex finns det tillräckligt många olikheter som gör att bästa kamera beror på kraven från användaren.

En kamera kan bara sägas generellt bättre än en annan om ex bildkvaliteten är bättre, och allt annat i princip är lika.

T

Det är nog inga AF-objektiv konstruerade för fasdetekterande AF som fungerar bra med kontrastdetekterande AF. Vid fasdetekterande AF mäter kamerahuset hur mycket fel fokus är och beordrar objektivet att flytta fokus X enheter och stanna. För kontrastdetekterande AF beordrar kamerahuset objektivet att börja flytta fokus samtidigt som den analyserar fokus. Under fokuseringen beordras olika hastigheter och när fokus är nästan rätt flyttas fokus lite fram och tillbaks för att hitta optimal fokus. Att använda ett objektiv för fasdetekterande AF i ett system som fokuserar med kontrastdetekterande blir långsamt. Detta har vi redan sett med Nikons och Canons DLSR-kameror när de fokuserar i LiveView. Det blir inte bättre om de monteras på en EVIL-kamera. I detta sammanhang är det ingen skillnad mellan Canon, Nikon och Sony. Alla har objektiv som inte är lämpade för kontrastdetekterande AF. Naturligtvis är Nikons och Sonys skruvfokuserande objektiv ett annat problem som kräver mer hårdvara än några sladdar att lösa, men med en adapter skulle skruvobjektiven faktiskt kunna fungera med kontrastdetekterande AF, det är ju styrningen av motorn som måste vara radikalt annorlunda.
Ja, men Sony A550-s kontrastdetekterande AF fungerar ju betydligt snabbare än Canonikons. Med de vanliga A objektiven, som har samma konstruktion som Canonikons objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar