Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus E-500 testad

Produkter
(logga in för att koppla)
E-500 i molekyler

Kul att se att E-500'an är användbar vid alla ISO-nivåer, samt höra att resultatet för många blir riktigt bra efter lämplig bildbehandling. Min E-300 ligger nog i lä här.

Nu till innanför skalet på en E-500:

På denna kinesiska site visas en E-500 nedplockad i sina olika beståndsdelar:
http://forum.xitek.com/showthread.php?threadid=328768&pagenumber=1
Det är helt klart imponerande vad man kan klämma in i marknadens lättaste DSLR, som Olympus ju lyckats göra med E-500.
 
Krångligt att använda en E-300

I en annan tråd, i ett annat träd, här på Fotosidan, har jag i ett inlägg listat några av de problem jag har eller har haft med min E-300.
E-500 löser faktiskt några av dessa problemen från E-300.
Några av dessa är generella och tillämpbara, även på E-500, såsom vitbalans, exponering, och brusreducering. Här är tråden:

Det jag funnit är krångligt med en E-300 DSLR är:
 
Har bara en fråga till er som har en E-500. Hur länge räcker era batterier vid normal användning? Jag läste innan jag köpte min att den skulle klara att ta ca 400 kort på en laddning. Men nu har jag laddat batteriet endast 2 ggr sen jag fick den, vilket ger ung 700 kort/laddning, vilket är mycket över förväntan. Kul när man blir positivt överaskad :)
 
seb80 skrev:
Har bara en fråga till er som har en E-500. Hur länge räcker era batterier vid normal användning? Jag läste innan jag köpte min att den skulle klara att ta ca 400 kort på en laddning. Men nu har jag laddat batteriet endast 2 ggr sen jag fick den, vilket ger ung 700 kort/laddning, vilket är mycket över förväntan. Kul när man blir positivt överaskad :)
Kul att du upplever det så! Jag kan glädja dig med att batteriet uppnår full kapacitet först efter 3-5 urladdningar/laddningar :)
 
Popular Photography & Imaging Magazine

E-500 resultat från Popular Photography Magazine, vilken dessutom kommer med ett jämförande test av ett antal budgetkameror i Mars 2006.

Popular Photography Certified Test Results:
Resolution: Excellent (1720Vx1750H x1615D lines). Color accuracy: Extremely High (Avg. Delta E: 8.57). Highlight/shadow detail: High. Contrast: Slightly high; adjustable in 3 steps via menus. Noise: Very low at ISO 100, Low at ISO 200, Moderately Low at ISO 400-ISO 800, Moderate at ISO 1600. Image quality: Extremely High from ISO 100-800. very high at ISO 1600 AF speed: EV 12: 0.44 sec; EV 10: 0.46 sec; EV 8: 0.66 sec; EV 6: 0.85; EV 4: 0.99 sec; EV 2: 1.07 sec; EV 1: 1.22. Viewfinder accuracy: 95% (excellent). Viewfinder magnification: 0.98x (excellent) CIPA battery life: Approx. 400 shots with BLM-1 Li-ion battery. Street price: $620 body only; $720 with 14-45mm lens. For info: www.olympusamerica.com; 888-553-4448.

Ref:
 
Hur är det med objektiv till E-500:an? Funkar det med Sigma eller måste man ha Olympus egna (Zuiko?)?

Filtergängor och liknande möjligheter?

Ber om ursäkt om det redan står nånstans i tråden eller i nån av testerna, har bara skummat igenom som snabbast. Har inte råd med ny kamera ännu, men börjar fundera på att spara lite extra och köpa denna istället för en "flashigare" kompakt för 5000.
 
jennyep skrev:
Hur är det med objektiv till E-500:an? Funkar det med Sigma eller måste man ha Olympus egna (Zuiko?)?

Filtergängor och liknande möjligheter?

Ber om ursäkt om det redan står nånstans i tråden eller i nån av testerna, har bara skummat igenom som snabbast. Har inte råd med ny kamera ännu, men börjar fundera på att spara lite extra och köpa denna istället för en "flashigare" kompakt för 5000.

Sigma har ett par för 4:3... ingen annan pirattillverkare mej veterligt..

jag ser (av de tre som finns) att inget är intressant... zuiko har bättre alternativ.
 
Egentligen passar ganska många objektiv via adapters, men Sigma finns det av som passar direkt
Tex sådana hittade jag (ca pris):
Sigma 18-125 mm F3.5-5.6 DC Ol 297.00 €
Sigma 18-50 mm f/3,5-5,6 DC Ol 150.00 €
Sigma 55-200 mm f/4-5,6 DC Ol 210.00 €

Och spara absolut så att du får en E-serie istf. för ngt kompaktare. Jag bytte från C-7070 till E-1 och ångrar det inte en dag!
 
Torbjörn Stoor skrev:

Och spara absolut så att du får en E-serie istf. för ngt kompaktare. Jag bytte från C-7070 till E-1 och ångrar det inte en dag!

Ja det blir nog så... har inte fotat med digitala systemkameror, däremot med analoga (minolta och de senaste 10 åren med Canon EOS)

Digitala har jag bara haft kompakta struntkameror som senast en Olympus C-370 :#)
 
jennyep skrev:
Ja det blir nog så... har inte fotat med digitala systemkameror, däremot med analoga (minolta och de senaste 10 åren med Canon EOS)

Digitala har jag bara haft kompakta struntkameror som senast en Olympus C-370 :#)
Jag kan i alla fall varmt rekommendera Olympus E-500! :)
 
jennyep skrev:
Digitala har jag bara haft kompakta struntkameror som senast en Olympus C-370 :#)

Jenny, jag kikade på dina blombilder du tagit med struntkameran och jag tycker att de är riktigt bra. Skärpan ligger där den ska och färgerna är fina. Betydligt bättre än vad många andra har presenterat här på FS med betydligt dyrare kameror.

Är det någon som har fått förstorningsmusslan ME-1 än? Läste i en Nikontråd om att Nikon också har en förstorningsmussla och den fungerade enligt skribenten bra. ME-1:an har ju inte få så bra kritik av några få användare, men andra kanske har en annan uppfattning.
Hur går det att fokusera manuellt med E-500 och ME-1?
 
jeskata skrev:
Förstår inte vad man ska med så många tätfördelade ISO-värden till...
Om bruset ökar linjärt med ISOn och om det nu skulle finnas samma funktion som finns i D200, dvs att ISO ställs in automatiskt (med en inställbar övre gräns) så är det jäkligt bra att den kan stega upp ISOn så mjukt som möjligt.

Snälla Canon, släpp en ny firmware till 350D med denna funktion, hur svårt kan det vara?
 
Jag har fått min förstoringsmussla ME-1. Jag blev inte så postivt överraskad som jag hade hoppats bli. Skillanden är inte så stor, dock upplever jag bilden i sökaren som aningen skarpare men inte större. Fungerar inte heller så bra ihop med glasögon.

För de som tänker köpa musslan rekommenderar jag att man provar först och köper sen.
 
DCVIEWS testar E-500

Här är ytterligare en positiv test av E-500.
Så här skriver DCVIEWS i sin nya recension av av Olympus E-500.

Conclusion
What we liked about the Olympus E-500 is the fact that, for the price of an entry level camera, you get a very advanced machine. The E-500 has so many features that it will take the real enthusiast some time to figure them all out, whereas relative beginners can simply leave the camera in Auto and get great results every time. We believe that this camera might well put Olympus back in the top three of camera manufacturers where they belong. The dual lens kit especially makes it the best value DSLR in its class as you get a complete system to handle almost every photographic situation for a very competitive price. Thanks to its excellent picture quality and delightful handling, we are sure you would find this a great camera to own.


Ref:
 
michagg skrev:
Jag har fått min förstoringsmussla ME-1. Jag blev inte så postivt överraskad som jag hade hoppats bli. Skillanden är inte så stor, dock upplever jag bilden i sökaren som aningen skarpare men inte större. Fungerar inte heller så bra ihop med glasögon.


På vilket sätt fungerar det inte bra med glasögon?
Synfältet?
Olämplig utformning av musslan?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.