Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bröllopsfotografering från brudens perspektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Fotografen tog ca 3000 bilder. Av dessa 3000 finns självklart några bra bilder - i halvfigur - har tidigare lagt in exempel på dessa.

Från in- och utmarsch finns ett 50-tal bilder - de är inte bra. Se Pentax (Zorans) inlägg ovan.

hur många bilder fick ni? Det verkar som han har riktigt stora problem med att få till bilder när ni är i rörelse. Han kanske inte känner till hur följande af fungerar. När hade ni bröllopet i vintras eller nyligen för jag ser rätt ofta att en del tror att en ljusstark optik o högt iso räcker men ibland när det är riktigt mörkt så gäller det att använda blixt på inmarsch om man inte gillar brus eller suddighet. Ang att knäppa 1000 tals bilder så blir det väldigt mycket likadana bilder eftersom man inte hittar 1000 olika motiv även om man plåtar detaljer.

i en större fotobok får man in ca 100 bilder om man inte gillar plotter. Jag tycker att det är snyggare med mindre antal bilder men bra sådana. kvalitet före kvantitet. Här är en länk på ett stilrent album med mindre antal bilder.


http://jonaspeterson.com/wedding/album-nick-and-surya/

Hade ett samtal med en bildchef för ett reseföretag o han sa att felet många gör är när dom tex kommer hem efter ett jobb med miljöbilder (ortsbilder,stränder,resturanger,detaljer) har 300 bilder men oftast med samma motiv i grunden istället för att sätta 30 riktigt bra bilder som täcker upp det som efterfrågas. Enligt honom så är det många fotografer som helt enkelt inte kan se vad som är en bra bild utan skickar med ett gäng likadana. Själva företaget vill ha 20-30 bra bilder.
Ang inmarschen så fattar jag inte om han knäppt 50 bilder det räcker oftast med 3-5 bilder om dom är skarpa.....
 
Har inte konsumentverket lust att ta upp frågan? Som nämnts tidigare borde väl termen "fackmannamässigt utfört" kunna appliceras även på fotografer. Konstnärligt är ju en sak, alla bilder suddiga är ju något helt annat.

Att hänga ut folk till höger och vänster på nätet lockar verkligen fram det värsta hos folk även om syftet bara är att människor i samma situation ska slippa göra samma misstag. En fällande dom i ARN är också väldigt negativ publicitet, fast under lite mer ordnade former än att "alla på fotosidan tycker.."
 
Fotografen tog ca 3000 bilder. Av dessa 3000 finns självklart några bra bilder - i halvfigur - har tidigare lagt in exempel på dessa.

Från in- och utmarsch finns ett 50-tal bilder - de är inte bra. Se Pentax (Zorans) inlägg ovan.

Vore intressant att veta om det fanns en normal mängd bra bilder bland de övriga ca 3000 bilderna?

Jag söker efter något som skulle kunna förklara det dåliga resultatet på vägen in/ut, kan det vara så att fotografen behövde röra på sig mycket snabbt innan dessa tillfällen pga. andra krav och i stressen inte han ställa om kamerorna, hade hög puls pga. språngmarch och därav skakningsoskärpa etc???
 
Jag söker efter något som skulle kunna förklara det dåliga resultatet på vägen in/ut, kan det vara så att fotografen behövde röra på sig mycket snabbt innan dessa tillfällen pga. andra krav och i stressen inte han ställa om kamerorna, hade hög puls pga. språngmarch och därav skakningsoskärpa etc???

Ur EXIF:

Inmarsch
6 st Bilder f4.0, ISO 800, olika brännvidd, knästående mittgången
2 st Bilder f4.5, ISO 800, olika brännvidd, knästående mittgången
5 st Bilder f3.2, ISO 800, olika brännvidd, knästående mittgången
byte av kamera
3 st Bilder f7.1, ISO 1250, olika brännvidd, knästående mittgången
3 st Bilder f7.1, ISO 1250, olika brännvidd, stående
7 st Bilder f2.8, ISO 1250, olika brännvidd, stående
inmarsch slut

Har bara skrivit bländare och ISO då jag får intrycket av att fotografen använt bländarprioritet med fast ISO och stått på samma ställe under hela inmarschen. De värsta bilderna är vid f7.1 vilket också är naturligt då slutartiderna blir långa.

Jag får intrycket att fotografen inte chimpat före inmarschen och sedan försökt ändra i blindo med förhoppningen att någon borde bli bra. Nu har jag inte själv fotat något bröllop som huvudfotograf, men före inmarschen är väl den bästa (enda?) tidpunkten att hinna med, eller?
 
Ur EXIF:

Inmarsch
6 st Bilder f4.0, ISO 800, olika brännvidd, knästående mittgången
2 st Bilder f4.5, ISO 800, olika brännvidd, knästående mittgången
5 st Bilder f3.2, ISO 800, olika brännvidd, knästående mittgången
byte av kamera
3 st Bilder f7.1, ISO 1250, olika brännvidd, knästående mittgången
3 st Bilder f7.1, ISO 1250, olika brännvidd, stående
7 st Bilder f2.8, ISO 1250, olika brännvidd, stående
inmarsch slut

Har bara skrivit bländare och ISO då jag får intrycket av att fotografen använt bländarprioritet med fast ISO och stått på samma ställe under hela inmarschen. De värsta bilderna är vid f7.1 vilket också är naturligt då slutartiderna blir långa.

Jag får intrycket att fotografen inte chimpat före inmarschen och sedan försökt ändra i blindo med förhoppningen att någon borde bli bra. Nu har jag inte själv fotat något bröllop som huvudfotograf, men före inmarschen är väl den bästa (enda?) tidpunkten att hinna med, eller?

Jag försöker bara "leka djävulens advokat", kanske var han utanför och fotade den nervösa bruden inför inmarchen, fick en kortare paus än beräknat där hon i princip jagade honom in i kyrkan??
 
Jag försöker bara "leka djävulens advokat", kanske var han utanför och fotade den nervösa bruden inför inmarchen, fick en kortare paus än beräknat där hon i princip jagade honom in i kyrkan??

Njo, kanske ... under utmarschen verkar det som han fastnat för f2.8 och ISO 1000 genomgående och de bilderna är bättre exponerade. Även om de fortfarande lider av skaknings-/rörelseoskärpa och missad fokus.

Jag hade en tanke om all denna felfokusering kan bero på att utrustningen var felkalibrerad (bakfokus) och kanske behövde en service?
 
In och utmarschen är de enklaste att fotografera. Man har gott om tid på sig och man vet när de sker.
Han hade två kameror med sig och lustigt nog hade han 24-70 på 1D vilket skapade att han inte fick så mkt vidvinkel och den andra 70-200 på 5D. Jag hade gjort tvärtom.

De suddiga bilderna beror bl.a på stress och att han verkar skaka eller ta bort kameran från ansiktet innan den hunnit ta kortet.

De sneda bilderna är ett bra exempel på hur fotografi som konst inte är lätt. Han har trott att genom att bara ta sneda bilder så blir det kreativt bra.

Han har heller inte brytt sig om kompositionen vare sig när de är sneda eller raka utan bara smattrat på.
Han verkar också inte brytt sig om något efterarbete utan han arbete var nog endast på plats.

Erfarenhet vet jag inte om han har, men han borde ha vetat att vin intåget så är det brukligt att överexponera några steg för att kompensera för den ljusa dörröppningen om man använder sig av evaluerad mätning vilket han har gjort.



/Stefan
 
Ännu bättre är förstås att köra manuell ljusmätning vid så pass kontrastrika motiv. Ljuset inne i en kyrka ändras ju inte speciellt mycket, så det är bara dumt att förlita sig till automatiken.

Vad gäller fokus så tror jag inte det var fel på hans utrustning. Han har antagligen kört med centrumpunkten. De bilder där fokus sitter något så när är det oftast ett ansikte, de bilder där brudparet är helt ur fokus är det något bakom som är det istället. Ett handhavandefel helt enkelt. Denne person är i mina ögon inte en fotograf, utan en kameraägare. Och som sådan ska han inte lura av folk tiotusentals kronor genom att kalla sig bröllopsfotograf.
 
Ännu bättre är förstås att köra manuell ljusmätning vid så pass kontrastrika motiv. Ljuset inne i en kyrka ändras ju inte speciellt mycket, så det är bara dumt att förlita sig till automatiken.

.

Mjo, ljuset ändras rätt mkt beroende på var man står och åt vilken riktning man fotograferar.

/Stefan
 
Mjo, ljuset ändras rätt mkt beroende på var man står och åt vilken riktning man fotograferar.

/Stefan

Både ja och nej. I fallet ingångsmarsch så skulle jag ha mätt ljuset innan dörren öppnats och kört samma exponering när paret träder in, i manuellt läge. Finns väl ingen automatik som fixar sånt motljus vettigt?
 
Både ja och nej. I fallet ingångsmarsch så skulle jag ha mätt ljuset innan dörren öppnats och kört samma exponering när paret träder in, i manuellt läge. Finns väl ingen automatik som fixar sånt motljus vettigt?

Det är väl här som erfarenheten kommer in. En sån situation kan lösas på många sätt:
- automatik i kombination med exponeringskompensering
- spotmätning
- manuell exponering
- blixt
- annan bildvinkel
 
Har varit i Köpenhamn i helgen (och därför inte hunnit jobba i räddningsstyrkan ännu men jag laddar ner bilderna just nu så jag hinner nog med nån bild jag också).
I den här fantastiska storstan, på Medicinska Museet hade de en humorvägg med temat "finns ett piller för allt" där bland annat detta piller fanns, jag tyckte det var lämpligt att dela med mig av här :D
 

Bilagor

  • 20120916_141919.jpg
    20120916_141919.jpg
    10.1 KB · Visningar: 748
Jag försöker bara "leka djävulens advokat", kanske var han utanför och fotade den nervösa bruden inför inmarchen, fick en kortare paus än beräknat där hon i princip jagade honom in i kyrkan??

efter att nu ha studerat EXif datan lite närmare så har kamerorna skrivit in Exponeringsläge = Automatiskt på alla bilderna.

alltså automatiskt under hela in och utmarchen med både 5d och 1d huset. jag har även fått bilder från bruden och där har det körts på Exponeringsläge = Manuellt.
 
Både ja och nej. I fallet ingångsmarsch så skulle jag ha mätt ljuset innan dörren öppnats och kört samma exponering när paret träder in, i manuellt läge. Finns väl ingen automatik som fixar sånt motljus vettigt?

jag brukar kolla ljuset på antingen assistent eller gäst som går in i kyrkan innan o det jag kollar är hur högt iso jag kommer behöva o om det är så mörkt att det behövs en upplättningsblixt på inmarschen. Själva inmarschen går skapligt snabbt så det går inte att hålla på o testa då.
 
det var svårare på analoga tiden när man dels hade max 800 iso film o inget facit med sig (histogrammet,bildskärmen) att misslyckas idag med exponeringen det är riktigt dåligt med dagens hjälpmedel.
 
något som man ofta ser om man kollar runt på bröllopsbilder är att många glömmer att sänka iso igen efter vigselbilderna inne i kyrkan men följd av fet överexponering på brudparet på trappan utanför.
 
efter att nu ha studerat EXif datan lite närmare så har kamerorna skrivit in Exponeringsläge = Automatiskt på alla bilderna.

alltså automatiskt under hela in och utmarchen med både 5d och 1d huset. jag har även fått bilder från bruden och där har det körts på Exponeringsläge = Manuellt.

nu kan väl djävulens advokat hoppa in o driva caset, inte fotografens fel utan canons usla exponeringsmätning som orsakat felet när han kört med exponeringsautomatik.

skämt åsido man kan inte lita på en kamera utan måste ha koll själv.
 
nu kan väl djävulens advokat hoppa in o driva caset, inte fotografens fel utan canons usla exponeringsmätning som orsakat felet när han kört med exponeringsautomatik.

skämt åsido man kan inte lita på en kamera utan måste ha koll själv.

hahaha. helt rätt. även om jag tror att kamerans beräkningar i auto läge denna gången faktiskt hade gjort det bättre med blixt så har fotografen valt att inte använda det.

men bilderna där någonannans blixt är fångad är nästan godkända iaf.
 
Njae, inte ens djävulens advokat klarar av att försvara att en professionell fotograf kör på helauto i en situation där alla som passerat nybörjarstadiet vet att det inte fungerar ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.