Annons

Ogiltig jpeg-markör?*panik*

Produkter
(logga in för att koppla)

Susannah

Avslutat medlemskap
Har vid några tillfällen (ffa då jag tagit många bilder vid ett och samma tillfälle, av nå'n konstig anledning?)fått problem med att tanka in bilderna i datorn. Ser dem perfekt i kameran- fina och skarpa och helt fullständiga, men när jag ska tanka in dem i datorn får jag upp felmeddelanden om giltig jpeg-markör när jag ska titta på dem- och de syns inte i preview?

Trodde det var minneskortet som gett upp *det har ju trots allt hängt med ett tag*, men jag köpte ett nytt och samma problem uppstår. Det som är konstigt är att de första säg...50 bilderna jag tar går utmärkt att ladda in, sedan tar det stopp??? Då borde det ju inte vara fel på kameran? Då borde väl inga bilder sparas/tankas över. Tyvärr kan jag pga att vi nyss flyttat inte hitta kamerakabeln, vilket har löst det nå'n gång *använder kortläsare*,så jag kan inte kolla den varianten.

Såg nu att jag inte har de "rekommenderade kortmärkena" (har ett lexar och ett avant, på 512 mb resp 1 gb). Kan de vara för långsamma, eller något?
Ska fota ett bröllop på lördag och har minst sagt panik nu...

Någon som har någon idé om vad det är?
Vid något tillfälle syntes korten hela och fina i kameran, men blev halva(!?) i datorn- om jag alls lyckades öppna dem. Men- som alltid kan jag öppna de första 50-100 bilderna...???
Hjääääälp...

/Susannah

Har inte så många tips att ge men ett ska du få iallafall.

Formatera alltid kortet i kameran efter att du tankat över bilderna.

Alltså inte bara kopiera bilderna från kortet utan se till att det är tomt och sen formaterar du i kameran inte i datorn.

Jag har haft precis samma problem när jag försökt kopiera över bilder från minneskortet via en kortläsare till datorn. Jag fick dock felmeddelandet "ogiltig operation" eller något sådant. Däremot, om jag låtit minneskortet sitta kvar i D50:n och kopplat kameran med USB-kabeln till datorn har överföringen funkerat felfritt. Detta har hänt många gånger och kortet fungerar fortfarande felfritt. Så någon jättepanik är det nog inte, om du nu bara kan hitta USB-kabeln i tid... ;-)

Jag gör alltid det.

Har gjort det ända sedan jag köpte kameran, så det har knappast med detta att göra... *önskar det löste det hela,dock...*

/Sus.

schang skrev:
Jag har haft precis samma problem när jag försökt kopiera över bilder från minneskortet via en kortläsare till datorn. Jag fick dock felmeddelandet "ogiltig operation" eller något sådant. Däremot, om jag låtit minneskortet sitta kvar i D50:n och kopplat kameran med USB-kabeln till datorn har överföringen funkerat felfritt. Detta har hänt många gånger och kortet fungerar fortfarande felfritt. Så någon jättepanik är det nog inte, om du nu bara kan hitta USB-kabeln i tid... ;-)

Hmmm... den har liksom hamnat i en låda som verkar ha flyttat annorstädes*skakar undrande på huvudet*. Gaaah... Kan man köpa en ny sådan? *kan ju åka i ilfart till typ Scandinavian Photo imorgon om det löser det....*

Intressant- eftersom jag vill minnas att det löst problemet förut. Och just nu är kortet fullt av min nyfödda brorson, så jag vill ju absolut få ut bilderna... :-(

/Susannah

Susannah skrev:

Vid något tillfälle syntes korten hela och fina i kameran, men blev halva(!?) i datorn- om jag alls lyckades öppna dem. Men- som alltid kan jag öppna de första 50-100 bilderna...???
Det dar later for mig som om det ar overforingen som har stannat av sa att inte hela filerna forts over. Det hander mig ibland med bilder jag fatt via email, nar inte emailservern hinner med sa stoppar det ibland mitt i overforingen och jag far halva bilder, eller bilder som inte gar att oppna, sa som du beskriver. Sa om det ar sa, da ar det nog inget fel pa filerna eller minneskortet, utan bara overforingen.

Kan du testa med en annan kortlasare? Det kan ju vara den som haller pa att ge upp.

/Pia

Ny kabel inköpt för nästan inga pengar alls på Kjell & co!

Och-tadaaaaa!- det funkar! Brorsans lillkille är nu en välfylld mapp i datorn och semesterbilderna är också räddade- och framförallt- bröllopet på lördag är nu lugnt! :)

Stort tack till alla som tipsat och hjälpt till!
Vad som egentligen går fel vet vi inte- men om nå'n annan får problemet if ramtiden kan jag nu berätta att tankar man ur bilderna direkt från kameran löser det sig! :)

/Susannah

Mycket konstigt kan tydligen hända med en defekt USB-kabel. Min fick en smäll på kontakten (den stora alltså, den mot datorn) som jag bände rätt igen med en tång.

Därefter fick datorn två gånger för sig att dra upp kylfläkten till maximalt varvtal när jag anslöt kameran.

Det blir en ny kabel. Den gamla satte jag avbitartången i.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar