Annons

Olympus E-3

Re: Re: Re: ZD ED 50-200mm/F2.8-3.5 SWD (4x telezoom)

fiolmattias skrev:
Erik - hoppas att du inte tror at jag hoppar på dig för att vara elak :)
B

Nej, jag tror inte att du försöker vara elak, du försöker bara försvara dina värderingar, MEN ioch med att du inte har några bilder i din profil som försvarar dina värderingar är det inte speciellt trovärdigt i mina ägon.

De kombinationer som jag gillar kanske inte passar dig. Vid t.ex porträtt fotografering ute i det fria vill jag ha kort DOF. Bildvinkeln är ganska ointressant för mig.

Att Olympus är mer prisvärd kan jag till viss del hålla med om, men det går inte att jämföra systemen rakt av. Bildvinkel ja, DOF, jo för all del. DOF hänger ihop med bränndvidden och bländaröppning. Där är det inte svårt att jämföra.

Det närmsta Olympus har en 85/1.8 är 35-100/2 zoomen. 1.6 kg mot 300 gram, 22 000 sek mot 4 000 sek. Du kanske börjar ana vart mina värdringar ligger?
 
Vill köpa NU

Är omåttligt sugen att köpa e-3 tillsammans med 12-60 optiken men man undrar ju hur länge det dröjer innan den finns i butik????
 
Global Warming Witness

arneri skrev:
I videosekverna använder han en gammal 50-200 med E-3. Bildsekvenserna säger att den nya 50-200 använts. Vad skall man tro?

På de senaste trettio åren har man märkt en radikal förändring av vattenföringen från Kilimanjaro, såsom vid den här ån där byinvånarna hämtar sitt vatten...

Jag trodde budskapet på den här websidan låg på ett annat plan, än sådana trivialiteter som kameramärke och objektiv. Tur att inte alla här är kamera-geeks. ;o)


P.S. Ditt foto med påfågel med fin krämig blurr såg ju riktigt bra ut.
 
Senast ändrad:
summering efter 5 dagar

Den här tråden är redan den åttonde mest populära tråden i detta forum, och detta efter bara fem dagar sen signaturen "henq" startade tråden. Man kan nog dra den slutsatsen att även här på Fotosidan, så är intresset högt för E-3'an.

Nästa intressetopp blir väl när ett produktionsexemplar av kameran testas, så man får en mer komplett uppfattning om vad det här är för verktyg.

Sist men inte minst, när kommer den ut till handeln?

Funderar själv lite på ett paket med den nya standardzoomen. Just det att man får ett batterigrepp på köpet, gör att man starkt känner för att öppna plånboken redan i år. Funderar bara på vilken av min gamla E-300 eller E-400 jag ska sälja. Men det vore ju kul men en E-3'a till jul...
 
Får väl säga grattis från en Pentax-fan.
Och lycka till med bruset mm som dom kanske har fixat tillfredsställande.
 
Webmaster / Mod:
Kan vi inte få denna tråden klistrad, precis som canon/nikon-folket fått sina trådar klistrade. Tex den för Canon 40d.
 
arneri skrev:

De kombinationer som jag gillar kanske inte passar dig. Vid t.ex porträtt fotografering ute i det fria vill jag ha kort DOF. Bildvinkeln är ganska ointressant för mig.

Att Olympus är mer prisvärd kan jag till viss del hålla med om, men det går inte att jämföra systemen rakt av. Bildvinkel ja, DOF, jo för all del. DOF hänger ihop med bränndvidden och bländaröppning. Där är det inte svårt att jämföra.

Det närmsta Olympus har en 85/1.8 är 35-100/2 zoomen. 1.6 kg mot 300 gram, 22 000 sek mot 4 000 sek. Du kanske börjar ana vart mina värdringar ligger?
Jag håller med där. Tror Olympus har gjort en mycket bra kamera men tyvärr så för min del som gillar kort skärpedjup (vid tex porträtt) så är systemet inte så bra. Antar att bländare 2 motsvarar bländare 4 på en fx-kamera (24x36) sett till skärpedjup.
 
matnyttige skrev:
Jag håller med där. Tror Olympus har gjort en mycket bra kamera men tyvärr så för min del som gillar kort skärpedjup (vid tex porträtt) så är systemet inte så bra. Antar att bländare 2 motsvarar bländare 4 på en fx-kamera (24x36) sett till skärpedjup.

Det är riktigt att bländaren måste ökasmed 2 steg på en fx kamera för att få motsvarande skärpedjup hos en 4/3 kamera.
MEN....
50/f2 på 4/3 ger skarpa ögon och suddig näsa/öron på 1 meters håll. Skäspedjupet är ca 2 cm.

Hur mycket kortare behöver du?
Jag har kollat på dina mycket snygga bilder Mats - vilken bländare använder du oftast till din 35mm kamera vid porträtt?
 
fiolmattias skrev:
Det är riktigt att bländaren måste ökasmed 2 steg på en fx kamera för att få motsvarande skärpedjup hos en 4/3 kamera.
MEN....
50/f2 på 4/3 ger skarpa ögon och suddig näsa/öron på 1 meters håll. Skäspedjupet är ca 2 cm.

Hur mycket kortare behöver du?
Jag har kollat på dina mycket snygga bilder Mats - vilken bländare använder du oftast till din 35mm kamera vid porträtt?
Tackar. Ja 2 cm är inte mycket. Men det är inga problem vid tighta porträtt med enbart huvudet i ramen/bilden. Då har jag sällan större bländare än 2.8 med småbildsfilm (FX-format) och oftast 2.8-4. Men det är när jag tar halv- (eller framförallt) hel-figur som jag vill ha större bländare och kortare skärpedjup.
 
Ja, helfigur är svårt oavsett format. Jag kommer ihåg en bröllopsfotograf som sa (på tv) att t.o.m att han frontfokuserade alltid med sin noctilux vid helfigur på full glugg. Även med f1 så blir skärpedjupet 20cm på 3m.

Det är svårt att hitta ngt som fungerar till alla. Jag har hellre en snabb lins än ett kort skärpedjup (inom vissa gränser) och då är 4/3 perfekt för mig.
 
Objektisolation vid halv-/helfigur

Ja, då får man brassa på ganska friskt med brännvidd, förmodligen inte ens en 150mm/F2 blurrar till det tillräckligt om avstånden blir för långa. 90-250mm/F2.8 kanske? Med en 425mm/F4 behöver man nog en walkie-talkie, för att ha kontakt med modellen?

Om man inte har en Hasselblad förstås.
 
Olympus E-System: Passion for Best: Episode 17 & 18

Med någon dags eftersläpning efter de japansk-språkiga sidorna, så finns nu de två nya episoderna även på de engelsk-språkiga sidorna.

Två nya epsioder fredag 19 okt:
• Episode: 17 GUI
• Episode: 18 Wireless Remote Control Flash System

Resterande episoder:
• Episode: 19 Tatsuno Quality
• Episode: 20 Tatsuno Quality

Undrar om serien fortsätter bortom avsnitt 20?

På en slovensk websida finns en artikel (Olympus press release) som handlar just om ett besök vid Olympus anläggning i Tatsuno (Nagano), där man konstruerar och tillverkar de berömda Zuiko Digital objektiven. Här är ett utdrag jag fann intressant, där bl.a. teleobjektivet 300mm/F2.8 omnämns.

The Tatsuno plant has always been associated with some of the world’s most advanced lens production techniques. Born at an elevation of 732m, the high-performance ZUIKO DIGITAL line-up calls for processing methods of the highest quality and precision. For example, the ED 300mm 1:2.8 lens is polished to eliminate concavities to a tolerance of less than 1/10,000th of a millimetre. For the production of super aspherical lenses, moulds are only polished by experienced craftsmen to ensure that the highest precision standards are met. And nanotechnology lens-mounting techniques applied by adept technicians guarantee the impeccable assembly and mounting of lenses and lens barrels.

Not: 1/10,000th of a millimetre = 100 nanometres = 1000 Å.
Våglängden i luft för synligt ljus: ~400nm-750nm

Ref:
 
"When we designed the E-1, we used an ergonomically irregular button layout with a '1 function per button' configuration.'
"Unfortunately," explains Kunishige, "this approach, though intended to simplify operation, resulted in an increase in the number of buttons and led to some difficulty in instantaneous recognition of the function button arrangement. Though actual users appreciated the design, the complicated appearance made it hard for most people to understand how easy it actually was to use."

Ja, det är synd för E-1:an är verkligen genialiskt enkel att använda.
 
Re: Objektisolation vid halv-/helfigur

Sundvisson skrev:
Ja, då får man brassa på ganska friskt med brännvidd, förmodligen inte ens en 150mm/F2 blurrar till det tillräckligt om avstånden blir för långa. 90-250mm/F2.8 kanske? Med en 425mm/F4 behöver man nog en walkie-talkie, för att ha kontakt med modellen?

Om man inte har en Hasselblad förstås.
Iofs blir ju inte skärpedjupet kortare med längre brännvidd (med samma avbildningskala) men större möjlighet att välja en "lugn" bakgrund förståss. Dock är det lite väl lång brännvidd för porträtt med både 90 (motsvarande 180 vid ff) och 150 mm (300).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.