Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus E-3

Väder

Visst är E 3 vädertätad så och 12-60 gluggen men däremot så är inte jag vädertätad och bor man 5 mil från polcirkeln så är det lätt att låta bli att gå ut.
 
Jag tycker också det är grymt skönt att fota med E3:an, sitter som gjuten i handen. Dock upplever jag ingen AF-förbättring för mitt Sigma 105mm macro, det jagar och tickar ungefär som tidigare.

Men på 12-60 är AF helt otroligt bra. Att det bara kan funka vid så mörka tillfällen!

E510 + 14-42 vägen 0,7kg
E3 + 12-60 väger 1,4kg

Det är en stadig bit...

Fattar dock inte hur de kan ha satt dit E510:an minneskortlucka (i princip) på en sån här välbyggd kamera? Går den sönder när man är ute blir det svårt att fortsätta fota...
 
sådär ja....(pust...)
Snart är man med i klubben..
Nyss beställt e-3 + 12:an...
Julafton kom tidigt i år.
 
Helgen är slut och ni har inte visat en enda E-3 bild. Jag vill höra hur pass mycket bättre 12-60:an är än 14-54:an. Jag har provat E-3 + 12-60 inomhus så ergonomin känner jag till. Resultat!! Hur är blurret och skärpan?
 
cyberfoto har svensk manual att ladda hem

janulr skrev:
Så har första helgen tillsammans med E 3an gått den har väl mest bestått av idogt instruktions läsande (cyberfoto har svensk manual att ladda hem).Det som slår mej mest är autofokusen det är bara att konstatera att reklamen stämmer den är blixtsnabb även i dåligt ljus. Tyvär har inte vädret varit så bra så allt testande har fått ske inomhus men en sak som man direkt kan konstatera är att bruset som varit ett oly problem tidigare är helt under kontroll (undrar vad canon folket ska hitta att klaga på nu ??).Ett annat plus är ju hela känslan av kameran perfekt handgrepp allt sitter där det ska.Även 12-60 gluggen verkar fin mer om detta när vädrets makter tilllåter lite utomhus testande.

Tack för tipset om nerladdningsbar manual !

Jag hörde att signaturen henq hade fått en instruktions-DVD, den ser jag fram emot också så småningom.

Jag skulle tro att de flesta gillar den här kameran om man får tillfälle att lära sig att fota med den.
 
35mm/F3.5 Macro - nu med turbo

henq skrev:
Jag tycker också det är grymt skönt att fota med E3:an, sitter som gjuten i handen. Dock upplever jag ingen AF-förbättring för mitt Sigma 105mm macro, det jagar och tickar ungefär som tidigare.

Men på 12-60 är AF helt otroligt bra. Att det bara kan funka vid så mörka tillfällen!

E510 + 14-42 vägen 0,7kg
E3 + 12-60 väger 1,4kg

Det är en stadig bit...

Fattar dock inte hur de kan ha satt dit E510:an minneskortlucka (i princip) på en sån här välbyggd kamera? Går den sönder när man är ute blir det svårt att fortsätta fota...

35mm/F3.5 Macro blir som en ny glugg på E-3'an. Det kan dels vara så att att E-3 är så mycket ljuskänsligare i AF'en, bäst på plan med EV-2 vad jag läst. Men även själva fokuseringen, är så mycket mera distinkt och träffsäkert med den gluggen på E-3'an jämfört med på gamla E-300. Det beror nog mest på den nya parallell-processorn för AF'en. Konstigt att Sigman ändå är slö, de kanske behöver en ny firmware till den, hör med Sigma?

Jag håller med om kort-luckan. Jag hade ju knäckt plaststiftet på gamla E-300'an, så att jag fick luckan utbytt. Samma risk finns på E'3'ans lucka. Det kan ju vara så att man har valt en plastlucka för att släppa igenom radiovågor på ISM-banden.

Olympus kommer nog att få höra klagomål, så att en omkonstruktion av luckan kommer, eller förstärka stiftet. Jag har inget emot luckan i sig, den är OK tycker jag fast den är av plast.
 
1:a Advent blurr

arneri skrev:
Helgen är slut och ni har inte visat en enda E-3 bild. Jag vill höra hur pass mycket bättre 12-60:an är än 14-54:an. Jag har provat E-3 + 12-60 inomhus så ergonomin känner jag till. Resultat!! Hur är blurret och skärpan?
Hehe,

14-54 är mindre och har Ø67mm filterdiam, samma som till 50-200mm. 12-60 har Ø72mm.
...
Mina tegelbilder visar mer detaljer på 12-60 än på 14-54 vid längsta brännvidden hos respektive. Om det beror på just den längre brännvidden hos SWD-objektivet kan jag inte säga. Jag skulle behövt ställa in 54mm på bägge i så fall. Däremot har 12-60 mera kontrast, renare färger och som sagt subjektivt bättre skärpa.

Jag tycker inte heller att distorsionen vid 12mm är något att orda om, men här skulle man ju helst behöva jämföra med 11-22 eller 7-14 zoomarna.

Och så var det blurret.
Jag tog några bilder nu här ikväll, där man tydligt ser den septagonala formen hos bländar-lamellerna på 14-54'an. 12-60'an är fortfarande nästan rund vid f/8. Däremot så accentueras bländarlamellernas segment mera hos bägge vid f/11.
 

Bilagor

Det vore intressant med lite fler jämförande bilder. Just oskärperingarna på ljus är kantiga eller runda spelar inte så stor roll för mig. Det värsta är när balgrunden ser ut att drabbas av total skakningsoskärpa.

Vilken ljusstyrka har 12-60:an på 54mm?
 
henq skrev:
Köp min :)

Jag har egentligen inga illusioner om att E-3 ska ge mig bättre bilder, är riktigt nöjd med E-510. Men lite fler skarpa roadracing-bilder + vädertätning för att inte tala om det kanonfina 12-60 gjorde att vågen tippade över (+ att det är härligt med proffsgrejer).

Jag testade att fokusera mitt helmanuella Hexanon 40mm igår. Det går utmärkt med E-3 men är i princip omöjligt med E-510 p g a den mindre sökaren. Live view med förstoring ger iofs ännu bättre resultat.

Har nu lagt en beställning på en E-510 + en 14-54 2.8-3.5. Sammanlagt pris 8698:-. (Beställer från usa). Tror det är ett hyffsat pris :)

Kommer fördomligen sukta ihjäl mig efter en e3:a. Och det lär bli en sådan tids nog. Fast 510:an blir ett bra mellansteg!
 
Henrik L,

Har du gjort fler försök att fota med E-3 och gamla objektiv? Går det bra att fokusera med med hjälp av standardmattskivan?

Ett tag fotade jag med en Canon 300D + gamla Contaxobjektiv. Det var ganska svårt att fokusera, trots den ljusstarka optiken (1,4). När man någon gång gissade rätt blev bildkvaliteten riktigt bra. Det ska bli intressant att se hur samma objektiv trivs ihop med E-3.

(300D-huset sålde jag eftersom ergonomin inte alls var i min smak)

/Per
 
Stefan,

Fint kit du beställt, och prisvärt om du slipper ~30% tull + moms (vi håller tummarna).

Verkar som det billigaste inom EU ligger runt 10500kr med en tusing till för svenska återförsäljare.

Jag har som sagt varit riktigt nöjd med E510, den har det mesta man behöver (t ex IS och 10MP).
 
henq skrev:
Stefan,

Fint kit du beställt, och prisvärt om du slipper ~30% tull + moms (vi håller tummarna).

Verkar som det billigaste inom EU ligger runt 10500kr med en tusing till för svenska återförsäljare.

Jag har som sagt varit riktigt nöjd med E510, den har det mesta man behöver (t ex IS och 10MP).

Hade jag köpt det på scandianavianphoto så hade det gått på strax över 12.000. (köper normalt mina grejjer där)

Som sagt. Hoppas inte tullen kommer till...

Ska bli rejält kul att få en uppgradering av primärobjektivet (14-42). Tror jag kommer få stor använding av den lite ljustarkare 14-54:an.

Köpt lite filter och så via polen också! 500 spänn för 3 uvfilter 1 pol-filter samt ett rengöringskit. De är billiga på sådant :) *tack för tipset*

Mvh

Stefan
 
Per,
jag har bara gjort ett snabbtest vilket visade godkänt resultat. Men man saknar ju verkligen snittbilden sen 35mm-tiden, eller åtminstone fokus konfirmering.
Jag använder det dock inte tillräckligt mycket för att byta mattskiva.
Återkommer när jag fotat lite mer.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.