mayro
Aktiv medlem
Har läst det nu ordentligt och ber dig om ursäkt ! Hoppas du godtar det ? MVH.
Du är som alltid en rakryggad person !.
Mvh
Tobbe.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har läst det nu ordentligt och ber dig om ursäkt ! Hoppas du godtar det ? MVH.
Du är som alltid en rakryggad person !.
Mvh
Tobbe.
Hej Tobbe ! Kul att se dig i forumet ! Jo ibland måste man inse att utan att läsa igenom allt ordentligt,bildar man sig en snabb uppfattning och går till "angrepp" och allt blir fel ! Men nu hade ju personen ifråga en D7000 och då var jag ju i underläge med min D90 ,haha !
MVH. Jonas ! Ha en bra Helg ! Skulle va kul att träffas "live" nån gång och fota och snacka lite ! Bor ju inte så långt ifrån dig (Eslöv) så får Volvon också komma ut lite ! Haha !
Är det fokuseringsfel på ett hus/objektiv så ser man ju att bildkvalién är försämrad, om man har nåt att jämföra med, eller hur? Jag tror absolut att det finns många måndagsexemplar av dessa kameror/objektiv.
Personligen tycker inte jag att man ska behöva åka in med ett nytt kamerahus/objektiv/ för att det ska fixas till. Köper man en dyr kamera/TV/ elektronikgrejer så bör de fungera.
Inte heller tror jag att alla som köper en nyare digital_systemkamera (kamerahus/objektiv) märker de här felen utan är nöjda med sina hus/objektiv och tror att de oskarpa bilderna beror på handhavandet av kameran, "medelsvensson" har nog inte samma referensramar som en person som är utbildad fotograf har el. en som har sysslat med foto i 40 år. De grundläggande kamerakunskaperna hos en sitter ju i ryggmärgen. Finesserna lär man sig rätt snabbt *S*
Dock känner jag till några "familjefotografer" (album fotografer mm) som inte är nöjda med sina D90 och de tror det är de själva som gör fel och i vissa fall gör de fel, i andra inte.
Hej!
Jag vill börja med att säga grattis till att - till slut - fått en kamera du känner dig nöjd med. Trägen vinner (i alla fall oftast). Det är också väldigt kul att se din attityd till hela problemet: Å ena sidan en envis vilja att få en kamera som är så bra den kan vara, å andra sidan att du verkar ha agerat lugnt och eftertänksamt och på det sättet undvikit att hamna i total konflikt med de du haft kontakt med.
Inte alla lyckas så bra med den balansen ...
Men visst finns de felaktiga prylar, allt från trasiga exemplar till prylar som helt enkelt inte är bra ens när de fungerar som de skall. Fast den senare kategorin är, enligt min erfarenhet, ändå rätt ovanlig i fotovärlden.
Jag har jobbat med att skriva om teknik och prylar, i synnerhet datorprylar och fotoprylar, i snart 20 år. Jag och de flesta av mina kollegor som också jobbar med sådant fungerar som informell supportadvelning för släkt, vänner, bekanta, släkt och vänners bekanta, deras bekanta ... Ja, kort sagt jag får väldigt ofta frågor kring krånglande teknik och teknik som inte gör det den skall. Utan att ha någon bra statistik kan jag nog lugnt säga att handhavandefelen dominerar stort. Det gäller alla typer av utrustning. Faktum är att jag inte behöver gå längre än till mig själv. När jag testar prylar springer jag ideligen in i saker som jag först inte tycker fungerar ... Bara för att i de flesta fall inse att felet inte låg hos prylen
Tack tack. Jag brukar inte vara spec. soft i mina diskussioner- har rätt stor vana från tuffa diskussioner från Sveriges äldsta datorklubb- ABC-klubben, samt även från irl diskussioner, men kanske har jag softat ner litet med åldern
En tanke som slog mig här om dagen var att kanske?? finns det lager hos Nikon för A och B exemplar på kameror- Kanske galen tanke, men... alltså de affärer som säljer till extremt låga priser har kanske köpt in elektronikgrejer som inte är i samma toppkvalitet som de som tar högre pris.
Det finns ju en affär på Tradera som säljer TV-apprater ganska billigt och det är returnerade appratarer. Kanske är det så med vissa affärskedjor också?
Kanske var grejerna sämre på 60-talet och min kunskap även den sämre så att jag inte upptäckte fel som kanske fanns på kameror och objektiv. Säkert var det så.
Nä, nu är det en bild på Tjabo som står och grinar med en D200 och en fånig hatt de har för att skryta istället ;-)Nikon flyttade ju för några år sedan från Upplands Väsby till Solna där de sitter nu. // // Kort sagt, bilder som varit imponerande nog att hängas upp som skrytbilder kanske tio-femton år tidigare ... Tja, alla av dem var liksom inte lika imponerande längre.
Generellt har jag oerhört svårt att tro att någon tillverkare som är rädd om sitt varumärke skulle gör något sådant.