Annons

Olympus E-3

K&B tycker jag är bäst, Foto tvåa men som jag bara läser ibland.
Digitalfoto fattar jag verkligen inte varför jag prenumerar på, videodel och allt... iofs hade de väl en intervju med en dokumentärfotograf som fotade med E1? Sånt är ju kul att läsa. Bra bilder också.
 
Måste säga att det känns som K20d verkligen är en dödare för olympus.

Många köpare köper antingen bara Canon eller Nikon och sen har vi den skara som är open-minded och kollar på alla märken.

Bland de "open-mindade" kan jag verkligen inte se vem som skulle välja en E-3 framför en K20d?

Mycket dyrare är den dessutom...
 
K20d vs E-3

Skillnaderna mellan de båda är nog större än likheterna. Redan k10d blev sågad för sin autofokus och de har INTE uppgraderat den. E-3 ligger i topp. k20d tar 3b/s mot 5 hos olympus, fast skärm mot rörlig etc. Och det är bara spec. på papperet.

Sedan verkar ju k20d trevlig med vädertätning, men hur många tätade objektiv har de? 2 på marknade (mot olympus 13) och 3 annonserade.

Jag skulle snara kalla det en Sony @700 dödare - de har ju inte ett enda vädertätat objektiv!
 
E 3

Hmmm jämföra pentax k10-k20 och pentax optik med olys känns lite som ett slag under midjan till och med DIGITALFOTO FÖR ALLA sågar pentax optik!!
 
Re: E 3

janulr skrev:
Hmmm jämföra pentax k10-k20 och pentax optik med olys känns lite som ett slag under midjan till och med DIGITALFOTO FÖR ALLA sågar pentax optik!!
Ja, men när de testade macrooptik för över ett år sedan stod de sig betydligt bättre än Olympus.
Pentax optik kan gott jämföras med vilken annan tillverkare oavsett vad Digitalfoto för alla skriver.
Rent bildkvalitemässigt tror jag att nya K20 är minst lika bra som E-3. E-3 har fler funktioner och är helt enkelt lite mer avancerad, men Pentax optikutbud slår Olympus stort på fasta brännvidder. Pentax och Olympus har olika målgrupper. De som gillar gat och fågelfotografering har mer att hämta från Pentax.
 
ESS skrev:
Vad är det för funktioner som E-3 har som inte ska finnas på K20?


Vridbar LCD, hög och lågdagerljusmätning finns inte, men därtill har E-3 t.ex bättre prestanda:


  • - 5 fps
    - 1/8000
    - snabbare autofokus
    - 100% yta av bildytan i sökaren
    - Olympus dammborttagning är enligt fackpress överlägset bäst.
    - Väderskyddet har väldigt gott rykte om sig, minst lika bra som Canon's 1D serie
    - Blixtfunktionerna är troligtvis mer avancerade. Pentax nämner inte första och andra slutare. Den trådlösa utlösningen av externa blixtar förklaras ej heller, så där vet vi inte.

Sedan misstänker jag att Olympus vitljusbalansering har fler möjligheter.

E-3's byggkvalitet är hög. Slutaren är testad för 150k exponeringar.

Men som jag skrev i mitt tidigare inlägg tror jag att K20:an ger bättre upplösning och känslighet vilka i slutänden är viktigare än funktioner för vissa fotografer. Canon 5D säljer enbart på upplösning och känslighet. Dess funktioner är likvärdiga med instegskameror.
 
arneri skrev:
Canon 5D säljer enbart på upplösning och känslighet. Dess funktioner är likvärdiga med instegskameror.
Petitaljer kanske, men det där stämmer inte riktigt. EOS 5D har funktioner ungefär i paritet med EOS 30D, som ju inte är en instegskamera, utan räknas till mellansegmentet i Canons sortiment.
 
Fin E-3 firmware-uppdatering idag. Äntligen IS för gamla gluggar (gäller även E510):

Firmware Update for OLYMPUS DIGITAL CAMERA
[ E-3 ]
-
Enabled use of the Image Stabilization function with non-Four Thirds System interchangeable lenses by inputting a specific focal length.
For details on operations, please click on the URL.
-
Matched the rotation of the dial on the rear of the Power Battery Holder HLD-4 and the movement direction of the AF target.
-
Increased the number of storable still pictures by improving the battery check when the Power Battery Holder HLD-4 is attached.
-
Focusing now stops immediately when the AF start button (AEL/AFL or Fn button) is released.
-
Corrected the phenomenon where the flash control caused an under exposure while using bounce flash at short distances with the FL-50R or FL-36R Electronic Flash.
-
Improved selection and prioritization of the central 5 ranging points when shooting in C-AF mode and Dynamic-single Target mode.
 
Mycket trevlig uppdatering, men skriv ned alla egna inställningar som ni har gjort, inklusive "Mitt läge 1+2" innan ni gör uppdateringen.

Installationen raderar alla egna inställningar.

/Per
 
Min snabbprovning under lunchen idag visar att bildstabiliseringen i E-3:s nya internprogram fungerar utmärkt med en över 25 år gammal 300 mm-glugg.

/Per
 
f/w uppdateringen

Per S skrev:
Mycket trevlig uppdatering, men skriv ned alla egna inställningar som ni har gjort, inklusive "Mitt läge 1+2" innan ni gör uppdateringen.

Installationen raderar alla egna inställningar. /Per

Hmm, hur var det nu jag hade ställt in "My Mode 1&2"? Det försvann som sagt med uppdateringen.

Hoppas Wrotniak tar tag i detta ämne och benar ut alternativen.

Annars får vi själva starta en tråd med titeln "Tips & Tricks för E-3 användare".
 
uppdateringen

har försökt uppdatera kameran med version 1.1 men det går inte det kommer bara upp en ruta där det står kan inte kommunicera med kameran.konstigt nog gick det bra att uppdatera objektivet .nån som har råkat ut för detta problem?har pratat med supporten men dom kunde inte hjälpa det blir väl till att skicka in den hmmm trist undrar hur länge man blir utan kamera
 
Underligt, funkade klockrent för mig. Eftersom objektivet (vilket?) gick att uppdatera borde det funka.
- Du kör i USB-mode "Storage"?
- Senaste Master/Studio?
- Använder inte USB-hub?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.