Auto-ISO
Nikon har ett auto-iso läge på flera av sina DSLR kameror har jag för mig, hos Canon existerar inte detta. Nästan alla digitala kompaktkameror har detta.
Val av ISO
På 20D är det ju enkelt, tryck på knapp ovanför displayen och vrid på ratten, vips. Enkelt nog. Skulle man ha egna rattar för allting kommer kameran se ut som en Dynax 7 D. Vilket är ett val varje tillverkare måste göra.
Wånell
Alltså, rawdatat ser ju helt annorlunda ut beroende på var du sätter förstärkningen, jag tror nästan den borde sitta före A/D-omvandligen som det är nu, annars skulle det ju trots allt bli som att man pressade en RAW-fil. Det är dock ren spekulation. Det kan lika gärna vara så att dom har några algoritmer som utför lite fuffens medans kameran skalar upp värdena för att få ner brus, förutom den vanliga dark-frame substraction som dom kör med på längre tider.
Nej, jag tror inte det finns några direkta hinder för att en hög-ISO bild skulle kunna slås samman med en låg-ISO bild. Det finns dock igentligen inget skäl att göra så mot att ta en kortare och en längre exponering på samma ISO såvida inte tiderna blir för långa för att slippa oskärpa.
Dock är det troligen inte ett jätteproblem då resultatet borde bli bäst vid användning av stativ om bilderna ska kunna slås ihop på bästa sätt.
Men visst, tekniken att slå ihop bilder efter att ha kontrollerat positionen är gammal, men då försvinner i regel lite i kanterna som inte överlappar. Det är nämligen så videokameror använder sin digitala bildstabilisering, den har fler pixlar på sensorn än i den färdiga dataströmmen och jämför efterföljande bilder med varandra och flyttar det utsnitt som skickas vidare.