Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Olympus E-500 testad
- Trådstartare Calle S
- Start datum
Scratchen
Aktiv medlem
Vad jag vet finns inga kontakter för ett batterigrepp.michagg skrev:
Hej alla ni som hittar det mesta på nätet.
Har någon hört talas om eventuellt vertikalgrepp/batterigrepp till e-500?
cole
Avslutat medlemskap
Jolly Bob skrev:
Aha, var det nån speciell anledning som fick dig att byta?
Robert
Inte speciellt iofs så tyckte jag att D50 var stor & klumpig. Sen så känns Olympusen bättre i handen.
Vad gav NI för era E-500 med 14-45 optiken? Själv så betalade jag 7495kr på Foto7:an i Örebro.
petsematary
Aktiv medlem
Typ 7.5k inkl. frakt med dubbla objektiv, från Technikdirekt. 14-45 plus längre zoomen.
joppis
Aktiv medlem
Fotosidans bilder med Olympus E-500.
lamotte
Aktiv medlem
Jag gav 8000kr för dubbelkitet från tyskland. Men i det priset så hade jag även med ett 1GB minneskort från Kingston (Elite Pro).
Jag var inne på Expert i Trollhättan idag för att köpa en väska till kameran, men de hade ingen inne som passade. Iaf så såg jag att de hade dubbelkitet i en av sina montrar så är nån sugen på att kolla in kameran (om den nu inte finns i andra affärer, vilket den kanske gör ).
Jag var inne på Expert i Trollhättan idag för att köpa en väska till kameran, men de hade ingen inne som passade. Iaf så såg jag att de hade dubbelkitet i en av sina montrar så är nån sugen på att kolla in kameran (om den nu inte finns i andra affärer, vilket den kanske gör ).
.Z.
Aktiv medlem
Scratchen skrev:
Enda minuset jag ser med denna kameran är väl i såfall sökaren. Den är liten och trång. Sökaren i min 20D känns helt plöstligt rätt rymlig.
Dock kommer den nya ögonmusslan ME-1 att råda bot på detta.
Hur mycket större blir sökaren? Tror inte att det blir några underverk. Om så vore fallet så skulle väl jag på min D7D kunna få mellanformatsstorlek på min sökare med en förstoringsmussla ;-) Vad jag menar är att om det gick att få upp storleken rejält, med bibehållen ljushet & utan synfältsförluster i sidled så skulle ju dessa förstoringsmusslor vara världens affär att börja tillverka. Alla vill ju ha större sökare oberoende av utgångsläget!
Jag tycker att denna E500 med dubbelkitet verkar vara ett fynd idag, oerhört prisvärt för, en till synes, mycket kompetent kamera & fin optik.
Men så var det sökaren. Jag ratade 20D mycket för dess sökare, om E500 kommer upp i 20D-klass med musslan så ok men det är ju inget att skriva hem om.
Jag förstår problemet med en ngt mindre sensor & sökarstorlek men KM & Pentax har visat att det går att fixa till riktigt bra sökare, även med analoga SLR-mått mätt. Oly får ta till ännu mer trollknep & jag har en känsla av att man på E-1:s efterföljare får fixa till nåt för fler & fler irriterar sig på de små sökarna som regerat under en tid nu. & hur en professionell fotograf ska orka titta in i den lilla sökaren en hel dag förstår jag inte. Det är faktiskt ett problem då det är ansträngande att i längden använda en liten sökare. Magnus Fröderberg nämnde detta i ett inlägg en gång (antar att det då gällde 20D).
För övrigt som sagt, extremt prisvärd & till synes fin kamera. Har inte känt på E-500 men väl E-1 & E-300...
//Larsa, som faktiskt funderade på E-1 ett tag. Sen tittade jag in i sökaren...
Senast ändrad:
Scratchen
Aktiv medlem
.Z. skrev:
Hur mycket större blir sökaren? Tror inte att det blir några underverk. Om så vore fallet så skulle väl jag på min D7D kunna få mellanformatsstorlek på min sökare med en förstoringsmussla ;-) Vad jag menar är att om det gick att få upp storleken rejält, med bibehållen ljushet & utan synfältsförluster i sidled så skulle ju dessa förstoringsmusslor vara världens affär att börja tillverka. Alla vill ju ha större sökare oberoende av utgångsläget!
Jag tycker att denna E500 med dubbelkitet verkar vara ett fynd idag, oerhört prisvärt för, en till synes, mycket kompetent kamera & fin optik.
Men så var det sökaren. Jag ratade 20D mycket för dess sökare, om E500 kommer upp i 20D-klass med musslan så ok men det är ju inget att skriva hem om.
Jag förstår problemet med en ngt mindre sensor & sökarstorlek men KM & Pentax har visat att det går att fixa till riktigt bra sökare, även med analoga SLR-mått mätt. Oly får ta till ännu mer trollknep & jag har en känsla av att man på E-1:s efterföljare får fixa till nåt för fler & fler irriterar sig på de små sökarna som regerat under en tid nu. & hur en professionell fotograf ska orka titta in i den lilla sökaren en hel dag förstår jag inte. Det är faktiskt ett problem då det är ansträngande att i längden använda en liten sökare. Magnus Fröderberg nämnde detta i ett inlägg en gång (antar att det då gällde 20D).
För övrigt som sagt, extremt prisvärd & till synes fin kamera. Har inte känt på E-500 men väl E-1 & E-300...
//Larsa, som faktiskt funderade på E-1 ett tag. Sen tittade jag in i sökaren...
Siffrorna jag sett säger en förstoring med faktor 1.2, alltså 20% större sökarbild. Bör göra en hel del åt den lilla sökaren som sitter där nu.
Håller med dig i att samtliga kameratillverkare bör ta sig en funderare på det här med större sökare.
Min 20D är jag dock hyffsat nöjd med, det är ju en vanesak. Men så fort jag använder min Olympus OM-2Sp så inser man vad man missat
Dock tycker jag att E-1 har större sökare än 20D.
arneri
Avslutat medlemskap
Scratchen skrev:
Siffrorna jag sett säger en förstoring med faktor 1.2, alltså 20% större sökarbild. Bör göra en hel del åt den lilla sökaren som sitter där nu.
Inte för att vara neggig, men 20% låter inte mycket, speciellt när E-500:ans sökare nästan känns som ett frimärke. Nog upplever jag E-1:ans sökare mer än 20% större än E-500:ans.
Trots att sökaren på en OM kamera är förhållandevis liten är den i jämförelse med E-500:an gigantisk. Kanske var den tilltänkta målgruppen fotografer som använder displayen som sökare?
Det är sällan man ser att en ögonmussla får så mycket reklam som Olympus har gjort för ME-1.
Scratchen
Aktiv medlem
20% är 20%, köp den eller lev med den lilla sökaren Kanske kommer det lite fina eftermarknadstillbehör, vem vet?arneri skrev:
Inte för att vara neggig, men 20% låter inte mycket, speciellt när E-500:ans sökare nästan känns som ett frimärke. Nog upplever jag E-1:ans sökare mer än 20% större än E-500:ans.
Trots att sökaren på en OM kamera är förhållandevis liten är den i jämförelse med E-500:an gigantisk. Kanske var den tilltänkta målgruppen fotografer som använder displayen som sökare?
Det är sällan man ser att en ögonmussla får så mycket reklam som Olympus har gjort för ME-1.
.Z.
Aktiv medlem
arneri skrev:
Kanske var den tilltänkta målgruppen fotografer som använder displayen som sökare?
Ja dom torde ju bli gruvligt besvikna när dom står där med kameran på armlängds avstånd & ska använda displayen som sökare;-)
För övrigt så skulle ju denna förstoringsgrunka suttit monterad från fabrik. Antar att det var nån Olychef som var van Om3 som fick fnatt när han kikade in & då tvingade dem att fixa fram musslan.
Ang. hur stor E-1:s sökare är jämfört med 20D eller E-500 så var det för länge sedan som jag kikade in i den för att bedömma, minns bara att jag blev chockad. Tycker att alla DSLR i normala prisklasser har sunkiga sökare, bortsett då från KM, Pentax & tydligen även den nya Nikon D200.
Jag tar för givet att alla tillverkare på kommande kameror kommer att skärpa till sig. Olympus har dock längst väg att vandra känns det som vilket är synd med tanke på det fina utbudet av OM-optik man kan klämma på dem. Hur i hela friden fixar man skärpan då? Tycker själv att kompisens Pentax är gränsfall med lite ljussvagare optik medan min KM är nästan lika bra som många av mina gamla analoga kameror. Jag kan ju dock tyvärr inte använda gamla fina MF-objektiv & skärperingarna på mina AF-objektiv suger...
//Larsa
Byggare Bob
Medlem
Webhallen säljer E-500 med kit 14-45 för 5995:-
http://www.webhallen.com/prod.php?id=50027
det kallar jag "billigast i Sverige!!!"
http://www.webhallen.com/prod.php?id=50027
det kallar jag "billigast i Sverige!!!"
cole
Avslutat medlemskap
Vill tipsa om att Olympusen E-500 har "fabrikations fel" Det är så att om man zoomar ut helt med lilla 14-45 objektivet med motljusskyddet på och tar kort så kommer det synas svart fläck/skugga på undersidan.Killen som satt på Olympus supporten sa att dom vet om felet och lösningen är att man köper extern blixt alt tar bort motljusskyddet vilket skämt va? efter massa tjafs kom vi fram till att den inbyggda blixten lirar inte bra ihop med motljusskyddet på det lilla objektivet.Bäst syns det om man tex tar kort på en tavla som sitter på någon ljus vägg. Åkte sedan till stället där jag köpt kameran och vi testade 3st E-500 samma fel var det på alla tre.
.Z.
Aktiv medlem
cole skrev:
Vill tipsa om att Olympusen E-500 har "fabrikations fel" Det är så att om man zoomar ut helt med lilla 14-45 objektivet med motljusskyddet på och tar kort så kommer det synas svart fläck/skugga på undersidan.Killen som satt på Olympus supporten sa att dom vet om felet och lösningen är att man köper extern blixt eller tar bort motljusskyddet vilket skämt va? efter massa tjafs kom vi fram till att den inbyggda blixten lirar inte bra ihop med motljusskyddet på det lilla objektivet.Bäst syns det om man tex tar kort på en tavla som sitter på någon ljus vägg. Åkte sedan till stället där jag köpt kameran och vi testade 3st E-500 samma fel var det på alla tre.
Vid vidvinkel så förekommer detta på de flesta objektiv med motljusskydd när den interna blixten används. Det är alltså inget specifikt för E-500 med objektivet du nämner. Motljusskyddet skuggar helt enkelt blixten & det enda att göra vid vidvinkel är att plocka bort motljusskyddet eller skaffa extern blixt.
Detta förekommer t.o.m. på många större kompakter typ min gamla Minolta Dimage 7i som jag ägde tidigare.
Vad tillveraren kunde gjort var endera att se till att blixten hamnar högre upp, vilket inte alltid är så lätt, eller att göra motljusskyddet mindre. Vid det sista alternativet så kommer det dock inte att fungera lika bra mot ströljus så det får bli en kompromiss.
//Larsa