Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D50, D90, D7000 skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)
Du är som alltid en rakryggad person !.
Mvh
Tobbe.

Hej Tobbe ! Kul att se dig i forumet ! Jo ibland måste man inse att utan att läsa igenom allt ordentligt,bildar man sig en snabb uppfattning och går till "angrepp" och allt blir fel ! Men nu hade ju personen ifråga en D7000 och då var jag ju i underläge med min D90 ,haha !

MVH. Jonas ! Ha en bra Helg ! Skulle va kul att träffas "live" nån gång och fota och snacka lite ! Bor ju inte så långt ifrån dig (Eslöv) så får Volvon också komma ut lite ! Haha !
 
Hej Tobbe ! Kul att se dig i forumet ! Jo ibland måste man inse att utan att läsa igenom allt ordentligt,bildar man sig en snabb uppfattning och går till "angrepp" och allt blir fel ! Men nu hade ju personen ifråga en D7000 och då var jag ju i underläge med min D90 ,haha !

MVH. Jonas ! Ha en bra Helg ! Skulle va kul att träffas "live" nån gång och fota och snacka lite ! Bor ju inte så långt ifrån dig (Eslöv) så får Volvon också komma ut lite ! Haha !

Du är så välkommen. Kaffepannan står alltid laddad..
Mvh
Tobbe.

Ledsen för ot.. Men får lägga till ett grattis till lösning på kamera"problemet" så är jag på topic också. :)
 
Hej!

Jag vill börja med att säga grattis till att - till slut - fått en kamera du känner dig nöjd med. Trägen vinner (i alla fall oftast). Det är också väldigt kul att se din attityd till hela problemet: Å ena sidan en envis vilja att få en kamera som är så bra den kan vara, å andra sidan att du verkar ha agerat lugnt och eftertänksamt och på det sättet undvikit att hamna i total konflikt med de du haft kontakt med.

Inte alla lyckas så bra med den balansen ... :)

Är det fokuseringsfel på ett hus/objektiv så ser man ju att bildkvalién är försämrad, om man har nåt att jämföra med, eller hur? Jag tror absolut att det finns många måndagsexemplar av dessa kameror/objektiv.

Det har det nog alltid gjort, den riktigt stora skillnaden ligger nog snarare i att fler upptäcker det idag än förr. Backar vi till riktigt gamla tider (före autofokus) var fokuseringsfelen avsevärt fler och grövre än idag (jag talar ev egen erfarenhet här...), men det var svårt att skylla på kameran :)

Men faktum är att jag tror saker som ocentrerade linselement, sneda skärpeplan eller helt enkelt trasiga objektiv var minst lika vanligt förr, men var ruskigt mycket svårare att upptäcka.

Vi inte glömma bort att dagens digitalkameror
a) är mycket mer högupplösta än vad filmbaserade småbildskameror i praktiken var, vi kan enkelt upptäcka mycket mindre fel idag

b) idag har alla (för att låna ett uttryck från en produktspecialist på Nikon) tillgång till något som motsvarar en 40x lupp från filmeran - våra bildskärmar som avslöjar detaljer i 100% (eller mer) på ett obamhärtigt sätt

c) sajter som Fotosidan och forum i allmänhet gör det enklare att jämföra och se hur det blir för andra vilket (trevligt nog!) gjort oss till mer krävande kunder än förr

Personligen tycker inte jag att man ska behöva åka in med ett nytt kamerahus/objektiv/ för att det ska fixas till. Köper man en dyr kamera/TV/ elektronikgrejer så bör de fungera.

Jag kan principiellt hålla med dig, men tyvärr är verkligheten lite besvärlig. Jag vet att många säkert sätter maten i vrångstrupen när de läser det här ... Men faktum är att skulle tillverkare av konsumentprodukter (i synnerhet så komplexa produkter som kameror), bara släppa ifrån sig perfekt fungerande produkter, då hade de behövt vara många gånger dyrare än idag ... Problemet för en tillverkare är att de måste balansera mellan två ytterligheter:

A) gör man för dåliga produkter, då får man dåligt rykte och det spelar ingen roll hur låga priser man har, kunder flyr och man misslyckas

B) är man för noggrann blir ens produkter för dyra och bara ett litet fåtal köper dem och är det antalet för litet ... Så misslyckas man då också.

Det gäller att hitta en gyllene medelväg mellan de här två scenarierna. Exemplen är många genom historien att det räcker med en enda för dålig produkt för att en tillverkare skall hamna i vanrykte och få problem. Eller att om man gör för bra produkter får man antingen nöja sig med att bli en liten nischtillverkare eller helt försvinna. I synnerhet bilvärlden vimlar av exempel på bägge scenarierna.



Inte heller tror jag att alla som köper en nyare digital_systemkamera (kamerahus/objektiv) märker de här felen utan är nöjda med sina hus/objektiv och tror att de oskarpa bilderna beror på handhavandet av kameran, "medelsvensson" har nog inte samma referensramar som en person som är utbildad fotograf har el. en som har sysslat med foto i 40 år. De grundläggande kamerakunskaperna hos en sitter ju i ryggmärgen. Finesserna lär man sig rätt snabbt *S*

Det har du nog rätt i, men jag tror sajter som Fotosidan med flera höjer medvetandegraden en hel del. Sedan skall man inte heller glömma att olika människor har olika krav, det som är oacceptabelt för en människa kan vara helt ok för en annan.

Dock känner jag till några "familjefotografer" (album fotografer mm) som inte är nöjda med sina D90 och de tror det är de själva som gör fel och i vissa fall gör de fel, i andra inte.

Jag har jobbat med att skriva om teknik och prylar, i synnerhet datorprylar och fotoprylar, i snart 20 år. Jag och de flesta av mina kollegor som också jobbar med sådant fungerar som informell supportadvelning för släkt, vänner, bekanta, släkt och vänners bekanta, deras bekanta ... Ja, kort sagt jag får väldigt ofta frågor kring krånglande teknik och teknik som inte gör det den skall. Utan att ha någon bra statistik kan jag nog lugnt säga att handhavandefelen dominerar stort. Det gäller alla typer av utrustning. Faktum är att jag inte behöver gå längre än till mig själv. När jag testar prylar springer jag ideligen in i saker som jag först inte tycker fungerar ... Bara för att i de flesta fall inse att felet inte låg hos prylen :)

Men visst finns de felaktiga prylar, allt från trasiga exemplar till prylar som helt enkelt inte är bra ens när de fungerar som de skall. Fast den senare kategorin är, enligt min erfarenhet, ändå rätt ovanlig i fotovärlden.
 
Hej!

Jag vill börja med att säga grattis till att - till slut - fått en kamera du känner dig nöjd med. Trägen vinner (i alla fall oftast). Det är också väldigt kul att se din attityd till hela problemet: Å ena sidan en envis vilja att få en kamera som är så bra den kan vara, å andra sidan att du verkar ha agerat lugnt och eftertänksamt och på det sättet undvikit att hamna i total konflikt med de du haft kontakt med.

Inte alla lyckas så bra med den balansen ... :)


Tack tack. Jag brukar inte vara spec. soft i mina diskussioner- har rätt stor vana från tuffa diskussioner från Sveriges äldsta datorklubb- ABC-klubben, samt även från irl diskussioner, men kanske har jag softat ner litet med åldern :)

Du har rätt i mycket av det du skriver och fotosidan.se är suverän, spec. gällande forum. Poolerna och grupperna och annat har jag ännu inte riktigt greppat (men problemen med kamerorna har tagit all min kraft) men jag har ingen brådska. Forumen brukar jag kamma igenom och har lärt mig väldigt mycket under den korta tid jag varit medlem här. De flesta som svarar vet vad de talar om :)

Men visst finns de felaktiga prylar, allt från trasiga exemplar till prylar som helt enkelt inte är bra ens när de fungerar som de skall. Fast den senare kategorin är, enligt min erfarenhet, ändå rätt ovanlig i fotovärlden.

En tanke som slog mig här om dagen var att kanske?? finns det lager hos Nikon för A och B exemplar på kameror- Kanske galen tanke, men... alltså de affärer som säljer till extremt låga priser har kanske köpt in elektronikgrejer som inte är i samma toppkvalitet som de som tar högre pris. Mitt D90-hus köpte jag till ett oerhört billigt pris i en elektronikaffär. Vill ej namnge dem och det var inte Media Markt. Så kanske de hade fått in ett parti som inte var toppenkvalitet?
Mitt första ex av D7000 som jag fick av Nikon var ju ett demoex och det fattades några grejer i kartongen (fick dom sen skickade till mig).

Det finns ju en affär på Tradera som säljer TV-apprater ganska billigt och det är returnerade appratarer. Kanske är det så med vissa affärskedjor också?
Jag har jobbat med att skriva om teknik och prylar, i synnerhet datorprylar och fotoprylar, i snart 20 år. Jag och de flesta av mina kollegor som också jobbar med sådant fungerar som informell supportadvelning för släkt, vänner, bekanta, släkt och vänners bekanta, deras bekanta ... Ja, kort sagt jag får väldigt ofta frågor kring krånglande teknik och teknik som inte gör det den skall. Utan att ha någon bra statistik kan jag nog lugnt säga att handhavandefelen dominerar stort. Det gäller alla typer av utrustning. Faktum är att jag inte behöver gå längre än till mig själv. När jag testar prylar springer jag ideligen in i saker som jag först inte tycker fungerar ... Bara för att i de flesta fall inse att felet inte låg hos prylen :)

Jag brukar åka hem till folk och hjälpa dom med deras datorer och då är det ju nästan alltid handhavande fel, så visst förekommer detta när det gäller andra elektronikgrejer också.

Kanske var grejerna sämre på 60-talet och min kunskap även den sämre så att jag inte upptäckte fel som kanske fanns på kameror och objektiv. Säkert var det så.

Iaf så tackar jag för kommentarerna dels för bilderna jag lagt ut på länken, (ser att många varit där och "gluttat" och som jag skriver där så är de inga underverk, utan bara plåtade rakt av med olika inställningar och jag upptäcker fler och fler finesser i manualen) dels också för alla braiga och intressanta kommentarer här i tråden.
Tyvärr så får jag pausa ibland med fotandet. tar för mycket tid *S*

På måndag ska D90:an samt den första D7000 returneras till Nikon. Ska bli skönt att få lämna tillbaka dem.

Det blev en ganska lång tråd men jag hade ju gått och burit på mina frågor hur länge som helst och kände att jag måste få klarhet i om vad det beror på att det är så skiftande kvalitet på de bilder jag tagit med de olika kamerorna.

Snart ska jag börja plåta :)

Mvh
/chi
 
Tack tack. Jag brukar inte vara spec. soft i mina diskussioner- har rätt stor vana från tuffa diskussioner från Sveriges äldsta datorklubb- ABC-klubben, samt även från irl diskussioner, men kanske har jag softat ner litet med åldern :)

Man brukar efter hand lära sig att med smidighet kommer man längre och med mindre arbetsinsats ;-)

En tanke som slog mig här om dagen var att kanske?? finns det lager hos Nikon för A och B exemplar på kameror- Kanske galen tanke, men... alltså de affärer som säljer till extremt låga priser har kanske köpt in elektronikgrejer som inte är i samma toppkvalitet som de som tar högre pris.

Generellt har jag oerhört svårt att tro att någon tillverkare som är rädd om sitt varumärke skulle gör något sådant.

Jag har jobbat med produkttestning i närmare tio år och ofta fått läsarfrågor om ungefär det där, i synnerhet i fråga om bildskärmar var det mycket på tapeten för sex-sju år sedan, på den tiden pixelfel var ett mycket mer påtagligt problem än idag.

Men som sagt, nej, det skulle helt enkelt inte lösa sig att jobba så.

Jag pratade för några år sedan med Netgear som tillverkar nätverksgrejer. De berättade att när de säljer en vanlig hemmarouter för säg 500-600-700 kronor så är deras marginal så liten att det räcker med ett enda supportsamtal från kunden för att marginalen skall vara borta. Två supportsamtal och de har förlorat pengar på prylen ...

Det är större marginaler på kameror, men inte större än att Nikon förmodligen redan förlorat pengar på det du varit med om med utbyteskamera och alltihop. Nu tror jag det sker en viss fördelning av de här kostnaderna mellan återförsäljaren och distributören (i det här faller Nikon själva), men bägge tappar helt klart pengar på support- och returärenden.

Dessutom kan ju en sådan här diskussionstråd kosta dem bara på grund av något så enkelt som att potentiella köpare ser den och tänker "Nikon D7000 ... nja, jag tar en Canon 7D istället".

Så den minimala vinst man skulle kunna göra med att sälja en B-sortering av produkter skulle med största sannolikhet snabbt ätas upp och i det långa loppet kosta mer än det smakade. Jag känner till flera sammanhang där tillverkare hellre förstör hela batchar av produkter där det kan finnas defekta exemplar än chansar och släpper ut dem på marknaden. Priset kan bli så oerhört högt i det långa loppet.

Det finns ju en affär på Tradera som säljer TV-apprater ganska billigt och det är returnerade appratarer. Kanske är det så med vissa affärskedjor också?

Den risken kan nog finnas ibland: Att återförsäljare smyger ut returnerade exemplar (som en mer nogräknad kund lämnat tillbaka). Tillverkaren har inget intresse av det, men säg att en återförsäljare chansar lite och vill slippa den kostnad (i hantering) ett returärende innebär och istället chansar och provar om en annan kund inte upptäcker felet.

Men i de flesta fall är det samma för en återförsäljare - de vill ha nöjda kunder som kommer tillbaka och köper nya prylar senare. Att lura kunder är sällan en speciellt hållbar affärsidé.

Kanske var grejerna sämre på 60-talet och min kunskap även den sämre så att jag inte upptäckte fel som kanske fanns på kameror och objektiv. Säkert var det så.

Jag kan faktiskt återberätta ett Nikon-relaterat exempel som illustrerar det här med hur oerhört mycket högre krav vi ställer numera.

Nikon flyttade ju för några år sedan från Upplands Väsby till Solna där de sitter nu. Givetvis hade de en massa bilder som satt inramade på väggarna, ni vet av typen "titta vilka fina bilder du får med Nikon-kameror". En person som jobbar där berättade att när de packade upp på nya kontoret och började hänga de här bilderna igen så blev det ju att de tittade på dem lite mer noga. En del av dem hade hängt på det gamla stället i bra många år utan att man kanske funderat så mycket på dem. När de nu skärskådade dem mer noga upptäckte då att några av dem inte kändes kände så där imponerande längre. Typ en flygande rovfågel där fokus låg lite fel, eller bilder som kändes väldigt gryniga eller där färgerna var lite märkliga. Kort sagt, bilder som varit imponerande nog att hängas upp som skrytbilder kanske tio-femton år tidigare ... Tja, alla av dem var liksom inte lika imponerande längre.

Kraven vi ställer idag är oerhört mycket högre än förr. Jag ser samma fenomen när jag kikar i synnerhet på mina gamla sportbilder. På den gamla onda tiden med manuell fokus hade jag helt klart en mycket mer liberal inställning till felfokus än jag har idag. Inte så få av de bilder jag var riktigt stolt över på den tiden, de hade åkt i första gallringen numera ... :)
 
Nikon flyttade ju för några år sedan från Upplands Väsby till Solna där de sitter nu. // // Kort sagt, bilder som varit imponerande nog att hängas upp som skrytbilder kanske tio-femton år tidigare ... Tja, alla av dem var liksom inte lika imponerande längre.
Nä, nu är det en bild på Tjabo som står och grinar med en D200 och en fånig hatt de har för att skryta istället ;-)
 
Generellt har jag oerhört svårt att tro att någon tillverkare som är rädd om sitt varumärke skulle gör något sådant.

HEJ!

Nja, det vara bara en tanke som slog mig.

Jo, jag förstår att man nog gjort en ekonomisk förlust från Nikons sida gällande mina kameror, men samtidigt så kommer jag ju att fortsätta köpa deras produkter + att jag då i min tur pratar väl om Nikon och kanske påverkar någon att köpa Nikon produkter och supporten har som sagt varit toppen.


mvh
/chi
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.