Annons

Olympus E-3

Jag var och klämde lite på E-3:an idag. Den kändes verkligen som en gedigen kamera. Den låg mycket bra i mina normalstora händer - sökaren var ENORM. Det stora minuset i mina ögon var vikten, den väger faktiskt riktigt mycket. De hade även med sig en drös objektiv. 7-14 är verkligen en fantastisk liten pärla, trodde den skulle vara större faktiskt. Nu blir det till o spara :)
 
Jag var och kikade lite på E-3:an och det finns inte mycket att klaga på efter att ha tagit några bilder. Hade med mig ett eget minneskort och tog lite bilder i mässlokalen som inte alls var speciellt upplyst.
Hade även med mig min E-1:a och den behövde jag inte ens fundera på att ta fram i mörkret.

Resultatet med E-3:an är riktigt bra!

Vid Nikonmontern var det nästan slagsmål om de två av vardera D3 och D300 som fanns där. D3 har en sökare som känns mångfallt mycket större än E-3 och D300. Mycket pengar, men de som har råd får något utöver det vanliga.
 
Ända fram till andra december alltså

...måste man vänta.

Undrar om detta leveransbesked gäller för de som beställt bara kamerahuset, eller om samma tidpunkt även gäller för de som tingat hus & kitlinsen?

Enligt Cyberphoto, så var kön kortare till de som tingade paketet med kitlinsen.
 
Jag trodde att det skulle vara betydligt mer surr i den här tråden efter fotomässan, vilken jag tror var första tillfället för konsumenter att klämma på E-3.
Det första jag testade var hur snabbt den låser AF på målet och den är blixtrande snabb i jämförelse med E-1. E-1 tar ofta och ställer in skärpan i två-tre steg vilket är lite irreterande.
Om den är snabbast på marknaden återstår att se, men det är ett stort steg fram för Olympus. Kanske får godkänt av Fröderberg på K&B.
Brus har det tjatats mycket om. Troligtvis inte toppklass. Jag tog några 800 ISO bilder och det finns ett klart brus, men inte alls lika hemskt som E-1 på 400 ISO.
Sökaren är ljus och ganska stor, men okularet ser mesigt ut i jämförelse med E-1.
Knapparna kändes igen från E-1 förutom att jag inte hittade WB knappen för manuell mätning.
12-60 objektivet var som sagt var snabbt, men även endel större än 14-54.

Alla E-3:eek:r på mässan hade batterigreppet monterat vilket gjorde kameran onödigt stor. Den är lite större än E-1 på höjden, men annars är det okej.

Inte någon annan som har klämt lite på E-3?
 
arneri skrev:
Jag trodde att det skulle vara betydligt mer surr i den här tråden efter fotomässan, vilken jag tror var första tillfället för konsumenter att klämma på E-3.
Det första jag testade var hur snabbt den låser AF på målet och den är blixtrande snabb i jämförelse med E-1. E-1 tar ofta och ställer in skärpan i två-tre steg vilket är lite irreterande.
Om den är snabbast på marknaden återstår att se, men det är ett stort steg fram för Olympus. Kanske får godkänt av Fröderberg på K&B.
Brus har det tjatats mycket om. Troligtvis inte toppklass. Jag tog några 800 ISO bilder och det finns ett klart brus, men inte alls lika hemskt som E-1 på 400 ISO.
Sökaren är ljus och ganska stor, men okularet ser mesigt ut i jämförelse med E-1.
Knapparna kändes igen från E-1 förutom att jag inte hittade WB knappen för manuell mätning.
12-60 objektivet var som sagt var snabbt, men även endel större än 14-54.

Alla E-3:eek:r på mässan hade batterigreppet monterat vilket gjorde kameran onödigt stor. Den är lite större än E-1 på höjden, men annars är det okej.

Inte någon annan som har klämt lite på E-3?
Jag klämde lite på E-3 och var väl så där imponerad. Kameran var mycket välbyggd och af riktigt snabb. Att den skulle vara snabbast i klassen ställer jag mig dock tvivlande till. Det som för mig drog ner intrycket en del, var den i mitt tycke något plastiga batterigreppet. Tyckte inte att den svarade upp mot huset i övrigt. Speciellt luckan till batterierna tyckte jag var en klen konstruktion. Det håller säkert men visst sviktade och bågnade den en del. Kändes inte helt professionellt. Om kameran ur brushänseende inte svarar upp mot ex en 40D så tror jag det blir svårt för Olympus att hävda sig med den här modellen. De hade behövt en bruskanon som svarar upp mot deras fina line up av prroffsoptik.
 
Ny firmware släppt

Ni har väl sett att det släppts en ny firmware (igår 20 nov, version 1.2) till kamerorna E-1 --> E-510?

Bland annat så får E-510 förbättrad IS, och vissa problem med fokusering när man använder EC-20 ska vara åtgärdade.
 
Senast ändrad:
Nej jag har inte beställt än. När jag gör det blir det bara huset, dvs utan 12-60, pga att jag har 11-22mm o 14-54mm redan. Framtiden får utvisa om jag säljer dessa 2 till förmån för 12-60mm.

Förhoppningsvis beställer jag en E-3 innan året är slut :)
 
arneri skrev:

Brus har det tjatats mycket om. Troligtvis inte toppklass. Jag tog några 800 ISO bilder och det finns ett klart brus, men inte alls lika hemskt som E-1 på 400 ISO.

Jag tycker fatiskt att E-1 är rätt bra på ISO 400-800 (helt acceptabelt på 800 iaf). Kul att E-3 är såpass mycket bättre än sin föregångare :)
 
Autofokus i världsklass

Att den skulle vara snabbast i klassen ställer jag mig dock tvivlande till.

Om kameran ur brushänseende inte svarar upp mot ex en 40D så tror jag det blir svårt för Olympus att hävda sig med den här modellen. De hade behövt en bruskanon som svarar upp mot deras fina line up av prroffsoptik.

Jag tror inte marknadsföringsnissarna på Canikon skulle vara så tysta, om inte Olympus haft så mycket muskler på benen, som i detta brackiga påstående om att de är världsbäst på snabb autofokus. Kunde Canikon beslå Olympus med felaktigheter där, så skulle de säkert vara väldigt snabba med att försöka.

Man bör komma ihåg i sammanhanget att Olympus har många industritillämpningar med ultraljud, allt från högenergimätningar (non-destructive testing) till kliniska tillämpningar, samt inom mikroskopin. Så de tre tilläpningarna inom deras "Imaging" med SSWF, SWD och IS är en ren spin-off från Olympus Research.

På frågan om vilken teknologi i E-3 som de själva anser mest viktig, svarar deras Product Marketing Manager så här:


"He said Oly consider the supersonic devices their most important technology right now, since it is crucial to both their excellent dust remover, and the new high-speed motors."


Batterigreppet är miljötätat, samt för att det ska bli ekonomiskt är det inte försett med något nytt specialbatteri, utan vanliga AA, eller samma BLM-1 som i kameran kan användas. Behöver man batterigreppet, monterar man på det, vill man ha en lättare kamera tar man bort det. Enklare kan det inte bli. Dessutom bjussar man på batterigreppet till sina trogna användare om man nu slår till på en E-3 innan nyår.

Beträffande brus, så är E-3 förvånansvärt bra, och står sig mycket väl mot allt annat som är mindre än 24x36mm. Det skiljer ju sig bara ett 1/2 till 3/4 bländarsteg mellan 2.0x och till 1.6x samt 1.5x. Betänker man att det finns Olympus zoomar som är ett helt bländarsteg bättre (14-35mm f/2.0 & 35-100mm f/2.0) än vad som finns till 1.6x och 1.5x, så kommer E-3 bäst ut i en sådan jämförelse. Det finns även i dagsläget tre objektiv med ljusstyrka bättre än f/2.0, ta t.ex. Leica D Summicron 25mm f/1.4 om ännu bättre förutsättningar till fotande vid befintligt ljus önskas.

E-3 skall ju även vara den enda kamera som klarar av att fokusera ända ner till EV-2 !!! Man får börja käka morötter igen för att hänga med i mörkerseendet ???

En annan mycket viktig och intressant aspekt är att en E-3 inte behöver enbart förlita sig på höga ISO-tal, utan har även där tagit fördelar av Olympus Research kunskaper om ultraljud-styrning. Ingen annan sensor-shift teknik uppges kunna ge 5 stegs förbättring mot handskakning som i den nya E-3. Den mindre E-510 ligger bra till också i detta avseende. Sony's sensorer i Pentax, Samsung och i de egna modellerna har en något större sensor, som med dess högre vikt ger dessa ett stort prestanda-handikapp (m**4) i jämförelse.

Bättre ljusstyrka hos gluggarna, samt en effektivare anti-skak, ger sammantaget ett attraktivt paket i ur och skur. En effektiv objektiv-trio med 7-14mm, 12-60mm (SWD), 50-200mm (SWD), den nya 2x telekonvertern EC-20, trådlösa blixten FL-50R, tja vad mer behöver man? Ett SanDisk Ducati-kort (UDMA) på 8GB till att börja med kanske?

Det ska bli intresant att se till PMA ellerPhotokina nästa år om det kommer ett nytt Leica-hus baserat på E-3? Jag skulle även vilja se ett Leica D Noctilux med f/1.0 till 4/3-systemet plus ett flertal ytterligare skarpa Leica D primes förstås. De borde kunna göras nättare än om de behöver täcka ut en 24x36mm sensor, speciellt om brännvidden är >38.67mm, så att retrofokus-konstruktionen ej blir nödvändig.
 
Autofokus "persienn-testet"

Så här skriver tidningen PopPhoto i sitt första fältprov med E-3:

Olympus is so determined to ensure the precision of this system that a temperature sensor is built into the AF module so that as the surrounding material expands and contracts with heat and cold, the camera recalculates its AF readings.

Är det den termiska faktorn, som just medfört att andra fabrikat haft problem med just precisionen på AF?

Jag har sett termiskt hänsynstagande förrut hos Olympus, såsom att hänsyn tagits till materialvalet på deras super-tele 300mm/F2.8. Har man optiskt precisionsslipade linselement med toleranser i nanometerområdet, samt positioneringen av linser som kräver mikrometerpassning, så får man inte heller glömma termisk påverkan inom användningsintervallet.

Å andra sidan, så verkar ePhotozine rapportera om problem med att fokusera på ett repetitivt mönster. Visserligen var det väl ett förserie-ex, men jag har ju själv skrivit tidigare om att det inte går att fokusera på persienner med vågrätt orienterade linje-sensorer (kameran på högkant och kors-sensorn bortkopplad) med min gamla E-300. Med korslagda sensorer och kameran orienterad för max diskretisering av det interfererande mönstret, så tycker man det borde gå. Enligt uppgift ska det dessutom gå att ändra känsligheten för fokuspunkterna, så att även en persienn-fetischist får sitt lystmäte. Jag ser fram emot att göra "persienn-testet" med E-3'an.
 
Du själv då ?

henq skrev:
- Har ni beställt era E-3:eek:r än?
- Var?
- Med 12-60?

De är luriga marknadsförarna. Det vet att vi Europeer är mer svårflörtade än amerikanerna, som i stort bara går på bargains, så de fick en $100 bonus-check.

Själv så räknade jag med att den bonus som en ryggsäck och ett batterigrepp utgör, motsvarar en förväntad prissänkning under det kommande året, så varför inte slå till redan nu?

Cyber, E-3 med SWD, vilken anländer till distributören i slutet av nästa vecka. Sen tar det väl nån dag till att man får den med brevbäraren.

Mina experiment med råfilerna från E-3'an var det som övertygade mig. Jag har alltid saknat vädertåligheten hos en kamera, så nu var det äntligen dags för en sådan.

Jag har funderat på vädertåliga Pentax och Samsung också, men det är mer magi med Zuiko Digital och Leica D, så det får bli en fortsättning med Olympus. Canon har jag haft tillräckligt många redan, och Nikon får jag väl gynna genom att köpa en skanner nån gång kanske.
 
Re: Du själv då ?

De är luriga marknadsförarna. Det vet att vi Europeer är mer svårflörtade än amerikanerna, som i stort bara går på bargains, så de fick en $100 bonus-check.
Du menar att jänkarna är mer svårflörtade? E1-ägare får batterigreppet i staterna också. Här räcker det iaf med vilken E-kamera som helst.

Själv så räknade jag med att den bonus som en ryggsäck och ett batterigrepp utgör, motsvarar en förväntad prissänkning under det kommande året, så varför inte slå till redan nu?
Precis mitt resonemang!

Cyber, E-3 med SWD, vilken anländer till distributören i slutet av nästa vecka. Sen tar det väl nån dag till att man får den med brevbäraren.
Cyber kan man ju lita på men hur är Hegethorns tro?
Ligger faktiskt 1100kr under Cyber för kitet.

Mina experiment med råfilerna från E-3'an var det som övertygade mig. Jag har alltid saknat vädertåligheten hos en kamera, så nu var det äntligen dags för en sådan.
Vädertåligheten är topp 3 för mig. Även om jag misstänker att E510:an tål ganska mycket så känns det aldrig bra att ha den ute när det regnar eller när man springer runt i industrier, gruvor m m.

...och Nikon får jag väl gynna genom att köpa en skanner nån gång kanske
Är det viktigt för dig att gynna Nikon? ;)

M a o har jag inte beställt min än men det lutar åt kitet + FL-36R. Reggat mig för ryggsäck och batterigrepp har jag dock för säkerhets skull gjort...

Lite underligt att jänkarna ligger såpass långt före resten av världen vad gäller tillgången på E-3 och gluggarna, tycker ni inte det?
 
paul innergård skrev:
Det som för mig drog ner intrycket en del, var den i mitt tycke något plastiga batterigreppet. Tyckte inte att den svarade upp mot huset i övrigt. Speciellt luckan till batterierna tyckte jag var en klen konstruktion. Det håller säkert men visst sviktade och bågnade den en del. Kändes inte helt professionellt. Om kameran ur brushänseende inte svarar upp mot ex en 40D så tror jag det blir svårt för Olympus att hävda sig med den här modellen.

Batterihanteringen på gamla E-1 känns robustare och mer lättanvänd. Såg att batteriet i kameran håls på plats av en liten plastklack.

Den mindre sensorn kommer inte kunna hävda sig mot de större sensorerna, men kanske tillräckligt bra ändå?

När kommer nya 50-200? Med ett (12-60) objektiv känns inte argumentet "snabbaste AF" riktigt trovärdigt.
 
henq skrev:
- Har ni beställt era E-3:eek:r än?
- Var?
- Med 12-60?

Nej jeg har købt den,huset for dkr. 13100,00 + jeg får en rygsæk og en power grep,
så nu har jeg et hus der matser mine optik.
11-22mm. 14-54mm. 50-200mm.

Jeg valgte Olympus efter 40 år med Leica M p.g.a. de helt suveræne optik
 
Danica skrev:
Nej jeg har købt den,huset for dkr. 13100,00 + jeg får en rygsæk og en power grep,
så nu har jeg et hus der matser mine optik.
11-22mm. 14-54mm. 50-200mm.

Jeg valgte Olympus efter 40 år med Leica M p.g.a. de helt suveræne optik

Kul!

Får vi höra lite vad du tycker om den?
 
henq skrev:
Kul!

Får vi höra lite vad du tycker om den?

Hej jeg har også købt E-3 og tror ikke det skuffer , man skal tænke på hvor meget man får for prisen. ca 16000 skr for huset.

Og 12-60 er bestilt til 9200 skr.

Forventer at få det midt næste uge, så skal jeg vende tilbage om hvad jeg mener om det.

Men jeg er meget tilfreds med både min E-400 og E510, så jeg tror ikke det kommer til at skuffe.

Jeg skiftet fra Canon til olympus for ca 1 år siden, og deres standard optik er meget bedre end dem canon sender med deres tilsvarne kit set.
 
ANNONS