ANNONS
Annons

Bröllopsfotografering från brudens perspektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Njae, inte ens djävulens advokat klarar av att försvara att en professionell fotograf kör på helauto i en situation där alla som passerat nybörjarstadiet vet att det inte fungerar ;)

behöver inte vara professionell fotograf för att han har firma. Jag är oerhört tveksam till att han bara lever på fotot. En dålig frilansare tror jag mer på.

Har följt tråden och finner den intressant ur både e fotograferingstekniskt och juridisk synvinkel.

Undrar följande: Var de bilder som han visar på sin hemsida missvisande? Eller höll de lika låg kvalitet? Var de tagna med automatläget eller hade de manuella inställningar? Om de hade det sistnämnda, varför körde han automatik på TS bröllop? Eller är det så att bilderna på hemsidan inte är tagna av samma person? Om så är fallet, är det inte vilseledande reklam och insitament för att få avtalet mellan fotograf/kameraägare och TS ogilltigförklarat? Kasnke nåt för TS som är jurist att luska i? Uppenbarligen var personens förkunskaper om fotografering inte på den nivå som TS trodde/hoppats på.

En normalt duktig (?) fotograf med prov på fina foton på hemsidan som gör ett riktigt klantjobb på ett bröllop... Och sen verkar förneka att bilderna är dåliga och tar betalt för ett fullgott jobb. Luktar drogproblem tycker jag. Antar att brudparet hade annat att tänka på än att kolla om fotografen var nykter eller påverkad av något annat.

Att vara bröllopsfotograf verkar vara fasligt inne nuförtiden. Jag är antagligen skadad på något sätt eftersom jag aldrig i livet skulle ta på mig ett sådant "once-in-a-lifetime" uppdrag utan att vara fullständigt säker på vad jag gör! Oavsett prissättning.

Så därför tar jag inga betalda uppdragssessioner på bröllop (sedan kan man ju alltid fota för det är kul men det är ju en annan sak).

Rejäl prutning tycker jag, även om det är en klen tröst.

En normalt duktig (?) fotograf med prov på fina foton på hemsidan som gör ett riktigt klantjobb på ett bröllop... Och sen verkar förneka att bilderna är dåliga och tar betalt för ett fullgott jobb. Luktar drogproblem tycker jag. Antar att brudparet hade annat att tänka på än att kolla om fotografen var nykter eller påverkad av något annat.

Nu får djävulens advokat mycket att jobba med nu är klienten även misstänkt för drog/alkohol problem ;-)

något som man ofta ser om man kollar runt på bröllopsbilder är att många glömmer att sänka iso igen efter vigselbilderna inne i kyrkan men följd av fet överexponering på brudparet på trappan utanför.

I de lägena är det väldigt smidigt att ha ett TAv-läge, så som t ex min K-5 har. ;-)

Jag försöker bara "leka djävulens advokat", kanske var han utanför och fotade den nervösa bruden inför inmarchen, fick en kortare paus än beräknat där hon i princip jagade honom in i kyrkan??

Haha! Nej, han fotade oss inte utanför kyrkan före vigseln. Han åkte till kyrkan före oss och fotade lite gäster och tog dessutom några bilder inne i den tomma kyrkan. Så han hade rätt god tid på sig. Låt oss ändå säga att ljusförhållandena hade ändrats mellan tidpunkten då han fotade i kyrkan och när inmarschen började - borde han ha haft tid att ställa om vid klockringning eller när vi stod i dörröppningen de första takterna?

Mycket inlägg att läsa ikapp... Jag begriper inte riktigt nyttan med att analysera exif eller analysera hur man kan ställa kameran så fel. Jag blir uppriktigt ledsen för trådskaparen. Bra är inte ordet som povel ramel sa om det han inte gillade,
Det kan inte vara möjligt att man skall som kund behöva ifrågasätta fotografens kompetens? Utger man sig för att kunna ta bröllopsfoton så skall man väl åtminstone kunna ta minst helt vanliga raka bilder på autoläget? Trådskaparen säger att bröllopsgästerna tog bättre bilder med sina telefoner. Hur kan det vara möjligt att folk i allmänhet klarar att ta skapliga bilder med telefoner och helautomatiska kompakter medan proffsfotografer med flygande hi-tech-tefat har sådana oövervinneliga problem?

Fick fotografen några pengar? Jag tycker det borde vara solklart fall för konsumentombudsmannen. Finns det inget teveprogram som heter "fotofuskarna" eller "arga fotografen"? Annars har jag ett gratis tips till de ledande tevebolagen.

Nåja, mitt inlägg tillför kanske inte så mycket till debatten, men jag ha ett annat förslag; Det måste funnits massa gäster på bröllopet? Var och en hade säkert sina mobiler, kompakter, och kanske rent av nån dyrare kamera. Kan man berätta om eländet och fråga samtliga om de inte kan tänka sig att dela sina bilder mer er, och sen se om räddningspatrullen kan sätta ihop ett spänannde album av dessa bilder? Kanske rent av låta eventuell facebooklook bli stilbildande i genren? Men de är i alla fall inte suddiga.

För visst, även om det är jpg och kanske lägre upplösning så måste ändå det vara bättre förutsättningar för att trolla fram ett album än ur suddiga bilder från en dyr kamera. Även jag kan tänka mig att delta i räddningspatrullen om detta förslag kan gå hem.

/.../ Jag begriper inte riktigt nyttan med att analysera exif eller analysera hur man kan ställa kameran så fel. Jag blir uppriktigt ledsen för trådskaparen. Bra är inte ordet som povel ramel sa om det han inte gillade, /.../

Du sätter ord på många av mina tankar kring det här debaklet, och jag har läst tråden flera gånger och fattar fortfarande inte att det alls är möjligt. Hur kan något sånt här hända? Jag har faktiskt fortfarande svårt att ta in att det faktiskt kan vara sant. Och jag tycker inte att en "fotograf" som presterar så här borde ha mage att begära betalning.

Det handlar inte om en "stil" på bröllopsfoton som fotografen följer. Det är rena nybörjarfel som har begåtts, elementära tekniska brister, och utöver det också ett bedrövligt bildseende och behandling av situationen i alla dess aspekter. Kanske är det vilja bakom, men vilja utan att kunna.

Och det gnager i mig hela tiden: "Säg att det inte är sant, att det bara är ett skämt!" -- men jag menar inte att påstå att TS rycker oss i svansen, utan det är bara att jag har så väldigt svårt att ta in att en person som kallar sig "fotograf" faktiskt kan göra på det här viset.

....utan det är bara att jag har så väldigt svårt att ta in att en person som kallar sig "fotograf" faktiskt kan göra på det här viset.

I synnerhet när jag själv ser hur vanligt folk som knappast gör anspråk på att vara fotografer faktiskt tar bilder genom att sikta och trycka med sina familjekameror, och det blir så mycket bättre, även när det är svåra förhållanden. Av de bilder jag sett i tråden och av de beskrivningar jag hört, så skulle till och med jag kunna göra bättre och då är jag enbart glad hobbyamatör med enkel kamera. Jag skulle kunnat gjort bättre med min sikta-och-tryck-kamera i JPG-format som objuden gäst insmugen i publiken och jag tror inte ens det är stöddigt att säga så. Om man skall ta hyggligt betalt för fotojobb måste det var så mycket bättre än kreti och pleti. Jag är övertygad om att denna fotosession borde gå att driva som ärende hos lämplig konsument-organisation.

Jag erinrar mig ett fall i lokaltidingen för många år sen som är lite likt denna tråden, en person som var i pensionsåldern som satte en annons om att vara målare. Personen anlitades av någon som ville få sina fönster målade. När arbetet var klart visade det sig att målaren inte ens hade öppnat fönstren, målade det som gick från utsidan utan att ens sätta tejp, gjorde inget underarbete alls dvs målade över smuts och flagor, spillde massa färg på marken, glasen och på fasaden. Kunden vägrade betala och det blev debakel i lokaltidningen. Jag tyckte då att vilken idiot som helst hade kunnat måla bättre och mycket riktigt blev till sist målaren ersättningskyldig för sitt kladdande.

Hur nu fotografen skall kunna rätta till detta är för mig obegripligt, annat än att åtminstone lämna tillbaka pengarna. Min idé att försöka skapa ett album av gästernas bilder tycker jag fortfarande är en bra ide.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar