Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olika ISO på olika sensorer

Produkter
(logga in för att koppla)
qvirre skrev:
Canons DSLR har ISO-auto. Men inte i P, Av, Tv samt M läget utan endast i de olika motivprogrammen

Jag håller med om att det är så, men det är ju just det faktum att man inte kan nyttja det i Av, Tv eller M lägena som gör det till en onödig finess.

Det hade faktiskt varit kanon att kunna säga till kameran:
Jag vill använda bländare 4.0 och inte långsammare tider är 1/90sek. Om tiderna skulle behöva vara längre, öka ISO.

Det kommer nog snart på digitalkameror, jag menar tid och bländarautomatik var ju de parametrar man kunde laborera med mitt i filmrullen på den gamla analoga tiden. Nu kan man ju byta film på att par sekunder, och kameran själv gör det nog på en hundradel e.d. (Byta ISO och ändra vitbalans)

Funktionen som sådan finns ju redan på Canons proffskameror, ISO bracketing alltså. Kan inte vara så besvärligt att lägga till logiken för att nyttja denna tredje parameter som ett autmatiskt val baserat på exponeringsdata.

/Micke
 
Senast ändrad:
Damocles skrev:
Alltså, rawdatat ser ju helt annorlunda ut beroende på var du sätter förstärkningen, jag tror nästan den borde sitta före A/D-omvandligen som det är nu, annars skulle det ju trots allt bli som att man pressade en RAW-fil. Det är dock ren spekulation.
Tror inte du behöver spekulera - rådatat från en bild med högre ISO innehåller mer info än en tagen med lägre, så skalningen måste sitta före A/D-omvandlingen.


Men visst, tekniken att slå ihop bilder efter att ha kontrollerat positionen är gammal, men då försvinner i regel lite i kanterna som inte överlappar.
Aha, den möjligheten tänkte jag inte på. Använder sig Nikon av den tekniken i D2x?
 
Har läst om hinkresonemanget nu och undrar om att man istället för att läsa av nivån i hinken med en viss nogrannhet, istället läser av hur lång tid det tar för varje individuell hink att bli full. Detta måste juh göra det totala dynamiska omfånget mycket större.
 
ph0tech skrev:
[...] istället läser av hur lång tid det tar för varje individuell hink att bli full.
Jag tror inte det går att få ut den informationen. Man har ingen direkt koppling till varje sensor, utan laddningen skiftas ut när man anser att bilden är färdigexponerad.
 
Tror inte du behöver spekulera - rådatat från en bild med högre ISO innehåller mer info än en tagen med lägre, så skalningen måste sitta före A/D-omvandlingen.
Innan jag bokstavligen anger det som odiskutabla fakta så är det spekulation för mig, även om jag till 99.99% är säkert på att det är så efter att ha kollat logiken runt det hela. Men det är mer ordmärkande från mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.