Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus E-500 testad

Produkter
(logga in för att koppla)
Till svar har jag fått också att byta ut motljuskyddet mot en kortare,dock så kommer jag få det gratis från stället jag köpt kameran på.

cole skrev:
Till svar har jag fått också att byta ut motljuskyddet mot en kortare,dock så kommer jag få det gratis från stället jag köpt kameran på.

Tänk då på att det kortare skyddet fungerar sämre mot ströljus.

//Larsa

cole skrev:
Vill tipsa om att Olympusen E-500 har "fabrikations fel" Det är så att om man zoomar ut helt med lilla 14-45 objektivet med motljusskyddet på och tar kort så kommer det synas svart fläck/skugga på undersidan.Killen som satt på Olympus supporten sa att dom vet om felet och lösningen är att man köper extern blixt alt tar bort motljusskyddet :) vilket skämt va? efter massa tjafs kom vi fram till att den inbyggda blixten lirar inte bra ihop med motljusskyddet på det lilla objektivet.Bäst syns det om man tex tar kort på en tavla som sitter på någon ljus vägg. Åkte sedan till stället där jag köpt kameran och vi testade 3st E-500 samma fel var det på alla tre.
Detta är inget fabrikationsfel.

Edit: Jag läser visst dåligt, ser nu att Larsa redan nämnt det.

Scratchen skrev:
Detta är inget fabrikationsfel.

Edit: Jag läser visst dåligt, ser nu att Larsa redan nämnt det.

Ni kanske ser inte det som något fel,men det gör jag.Har jag köpt något för 7495kr så vill jag att det ska fungera till 100% Det dummaste försäljaren sa till mig var, du kan strunta i att använda motljusskyddet :) Kan säga också att jag ägt både en Nikon D50 och en KM 5D 18-55 nikon optik alt sigma 18-50 båda med motljusskydd,hade inga sådana problem där. Bara för att motljusskyddet inte lirar bra ihop med den inbyggda blixten så ska man vara tvungen att köpa en extern blixt eller köra utan motljus..? Nej,tack.

Senast ändrad:
Jolly Bob skrev:
Jag är också bra nyfiken på var du hittade den. Vad kostade paketet?

Jag har fortfarande inget besked när min beräknas levereras från tyskland.

:)

Robert

Finns på Japanfoto i Göteborg, tittade på den där i söndags. Verkade väldigt fin.

/ Janne

Tillägg: kostade 6200:-

cole skrev:
Bara för att motljusskyddet inte lirar bra ihop med den inbyggda blixten så ska man vara tvungen att köpa en extern blixt eller köra utan motljus..? Nej,tack.

Haha, den var rolig! I vanliga fall får man vara glad ifall blixten lyser ut hyggligt i hörnen med motsvarande 28 mm. Konstruktionsfel, näh!

Värre lär det bli med kraftigare vidvinkel.

cole skrev:
Ni kanske ser inte det som något fel,men det gör jag.Har jag köpt något för 7495kr så vill jag att det ska fungera till 100%

Den dagen jag hittar en DSLR som funkar till 100% som jag vill, då du! ;-)

Du bör ha haft lätt skuggning i 18 mmläget på dina tidigare kameror också men det kan vara så att deras motljusskydd var lite annorlunda eller troligare kanske, att deras blixtar gick högre ovanför kamerakroppen än vad den gör på Olympusen? Hur det är med detta vet du bättre som ägt dem...

Fabrikationsfel är det dock inte. Problemet har funns sedan den första SLR-kameran med inbyggd blixt kom, nån gång på 80-talet.

Däremot så kanske man på en kompaktkamera med icke utbytbart objektiv kan förvänta sig att problemet ska fixas genom anpassning av motljusskyddet. Nu var det dock så på min gamla Dimage 7i att det t.o.m. stod i bruxisen att detta kan uppkomma i vidvinkelläge. Antar att Minolta inte kunde få upp blixten högre samt ansåg att en förminskning av motljusskyddet skulle innebära att dess funktion inte skulle bli tillräckligt bra. Kompromisser du vet...

//Larsa

Olympus E-500 med stor "Dynamic Range" mäter bättre än Canon EOS-1Ds MkII

Likt tidigare rapporterats för E-300, så har nu även E-500 ett överraskande stort dynamiskt omfång, och mäter i klass med de allra bästa, om man hänvisar till IMATEST mätningarna på Imaging-Resource. Dessutom får E-500 även i denna test, det numera föga överraskande betyget "Highly recommended".

I sin konklusion av testet skriver imaging-resource bl.a. följande:
The camera itself is priced quite competitively, but the bundled kit consisting of the camera body and Olympus 14-45mm and 40-150mm lenses make for a bargain that's just unbeatable in the current market.

Highly recommended, and one of the standout bargains in the entire SLR field.

Slovensk (e-fotografija.com) bedömning av E-500

Det ser ut som om kameratestarna på webben försöker överträffa varandra i långa ordrika essäer för varje ny bedömd kamera som introduceras.

Ingen slår visserligen Phil Askey i den tekniskt kompletta bedömningen på dpreview.com, samt att man finner Kai Thons mycket strukturerade och detaljerade test på digit.no som föredömliga. Den tekniskt mest djuplodande bedömningen är nog Imatest underlagen på imaging-resource.com. Tester i all ära, ibland är de mindre säkra och utslagsgivande, så allt ska nog tas med en nypa salt, vilket även gäller de olika skribenternas bedömningar. Intressant är dock att finna vad de olika testarna utmålar som största svagheter och fördelar, samt att man själv må vikta dessa mot sina egna preferenser och behov.

Hur som helst, inledningen av den slovenske Matjaz Intihar i slovenska testen av E-500, börjar med lite intressant historik i Olympus 69-åriga kameraproduktion. Vidare fortsätter han med en rekommendation om att man tar med manualen ut vid fotandet, för att lära om alla "features" så bra man någonsin kan.

Trots att E-500 kameran har en inbyggd funktion för att skaka bort damm på sensorn, så visade detta för test tillhandahållna och förmodligen välcirkulerade test-exemplar mer än 10-talet fläckar av smuts på sensorn. Pollen, tobaksrök och damm, saltvattenavlagringar, eller om någon nyst in i spegelhuset, kräver nog mer än ett vanligt damm-skak med den unika SSWF-funktionen. Det blir nog till att lämna in för service medelst våtmetoden.

Ref:
Olympus E-500 / DIWA Awards test - By Matjaz Intihar

cole skrev:
Ni kanske ser inte det som något fel,men det gör jag.Har jag köpt något för 7495kr så vill jag att det ska fungera till 100% Det dummaste försäljaren sa till mig var, du kan strunta i att använda motljusskyddet :) Kan säga också att jag ägt både en Nikon D50 och en KM 5D 18-55 nikon optik alt sigma 18-50 båda med motljusskydd,hade inga sådana problem där. Bara för att motljusskyddet inte lirar bra ihop med den inbyggda blixten så ska man vara tvungen att köpa en extern blixt eller köra utan motljus..? Nej,tack.

Samma sak med en Nikon D70 och AFS 18-70 F3.5-4.5. Där tar jag bort motljusskyddet när interna blixten används annars så fås skuggor. Visst ett ljussvagare zoomobjektiv med samma brännvidd är mer kompakt och uppvisar antagligen inte detta fenomen. Men en ljusstarkare zoom ger säkrare AF när det är lite skum belysning.

Objektivfråga

Hur stor skillnad (kvallitetsmässig) är det mellan dessa objektiv - någon som testat - vet?
14 - 45 17.5 - 45 som säljs som nya billiga paketet .

Varför Olympus inte har AS i sin kamera, är säkerligen inte bara en kostnadsfråga!
Utan, helt enkelt K-M har patentet, säljer rättigheterna till konstruktionen mycket dyrt, eftersom det ligger många, många år av utveckling bakom.
K-M kom sist in på marknaden med sina två D-SLR. AS (i kamerahuset),troligen ville företaget ha det helt färdigutvecklat, vi ser hur det har gått, anti-skak i objektiven har genast blivit mindre intressant, som konstruktion.
Entusiasterna inom Canon och Nikon tycker väl annorlunda, alla har vi våra favoriter!

Panasonic har konstruktionen redan i sina kompakt digitalkameror, förklaringen kan vara att K-M har samarbete med Panasonic, det anges att Panasonic har Leitz optik, men eftersom K-M har en stor ägande del (35%) i Leitz, kan det inte vara helt fel, att misstänka att konstruktionen av optiken är Leitz, men tillverkningen är i Japan, av just K-M!

Jämför bilindustrin idag, Ford(US) äger flera f.d. europeiska bilmärken, många av de ingående komponenterna är desamma, Ford(US) äger 25% i Mazda, GM(US) äger Opel och Saab ...

Olympus har valt sin egen väg, i digital djungeln, 4/3 formatet, kan bli en höjdare, friskt vågat iaf.

Re: Objektivfråga

Mellanpojken skrev:
Hur stor skillnad (kvallitetsmässig) är det mellan dessa objektiv - någon som testat - vet?
14 - 45 17.5 - 45 som säljs som nya billiga paketet .

Test av 14-45mm/f3.5-5.6 finns bl.a. på http://www.photozone.de/8Reviews/index.html. Däremot hittade jag inget om 17.5-45mm/f3.5-5.6, varken på www.slrgear.com eller på fourthirdsphoto.com.

Jag brukar även kolla på två entusiasters websidor, dels http://www.4-3system.com samt http://www.wrotniak.net/photo/oly-e/index.html.

Steven Wrotniak skriver t.ex: The third option (17.5-45 mm) seems less attractive, with the zoom starting only at 35 mm EFL (remember the factor of two!), but that lens weighs only 220 g and its length is 70 mm, which may make it a great hiking companion.

På din fråga, så skulle jag svara att kvalitetsmässigt torde de kunna ge lika bra bilder, vilket jag även hört i olika kommentarer. Skillnaderna är framför allt att genom att den ena zoomen börjar på 17.5mm, så har den kunnat göras mindre, lättare och billigare. Mer vidvinkel kräver bl.a. mer glas i objektivet. Om man inte är ute efter den mest kompakta och minsta kameran med utbytbara objektiv, så rekommenderar jag istället "Det Dubbla Zoom-kitet". Då får du 14-45mm/45-150mm, vilket torde räcka till de allra flesta fotograferingstillfällena, se t.ex Cyberphoto. För den prislappen får du ett enastående startpaket med det dubbla zoom-kitet! Ett annat E-500-kit levereras med CR-123A Li-batterier. Fotar du mycket är nog det uppladdningbara Li-ion BLM-1 ett bättre alternativ.

Har du redan E-500 med en ljussvagare kit-zoom, kanske du vill kolla in något av de ljusstarkare objektiven, såsom 50mm/2.0 makrot eller vidvinkel/normal/makro-zoomen 14-54mm/2.8-3.5. Med telekonvertern EC-14 får du på telesidan 150mmx1.4x=210mm, men tappar samtidigt ett bländarsteg.

Det har diskuterats en hel del om brus när man kör e-500 på höga ISO.

Idag fick jag ett ypperligt tillfälle att testa detta vid luciakonserten i Visby Domkyrka.

Jag körde på för fullt med ISO 1600, använde 40-150 gluggen. Visst blev det brus men när jag kört bilderna i Noiseware professional tyckte jag att resultatet var mycket väl godkänt. Skrev ut en A4 bild på glättat papper och var riktigt nöjd med resultatet. Lite oskarp mask och nivåjustering i PS resulterade i ett ännu bättre resultat.

Körde även några bilder med den inbyggda blixten och den gör ett bra jobb. Satt ca.5-6 meter från kören. Blev dock röda ögon men det är svårt att undvika när belysningen är så dämpad som den var. Pupillerna var ju vidöppna.

Efter detta är jag inte rädd för att köra på 1600 ISO.

Låter nice!

Jag har också testat lite på högre ISO-nivåer och visst finns det lite brus, men när man kör dom genom brusreduceringsprogram så brukar det bli väldigt bra. Jag hade uppe en bild här som jag tagit i en tennishall, med ISO 1600, tyvärr har jag tagit bort den nu, men den var jag riktigt nöjd med efter att jag arbetat lite med den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar