Mycket inlägg att läsa ikapp... Jag begriper inte riktigt nyttan med att analysera exif eller analysera hur man kan ställa kameran så fel. Jag blir uppriktigt ledsen för trådskaparen. Bra är inte ordet som povel ramel sa om det han inte gillade,
Det kan inte vara möjligt att man skall som kund behöva ifrågasätta fotografens kompetens? Utger man sig för att kunna ta bröllopsfoton så skall man väl åtminstone kunna ta minst helt vanliga raka bilder på autoläget? Trådskaparen säger att bröllopsgästerna tog bättre bilder med sina telefoner. Hur kan det vara möjligt att folk i allmänhet klarar att ta skapliga bilder med telefoner och helautomatiska kompakter medan proffsfotografer med flygande hi-tech-tefat har sådana oövervinneliga problem?
Fick fotografen några pengar? Jag tycker det borde vara solklart fall för konsumentombudsmannen. Finns det inget teveprogram som heter "fotofuskarna" eller "arga fotografen"? Annars har jag ett gratis tips till de ledande tevebolagen.
Nåja, mitt inlägg tillför kanske inte så mycket till debatten, men jag ha ett annat förslag; Det måste funnits massa gäster på bröllopet? Var och en hade säkert sina mobiler, kompakter, och kanske rent av nån dyrare kamera. Kan man berätta om eländet och fråga samtliga om de inte kan tänka sig att dela sina bilder mer er, och sen se om räddningspatrullen kan sätta ihop ett spänannde album av dessa bilder? Kanske rent av låta eventuell facebooklook bli stilbildande i genren? Men de är i alla fall inte suddiga.
För visst, även om det är jpg och kanske lägre upplösning så måste ändå det vara bättre förutsättningar för att trolla fram ett album än ur suddiga bilder från en dyr kamera. Även jag kan tänka mig att delta i räddningspatrullen om detta förslag kan gå hem.