Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus E-3

PMD skrev:
Det kommer den nog att göra. Jag gissar på ett pris runt 15000:-
Japp det tror jag också, dvs att den lär kosta mer än en 40D. Den konkurrerar väl inte heller med Canon 40D eller Nikon D300. Jag tror mer att Olympus står och faller med hur många som är intresserade av att använda sig av deras mycket lockande objektivutbud. Maken till ljusstarka och välbyggda gluggar får man leta efter. det fina med E3 är att det nu finns ett värdigt hus att sätta de på. Sen känns inte E3 revolutionerande, dock mycket kompetent. Den vikbara skärmen med Live view af är iofs en otroligt användbar funktion, gatu och macrofotografens dröm. Känner att jag plötsligt blev lite sugen själv.
 
paul innergård skrev:
Japp det tror jag också, dvs att den lär kosta mer än en 40D. Den konkurrerar väl inte heller med Canon 40D eller Nikon D300. Jag tror mer att Olympus står och faller med hur många som är intresserade av att använda sig av deras mycket lockande objektivutbud. Maken till ljusstarka och välbyggda gluggar får man leta efter. det fina med E3 är att det nu finns ett värdigt hus att sätta de på. Sen känns inte E3 revolutionerande, dock mycket kompetent. Den vikbara skärmen med Live view af är iofs en otroligt användbar funktion, gatu och macrofotografens dröm. Känner att jag plötsligt blev lite sugen själv.

Klart den konkurrerar med 40d - d300. Absolut att olympusen är i samma klass... Och sedan gluggarna på det..! Canons kitgluggar är ju inte direkt kända för att vara välbyggda.
Priset kommer bli avgörande.

E3 är inte revolutionerande. Men var 40d det? Nej! D300? Knappast.

Olympusen ligger i samma sigment som de båda SLR:erna du nämt. Och där kommer den kunna hävda sig bra.

Mvh

Stefan
 
Stefan_BOJ skrev:
Klart den konkurrerar med 40d - d300. Absolut att olympusen är i samma klass... Och sedan gluggarna på det..! Canons kitgluggar är ju inte direkt kända för att vara välbyggda.
Priset kommer bli avgörande.

E3 är inte revolutionerande. Men var 40d det? Nej! D300? Knappast.

Olympusen ligger i samma sigment som de båda SLR:erna du nämt. Och där kommer den kunna hävda sig bra.

Mvh

Stefan
Jag tror du missförstod mig en smula. Jag anser att E3 ligger ett segment över 40D 0ch D300, de är inte i närheten av den byggkvalitet som E3 står för. Men jag tror inte att det är själva huset som lockar över en eventuell omvändare utan Olympus styrka ligger i den fina line up av professionella objektiv de förfogar över. Alltså tror jag sällan att valet står mellan en D300 eller en E3 utan snarare Olympus gluggar eller Nikons gluggar. Objektivmässigt står Olympus väldigt starkt i mina ögon, dreglar mer över deras objektiv än ex Canons eller Nikons.
 
Sorry Paul.

Missförstod dig helt :p Tänkte att nu j*klar nu får det vara nog!

Är helt på din sida! (Nu när jag förstår dig rätt)
 
E goes to Africa

Det fanns en gång kamerorna E-10 & E-20, vilka bägge hade en prosumer-sensors storlek på 2/3" (man skulle kunna kalla den för Two Thirds). Så visst hade man tränat på att bygga något ännu mindre, innan man senare gav sig in på den diagonalt dubbelt så stora 4/3" (Four Thirds).

Att bygga en kamera för lite tuffare bruk, medför inte automatiskt att en sådan blir så särskilt mycket mindre än motsvarande för APS-formaten. Det enda som skiljer i storlek är ju själva sensor-chippet, det kortare registeravståndet, samt det nedskalade spegelhuset. Men för att få till en bra sökare, åtminstone i nivå med de bästa i klassen för 1.6x-1.5x, så blir inte pentaprisma-huset så särskilt mycket mindre.

Mycket av det krut Olympus sparar på att sensorn och registeravståndet (dvs avståndet mellan bajonetten och sensorn) blir mindre, lägger man i stället på Zuiko Digital optiken, vilka antingen blir mindre och billigare som i Standard-klassen, eller så högpresterande och ljusstarka som i de båda High Grade & Super High Grade-klasserna:

Mike Johnston på The Online Photographer (known as TOP) skriver bl.a.:

"In addition, Olympus is probably the top lensmaking company in the world right now, purely in terms of optical quality and design magnificence. I don't know about you, but I'm hoping for a couple of lens announcements, too. (Please, won't somebody throw this poor photo-dawg a made-for-digital moderate-wide prime?"

Vad som inte är skalbart är ju ergonomin, display, greppet, knappar och rattar kan man ju inte skala med sensorstorleken, ej heller blir elektroniken fysiskt mindre. En okomprimerad bildfil på 10 Megapixel som skyfflas vidare via minnen ett antal fps, beror visserligen på bit-djupet men inte av själva sensorstorleken. Större bildfiler kräver dock större minnesstorlek och oftast en multi-processing arkitektur om de dessutom skall kunna skyfflas snabbt. 5fps är nog också en praktisk kompromiss man valt i E-3 beträffande slutarljud, slutartillförlitlighet och samspel med sensorstabiliseringen mht. vibrationer, utan att kameran för den skull blivit ohemult stor.

Allt är ju kompromisser om man ska ta fram en produkt som går att masstillverka och att sälja till ett acceptablet pris på marknaden. Jag tycker att E-3 har en bra mix, som gör den mycket intressant. Mycket har ju dessutom varit känt sen den läckta presentationen runt midsommar, så några direkta överraskningar har väl inte skett vid lanseringen idag.

Naturligtvis så väntar förmodligen vi alla härnäst på att höra kommentarer från handhavandet av de som verkligen fotat med E-3'an, samt att se bildresultaten naturligtvis. Det är också vad tidigare nämnda Mike Johnston på T.O.P. tänkvärt skriver:

"(A small voice in the wilderness: If this is like all other major camera introductions, you'll see a great deal of tearing of hair and rending of garments on the internet in the next couple of days. Let me just quietly assert something I've had to learn several times over in my years as a camera reviewer: you have to use it before you really know anything about it. You at least have to hold it before you really have a sense for what it's all about. So I'd advise trying to listen only to those who have actually held and used one, and to refrain from making great strident sententious proclamations yourself until you've held one. I can't always follow this advice myself, but I still think it's good advice. Cheers!)"

Redan nu kan man ju lyssna på hur E-3'ans slutare låter i promotion-videon från Olympus internationella dSLR-sida.

P.S:
Nästa kamera för Four Thirds formatet torde bli något från Panasonic. Kanske en DMC-L2 till månadsskiftet januari/februari vid PMA08?

Ref:
 
Vilken monsterglugg är det som syns i slutet av filmen? Är det 14-35/2 som är sååå enorm?

Nä, kompakt blir det inte förräns de mindre bildvinklarna nås, typ över 200 mm och där är det dyrt, även med Olympus.
 
300:a gluggen är den som skruvas på, men i slutsekvensen ligger kameran på ett kuddpodium med en jätteglugg. Gluggen är för kort för att vara 300:an och dessutom ser det ut att vara ett zoomobjektiv.
 
Re: Re: E goes to Africa

PMD skrev:
Nån som vet vad är för musik? Specialskriven för videon?
Jag skulle gissa att med nuvarande koreanskt inflytande i product marketing hos Olympus Imaging, (inlånad korean efter hans tidigare framgångar i hemlandet med just konsumentsegmentet), samt med denna Wiki-träff med Google, så kanske det är den koreanska artisten Boa Kwon? Men det är bara en gissning.

Från Wikipedia:
On September 21, 2006 BoA released her first digital single in Korea: a Korean version of Key of Heart. The song was used in her first Olympus commercial. BoA has replaced Korean actress Jun Ji-hyun as the new face of Olympus Korea, and has been featured in their advertisements since September 2006.


P.S:
Så här såg förresten promotionvideon (också koreansk) ut för E-1'an när det begav sig för 4 år sedan (På den tiden var det miljötätningen man pushade):

E-1 promo video
 
Senast ändrad:
Den ser grövre ut än gamla 50-200. Området för stativfästet ser mycket större ut. Men det är kanske som M.Alster gissar, 2x conv + 50-200.

Hoppas att de har förstäkt de klena gängorna för motljusskyddet.
 
Måste säga att det har varigt rätt mycke teknik-snack och sådant, både här och på dpreview, och att kameran är för dyr osv, men en sak jag kom att tänka på ar att olympus verkligen satsade mycket på bygget, hur kameran är byggd, jag tror att det är där den stora kostnaden ligger, om man planerar på att köpa den så får man se det som en framtidsplanering eftersom den kommer troligtvis hålla många år, kanske som en gammal om-1 i bygget? dvs pålitligheten som är en stor ståpunkt i olympus marknadsföring för E-3.
En sista sak, i promo vidion, E-3 ljudet, slutarn dvs. De hade jobbat på det enligt passion for the best saken, låter inte riktigt som jag hade förväntat mig, klunk klunk, föredrar det vanliga, fast det där surrandet som man får på de tidgare är nog inte speciellt fint;D
/små fel itexten bjuder jag på, har ett matte prov att plugga IG till, eller oj, g- hoppas jag på)
 
En hypotetisk men trivial jämförelse av dett lätta slaget

Angående någons undran om att 4/3-systemet skulle ge kompaktare och lättare kameror.

Canon har registeravståndet för bajonetten 44mm, medan Four Thirds har 38.67mm, dvs en skillnad på 5.33mm. Sålunda kan ett kamerahus för Four Thirds teoretiskt byggas 5.33 mm smalare.

Canon EOS-40D vars sensormått är 22.2 x 14.8 mm kan hypotetiskt byggas 13.8mm smalare och 9.2mm lägre, än om man jämför med EOS-5D som har ett sensormått på 36 x 24 mm.

Sensorn hos Olympus E-3 är 17.3 mm x 13.0 mm, undantaget overhead för IS. Hur mycket lägre kan då ett kamerahus för Four Thirds byggas i jämförelse med de ovanstående tvenne?

Hört talas om Arkimeds princip? Jag har då aldrig sett någon fotograf bära omkring på en kamera i en mjölkkartong (xyz maxmått)? Effektiva volymen av kameran får du om du stoppar ner den i en hink (eller var det ett badkar) med vatten, samt mäter den av kameran undanträngda volymen.

Förresten, vilken av dessa tre kameror kommer att vara brukbar efter att ha stoppat ner de i det vattenfyllda karet?
 
Varför har vi inte hört eller sett något om den nya trådlösa blixtarna? Är ju grymt sugen på att se vad de kostar och när de blir tillgängliga. Det borde ju gå att få tag på dom senast när E-3 blir tillgänglig tycker jag.
Sen får vi se när, eller om det blir en ny E-3, det ska ju finansieras också:) Tycker det verkar som att det är en väldigt kompetent kamera iaf.
 
seb80 skrev:
Varför har vi inte hört eller sett något om den nya trådlösa blixtarna? Är ju grymt sugen på att se vad de kostar och när de blir tillgängliga. Det borde ju gå att få tag på dom senast när E-3 blir tillgänglig tycker jag.
Sen får vi se när, eller om det blir en ny E-3, det ska ju finansieras också:) Tycker det verkar som att det är en väldigt kompetent kamera iaf.

Tjenare,

Minns inte exakt men jag tror de kommer se ut så här:

FL36R kommer kosta $299 i usa.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7037595
FL50R kommer kosta $500 i usa
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7037417

Räkna med runt 3000sek för fl36r och runt 4500 för fl50r

Mvh

Stefan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.