ANNONS
Annons

Olympus E-500 testad

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Väldigt liten sökare

arneri skrev:
.... Största minuset är den otroligt lilla sökaren....

Kanske detta kan vara ngt ?

http://www.olympus.se/consumer/dslr_8371.htm

"Olympus ögonmussla med förstoring ME-1 förbättrar prestandan hos E-300 & E-500 genom att förstora sökarbilden med 1.2 gånger. Montera på ögonmusslan med förstoring istället för standard ögonmusslan och åtnjut en större bild av motivet. Detta gör det enklare att ställa in skärpan och komponera bilden."

Re: Re: Väldigt liten sökare

MrBister skrev:

"Olympus ögonmussla med förstoring ME-1 förbättrar prestandan hos E-300 & E-500 genom att förstora sökarbilden med 1.2 gånger. Montera på ögonmusslan med förstoring istället för standard ögonmusslan och åtnjut en större bild av motivet. Detta gör det enklare att ställa in skärpan och komponera bilden."

Inte omöjligt, men varför byggde de inte sökaren bättre från början? Blir det någon bieffekt med ME-1?
Synd att sökaren är så liten när resten av kameran känns bra.

Re: Why not IS !??

Jayk skrev:
Håller med om att kameran verkar riktigt intressant utifrån specifikationerna, men varför har de inte passat på att bygga in en antiskakfunktion när ändå Konica-Minolta har gjort det och Panasonic definitvt lär ha det i sin kommande DSLR.

Jag tror förklaringen är att de helt enkelt inte fått antiskak att fungera ihop med mekanismen för antidamm, iaf inte inom en rimlig prisnivå.

Vem har kameran i lager?

Jag har kollat på flera ställen, men ingen har dubbelkitet i lager, de flesta vet inte ens när det kommer.

Nån som vet var man kan få dubbelkitet idag, och vad är dagspris isf.

Jag köpte dubbelkitet från technikdirekt.de. Fick det i förra veckan . . . strax under 8000 kr + 200 nånting i frakt

:)

R

Kollade där men inget på lager. Mailade och fick svar att de inte vet när de får in nya kit. Skulle återkomma till mig.

Dom visste inte när jag beställde heller. Det tog kanske en vecka, sen kom ett mail som talade om att kameran var skickad.

Jag var på fotomässan i söndags, och snackade med en olympuskille, han var ganska förvånad att jag redan hade en, och sa att dom hade precis börjat leverera den i sverige.

R

Robert: vad är dina intryck av kameran? plus och minus och såvidare? Vore kul att höra lite vad du tycker om den.

Micael: sen finns det ju fler handlare i tyskland som säljer till Sverige som har kameran i lager. Jag har kollat upp ett par och det billigaste jag hittade var 776 Euro för hela klabbet, dvs frakt osv.

Jag är inte rätt person att bedöma en DSLR, eftersom jag kommer från en liten C-770 och inte direkt har nåt att jämföra med förutom lite provkörning av en Canon 20D härom veckan.

Jag är hur som helst mycket nöjd, det mesta går att ställa in efter personligt tycke och smak, och den tar fina riktigt skarpa bilder. Jag var lite orolig efter att ha sett testbilderna på cyberphoto.se, dom var aningen oskarpa tycker jag. Kanske det berodde på 17.5-45-optiken som dom använt, jag vet inte . . . . jag har 14-45 och 40-150.

Jag känner mig hemma, olympus färgkänsla finns där och känns bekant från 770an.

Att man kan fota i Adobe RGB är bra och gör en hel del för mättade färger. Synd bara att iPhoto i min mac inte visar bilderna korrekt, måste ta upp dom i photoshop för att se dom med rätt profil. Fixa, Apple! ;-)

Den fokuserar snabbt tycker jag och prickar in vitbalansen konsekvent och bra, såvida man inte har tex både lysrör och glödlampor i samma rum. Då blir det problem och man får använda preset eller one-touch-vitbalansen.

Som sagt jag har ingen DSLR-vana och kanske tycker konstiga saker . . . .

:)

R

Jag har nu beställt dubbelkitet. Har även fått tag i ett begagnat Zuiko ED 50-200/2,8-3,5 som verkar vara ett kanonobjektiv.

Jag hoppas bli nöjd med min julklapp.

MrBister skrev:

Jo, den låter vettig men hur mycket kostar den? I övrigt verkar kameran trevlig så det är synd att de offrade sökaren för att hålla priset nere. Kunde de inte tagit sökaren från E-1?!

14-54/2.8-3.5 gluggen verkar trevlig. Synd att de inte säljer den i paket med E-500.

Robert, ingår laddare och PS-BLM1 batteri i det stora paketet?
En kille i Olympus monter på mässan sa att ovan nämnda batteri ej ingår i det lilla paketet, men ifall man bara köper huset ingår det. Vet ej om det stämmer.

arneri skrev:
Jo, den låter vettig men hur mycket kostar den? I övrigt verkar kameran trevlig så det är synd att de offrade sökaren för att hålla priset nere. Kunde de inte tagit sökaren från E-1?!

14-54/2.8-3.5 gluggen verkar trevlig. Synd att de inte säljer den i paket med E-500.

En kille i Olympus monter på mässan sa att ovan nämnda batteri ej ingår i det lilla paketet, men ifall man bara köper huset ingår det. Vet ej om det stämmer.
batteri och laddare ingår i alla paket utom det som levereras med 17.5-45 objektivet.

arneri skrev:

Ögonmusslan kostar ca. 300,-

michagg skrev:
Ögonmusslan kostar ca. 300,-
Vart har du fått det priset från? Gummimusslorna kostar 225 kr, så 300 kr låter väldigt billigt för en mussla med linser.
Har inte hittat någon återförsäljare på nätet som har någon information om pris. Vilken är din källa?

arneri skrev:
Vart har du fått det priset från? Gummimusslorna kostar 225 kr, så 300 kr låter väldigt billigt för en mussla med linser.
Har inte hittat någon återförsäljare på nätet som har någon information om pris. Vilken är din källa?

Tyvärr kan jag inte hitta källan igen, satt nämligen och googlade och hittade då ett pris på grejen. Vi får väl ta priset med reservation, den skall iaf ut på marknaden i december enl. M3.

Scratchen skrev:
Nu har cyberphoto sänkt priset 300kr ner till 6095kr! (gäller e-500 + 17.5-45 kitet).

Detta är ju snorbilligt!

Jag tycker att det inte är en bra affär att köpa det billigaste kitet. Varför?

Jo, du får inget ordentligt laddningsbart batteri m. laddare. En sån kamera som E-500 blir kostsam om man tänker köra med engångsbatterier. Enligt testerna drar ju kameran en hel del ström.

Skall du köpa batteri + laddare på t.ex. Cyberphoto kostar det:

Orginal: 1630,-
Tredjepart t.ex Uniross: 1301,-

Räknar man det till kamerapriset blir det 7725,-

DVS. Dyrare än kitet med 14-45mm objektiv, vilket lär vara ett bättre objektiv.

Jag undrar om det är försäljningsstrategi när kitet med 14-45mm kommer först efter jul. Detta för att en del skall lockas att köpa det billigare kitet.

michagg skrev:
Jag tycker att det inte är en bra affär att köpa det billigaste kitet. Varför?

Jo, du får inget ordentligt laddningsbart batteri m. laddare. En sån kamera som E-500 blir kostsam om man tänker köra med engångsbatterier. Enligt testerna drar ju kameran en hel del ström.

Skall du köpa batteri + laddare på t.ex. Cyberphoto kostar det:

Orginal: 1630,-
Tredjepart t.ex Uniross: 1301,-

Räknar man det till kamerapriset blir det 7725,-

DVS. Dyrare än kitet med 14-45mm objektiv, vilket lär vara ett bättre objektiv.

Jag undrar om det är försäljningsstrategi när kitet med 14-45mm kommer först efter jul. Detta för att en del skall lockas att köpa det billigare kitet.
Batteri samt laddare köper man smidigast från www.sterlingtek.com 2st BLM1 + laddare för ca 400kr.

Scratchen skrev:
Batteri samt laddare köper man smidigast från www.sterlingtek.com 2st BLM1 + laddare för ca 400kr.

Såg ju billigt ut, men det blir väl en del frakt också + en jävla massa strul om man skulle råka få fel eller icke fungerande produkt.

Personligen tror jag att endast ett fåtal vågar sig på att beställa sådana prylar från USA.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar