Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till OM-D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har inte heller haft några problem med bandning med kombinationen Olympus E-M5 och Panasonic 20mm f/1.7. Jag har dock inte försökt provocera fram det (vilket jag planerar att göra snart).

Att en del personer faktiskt har sett sådant tyder dock på att det finns ett problem i just den kombinationen. Jag begriper inte riktigt hur det kan uppstå bandning vid höga ISO-inställningar med ett visst objektiv och inte med ett annat. Hur sjutton påverkas objektivet av ISO-inställningen?

Jag har inte heller haft några problem med bandning med kombinationen Olympus E-M5 och Panasonic 20mm f/1.7. Jag har dock inte försökt provocera fram det (vilket jag planerar att göra snart).

Att en del personer faktiskt har sett sådant tyder dock på att det finns ett problem i just den kombinationen. Jag begriper inte riktigt hur det kan uppstå bandning vid höga ISO-inställningar med ett visst objektiv och inte med ett annat. Hur sjutton påverkas objektivet av ISO-inställningen?

Jag har lyckats reproducera det. Men det händer bara om man använder typ 6400 iso i kombination med korta slutartider. Och vem gör det?

Hej,

Är ni säkra på vid vilket iso det blir problem? Jag har sett att en del har haft intermittent problem redan vid 1600. Själv vill jag använda upp till åtmistone 3200 för vardagsbilder och jag rattar ofta på exponering och skuggor i lightroom.

Jag har lyckats reproducera det. Men det händer bara om man använder typ 6400 iso i kombination med korta slutartider. Och vem gör det?

Jag köpte min m43 med 20/1.7 redan från början och har inte sett nåt lurt på 1,5 kanske inte betyder så mycket men ändå :)

Sent from my Lenovo K910 using Tapatalk

Canon FD 200mm f/2.8

Provade idag det Canon FD 200mm f/2.8 som jag köpte för ett tag sen. Det är givetvis svårare att fokusera manuellt med en E-M5 än att låta objektivet sköta fokuseringen med AF, men när man träffar rätt med det här objektivet blir det rätt bra, tycker jag. Jämfört med Panasonic 45-200/4.0-5.6 som jag plåtade samma fåglar med häromdagen blir det mer stuns i färgerna med Canon-gluggen.

Första bilden: 1/500s, ISO 3200, stativ med kulleden halvlöst åtskruvad för att kunna sikta om lätt.
Andra bilden: 1/125s, ISO 6400, handhållet; den här bilden har möjligen lite skakningsoskärpa, men IBISen har ändå gjort ett rätt bra jobb, tycker jag.

Bilagor

• P1280082.jpg
    P1280082.jpg
    476.2 KB · Visningar: 88
  • P1280087.jpg
    P1280087.jpg
    151.7 KB · Visningar: 77
Någon som testat nya 25/1.8 och jämfört med 20/1.7? Funderar på att skaffa 25'an just för att få lite snabbare AF och kanske bra kombo ihop med 14/2.5, annars har 20'an funkat som allround, men med 25'an kanske man vill ha någon vidvinkel med sig också.

Olympus 25/1.8 verkar vara lite svårköpt än så länge. Kanske att man kan importera själv, men B&H har den inte i lager heller än.

Nu har jag efter mycket funderande hit och dit tagit steget, grävt i plånboken, och skaffat ett 12-40/2,8. Plötsligt ser min E-M5 ut som en stor kamera. Min fru sa "men du ville ju ha en liten kamera det var väl därför du skaffade den där och så sätter du på ett sånt där jätteobjektiv. Du är ju tillbaka på ruta ett". Och det är väl det som är vitsen med m4/3-formatet, att kamerorna är små. Så har jag gjort bort mig nu?

Med den nya gluggen på väger E-M5 totalt 807 g. Min 40D med 17-70 vägde 1277 g. En 5DII med EF 24-70/2,8 L väger 1615 g. Så trots att objektivet ser stort ut på en E-M5 blir hela paketet ändå mycket lättare än alternativen.

Bildkvaliten då? M.Zuiko 12-40 sopar banan med Sigma 17-70. Inget snack. Och ändå tyckte jag Sigmat var ett bra objektiv. EF 24-70 då? Jag har aldrig haft ett sånt men kollar man de tester som finns på nätet så verkar det vara ganska jämnt skägg. Olympusobjektivet är inte riktigt lika skarpt i mitten men bättre i kanterna än Canon. Och det är skarpast på bländare 2,8 och 4 medan EF 24-70 måste bländas ner något steg till för att prestera som bäst.

Jag har inte hunnit ta så många bilder än, men det ser väldigt bra ut. Otroligt bra faktiskt. Lyfter E-M5 till oanade höjder. Ville bara delge läsekretsen detta, och eftersom jag en gång startade denna tråd må det vara tillåtet.....

Nu har jag efter mycket funderande hit och dit tagit steget, grävt i plånboken, och skaffat ett 12-40/2,8. Plötsligt ser min E-M5 ut som en stor kamera. Min fru sa "men du ville ju ha en liten kamera det var väl därför du skaffade den där och så sätter du på ett sånt där jätteobjektiv. Du är ju tillbaka på ruta ett". Och det är väl det som är vitsen med m4/3-formatet, att kamerorna är små. Så har jag gjort bort mig nu?

Med den nya gluggen på väger E-M5 totalt 807 g. Min 40D med 17-70 vägde 1277 g. En 5DII med EF 24-70/2,8 L väger 1615 g. Så trots att objektivet ser stort ut på en E-M5 blir hela paketet ändå mycket lättare än alternativen.

Bildkvaliten då? M.Zuiko 12-40 sopar banan med Sigma 17-70. Inget snack. Och ändå tyckte jag Sigmat var ett bra objektiv. EF 24-70 då? Jag har aldrig haft ett sånt men kollar man de tester som finns på nätet så verkar det vara ganska jämnt skägg. Olympusobjektivet är inte riktigt lika skarpt i mitten men bättre i kanterna än Canon. Och det är skarpast på bländare 2,8 och 4 medan EF 24-70 måste bländas ner något steg till för att prestera som bäst.

Jag har inte hunnit ta så många bilder än, men det ser väldigt bra ut. Otroligt bra faktiskt. Lyfter E-M5 till oanade höjder. Ville bara delge läsekretsen detta, och eftersom jag en gång startade denna tråd må det vara tillåtet.....

Håller för öronen och blundar - vill inte köpa fler gluggar nu och försöker stå emot köpsuget. ;)

...kanske man kan fresta med en smidig 15/1.7 med bländarring, från Panasonic, i din kamerabutik senare i år (?)... :)

(nu blev det ännu knepigare att välja!)

Välj Panaleica 42.5/1.2 !

Lite dyr, kanske, men tycks inte vara så pjåkig, om man får tro Imaging Resource.

"The results? It's a show stopper; one of the best lenses we've ever tested -- outstanding sharpness, even wide-open with practically zero distortion."

Panasonic 42.5mm ƒ/1.2 ASPH POWER OIS Leica DG NOCTICRON

Ja, den är verkligen dyr. Man får nästan en Fuji X-E2 med 56/1.2 för samma peng...

För ganska höga värden på "nästan". :)
Nocticron 42.5/ 1.2 kostar cirka 16000. Fujinon 56/1.2 kostar cirka 10000. Fujifilm XE-2 kostar cirka 9000.

Men man betalar säkert en hel del för Leica-märket.

Nocticron har dock gett alldeles otroligt bra testvärden på SLR Gear. Jag har inte sett något test av Fuji-objektivet än.

Dessutom passar inte Fujinon 56/1.2 så bra på en m4/3-kamera ...

Namnet "Nocticron" tycker jag är Leicas fånigaste namn hittills. :)

Intressant tråd med många förslag och tankar. I mitt fall har jag i stort sett bestämt mig. Efter hand som plånboken tillåter blir det Oly's serie av nya zoomar. 7-14, 14-40 och 40-150, alla 2.8. Jag behåller 45/1.8 och sneglar lite snett även på deras macro-60.

Dyr hobby det här.......

45/1.8 är obligatoriskt. :)

För de flesta (inklusive mig själv) är det ett mycket, mycket bättre val än svindyra Panaleicaobjektiv.

Bildkvalitet per krona är svåröverträffat för 45/1.8.

Av någon anledning som jag kan förstå så tycks majoriteten av dagens unga fotografer föredra zoomar framför fasta gluggar.
Jag har ett förslag på en annan lösning. Alla här har en OM-D -:) och på den sätter jag ett kort tele tex förträffliga 45 /1.8.
På min ANDRA kamera, text en E-PL5 fäster jag ett 12 eller 17 mm objektiv. Två kameror ger snabbhet och säkerhet till ett lägre pris än två dyra zoomar.
Proffsigt blir det också!

Av någon anledning som jag kan förstå så tycks majoriteten av dagens unga fotografer föredra zoomar framför fasta gluggar.
Jag har ett förslag på en annan lösning. Alla här har en OM-D -:) och på den sätter jag ett kort tele tex förträffliga 45 /1.8.
På min ANDRA kamera, text en E-PL5 fäster jag ett 12 eller 17 mm objektiv. Två kameror ger snabbhet och säkerhet till ett lägre pris än två dyra zoomar.
Proffsigt blir det också!

Om det var mitt inlägg du syftade på så tackar jag först för komplimangen "unga fotografer" (är 59...). :)
Och, det ena utesluter ju inte det andra. Jag tänkte mig två kamerahus (E-M5 och E-M1) med 7-14 på det ena och 14-40 alt 40-150 på det andra. Eller hur man nu kombinerar.....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar