Erik Schalin
Aktiv medlem
Programmeraren i det här fallet är ju du!...och inte bli slav under ett visst program som lägger filer lite här o var där det passar programmerare.
Drag and drop är väl ganska enkelt...
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Programmeraren i det här fallet är ju du!...och inte bli slav under ett visst program som lägger filer lite här o var där det passar programmerare.
Egentligen skippade jag Lightroom eftersom jag inte förstod var LR lade bilderna på hårddisken. Var de finns i programmet är inte svårt att förstå. Men jag föredrar att ha koll på mina filer/bilder i datorn och inte bli slav under ett visst program som lägger filer lite här o var där det passar programmerare. Men jag kanske har fel . Var och en med sina vanor ... (Jag borde nog hållit mig utanför tråden, he, he.)
Tillägg: har för mig att det är lättare att flytta runt bilderna i hårddisken så som jag gör i Bridge (som i utforskaren). Men det kanske också går i LR, eller?
Egentligen skippade jag Lightroom eftersom jag inte förstod var LR lade bilderna på hårddisken. Var de finns i programmet är inte svårt att förstå. Men jag föredrar att ha koll på mina filer/bilder i datorn och inte bli slav under ett visst program som lägger filer lite här o var där det passar programmerare. Men jag kanske har fel . Var och en med sina vanor ... (Jag borde nog hållit mig utanför tråden, he, he.)
Tillägg: har för mig att det är lättare att flytta runt bilderna i hårddisken så som jag gör i Bridge (som i utforskaren). Men det kanske också går i LR, eller?
OK, tack alla! Men det jag inte gillar är att behöva berätta för LR vart jag flyttat mina bilder när jag har 20 + olika hårddiskar jag arbetar med. Antar det funkar bra om man har en hårddisk. Men ni kommer förmodligen säga jag har fel och jag ger mig.
Som sagt, var och en har sin egen arbetsmetod. Lycka till alla LR-are
när jag har 20 + olika hårddiskar jag arbetar med. Antar det funkar bra om man har en hårddisk. Men ni kommer förmodligen säga jag har fel och jag ger mig.
Som sagt, var och en har sin egen arbetsmetod. Lycka till alla LR-are
Nyfiken som jag är så undrar jag förstås varför du har så många diskar? Ditt blidarkiv måste vara gigantiskt!?!
Fyller lätt en hårddisk på 500GB per år, ibland en sådan per resa också. Det blir flera resor per år eftersom jag arbetar med fotoresor och så ska man backuppa på olika hårddiskar. Det blir lätt ont om diskar ibland Hälsningar och god fotolycka!
Kollade din hemsida - många fina bilder!
Nu var det flera år sedan jag körde Bridge, men om du har bilder på flera diskar, måste du då ha de inkopplade för att kunna hitta/redigera bilderna? Eller fungerar det såsom med LR, där du kan söka upp bilder, se smarta förhandsvisningar och även redigera bilden fastän disken inte är inkopplad för stunden?
Jag förstår att LR har massa fördelar, men som du säger, Bridge arbetar direkt mot hårddisken och det är det jag uppskattar, jag slipper bli konfunderad, jag vet exakt var vilden jag arbetar med finns och var jag sparar den, jag blir inte förvirrad. Men det är bara jag och jag är säker på att LR är bra för flertalet och tycker det är kanon. Än en gång, var och en med sitt.
Det enda du behöver göra är att berätta för Lightroom var dina bilder finns. Det behöver du bara göra varje gång du har nya bilder. Sedan aldrig mer.
Och varje gång bilderna flyttas från en disk till en annan.
Nej, inte om du gör all filhantering i Lightroom.