Janne H skrev:
Med all välmening Omar att bedöma bildkvalitet från en sådan här kamera görs inte på nätet med någon större tillförlitlighet.
För att på ett bra sätt avgöra bildkvalitet från moderna high endkameror tycker jag det behövs Photoshop och en skärmvisning på 50 eller 100%
Mvh.
/Janne
Hej Janne
Jag skrev innan
"I en sådan artikel med bilder bör man nog vissa lite större bilder och vissa kamerans potential.
Låter lite negativt men dessa utlagda bilder ger mig inte så mycket
Bara mina tankar
"
Handlar inte direkt om någon bedömning utan man njuter mer av en större bild med mer detaljer.
Var mer att han inte utnytjade skärmen, sitter själv med en relativt liten skärm idag, 21 " på 1600x1200 pixlar, du har väl en 30" MAC skärm med ännu mer pixlar 2560 x 1600 ? Kan tänka mig att en tex landskaps bild från tex 30D i tex 1600x1200 skulle se mindre detaljerad ut än en tex MarkIII bild på 1600x1200 på nätet, dock inte sett någon sådan direkt jämförelse, folk lägger ut så små bilder, dvs utnyttjar inte skärmen.
Själv vill jag titta på stora bilder andra vill titta på väldigt små, alla är vi olika.
Var mer att det var "meningslöst" som jag hängde upp mig på. Bedömningen är lite beroende på målet, alla har ju inte målet att det skall skrivas ut, utan istället att det läggs ut på nätet.
Du nämner skärmvisning på 50% eller 100%, det kan man väl lägga ut på nätet för bedömning.
Här tycker jag man ser rätt bra skillnad mellan tex 20D och 1Ds markII. Tydligen helt meningslös test, men mig ger den en hel del. Även i de i icke beskurna bilderna som är så små att de bara täcker 25% av min skärm ser jag att det är mer detaljer i palmbladen på 1Ds MarkII än på 20D, och om de hade varit i tex 1600x1200 så hade skillnaden varit mer påtaglig, dvs en fyra ggr större bild på min skärm.
http://wlcastleman.com/equip/reviews/eos1dsm2/parkingweb/Garage/building.htm
Tyvärr läggs inte de inte upp i tex 1600x1200 eller mer.
Allt prat om utskrifter som ända målet, skriver sällan ut (väggarna är redan fyllda med foton), lägger mest ut bilder på nätet, de bilder jag säljer trycks typ i max A5 format eller mindre. Mer pixlar, kan beskära mer.
"Judging image quality base on a web image is pointless" om nu målet är internet då? ser man skillnad mellan tex 30D och tex 1D markII på internet, visst kan man göra det om bilden är tillräckligt stor eller beskuren.
Mvh
Omar