Annons

Olympus E-3

Dustin listar nu E-3
OLYMPUS E-3 + OPTIK 24-120 MM Ej i lager 22 995,00 kr
OLYMPUS E-3 + OPTIK 24-120 MM + BATTERIGREPP HLD-4 1-2 dagar 24 595,00 kr
OLYMPUS E-3 + OPTIK 28-108 MM Ej i lager 19 495,00 kr
OLYMPUS E-3 KAMERAHUS Ej i lager 15 195,00 kr
OLYMPUS E-3 KAMERAHUS + BATTERIGREPP HLD-4 Ej i lager 16 995,00 kr

Priset är ju hyfsat, men 1-2 dagars leveranstid från nu? hmmm...
 
arneri skrev:
Jodå, 5300 sek för den stora och 2400 sek för den lilla.

Skönt att se att de nya blixtarna inte är dyrare än de gamla. Jag var lite orolig att de med den nya tekniken skulle höja priset.

Bra pris även för kamerahuset om man ska gå enligt Dustin.
 
Hmmm...

Ok. Då börjar ju en önskelista ta form.

Vill ha kamerahus, blixt, batterigrepp och en ljusstark 30-50mm objektiv.

Kamerahus, batterigrepp och blixt är ju enkelt (blir en fl36r).
Men jag funderar fortfarande på vilket objektiv jag skall investera i. Vill ha ett som jag kan använda inomhus. Klara av lite sämre ljusförhållanden. Kan vara ett fast 30 eller 50. Men helst ett 14-54 eller liknande. Vilket tror ni blir bäst? Något av de nya? 14-54 2.8-3.5 ser ju trevligt ut. Fast jag vet inte om det är tillräckligt ljustarkt. Drömmen hade varit ett 30mm 1.4 tex.

Vill inte lägga ut mer än 7000-8000:- på objektivet...!
 
Nu har även Cyberphoto fått in lite priser, dock ej för enbart huset. Men med batterigrepp ligger den på 16995:-, dvs samma som Dustin. Utan grepp kommer den nog att ligga runt 15000:-
 
Kan det vara 4x tele-zoomen?

arneri skrev:
Vilken monsterglugg är det som syns i slutet av filmen? Är det 14-35/2 som är sååå enorm?

Nä, kompakt blir det inte förräns de mindre bildvinklarna nås, typ över 200 mm och där är det dyrt, även med Olympus.
Det finns alltid något undantag, t.ex. det lilla makrot ZD 35mm/F3.5 Macro, som både är kompakt och billigt.

Kan det vara det här kanonobjektivet för porträttfoto, som dessutom ska ha fått förbättrade colour blur-egenskaper i den nu omarbetade SWD-versionen.

Ref:
 

Bilagor

  • zd50-200swd.jpg
    zd50-200swd.jpg
    27 KB · Visningar: 730
Gratis ryggsäck och batterigrepp vid köp av E-3

Olympus har ju sitt Europeiska huvudkontor i Hamburg, så där kommer nyheterna först. T.ex. kan man på dessa tyska websidor läsa att man belönar existerande användare med en trohetsrabatt i och med ett gratis batterigrepp HLD-4 vid köp av en ny E-3.

Alla köpare av en E-3 innan årsslutet kan dessutom få en kameraryggsäck, förutsatt att man anmält sitt intresse innan november månads utgång.

Förmodar att övriga lokaliserade websidor kommer med samma information så småningom, även för oss på den svenska siten.

Ref:
 

Bilagor

  • e-3promo.jpg
    e-3promo.jpg
    52.8 KB · Visningar: 721
Ti, vart har du hittat bilden av 50-200 + E3?

Det står 100-400 på objektivet. Är det riktigt eller är det någon som har redigerat bilden?

Det nya objektivet ser lite annorlunda än det gamla 50-200.

Ja, det gamla 50-200 har en ganska ful blurr, men det verkar vara överlag att många digitalanpassade zoomar har fulare blurr än gamla analogobjektiv.

Jag går fortfarande och sneglar på en D300+ 85/1.8. E-3 har fina datan, men de objektiv jag vill ha kommer aldrig, dvs fasta brännvidder i lätt vidvinkel-kort tele.

Jag tror att E-3:an vikskärm kommer locka vissa, men den totala hållbarheten på huset sjunker. Min E-1:a har trillat i golvet ett antal gånger, men går fortfarande utmärkt. Ifall samma skulle hända med E-3 vet man inte vad som kan hända.
 
arneri skrev:
Jag går fortfarande och sneglar på en D300+ 85/1.8. E-3 har fina datan, men de objektiv jag vill ha kommer aldrig, dvs fasta brännvidder i lätt vidvinkel-kort tele.

Jag kan på sätt och vis förstå dig, Nikon har en del fina fasta gluggar. Men 4/3 har ändå 5 st mellan 24-50mm (48-100mm).24, 25 30, 35 & 50mm
I samma längd har Nikon 7 st 35-85mm (52-127.5mm). 35, 50, 50, 60, 85, 85, 85.

Jag upplever personligen att 4/3 har tillräcklig variation på sina objektiv för att tillgodose mina behov.
För mig är det inte objektiven som saknas - det är pengarna :)
 
FL-36R & FL-50R

seb80 skrev:
Varför har vi inte hört eller sett något om den nya trådlösa blixtarna? Är ju grymt sugen på att se vad de kostar och när de blir tillgängliga. Det borde ju gå att få tag på dom senast när E-3 blir tillgänglig tycker jag.
FL-50R levereras med alla de nya tillbehören, FL-36R däremot enbart med FLST-1 Blixthållaren.

De nya blixtarna kan även styras från SP-seriens kameror, vilka även styr undervattensblixten UFL-1.

Ref:
 
ZD ED 50-200mm/F2.8-3.5 SWD (4x telezoom)

Erik Arnström (arneri) skrev:
Det står 100-400 på objektivet. Är det riktigt eller är det någon som har redigerat bilden?
Jag brukar kolla på Olympus koreanska sidor eftersom de verkar vara riktigt alerta med att lägga ut ny information, samt har ett utförligare bildinnehåll. Tyvärr blir då sidorna sega att ladda. Google Translate funkar sisådär med översättningarna från koreanska till engelska.

I alla fall kommer bilden på 4x telezoomen därifrån. Kikar man närmare på objektivet, ser man att det står 100-400 mm equiv. på etiketten. Jag antar att det är försäljarna till slutkund som velat ha det så tydligt påstämplat, för att kunna använda angivelsen som säljargument i butiken. Samma "135-film ekvivalent" ser man ju även på P&S-kamerorna för brännviddsangivelsen, vilket säger lite mer än t.ex. bara etiketten för "3x zoom".

Ett motsvarande objektiv från t.ex. Canon med samma brännviddsomfång (100-400mm) blir ju väsentligt större och tyngre, samt får då en så dålig ljusstyrka (4.5-5.6) att bruk av telekonverter blir opraktisk map. en fungerande AF.

Behöver man bättre ljusstyrka, så krymper brännviddsomfånget såsom hos t.ex. Sonys 70-200mm/F2.8, samtidigt som vikt och volym ökar med ett snabbare objektiv. Olympus och Sony delar i och för sig fördelen med att ha en sensor-baserad antiskak för alla objektiv.

Jag håller med om att den nya SWD-försedda 4x telezoomen ser lite mera knubbig ut, samt att stativfoten har blivit förstärkt. Viktigt är också att den optiskt har blivit ännu bättre, bl.a. med improved colour blur properties for out of focus areas.

Du måste väl också ha märkt att gluggen stundvis uppvisar en acceptabel bokeh. Men som du skriver, så har jag också sett att under vissa motljusförhållanden och fokusavstånd, så ser man ibland den stressiga bokeh i den blurriga regionen bakom objektet, som är typisk för en lins huvudsakligen optimerad för mitt/kant-skärpa och därmed får en överkorrigering för sfärisk aberration.

Erik Arnström (arneri) skrev:
Jag går fortfarande och sneglar på en D300+ 85/1.8. E-3 har fina datan, men de objektiv jag vill ha kommer aldrig, dvs fasta brännvidder i lätt vidvinkel-kort tele.
En D300+ 85/1.8 låter som ett omaka par, dyrt hus och relativt billig glugg, men ändå en klassisk bännvidd från tiden med 135-film.

Till nästa år är visserligen utlovat två nya primes från både Panasonic (45/F2) och Olympus (100/F2?), men förmodligen skulle du behöva något i stil med ett 35~40mm/F1.4 och ett 70~80mm/F1.4, för att få till hyfsad objekt-isolation på ett 4/3-hus.

Frågan är däremot öppen för hur kompakt ett objektiv med fast brännvidd nånstans runt 14~20mm/F<2.8 kan göras för att passa till en liten E-410? Vi får nog vänta till PMA08, för att se hur Olympus/Panasonic/Leica tänker komplettera objektivprogrammet ytterligare. När nu E-3 äntligen är ute, så finns det kanske lite tid för lämpliga kompletteringar av objektiv-programmet.

Du har ju en E-1 med en hyfsad sökare, så att med en sökarskiva från KatzEye, så skulle du kunna använda objektiv från filmtiden med adaptar. Tyvärr så måste man ju då mäta nedbländat, så det blir ju tyvärr onödigt joxigt.
 
The E-3 Development Story

En mycket initierad och tillika välskriven artikelserie på denna sida, om än så länge bara kommen till Part #1. Intressant är hur författaren tar upp antagonism och avundsjuka som resultat av att Olympus alltid går sin egen väg. Jag har sparat bokmärket och ser fram emot vad de kommer att skriva i de uppföljande delarna.

" Just launched, the new E-3 marks an important watershed for the most innovative, and perhaps outrageous, camera maker Japan has ever known. The E-3 represents more than just a fitting replacement for the E-1. It is an all-important signpost for the future of Four-Thirds."

" In 2001 Olympus and Kodak announced the creation of a new digital imaging standard for DSLR cameras called Four Thirds. It’s not surprising that not everyone in the industry was happy with that but those were largely Olympus’ key competitors. As they had to march to Olympus’ tune with the OM-1, they found themselves threatened with a piece of ‘revisited history’ but this time around it’s probably a little more serious."

" There are a few important areas of Four-Thirds that threatens Olympus’ chief rivals. Of course depending on who you talk to, that might not even be the case at all. However from a historical point of view, Olympus has long been an irritating thorn to the key players in the market and there’s no sign that this will abate."

Ref:
 
Re: ZD ED 50-200mm/F2.8-3.5 SWD (4x telezoom)

Sundvisson skrev:

En D300+ 85/1.8 låter som ett omaka par, dyrt hus och relativt billig glugg, men ändå en klassisk bännvidd från tiden med 135-film.

Photozone som brukar vara opartiska och tillförlitliga har testat både Nikkor 85/1.8 och 85/1.4
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_85_18/index.htm
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_85_14/index.htm

Det billiga 85/1.8 slår det mycket dyrare 85/1.4 på nästan alla mätdata och praktiska tester.

I och med att jag vill ha en kompetent kamera, men kunna använda smidiga objektiv med bra ljusstyrka är just 85/1.8, 50/1.4 osv en bra kombo.
70-200/2.8 är stort, men ruskigt bra. Lite dyrare och tyngre än Olympus 50-200. På vidvinkelsidan är Olympus bättre, men det är något jag lättare kan leva med.

Det finns inget system som är bra till allt och där får varje individ göra ett val.

Jag gillar inte att Olympus skall ha makro i nästan alla objektiv. 50/2.0 må vara mångsidig, men ack så stort mot konkurrentens 50/2.0

Vid ett eventuellt val av Nikon finns också möjligheter att inköpta objektiv även passar en framtida FF till överkomligt pris vilket tilltalar mig.

Så länge Olympus inte har sina primes i butik ger dig mig ingen glädje.

Länken nedan är till en bild av påfågel med fin krämig blurr, tagen med gamla 50-200. Dock har jag väldigt många bilder med mindre trevlig bokeh



f4b91869a9ec7c0b7236a26268e0b35a.jpg
 
The E-3 Development Story

TI Sundvisson (Sundvisson) citerade:
"[...] As they had to march to Olympus’ tune with the OM-1, they found themselves threatened with a piece of ‘revisited history’ but this time around it’s probably a little more serious."

" There are a few important areas of Four-Thirds that threatens Olympus’ chief rivals. Of course depending on who you talk to, that might not even be the case at all. However from a historical point of view, Olympus has long been an irritating thorn to the key players in the market and there’s no sign that this will abate."
Jag blev mycket förtjust i OM-systemet när det kom och hade både en OM-1 och en OM-2 (2:an har jag kvar), men jag blev lite besviken i slutet av 1980-talet på Olympus halvhjärtade försök med autofokus med sin OM-707. Sen la de ju ner AF för ESR helt rätt snart.

Därmed gav de bort en massa fördelar till konkurrenterna och jag tror inte att Olympus längre är något direkt hot mot någon av de stora tillverkarna av digitala ESR:er, hur bra än E-systemet är.
 
Re: Re: ZD ED 50-200mm/F2.8-3.5 SWD (4x telezoom)

Erik - hoppas att du inte tror at jag hoppar på dig för att vara elak :)

arneri skrev:

70-200/2.8 är stort, men ruskigt bra. Lite dyrare och tyngre än Olympus 50-200.
Bara 475g tyngre och 10 000 kr MER :)


Jag gillar inte att Olympus skall ha makro i nästan alla objektiv. 50/2.0 må vara mångsidig, men ack så stort mot konkurrentens 50/2.0
Nikon har inget 50/2. Zeiss gör däremot ett för Nikon som kostar dubbelt mot Olympus och väger 230g mer. Och som dessutom också är makro, men inte väderskyddat.

Väljer du däremot Nikons 50/1.4 så är den mindre och lättare och dessutom billigare. Men hela kitet blir inte det.

En D300 med batteri + 50mm 1.4 väger 1175g
En E-3 med batteri + 50mm 2.0 väger 1185g
Det är bara 10g som skiljer...

Kitet, d300 + 50/1.4 + 70-200VR 2 645g 38950:-
E3 + 50/2 + 50-200 2180g 27985:-

Oly väger 465g mindre och kostar 10965:- mindre, och då är det bildstabilisering på 50mm linsen också.

Det låter som om du redan har bestämt dig, men jag skulle komma till en annan slutsats.
 
ANNONS