Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus E-500 testad

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det är mycket man vill ha ;)

Jag har också funderat på att köpa från tyskland, men har varit osäker på vad som gäller om grejerna går sönder osv, med garantier och om man kan få det fixat i sverige osv.
 
seb80 skrev:

Jag har också funderat på att köpa från tyskland, men har varit osäker på vad som gäller om grejerna går sönder osv, med garantier och om man kan få det fixat i sverige osv.
Mitt råd är att du söker i forumet, detta har diskuterats många gånger!
 
mycket lovade kamera till bra pris, har en gammal Om40 med ESP och den exponerade rätt i snö motiv som min Canon behövde + kompostion för att snön inte skulle bliv grå med diafilm.
Bra med anti-damm om det funkar bra.
 
Köpt

Nu har jag varit och köpt en E-500, köpte det med två objektiv 40-150 och 14-45. Sitter och läser manualen för tillfälligt, och väntar på att batteriet ska bli uppladdat så att jag kan börja testa. Ska bli jätte spännande
Jeanette
 
Re: Köpt

nettan64 skrev:
Nu har jag varit och köpt en E-500, köpte det med två objektiv 40-150 och 14-45. Sitter och läser manualen för tillfälligt, och väntar på att batteriet ska bli uppladdat så att jag kan börja testa. Ska bli jätte spännande
Jeanette
Får man fråga var du köpte den ifrån?
 
Jag är också bra nyfiken på var du hittade den. Vad kostade paketet?

Jag har fortfarande inget besked när min beräknas levereras från tyskland.

:)

Robert
 
Trevligt! Hade jag vetat att den skulle dyka upp så fort i Sverige hade jag nog också sprungit ner på expert. ;-)

Robert
 
Har nu haft den i en dag, har fotat massor idag.
Bilderna blir bara sisådär (inte kamerans fel) för man håller ju på och testar allt möjligt. Menyerna är lätta att förstå, men det är massor att gå igenom så man får vänta med ett utalande (men det är jätte kul och känns bra)
Det enda som jag är lite besviken på är att greppet är lite större än vad jag väntat mig, den är ju nästan samma storlek som Canon 350, fast den känns större i handen. Nu har jag rätt så små händer.
Jag åter kommer när jag har testad mera, vore roligt och höra vad någon annan tycker också..
/Jeanette
 
Låter bra för min del, att greppet är större än på 350D, det var väldigt litet och mina (inte så stora) fingrar fick inte plats på den. Jag var på expert idag, men dom hade inte fått hem nån E-500. Foto-expert vid hötorget var det. Så jag får allt vänta på min tysk-olympus, jag . . .

Kul att du rapporterar om hur kameran funkar . . . :)

R
 
4/3 systemet

Funderar starkt på att köpa E-500. Har dock några funderingar.

En stor del verkar tveksamma till 4/3, varför ?

Vad kan vara orsaken till att olympus valt detta format?
 
Vet inte varför vissa är tveksamma faktiskt. Vad tycker de är dåligt med det formatet?

Det kanske är så att de helt enkelt inte är vana vid det, och tycker bilderna ska vara mer avlånga?

Olympus tror nog att det i framtiden kommer att satsas mer på detta format från flera olika tillverkare. Tex sigma börjar komma med några objektiv till 4/3 systemet.

Sen är Olympus sensorer snäppet mindre än tex canon o nikons systemkamerasensorer.
 
Tror att tveksamheten hos många ligger i att sensorn är mindre & de nackdelar det kan ge i brushänseende & möjlighet till kort skärpedjup.

Vad det gäller formatet på bilden så är det nog mycket en vanesak, själv så har jag lättare att få till komposition med formatet typ 4/3 än med det avlångare normalformatet jag idag använder. Kan dock bero på att jag kört kvadratiskt format (6x6) ett tag...

Olympus system kändes ett tag åt skogen för dyrt & lite stillastående men efter att E-300 & 500 släppts så ser det riktigt lovande & prisvärt ut!

//Larsa
 
.Z. skrev:
Tror att tveksamheten hos många ligger i att sensorn är mindre & de nackdelar det kan ge i brushänseende & möjlighet till kort skärpedjup.

Vad det gäller formatet på bilden så är det nog mycket en vanesak, själv så har jag lättare att få till komposition med formatet typ 4/3 än med det avlångare normalformatet jag idag använder. Kan dock bero på att jag kört kvadratiskt format (6x6) ett tag...

Olympus system kändes ett tag åt skogen för dyrt & lite stillastående men efter att E-300 & 500 släppts så ser det riktigt lovande & prisvärt ut!

//Larsa

Kan du förklara "möjlighet till kort skärpedjup"
 
Jag kan inte den exakta tekniska förklaringen. Men ju större sensor du har, desto kortare skärpedjup kan du ha och vice versa, dvs att när du har en liten sensor så får man inte lika kort skärpedjup. Med andra ord blir nästan hela bilden i fokus så att säga.
 
Väntar med spänning . . .

Ville bara säga att min E-500 är skickad från tyskland och borde dyka upp vilken dag som helst!

Det ska bli riktigt kul att få testa den. Hoppas bara att det inte blir för djupt vatten för mig som bara haft en liten C-770 innan . . .

:)

Robert
 
Väldigt liten sökare

Jag var på Sollentunamässan och klämde lite på E-500. Jämförde lite mot E-1 också. E-500 kändes kvickare i fokusering, men inte lika skön att hålla i. Största minuset är den otroligt lilla sökaren. Skillnaden mellan E-1 och E-500 är markant. Tyvärr tycker jag att kameran känns mer som en kompaktkamera med en lilla sökaren.
Tänk om de byggt en större sökare och struntat i blixten. De många onödiga programmen kunde de också struntat i. En LCD-skärm på ovansidan skulle ju inte heller vara fel och borde inte dra upp priset nämnvärt.

När kommer modellen för hobbyfotografer? E-500:an liksom många av Olympus modeller har avancerade ljusmätningsmetoder, men den känns ändå vara utvecklad för fotografer som köper sin första systemkamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.