ANNONS
Annons

Objektiv till OM-D

Produkter
(logga in för att koppla)
Av någon anledning som jag kan förstå så tycks majoriteten av dagens unga fotografer föredra zoomar framför fasta gluggar.
Jag har ett förslag på en annan lösning. Alla här har en OM-D -:) och på den sätter jag ett kort tele tex förträffliga 45 /1.8.
På min ANDRA kamera, text en E-PL5 fäster jag ett 12 eller 17 mm objektiv. Två kameror ger snabbhet och säkerhet till ett lägre pris än två dyra zoomar.
Proffsigt blir det också!

Haha, då klassar jag mig som gammal med mina modiga snart 37 år. Kör i princip enbart med fasta gluggar. ;)

hö, jag kör också enbart fasta nu på senare tid tror snarare det har att göra med den tid man faktiskt har fotat och när man inser att man får bättre kvalitet för pengarna med primes..!

Det är roligare med objektiv med fix brännvid än med zoomobjektiv, för man får flera objektiv att leka med. :)

När det gäller m4/3 så är jag rätt så insnöad på fasta brännvidder. Visserligen måste man ha flera objektiv med sig för flexibelt fotograferande, men man har å andra sidan möjligheten att få till ett mycket litet och kompetent paket med en m4/3-kamera och ett enda objektiv.
Storheten hos m4/3 är dess litenhet ...

Zoomar blir dock en nödvändighet i m4/3-världen för långa brännvidder eftersom det än så länge saknas objektiv med lång fast brännvidd.

45/1.8 är obligatoriskt. :)

För de flesta (inklusive mig själv) är det ett mycket, mycket bättre val än svindyra Panaleicaobjektiv.

Bildkvalitet per krona är svåröverträffat för 45/1.8.

Jag sålde mitt 45/1,8 när jag köpte min 12-40/2,8! Det ligger lite för nära för att motivera för mig själv att behålla det. Och försöker sälja en del annat också för att lätta mitt finansiella samvete och moraliskt försvara mitt dyra inköp :)

Men jag håller med, 45/1,8 är väldigt bra och otroligt prisvärt.

Bra zoom?

Hej. Jag kör en del skidfoto och har nu äntligen kommit hem efter en resa. För mig finns inte alternativet att hålla på och joxa med en massa fasta objektiv. Jag kör min RX100 för vidvinkel och normal, men den är inte bra i sol pga skärmen, och M5 för tele (45-150). RX vinner lätt mot M5 kombinationen bildmässigt. Tyvärr, men kanske inte så konstigt. Jag hoppas verkligen på 2,8:an men den är svindyr. Nån som har förslag på bättre upplägg? Jag gillar verkligen tänket med M5 annars. Körde 5DII innan men det var på tok för klumpigt i backen.

Visst är 12-40 2,8 svindyr men den kommer jag att köpa under året när ekonomin och sparkontot tillåter. För mig är inte fastobjektiv något alternativ heller då jag fotograferar bussar och spårvagnar.
Fasta objektiv funkar bara när jag fotar runstenar.

Visst är 12-40 2,8 svindyr men den kommer jag att köpa under året när ekonomin och sparkontot tillåter. För mig är inte fastobjektiv något alternativ heller då jag fotograferar bussar och spårvagnar.
Fasta objektiv funkar bara när jag fotar runstenar.

Nja, tänkte väl mer på den kommande 40-150:an eller så finns det visst nån 35-100 2,8 idag för 11 papp.
Möe pengar för mig.

M.ZUIKO DIGITAL 25mm 1:1.8

Kanske bäst att sälja sitt Panasonic 20/1.7 medan det går? :)

Fast det är ju klart mer pannkakigt än Olympusobjektivet.

Jag sålde mitt 45/1,8 när jag köpte min 12-40/2,8! Det ligger lite för nära för att motivera för mig själv att behålla det. Och försöker sälja en del annat också för att lätta mitt finansiella samvete och moraliskt försvara mitt dyra inköp :)

Men jag håller med, 45/1,8 är väldigt bra och otroligt prisvärt.

Det var jag som köpte objektivet av dig Mats. Jag var ute idag och provade det riktigt för första gången idag och måste säga att jag är fruktansvärt nöjd med det objektivet. Skarpa och bra bilder samtidigt som det är litet och lätt. Jag rekommenderar verkligen detta objektiv till er som inte har det.

Det var jag som köpte objektivet av dig Mats. Jag var ute idag och provade det riktigt för första gången idag och måste säga att jag är fruktansvärt nöjd med det objektivet. Skarpa och bra bilder samtidigt som det är litet och lätt. Jag rekommenderar verkligen detta objektiv till er som inte har det.

Det objektivet måste vara det mest prisvärda som finns till m4/3.

Roligt att du är nöjd!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar