Annons

<Officiell 1Ds MkIII-tråd> EOS 1Ds Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror att 16,7 racker for de flesta, det ar val mer saker som high tone priority, UDMA, 5 fps, 14 bitar, etc som lockar, eller?

Som du sager, sa ar det inte sa stor skillnad..

Om Canon slapper en kamera med 5D sensor med 1Ds m3 ovriga funktioner sa tror jag att den skulle vara betydligt mer attraktiv for de flesta..
 
Ni som har 1DsMkII

Gör en lätt interpolering upp till 21 mp som MkIII får. Och gör den utan "finlir". Exempelvis i ACR och välj direkt 25,2 mp där i Adobe RGB 16 bitar. När ni bearbetat bilden färdigt vad gäller tonjustering o dyl och öppnat den kan ni minska den direkt till 21 mp.

Om ni gjort det med något detaljrikt föremål som motiv märker ni att den grova interpoleringen knappt sabbat originalbilden alls. Med en noggrann interpolering är det nästan lögn att se ngn skillnad.

Skalmässigt är skillnaden inte heller något att skriva hem om.

Däremot är det svårt att säga hur färghanteringen blir i en 1DsMkIII vid en jämförelse. Men den som köper en 1DsMIII för pixlarnas skull tror jag kommer att bli besviken.
Den måste ha andra kvaliteter.

En porträttfotograf jag känner tycker inte att hans gamla 1Ds kommer till korta mot en 1DsMkII. Vid stora förstoringar är det ju lättare att interpolera porträtt än väldigt detlajrika produktbilder. Men han jobbar ju i studiomiljö.

Tycker 1DsMkII med sina 4bps räcker för action, produktbilder i väldigt stora format och allmänfoto överhuvudtaget. Och sedan kommer den eviga frågan om optikerna som redan på gamla 1Ds och på 5D har svårt att "hänga med sensorn".

Min privata uppfattning (som jag inte vill tvinga på någon) är att 1DsMkIII egentligen är en helt onödig företeelse. För samma pengar får man en 5D och en 1DMkIII och med det combot fixar man i princip allt. Ska man överträffa det i upplösning så det verkligen märks får man nog snegla mer på mellanformatare med Phase One-bakstycken (okej, lite överdrivet, men oerhört lite). Och ssv: tänk på objektivkostnaden för att "föda" sensorn i en 1DsMkIII. Den är redan kritisk vad gäller 5D och 1DsMKII.

Så tycker jag! Nu är det fritt fram för pixelnissarna att slita mig i stycken!:):)

Lennart
 
Re: Ni som har 1DsMkII

Photocon skrev:

Min privata uppfattning (som jag inte vill tvinga på någon) är att 1DsMkIII egentligen är en helt onödig företeelse.

Så tycker jag! Nu är det fritt fram för pixelnissarna att slita mig i stycken!:):)

Lennart

Hej Lennart

För oss som jobbar med fasta gluggar typ 35/1,4 , 50/1,2 , 85/1,2 , 135/2,0 ...så är alltid högre upplösning på sensorn välkommen.
Att använda zoomobjektiv på en kamera med så här hög upplösning är enligt min erfarenhet aldrig optimalt om man är ute efter tekniskt hög bildkvalitet!

Men för mig personligen är det hela paketet med lättare hus, större LCD, (förmodligen) mindre brus , 14 bitar mm som gör mig till köpare av Mk III.

Mvh.

/Janne

www.fjh.se
www.brudfoto.nu
 
Re: Re: Ni som har 1DsMkII

Janne H skrev:
Hej Lennart

För oss som jobbar med fasta gluggar typ 35/1,4 , 50/1,2 , 85/1,2 , 135/2,0 ...så är alltid högre upplösning på sensorn välkommen.
Att använda zoomobjektiv på en kamera med så här hög upplösning är enligt min erfarenhet aldrig optimalt om man är ute efter tekniskt hög bildkvalitet!

Men för mig personligen är det hela paketet med lättare hus, större LCD, (förmodligen) mindre brus , 14 bitar mm som gör mig till köpare av Mk III.

Mvh.

/Janne

www.fjh.se
www.brudfoto.nu

Hej själv!

Nej, det där med zoomar och FF-sensor med hög pixeldensitet är väl ingen hit direkt. Jag avsåg faktiskt inte zoomoptik heller, även om jag ofta använder sådana i mitt plåtande.

Jag använder däremot ofta Canons macrooptiker som är av bra optisk kvalitet (EF 100/2.8 usm samt gamla EF 50/2.5) och det blir förvisso bättre resultat. Jag har även testat 35/1.4 L usm och fann den mycket bra, men ansåg mig inte behöva den så jag fattar vad du menar.

Du har också direkt svarat på det jag ville ha fram: Att 1DsMkIII måste ha andra kvaliteter än några pixlar ytterligare och att de kvaliteterna är avgörande för ditt val. Jag tror m a o att du skulle valt MkIII:an även om antalet pixlar varit detsamma. Och det motivet räcker för mig.
Vad jag ville åt var själva pixelräknandet som jag förmodar hämmar utvecklingen av andra nyttiga innovationer.

Hade själv gärna sett att min 1DsMkII haft AF-justering. Däremot prioriterar jag inte liveview-display. Hur det blir med bruset i MkIII återstår att se. 1DMkIII med sina 10mp och 1,3 crop har samma pixeldensitet som 1DsMkII och enligt kollegor väldigt lågt brus. Sannolikt får DsMkIII liknande egenskaper, men hur väl det lyckas beror väl på AA-filtrets samverkan med antalet inläsninger och hur väl de dubbla generation 3-processorerna hanterar dem.

Tack för ett välmotiverat svar/Lennart

PS. Jag vet var Du håller till i Nyköping som är min gamla hemstad. Nu har jag och min fru skaffat en liten etta i Nyköping och vi brukar åka dit för att andas lite asfalt och skärgård igen. Saknar det eftersom jag bor på vischan i Småland. Så risken är stor att vi stöter på varandra eftersom jag håller på och dokumentera min gamla hemstad i bilder. DS
 
De 35/1,4 jag har testat har inte varit någonting som har stuckit ut vid jämförelse med exv ZOOMEN 24-70 och på 35mm och nerbländad till 5.6. Kantskärpan var inte bra, vilket jag har visat här på fotosidan..
Jag har begärt ner en 35/1,4 för ny test eftersom jag behöver ett lättare objektiv än klumpen 24-70.
Även http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_35_14/index.htm visar skilnader på en APS stor sensor. Denna ses än mer tydligare på 5d.
Jag är alltså inte så imponerad av denna glugg som andra är.
Mikael
 
Angående brus
Snabbtestade 40d mot 5d i 1600iso, kan ej se några större skilnader i brus och lågdager och försämrad detaljåtergivning, samma exponering och bilderna likvärdigt uppräknade med camera raw. Jag snabbtestade också 5d mot 1dmk3 och där sågs heller ingen skilnad i de bilder jag tog.
Slutsats: 40d har i de bilder jag tagit inte värre brus än någon av de två andra, möjligen kunde ett något mindre dynamiskt omfång ses i 40d och i högdagerteckningen i några av bilderna.

Mikael
 
För "studiofotografen" så är kanske en uppgradering mindre nödvändig, däremot skulle jag tro att mindre brus på höga ISO, högre bildfrekvens, bättre JPEG direkt ur kameran m.m. gör kameran mer användbar för dom som använder kameran i mer skiftande förhållanden, för sport och i sämre ljus.
 
macrobild skrev:
De 35/1,4 jag har testat har inte varit någonting som har stuckit ut vid jämförelse med exv ZOOMEN 24-70 och på 35mm och nerbländad till 5.6. Kantskärpan var inte bra, vilket jag har visat här på fotosidan..
Jag har begärt ner en 35/1,4 för ny test eftersom jag behöver ett lättare objektiv än klumpen 24-70.
Även http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_35_14/index.htm visar skilnader på en APS stor sensor. Denna ses än mer tydligare på 5d.
Jag är alltså inte så imponerad av denna glugg som andra är.
Mikael

Kanske ett taskigt exemplar. Den 35/1,4 jag fick låna hade bättre (dock inte så man hoppade i taket av glädje) redan vid 4.0 än 35mm-läget på min 24-70/2.8 L usm vid samma bländare. Eller vice versa. Din 24-70 kanske är ett bättre ex än min.

Sanningen är väl den att Canons vidvinklar till stor del är gamla konstruktioner som var jättebra till analoga kameror men får problem med "böjen" som gor att de träffar en FF-sensor snett (om jag nu läst rätt). Och detta förundrar mig lite. Det är ju omvittnat många som uppgett sig få bättre resultat med en Nikkorvidvinkel på sin Canonkamera. Tycker inte det borde drabba en så pass "moderat" (tolka inte in ngt politiskt i det begreppet) vidvinkel i ngn högre grad.

Lennart
 
macrobild skrev:
De 35/1,4 jag har testat har inte varit någonting som har stuckit ut vid jämförelse med exv ZOOMEN 24-70 och på 35mm och nerbländad till 5.6. Kantskärpan var inte bra, vilket jag har visat här på fotosidan..
Jag har begärt ner en 35/1,4 för ny test eftersom jag behöver ett lättare objektiv än klumpen 24-70.
Även http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_35_14/index.htm visar skilnader på en APS stor sensor. Denna ses än mer tydligare på 5d.
Jag är alltså inte så imponerad av denna glugg som andra är.
Mikael

Fördelen med ljusstarka fasta gluggar är för mig just ljusstyrkan.24-70 är liiite svårjobbad på f 1,4-2,0 ;-)
För mig är det sällan av stor betydelse om kantskärpan inte är på topp vid full glugg.
Kanske jag har fått ett ovanligt bra ex :), men visst vet jag att framför allt Zeiss vidinklar till ex Contax, överlag är ett strå vassare.
 
Problemet är att jag har fått samma resultat med fler än en 35/1,4
Jag skall testa på nytt.
Behöver en fast 35 för ett stort jobb jag har påbörjat och som sträcker sig fram till våren

Mikael
 
macrobild skrev:
Problemet är att jag har fått samma resultat med fler än en 35/1,4
Jag skall testa på nytt.
Behöver en fast 35 för ett stort jobb jag har påbörjat och som sträcker sig fram till våren

Mikael

Nya Zeiss 28 /2.0 kanske kan vara någe?
 
macrobild skrev:
Problemet är att jag har fått samma resultat med fler än en 35/1,4
Jag skall testa på nytt.
Behöver en fast 35 för ett stort jobb jag har påbörjat och som sträcker sig fram till våren

Mikael

Jag har precis köpt en Leitz Summicron-R 35/2.0 och det är ett fullständigt underbart stycke glas som jag verkligen kan rekommendera! Jag har kört en hel del test på "skarpa" jobb med det och resultatet är fullständigt fantastiskt! Kantskärpan är tyvärr i paritet med Canon 35/1.4 men mittskärpan, boqen, motljusegenskaperna, färgfelskorrektionen, byggkvaliteten och mekaniken är desto bättre i Summicronet! Summicronet är sannerligen ett objektiv för aficionados. Det bästa är att det går att hitta för runt 2000 kr begagnat om man har riktig tur! Komplettera med en Leica -> EOS adapter från CameraQuest för 175 dollar och du har en klassisk 35'a som håller i många, många år!
 
macrobild skrev:
Problemet är att jag har fått samma resultat med fler än en 35/1,4
Jag skall testa på nytt.
Behöver en fast 35 för ett stort jobb jag har påbörjat och som sträcker sig fram till våren

Mikael

Har du vägarna förbi Husqvarna får du gärna testa mitt Leitz Summicron-R 35/2.0 och se vad det går för!
 
Chasid skrev:
Jag har precis köpt en Leitz Summicron-R 35/2.0 och det är ett fullständigt underbart stycke glas som jag verkligen kan rekommendera! Jag har kört en hel del test på "skarpa" jobb med det och resultatet är fullständigt fantastiskt! Kantskärpan är tyvärr i paritet med Canon 35/1.4 men mittskärpan, boqen, motljusegenskaperna, färgfelskorrektionen, byggkvaliteten och mekaniken är desto bättre i Summicronet! Summicronet är sannerligen ett objektiv för aficionados. Det bästa är att det går att hitta för runt 2000 kr begagnat om man har riktig tur! Komplettera med en Leica -> EOS adapter från CameraQuest för 175 dollar och du har en klassisk 35'a som håller i många, många år!
Funkar ljusmätningen på en canon Dslr.
 
paul innergård skrev:
Funkar ljusmätningen på en canon Dslr.
Ja ljusmätningen fungerar, finns inga spärrar motsvarande dem som Nikon har lagt in. Men då du mäter med nedbländat objektiv blir mätningen inte lika exakt, det beror på att ljusmätaren sitter efter sökarskivan (och den mörknar inte helt linjärt). Det lär vara en effekt av samma fenomen som gjorde att du inte kunde använda snittbild med mindre bländare än f/5.6.

Om du sedan väljer en adapterring med elektronik får du också fokuskonfirmering, det vill säga fokuseringsstöd från autofokusen. Fungerar av naturliga skäl inte om du bländar ned mer än min bländaren för autofokus (f/5.6 eller f/8 beroende på modell).

Men toppklassad manuell optik i all ära, det är mycket smidigare att jobba med "riktiga" EF-objektiv. Därför föredrar jag i praktiken ändå mina "sämre" autofokusobjektiv. Fast det beror ju helt på ditt sätt att fotografera, för den som ändå kör manuella inställningar är manuella objektiv inte en lika stor begränsning.

/Daniel
 
dano skrev:
Men toppklassad manuell optik i all ära, det är mycket smidigare att jobba med "riktiga" EF-objektiv. Därför föredrar jag i praktiken ändå mina "sämre" autofokusobjektiv. Fast det beror ju helt på ditt sätt att fotografera, för den som ändå kör manuella inställningar är manuella objektiv inte en lika stor begränsning.

/Daniel

Vad gäller vidvinklar så har jag faktiskt färre missade bilder sedan jag gick över till Carl Zeiss och Leitz. På bländare 2.0-4.0 kör jag med snittbilden och på bländare över detta använder jag mig av hyperfokal. Enligt mig är autofokus överflödigt på vidvinkelobjekitv. Men autofokusen är däremot mycket bra att ha vid telefoto och snabba förlopp.

//Chasid
 
För att återknyta till ämnet så anser jag att det är ren och skär skandal att inte Canon kan plocka fram riktigt bra vidvinklar med kantskärpa till sina fotoapparater i 1Ds-serien, sådana objektiv har efterfrågats i nästan fem år och nu tycker jag att det är dags för Canon att börja leverera! Det måste vara lite väl skämmigt för Canon när diskussionen mest handlar om vilka vidvinkelobjektiv från Carl Zeiss, Leica och Nikon som man ska montera på sin Canon för att få kantskärpa.

Det är även skandal att så många har problem med kvaliteten på sina dyrt införskaffade Luxury-objektiv (L), såpass dyra objektiv ska vara absolut perfekta när de lämnar fabriken, det ska inte finnas något som helst utrymme för måndagsexemplar.
 
Chasid skrev:
För att återknyta till ämnet så anser jag att det är ren och skär skandal att inte Canon kan plocka fram riktigt bra vidvinklar med kantskärpa till sina fotoapparater i 1Ds-serien, sådana objektiv har efterfrågats i nästan fem år och nu tycker jag att det är dags för Canon att börja leverera! Det måste vara lite väl skämmigt för Canon när diskussionen mest handlar om vilka vidvinkelobjektiv från Carl Zeiss, Leica och Nikon som man ska montera på sin Canon för att få kantskärpa.

Det är även skandal att så många har problem med kvaliteten på sina dyrt införskaffade Luxury-objektiv (L), såpass dyra objektiv ska vara absolut perfekta när de lämnar fabriken, det ska inte finnas något som helst utrymme för måndagsexemplar.

Håller med om att både kantskärpa och kvalitetskontrollen kunde vara bättre, men hur mycket tror du det stora flertalet vill betala för dom två sakerna? För min del är kantskärpa faktiskt överskattat, jag har i stort sett aldrig tagit en bild som är beroende av att hörnen är skarpa. Kanske det är viktigare i andra genres än de jag är intresserad av. Andelen objektiv som behöver service kan också diskuteras, jag har inte råkat ut för något. Däremot är det irriterande att det finns en variation i t.ex. skärpa mellen objektiv, jag vet genom att jämföra med andra exemplar att mitt 70-200 t.ex. inte är så bra som det kunde vara vidöppet, och det är ju störande eftersom jag ofta skulle vilja använda det i dåligt ljus. Å andra sidan är jag nog inte beredd att acceptera att det är speciellt mycket dyrare än det redan är. Zeiss, Leica med flera i all ära men dom är ju rätt mycket dyrare och därför borde dom väl vara bättre också?
 
Omar skrev:
Hej

LL skriver lite om 1Ds MarkIII

http://www.luminous-landscape.com/essays/MKIIIs.shtml

Mvh

Omar

Hej

Michael Reichmann på LL kan ju mycket kamera teknik etc men valet av bilder och bildbehandling av bilder för internet verkar inte vara det bästa.

Bilderna ser ju inte så skarpa, kontrastrika eller detaljrika ut som de borde göra.

I en sådan artikel med bilder bör man nog vissa lite större bilder och vissa kamerans potential.

Låter lite negativt men dessa utlagda bilder ger mig inte så mycket :) :)

Bara mina tankar :) :)

Mvh

Omar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.