Annons

Olympus E-3

Re: Olympus E-System: Passion for Best: Episode 17 & 18

TI Sundvisson (Sundvisson) citerade:

And nanotechnology lens-mounting techniques applied by adept technicians guarantee the impeccable assembly and mounting of lenses and lens barrels.
Men vad tusan menar dom med nanotechnology lens-mounting techniques? Nanoteknologi brukar avse teknik att manipulera molekyer och atomer. Varför skulle man behöva det för att montera ett objektiv?
 
arneri skrev:
"When we designed the E-1, we used an ergonomically irregular button layout with a '1 function per button' configuration.'
"Unfortunately," explains Kunishige, "this approach, though intended to simplify operation, resulted in an increase in the number of buttons and led to some difficulty in instantaneous recognition of the function button arrangement. Though actual users appreciated the design, the complicated appearance made it hard for most people to understand how easy it actually was to use."

Ja, det är synd för E-1:an är verkligen genialiskt enkel att använda.

Precis! hoppas de inte har gjort det alltför krångligt på nya E-3 :)
 
Senast ändrad:
Mer ögongodis och intressanta frågor/svar: http://www.clubsnap.org/forums/showthread.php?t=319642

"Posed Question:
Product cycle - many fans have been waiting for a long time for the E-3 to arrive, will Olympus be committing to shortening the product cycle?

Answer:
(Haruo Ogawa) - The product cycles will not be as long as has taken for the E-3 and are sure that, in the coming years, they will introduce new products every year."
 
Intressant info från Singapore-forumet.

Det brukar ju vara vanligt i andra sammanhang att först kommer flaggskeppet, som man säljer till Tier 1 customers och early adopters. Sen ripplar topp-modellens funktioner ner till prosumer och budget-modeller.

Kan tänka mig att några nyheter introduceras vid Photokina i september nästa år, eller kanske redan till PMA 08 i februari?
 
Det spelar ingen roll hur fantastiskt objektivutbudet eller kamerahuset är när sensorn är för liten.. 4/3 formatet var dömt att hamna i nästa generationens kompaktkameror redan från början.

Jag bara hoppas Olympus hinner inse detta innan det är för sent då jag tycker de ofta är ett nytänkande företag, synd bara att de inte förstod att bildkvalité och dyn.omf. är viktigare än Live View.
 
Danlo skrev:
Det spelar ingen roll hur fantastiskt objektivutbudet eller kamerahuset är när sensorn är för liten.. 4/3 formatet var dömt att hamna i nästa generationens kompaktkameror redan från början.

Jag bara hoppas Olympus hinner inse detta innan det är för sent då jag tycker de ofta är ett nytänkande företag, synd bara att de inte förstod att bildkvalité och dyn.omf. är viktigare än Live View.

Jag var av samma uppfattning när 4/3-systemet var nytt.

Nu blir jag mer och mer övertygad om att jag har fel.

Tycker du att Olynpus kameror har dålig bildkvalitet? Vad grundar du i så fall den uppfattningen på? Visa gärna exempel.
 
Förstår inte vad så många grundar sin uppfattning på att 4/3-systemets bildkvalité skulle vara så dålig. Så kallad ff är kanske bättre, APS-C är kanske marginellt bättre, med en storformatare kan du garanterat få mer detaljer i bilden men jag anser att det är fullt möjligt att ta högkvalitativa bilder med en 4/3 kamera. Även i diskussionen om kort skärpedjup så har jag aldrig stött på några problem med det (använder ett 50-200). Och är det så att man tycker att det blir dåliga bilder med 4/3 så står det ju var och en fritt att byta till nåt annat.

Det jag önskat nån gång ibland är bättre brusegenskaper på högre iso. Jag använder en E-500 och hade möjlighet att jämföra lite bilder från en björnfotografering, 20D och 1DsMk2. Där ligger E-500'an i lä. Å andra sidan så var det en som satt där i gömslet och körde diafilm också. Jag kommer nog att skaffa E-3'an inom ett år och då hoppas jag att jag kan dra upp känsligheten lite mer också när det behövs.

Jag har ingen önskan eller intresse av att dra igång någon för eller emot kampanj här, bara ventilera mina funderingar, tycker det är mycket teorisnack, Olympus duger åt mig i alla fall som jag känner nu.
 
Daniel: Kan det inte vara så att Olympus har siktat in sig på en helt annan kundkategori än "experterna" på fotosidan.se?

Och var det inte när yrkesfolk såg ner på de som dristade sig till att använda ett negativformat understigande 9*12? Det var kommentarer helt i stil med bland annat dina. Så varför inte komma ner på jorden en stund.
 
Danlo skrev:
Det spelar ingen roll hur fantastiskt objektivutbudet eller kamerahuset är när sensorn är för liten.. 4/3 formatet var dömt att hamna i nästa generationens kompaktkameror redan från början.

Jag bara hoppas Olympus hinner inse detta innan det är för sent då jag tycker de ofta är ett nytänkande företag, synd bara att de inte förstod att bildkvalité och dyn.omf. är viktigare än Live View.

Vad gäller bildkvalitén så tycker jag att det är liten skillnad mot konkurenterna, dock så tycker jag att Olympus kameror är något ljussvagare pga den mindre sensorn. Den största fördelen är ju ändå storleken och vikten på objektiven. Om man jämför t.ex. ett Olympusobjektiv med motsvarande från Canon, så är Olympusobjektivet flera hundra gram lättare och dessutom mycket mindre i diameter. Det blir ju stor skillnad i både vikt och volym om man har ett gäng objektiv med sig.
 
Vill bara säga att, ja det är bra att det är många som skriver här,, det mindre bra är att hälften av alla som har skrivigt har inte sagt ett piss om själva E-3,, ni vet kameran som tråden handlar om??
har mest vart en massa pissnissar som klagar över systemet, inget prat om hur kameran verkar i bygg kvalitet osv, lr jo, kanske har missat lite, men har mest sett gnäll, vill ni gnälla så kan ni väl starta en gnäll tråd?
här är en titel,,,
"Varför 4/3 suger" bra va? så starta den o klaga där;D
här någon här änns sagt vad de tycker om utseendet av kameran?
ha en trevlig kväll alla här, men ja vill gärna läsa mer om vad ni här tycker om KAMERAN inte något annat jälva skit.
Ursäka mig men är bar atrött på alla pissnissar.
 
Helt rätt! Tråden ska ju handla om E-3 uteslutande och inte om systemet suger eller ej.

Jag tycker att kameran ser så bra en DSLR kan se ut. Om man jämför med tex Sonys A100/A700 så är den riktigt snygg.
Sen funderar jag lite på den inbyggda blixten och hur den påverkar kameran. Säg att du tappar en E-1 och den landar där den interna blixten "skulle" suttit så klarar den sig säkert ändå, men E-3an kanske inte klarar en smäll över blixten på ett lika bra sätt. Inte för att jag planerar att tappa mina kameror men man vet aldrig ;)

En E-3 med det nya 50-200 SWD hade varit mumma för min sportfotografering!

Vill man förresten ha FF så köper man Canon el Nikon. Olympus lär inte överge 4/3 med tillhörande specialanpassade objektiv i första taget.
 
^ Agreed

Jag skickade ett mail till Olympus Sverige häromdagen och frågade om man kunde få klämma på en E-3:a på Fotomässan i Nacka den 16-18 november, och fick svaret: "Hej!
Självklart kommer du att få göra det!
Vi ses där!"

Så om E-3:an inte kommit ut i butik innan dess så kan man alltså klämma på den innan releasen.
 
det låter juh kanon, försök att ta lite bilder på den då;D
Jag tycker personligen att E-3 är rätt snygg.
Måste tillägga att A700, det är en ful kamera, konstiga former osv.

Den internablixten är väl till för att styra de de vanliga? fast ser inte varför en intern är nödvändig för det...
Fast med tanke på den övriga byggkvaliten av E-3 (eller så osm jag förväntar mig att den är) så tror jag att den klarar av hårda tag till och med vid blixten.
 
MichaelAlster skrev:
Vill bara säga att, ja det är bra att det är många som skriver här,, det mindre bra är att hälften av alla som har skrivigt har inte sagt ett piss om själva E-3,, ni vet kameran som tråden handlar om??
har mest vart en massa pissnissar som klagar över systemet, inget prat om hur kameran verkar i bygg kvalitet osv, lr jo, kanske har missat lite, men har mest sett gnäll, vill ni gnälla så kan ni väl starta en gnäll tråd?
här är en titel,,,
"Varför 4/3 suger" bra va? så starta den o klaga där;D
här någon här änns sagt vad de tycker om utseendet av kameran?
ha en trevlig kväll alla här, men ja vill gärna läsa mer om vad ni här tycker om KAMERAN inte något annat jälva skit.
Ursäka mig men är bar atrött på alla pissnissar.
Så ja, så ja. Ta ett piller nu och tänk på något annat.
 
MichaelAlster skrev:
Vill bara säga att, ja det är bra att det är många som skriver här,, det mindre bra är att hälften av alla som har skrivigt har inte sagt ett piss om själva E-3,, ni vet kameran som tråden handlar om??
har mest vart en massa pissnissar som klagar över systemet, inget prat om hur kameran verkar i bygg kvalitet osv, lr jo, kanske har missat lite, men har mest sett gnäll, vill ni gnälla så kan ni väl starta en gnäll tråd?
här är en titel,,,
"Varför 4/3 suger" bra va? så starta den o klaga där;D
här någon här änns sagt vad de tycker om utseendet av kameran?
ha en trevlig kväll alla här, men ja vill gärna läsa mer om vad ni här tycker om KAMERAN inte något annat jälva skit.
Ursäka mig men är bar atrött på alla pissnissar.

Lite gnäll är bra för att få tråden att inte fladdra allt för högt av alla halleluja E-3.

Som E-1 ägare har jag viss erfarenhet av E-systemet, så även om du tycker att jag är neggig finns det nog endel substans som vissa vill blunda för. Forum är bra till att sprida kunskap, men även osanningar.

Den vikbaraskärmen på E-3 tror jag faktiskt kommer bilda skola bland Canon och Nikon. Den kommer ge möjlighet till kontrollerade låg och hög positionsbilder. Lite retro till den gamla Rolleiflextiden. Annars har inte E-3 något speciellt som sticker ut från konkurrenterna. Kanske några nyheter för Olympus, men inte för marknaden.
 
Jag håller med dig Erik, jag tycker faktiskt att ingen av de nya kamerna (i samma prisklass) kommit med ngt revolutionerande.
E-3 har sin autofikus och sin vridbara skärm Nikon och Sony har sin vga skärm och Canon har vad?
Allt låter bara som förutsägbara uppdateringar, frågan var väl bara vem som skulle komma med vad.

Men det är ändå ett gäng potentiella fantastiska kameror!
 
fiolmattias skrev:
Jag håller med dig Erik, jag tycker faktiskt att ingen av de nya kamerna (i samma prisklass) kommit med ngt revolutionerande.
E-3 har sin autofikus och sin vridbara skärm Nikon och Sony har sin vga skärm och Canon har vad?
Allt låter bara som förutsägbara uppdateringar, frågan var väl bara vem som skulle komma med vad.

Men det är ändå ett gäng potentiella fantastiska kameror!

Detta är vad jag menar, det är sånt här prat jag villha;D där man diskuterar kamerorna osv, gnäll skiter ja i, men när folk börjar med annat dravel så blir jag faktist lite småstörd på det.
 
MichaelAlster skrev:
Detta är vad jag menar, det är sånt här prat jag villha;D där man diskuterar kamerorna osv, gnäll skiter ja i, men när folk börjar med annat dravel så blir jag faktist lite småstörd på det.
Vet inte om jag tillhör "pissnissarna" eller ej men om tråden handlar om en kamera så borde man ju få skriva både bu o bä inte bara haleluja. Mindre sensorstorlek har sina för- och nackdelar som man inte kommer förbi när man snackar om Olympus 4/3-system.
 
MichaelAlster skrev:
Detta är vad jag menar, det är sånt här prat jag villha;D där man diskuterar kamerorna osv, gnäll skiter ja i, men när folk börjar med annat dravel så blir jag faktist lite småstörd på det.

Jag håller med dig fullständigt.
Har själv tröttnat på att dela med mig av mina erfarenheter. Eller att söka information här på FS.
Anledningen är just den Du nämner.
Hur kan det vara så svårt att följa ett tema. Eller är lusten att sabotera för stor?.

Vill jag läsa om något så hoppas jag naturligtvis på att finna något matnyttigt där om. Inte en massa dravel om annat, skrivet av någon utan egen erfarenhet i ämnet, osv.
Ämnet i denna tråd är "E-3".

Att söka info om en viss kamera (E-3 i detta fall) och behöva läsa en massa "skit" från andra märkesfolk är inte intressant.
Jag struntar i om Can, Nik eller Hblad´s kameror är dubbelst så bra som min; dom passar i ändå inte bakom min optik.

Dess utom finns det redan ett forum för gemförelser mellan olika system, tillverkare, tekniker, osv.
Det forumet heter: VS.
http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?forumid=40

Tack för ordet..!
 
ANNONS