Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus E-500 testad

Produkter
(logga in för att koppla)
petsematary skrev:
Nån som vet om kitet med Zuiko 14-45mm f3.5-5.6 och Zuiko 40-150mm f3.5-4.5 kommer säljas i Sverige och i så fall när?

Enligt rykten kommer Expert att sälja dubbelkitet, vad jag förstår har det redan funnits till salu i någon Expertbutik. Tror bestämt att jag läste här på fotosidan om någon som köpt av Expert.

Kai Thon på Digit.no har testat Olympus E-500

Denna norska websida brukar ha väldigt detaljerade tester. Här är en sprillans ny test av E-500, där han listar för- och nackdelar.

DIWA-test: Olympus E-500
Endelig er testen av Olympus E-500 fullført. Denne gang var det ikke bare et kamera som skulle testes, men også seks objektiver. Resultatene av testen imponerer. Olympus E-500 skårer ikke bare høyt på sin lave pris og ultralyd støvfilter, slik reklamen fokuserer mest på. Kameraet oppviser også eksepsjonelt mange og gode egenskaper og opsjoner for kreativ utfoldelse. De beste egenskapene er imidlertid objektivene og den generelt høye bildekvaliteten. At prisen er lavest i klassen, er en bonus det er vel verdt å merke seg. Testen bør gi deg svaret på om Olympus E-500 også vil imøtekomme dine behov.

Ref:
http://www.digit.no/wip4/

"8 megapikselin"

Hahaha! Men det låter intressant, hellre köper jag den där än på Expert. Min lokala Expert-butik är idioter och dessutom brukar de vara dyra tycker jag.

Äntligen!!

Igår kom den, Olympus E-500 dubbelkit. Blev inte mycket sovet inatt.

Här några intryck:

Inställningarna är lättåtkomliga. Snabba vägar till allt.

Sökaren är liten som redan tidigare konstaterats i forumet. Jag har beställt ögonmusslan med förstoring som kommer om ca. två veckor. Den kostar 350,-.

Bildkvaliten är mycket fin, tycker även att brusreduceringen fungerar ypperligt. Hur bra bilder som helst med ISO800 förstorat till A4.

Uppdatering av firmware går automatiskt via Olympus Master, gäller både kamera och objektiv.

Dubbla minneskort, lätt att switcha emellan. Man kan t.ex. ha bilder med JPEG på ett kort och RAW på det andra för att nämna ett exempel.

Inbyggda blixten är bra, bättre än Nikon D70 som jag tidigare använt, tycker jag

Otaliga inställningsmöjligheter, många olika scenval för t.ex. frugan som vill fota med full automatik.

Jag hade som sagt Nikon D70 tidigare och jag tycker att bilderna har en naturligare färg med Olympusen. Sånt kan ju givetvis fixas med bildbehandling men ibland är det skönt att bara kunna ta en bild direkt ur kameran och vara nöjd med resultatet.

Slutligen tycker jag att objektiven verkar vara ok. Men med lite dyrare gluggar blir ju resultatet givetvis bättre. Olympus har ju fina gluggar i sitt sortiment.

Så långt verkar allt till belåtenhet.

michagg skrev:
Äntligen!!

Igår kom den, Olympus E-500 dubbelkit. Blev inte mycket sovet inatt.

Här några intryck:

Inställningarna är lättåtkomliga. Snabba vägar till allt.

Sökaren är liten som redan tidigare konstaterats i forumet. Jag har beställt ögonmusslan med förstoring som kommer om ca. två veckor. Den kostar 350,-.

Bildkvaliten är mycket fin, tycker även att brusreduceringen fungerar ypperligt. Hur bra bilder som helst med ISO800 förstorat till A4.

Uppdatering av firmware går automatiskt via Olympus Master, gäller både kamera och objektiv.

Dubbla minneskort, lätt att switcha emellan. Man kan t.ex. ha bilder med JPEG på ett kort och RAW på det andra för att nämna ett exempel.

Inbyggda blixten är bra, bättre än Nikon D70 som jag tidigare använt, tycker jag

Otaliga inställningsmöjligheter, många olika scenval för t.ex. frugan som vill fota med full automatik.

Jag hade som sagt Nikon D70 tidigare och jag tycker att bilderna har en naturligare färg med Olympusen. Sånt kan ju givetvis fixas med bildbehandling men ibland är det skönt att bara kunna ta en bild direkt ur kameran och vara nöjd med resultatet.

Slutligen tycker jag att objektiven verkar vara ok. Men med lite dyrare gluggar blir ju resultatet givetvis bättre. Olympus har ju fina gluggar i sitt sortiment.

Så långt verkar allt till belåtenhet.

Finfint. Jävligt bra med dubbla kortplatser + möjlighet att splitta på filerna... BRA JOBBAT olympus.

Det verkar faktiskt som om de kan bli något att räkna med... Hoppas panasonic släpper sin desr snart...

Var är dubbelkitet som billigast då? I Tyskland eller? Eller kommer Scandinavian Photo eller nåt knäcka det priset, tror ni? Technikdirekt var riktigt billiga, såg jag just.

Verkligen intressant, det var rejält lågt pris faktiskt. Jag har bara goda erfarenheter av att göra affärer med tyskar men just denna har jag aldrig hört/sett nåt om förr.

Jag fick just höra av en bekant att absolut billigaste Olympus E-500, köper du på flygfält i Tyskland.

Detta ifall någon är ute och reser.

michagg skrev:
Jag fick just höra av en bekant att absolut billigaste Olympus E-500, köper du på flygfält i Tyskland.

Detta ifall någon är ute och reser.
Förutsatt att du från den tyska flygplatsen ska resa utom EU för att eventuellt slippa MWS. Undrar om inte web-butikerna i Tyskland ändå är billigare.

E-500 bildexempel från känd forumprofil

När man ser dessa bilder tagna med E-500, är det nästan så att man vill byta upp sig från sin E-300. Fortsatt imponerande är de återgivna högdagrarna, samt att även fotos tagna vid högsta känsligheten på ISO 1600 blir så bra direkt ur kameran. (Jag behöver nog lära mig att använda NeatImage, för att med min E-300 hänga med upp til ISO 800).

Ref:
E500 Images/Comments - Caution Numerous Images av Ben Herrman på dpreview

Så har jag idag lekt med min kompis nya E-500. Ska försöka samla mina första intryck!

Det första man lägger märke till är skärmen! Herrejösses, här är man van med 1.8", och så har man helt plötsligt 2.5" i handen! Riktigt skarp är den, och inte känslig för vilken vinkel du betraktar den ur.

Kameran är liten, dock inte så liten som jag trodde. Materialvalet känns helrätt, den känns stabil och välvuxen.

Den startar fort, trots SSWF:en som jobbar vid uppstart (fräckt med blå diod för övrigt :)).

Slutarljudet är mycket lågt. Min 20D låter "KAAAABAAAAAM!" i jämförelse ungefär. 2.5bps verkar vara helt tillräckligt också för en kamera i denna prisklassen.

Och så kitobjektivet 17.5-45 3.5-5.6. Denna känns om ett L-objektiv om man jämför med Canons 18-55 3.5-5.6 (ok, jag kanske överdrev lite, men skillnaden i byggkvalitet och känsla är ENORM). Skärpan finns där, inget fel på den inte.
Enda minuset där är avsaknaden av motljusskydd och möjligheten att montera ett sådant.

Fokus är snabb, snabbare än storebror E-1 (E-300 har jag inte testat).

Handhavande med knappar och menyer går smidigt. Jag är i och för sig van med Olympus sen tidigare, men att lära sig detta menysystem ska vara en baggis för nybörjare.

Med kameran följer också en DVD, med presentation av kameran, samt grundläggande fotografiska kunskaper. Mycket lärorikt för nybörjaren kan jag tänka mig! Man går igenom i princip allt från brännvidder, skärpedjup och det gyllene snittet.
Detta tycker jag fler kameratillverkare borde skicka med sina instegsmodeller.

Enda minuset jag ser med denna kameran är väl i såfall sökaren. Den är liten och trång. Sökaren i min 20D känns helt plöstligt rätt rymlig.
Dock kommer den nya ögonmusslan ME-1 att råda bot på detta.

Tack för mig!

Jag har också fått leka med min nya E-500 idag. Fick dubbelkitet från tyskland. Dock har jag inte hunnit testa 40-150mm än utan det får ske imorn (hoppas på fint väder!).

Iom att jag fotade mkt på eftermiddagen och inomhus idag så fick jag köra på höga iso-tal för att få det att funka. Bruset finns helt klart där, men jag testade att köra några av bilderna i Neat Image och resultatet blev helt ok tycker jag.

Ang menyerna är jag inte riktigt van vid dom (har aldrig haft olympus innan) men de verkar inte alltför svåra att sätta sig in i. Det som känns konstigast nu är att man måste titta i sökaren för att få se bilden (dvs inte se den live på skärmen) men det är ju helt klart en vanesak.

Mer kommentarer följer när jag testat utförligare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar