Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

<Officiell 1Ds MkIII-tråd> EOS 1Ds Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Janne H skrev:
Sökaren bättre jfr 1Ds Mark II?

Jannenyfiken


/Japp mycket bättre större och ljusare, som jag skrev i ett tidigare inlägg så kändes den i stort sett lika bra som Hasselbladaren, kompisen som äger 1Ds Mk2 hade precis samma uppfattning som mej stor skillnad på gamla o nya modellen.

Canon lär ju ha med den på Nackamässan nästa vecka så då får vi klämma o känna igen.

Mvh / Lenny
 
macrobild skrev:
Nej
Jag har bara provat Zd, så därför undrar jag vad som var dåligt med den?
Mikael


Jag har provat den :-( Hade hoppats mycket på den.
Men den vill jag inte ha oavsett pris, segare, krånligare kamera får man leta efter tycker jag.
Kändes föråldrad redan vid introduktionen.

Hasselblad, PhaseOne, Leaf mfl är bra på sin sak, Maximal bildkvalitet.Canon, Nikon på sin, hyffsad bildkvalitet och snabba kameror till vilka det finns massvis med ljusstarka objektiv, långa teleobjektiv, bra o användbara zoomobjektiv.

Mamiya ZD hamnar för mig, och troligen för många andra, i ingenmansland mittemellan:-(

Tycker du att den är så bra att du ska köpa en?

Vad ska du använda den till som inte antingen Canon eller Hasselblad är bättre på?

mvh.

/janne
 
Jag köper inget utan att ha testat det först och jämfört och sett efter att jag trivs med utrustningen. Anledningen till min fråga är priset som måste sätta press på andra tillverkare. Får Mamiya till användarvänligheten + ett antal parametrar så är det en intressant kamera där optiken är relativt billig exv 35mm runt 6000:-
Sedan är det inte så dumt att ev bara byta bakstycke om något/några år istället för ett helt kamerahus.
(om huset är förberett för detta och framtidssäkert så man inte hamnar i situationen som ägare till Hasselblad har hamnat i med nya objektiv som 28 mm)
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Får Mamiya till användarvänligheten + ett antal parametrar så är det en intressant kamera

Om så blir fallet i framtiden så gynnar det alla oss användare.
Konkurens behövs verkligen på MF marknaden.
Men i nuläget tror jag inte på den....tyvärr.
 
paul innergård skrev:
Jag undrar hur svårt och dyrt det är för Canon att skapa en digital mellanformatare, typ Pentax 67. Tycker att de har ju sensortekniken. Kanske skulle de också med den enorma snabbhet de kan pressa ur sina DSLR också lyckas skapa en snabbare mellanformat än vad som finns idag. Jag är för otekniskt för att kunna verifiera eller förklara mina spånerier. Kanske någon mer tekniskt begåvad kan bekräfta mina teorier alternativt idiotförklara dem.

Anders Östberg skrev:
Dom måste väl bygga en uppsättning objektiv också så det kanske är för mycket nyutveckling för en relativt liten marknad (?)

Inte helt sant att dom måste bygga nya objektiv. Dom har ju redan 3st TS objektiv (24/3.5L, 45/2.8 och 90/2.8) som tecknar en betydligt större cirkel. Med dom objektiven skulle dom kunna göra en sensor på 50x37,5mm (4:3 förhållande), vilket faktiskt är mer än Hasselblads 48x36mm. Om Canon sedan använder samma sensor (samma pixeltäthet) som hos 40D, får vi en sensor på 8757x6568 pixlar, eller 57,5MP (mot H3DIIs fjuttiga 39MP).

Om dom sedan ordnar så att man har tre olika lägen för AA-filter (som idag, ett svagt och ett utan) skulle nog mellanformatarna få en riktigt tuff konkurent.
 
Hej,

Var på Nackamässan och kände på kameran för andra gången och känslan var det samma som när jag klämde på den tidigare i november,en enorm sökare samt något lättare än gamla modellen, satte in ett eget minneskort kanske inte var tillåtet vad vet jag, körde i alla fall ett helt gäng bilder på ISO 1600, jag och kompisen tog även exakt samma bilder på samma ISO med våra kameror 1D Mk2N samt 1DsMk2.

Väl hemma kollade vi filerna och trots att Canon smällt in 21 megapixel i kameran så brusade den inte mer än dom gamla modellerna snarare att det var en liten fördel för det nya 21mpix monstret inte illa.

Råfilerna låg i snitt på 26 megabyte med en enorm detaljrikedom, att köra bilderna i 100% på skärm var ju lite häftigare än att trycka på 100% med Mark2N där utsnittet blir ett helt annat.

Mvh / Lenny
 
Jag är nog mer bekymrad över att min kropp inte direkt har en "bolder, more masculine shape". :)
 
Det finns visst en företeelse som kallas "unboxing" på Internet där man filmar hur man packar upp senaste leksakerna och visar det för andra prylgalningar. Internetporr för teknikfetishister antar jag. Den här filmen måste väl platsa klockrent i den genren. :)
 
Anders Östberg skrev:
Jag är nog mer bekymrad över att min kropp inte direkt har en "bolder, more masculine shape". :)

Och jag fasar för "unboxing" av nästa digitala MF om det är den här linjen man slagit sig in på...

Nej, fy f-n för sådan reklam för en gammal lätt uppiffad tegelsten. Isåfall föredrar jag min 1DsMkII som ju underförstått måste vara "less masculine".

Och även om jag blir påhoppad för det igen så skrattar jag åt de 21mp när någon förhoppningsfull människa sätter en 16-35/2.8 L usm i bajonetten framför.

Förresten: ett objektiv som via bajonett fästs in i kamerakroppen måste betyda viss penetrering.
"bolder, more masculine shape..." My a.s!

Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.