Annons

<Officiell 1Ds MkIII-tråd> EOS 1Ds Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
som jag sa förut beroende på motiv men generellt kan man säga att kameror över 10milj pixel ger väldigt bra resultat upp till A4.
Om man diskuterar optik så kan jag säga att min 24-70 ger väldigt bra resultat i tryck i minst uppslag med bra kantskärpa om bländarn är minst f8.
Däremot när jag körde med den på f4 i när jag flygfotade var jag inte nöjd med kantskärpan då syntes det att det inte var skarpt i hörnen.
Jag var ytterst nära att köpa contax 21mm vidvinkel förut när contax fortfarande fanns men avstog pga att jag använder sällan så mycket vidvinkel samt sällan på full öppning.
Hade jag däremot suttit med facit i hand o vetat att canon inte tar fram en fast vidvinkel runt 20mm som är bra då hade jag beställt en contax för bilderna jag såg från den var snuskigt skarpa.
Jag köpte nyligen en 16-35 2:an o nedbländad till f8 o en beskuren bild i 50cm bredd såg bra ut men jag har helt enkelt inte hunnit testa den fullt ut så jag kan inte säga så mycket mer däremot har jag lagt märke till en sak det är att den har grymma motjuskvaliter är i klass med dom bästa bladargluggar jag haft.
Vad jag vet så fick väl du tag på en 24-70 som var rätt bra till slut Riesdal? Däremot är det dåligt av canon o inte ha full kontroll på det dom leverar ut speciellt när det är röd ring på dom.
Har väl funderat på att köpa nya 1ds mark 3 men har beslutat mig för att vänta dels så ska jag testa den se vad den presterar sedan är jag ärligt talat trött på att släpa stora tunga kameror speciellt med 70-200 is då är den inte kul att kånka på.Jag är ut av den uppfattningen att pixlar
kan aldrig få för mycket utav det är bra när man behöver beskära bildern.
Den kameran jag tror blir en riktig killer blir nya 5D eller vad den ska heta.
Så om jag inte blir riktigt sugen så kommer jag avvakta för jag sitter inte i sjön.
Däremot är det trist att canon har höjt priset på nya 3 an hade hoppats att den skulle skunka när Nikon börjar närma sig.När jag beställde bläck till skrivarn så frågade jag säljarn hur försäljningen såg ut på dom nya kamerorna han sa att D3 o 1ds mark 3 hade han lika många bokningtar på o D300 var 3 gånger mer på o på 40D dubbelt så många som D300.
Om inte den mörka sidan lockar......
Nikon D3
 
Skulle den mörka sidan locka så kan jag använda min 1ds m2 som sänke tillsammans med kollegans D2x då bör båten ligga still.......
 
Omar skrev:
Var mer att det var "meningslöst" som jag hängde upp mig på. Bedömningen är lite beroende på målet, alla har ju inte målet att det skall skrivas ut, utan istället att det läggs ut på nätet.
Ursäkta Omar, men hur många köper en 1Ds MkIII bara för att lägga ut bilderna på webben? Sen kan man naturligtvis sitta och närstudera pixlarna även med en sådan kamera, men det kan knappast vara syftet med investeringen.

Om man inte kan se bildproblem i en stor print - A2 och större - vad är det då för vits att man kan se eventuella avvikelser i 100% på en bildskärm? Ingen kommer ändå att använda en 21 MP kamera enbart för webpublicering, så vad skulle syftet då vara, underlag för forumdebatter?
 
Omar skrev:
Hej

Oj! vågar knappt skriva detta :) :), men kan det var så att man kan med en riktigt bra skärm och upplösning se ev större skillnader mellan kameror/objektiv på skärmen kontra utskrift?

Verkar lite så!

MVH

Omar


Absolut så är det om du tittar på bilderna i CS i 50-200% så ser du betydligt mer detaljer fel o brister än om du tittar på en utskrift.

Den här bilden;

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=514111

ser inge kul ut i 100 eller 200% på skärm.
Fullt med brus i skuggorna.
Men på utskrift 50x70 cm är den sanslöst bra, helt utan synligt brus :)

Att titta på små jpg bilder på nätet ger dock inte mig personligen så mycket om det är fråga om att bedömma teknisk kvalitet.

Mvh.

/Janne
 
Snabb marknadsundersökning gällande 1Ds MIII...

yfo 61 900 kr
Fotokungen 56 800 kr
Expert 64 800

Priser exkl moms. Fotokungen ligger ju bra till, och har dessutom trevlih och kunnig personal:)

Ingen tycks dock ha en susning om leverans men alla gissar på efter nyår.

U
 
Hej,

Fick möjlighet att klämma och känna på 1Ds Mk3
i helgen, Canon hade med ett exemplar på Vårgårda Naturfotofestival där jag själv ställde ut några bilder. Första känslan var vilken enorm sökare den hade mycket större och ljusare än den gamla 1Ds Mk2 som kompisen har, gick därefter till Yfo´s monter och tittade på Hasselblads flaggskepp H3D-39 fick faktiskt känslan att Canons sökare var i klass med mellanformataren hur otroligt det än kan låta.

Mvh / Lenny
 
LennyJ skrev:
Hej,

Fick möjlighet att klämma och känna på 1Ds Mk3
i helgen, Canon hade med ett exemplar på Vårgårda Naturfotofestival där jag själv ställde ut några bilder. Första känslan var vilken enorm sökare den hade mycket större och ljusare än den gamla 1Ds Mk2 som kompisen har, gick därefter till Yfo´s monter och tittade på Hasselblads flaggskepp H3D-39 fick faktiskt känslan att Canons sökare var i klass med mellanformataren hur otroligt det än kan låta.

Mvh / Lenny

Kul att kameran äntligen nått vårt avlånga land.

/janne
 
Mamiya 645zd 21Mpixel kamera med bakstycke och normaloptik kommer att säljas för ca 63000:- i USA.
Dvs en kamera som har 48mm x 36mm full-frame-transfer dimetric RGB CCD

Jag tror saker och ting kommer att hända ganska snabbt vad det gäller priset på digitalkameror, dvs de kommer att sjunka.
Canon hävdar att deras 1dsmk3 kamera skall ses som en konkurrent till mellanformat.


Mikael
 
macrobild skrev:
Mamiya 645zd 21Mpixel kamera med bakstycke och normaloptik kommer att säljas för ca 63000:- i USA.

Mikael

Jag har provat den :-( Hade hoppats mycket på den.
Men den vill jag inte ha oavsett pris, segare, krånligare kamera får man leta efter tycker jag.

Hasselblad, PhaseOne, Leaf mfl är bra på sin sak, och Canon, Nikon på sin.
Mamiya ZD är varken fågel eller fisk dessvärre:-((
 
Senast ändrad:
Vad var det som var så dåligt med Mamiya?
När jag provade Mamiya 21Mpixel så såg jag att exv deras 35mm tecknade ut hela bildytan snyggt och jämt jämfört med exv Canon vidvinklar.
Mikael
 
Jag undrar hur svårt och dyrt det är för Canon att skapa en digital mellanformatare, typ Pentax 67. Tycker att de har ju sensortekniken. Kanske skulle de också med den enorma snabbhet de kan pressa ur sina DSLR också lyckas skapa en snabbare mellanformat än vad som finns idag. Jag är för otekniskt för att kunna verifiera eller förklara mina spånerier. Kanske någon mer tekniskt begåvad kan bekräfta mina teorier alternativt idiotförklara dem.
 
Dom måste väl bygga en uppsättning objektiv också så det kanske är för mycket nyutveckling för en relativt liten marknad (?)
 
macrobild skrev:
Vad var det som var så dåligt med Mamiya?
När jag provade Mamiya 21Mpixel så såg jag att exv deras 35mm tecknade ut hela bildytan snyggt och jämt jämfört med exv Canon vidvinklar.
Mikael

Vill inte vara oartig, men provade du att fotografera med den?
 
Anders Östberg skrev:
för mycket nyutveckling för en relativt liten marknad (?)

DET tror jag är den enda orsaken till att Canon inte gjort någon MF ännu. Antalet sålda enheter på det som idag kvarstår av MF marknaden är på tok för få!

Enligt de uppgifter jag fått så säljs det ca 10 st 1D på varje 1Ds. Hur många 1Ds det säljs på varje ny bladare...100 eller 500?
 
Janne H skrev:
DET tror jag är den enda orsaken till att Canon inte gjort någon MF ännu. Antalet sålda enheter på det som idag kvarstår av MF marknaden är på tok för få!

Enligt de uppgifter jag fått så säljs det ca 10 st 1D på varje 1Ds. Hur många 1Ds det säljs på varje ny bladare...100 eller 500?


Hej,

Hade ju möjligheten att klämma på 1Ds Mk3 i helgen passade på att fråga Canonkillen om hur försäljningen fördelas på 1D MK3 kontra 1Ds MK3, Enligt de uppgifter jag fick så säljs det lika många av vardera beroende på att det finns ca 700 pressfotografer i Sverige samt ca 5000 studiofotografer som ju kameran är riktad till.. Jag har i alla fall beställt 1Ds Mk3, vidvinklarnas dåliga kantskärpa gör inte mig personligen något då jag nästan uteslutande använder 300/2.8 samt 500/4 för mitt fågel och djurfotograferande. Dom stora filerna denna kamera kommer att levererar är perfekt för mig då jag sällan hinner komponera i sökaren då man ofta bara har någon eller några sekunder till sitt förfogande vid denna typ av fotografering så det blir ofta mittpunkten som gäller. komponeringen "beskärningen får ske i Photoshop och då är det gott att ha många pixlar att ta av.

Mvh / Lenny
 
LennyJ skrev:
Hej,

Enligt de uppgifter jag fick så säljs det lika många av vardera

Intressant.

Då ligger dina uppgifter närmare källan än de butiker jag fått mina uppgifter ifrån.
Plus att mina uppgifter gäller Mark I o II modellerna.
Nya 1Ds Mark III funkar ju till ¨allt¨ iom att den oxå är hyffsat snabb, med sina 5b/s jfr mark I 3b/s.

/Janne
 
Senast ändrad:
Janne H skrev:
Intressant.

Då ligger dina uppgifter närmare källan än de butiker jag fått mina uppgifter ifrån.
Plus att mina uppgifter gäller Mark I o II modellerna.
Nya 1Ds Mark III funkar ju till ¨allt¨ iom att den oxå är hyffsat snabb, med sina 5b/s jfr mark I 3b/s.

/Janne

Hej,

Givetvis gällde det dom gamla modellerna den nya har ju knappt börjat säljas än, kanske att det kommer att säljas mer fullformatare nu när hastigheten ökat till 5b/s det är också ett tungt argument till att jag beställde kameran plus givetvis dom stora bildfilerna samt den enorma sökaren.

Mvh / Lenny
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.