ANNONS
Annons

Objektiv till OM-D

Produkter
(logga in för att koppla)
Har tre favoriter som jag använder:

Pana 14/2.5,
...
Pana 20/1,7
...
Oly 45/1.8
...
Olympus 40-150. Använder sätta väldigt sällan.
....
Objektiv som jag aldrig använder: Oly kit zoom 14-42.
...
Var ock kände på nya Oly 12-40/2.8 PRO och funderade på att ersätta panasonic gluggarna. kom Kom snabbt till sans. Kändes som jag bar omkring på ett objektiv med tillhörande kamerahus. Hela konceptet med en lätt kamera försvann.

Jag har också den objektivuppsättningen du nämner så när som på att jag har Oly 12-50 kitzoomen och använde dem (eller inte) på samma sätt som du. Slog till på 12-40/2.8 innan jul och visst, den är mycket större jämfört med de fasta objektiven, men den är en en riktig läckerbit och fortfarande blir paketet litet och lätt jämfört med DSLR. Bekvämligheten och vädertätningen tilltalar mig för "allmänt bruk", men det kan kanske tillskrivas min lättja att inte fippla med objektivbyte hela tiden. Så som vanligt: man måste ha alla... ;)

Dina tre favoriter är även mina favoriter. :) 14-42 använder jag inte heller så ofta, fastän jag tycker att det är ett rätt bra objektiv. I bra ljus är det ett utmärkt allroundobjektiv om man bara vill bära med sig kameran med ett objektiv.

14/2.5 55g
20/1.7 100g
45/1.8 116g
Totalt 271g

12-40/2.8 382g

Drygt hundra gram extra bära på om man byter ut de tre fasta mot zoomen. Zoomen är väderskyddad, vilket kan vara praktiskt när man nu har en väderskyddad kamera, men man förlorar i ljusstyrka jämfört med de två längre fasta brännvidderna.

Min slutsats blir att jag lutar åt att tycka som du, men mer pga ljusstyrkan än pga den i mitt tycke mimimala viktskillnaden.

Fast jag har inte sett 12-40/2.8 i verkligheten än ...

Jag kör 45/1.8 och Panleica 25/1.4, gillar både men 25an tenderar att sitta på mest. Funderar på om man ska gå mot Zuiko 12/2 istället för en super wide... men superwide kan ju va supernajs ibland :)

Jag har också den objektivuppsättningen du nämner så när som på att jag har Oly 12-50 kitzoomen och använde dem (eller inte) på samma sätt som du. Slog till på 12-40/2.8 innan jul och visst, den är mycket större jämfört med de fasta objektiven, men den är en en riktig läckerbit och fortfarande blir paketet litet och lätt jämfört med DSLR. Bekvämligheten och vädertätningen tilltalar mig för "allmänt bruk", men det kan kanske tillskrivas min lättja att inte fippla med objektivbyte hela tiden. Så som vanligt: man måste ha alla... ;)

Först lycka till med nya zoomen! Hoppas Du blir nöjd det lär ju vara en riktig läckerbit som Du säger. Vore kul att höra Dina erfarenhet efter en tid. Det där med a fippla med objektiv känner jag igen!:)

Jag tar mkt. bilder på resor där zoomens fördelar är uppenbara. Har en RX100 som får komplettera
O-MD för spontanbilder på resa. .

Där ser man hur olika vi ser på och använder våra kameror med tillhörande objektiv. Och en av de direkta fördelarna med m43-systemet är ju att vi har så många och så bra objektiv att välja mellan, så alla smaker kan tillgodoses.

Mina favoriter handlar om olika fotosituationer.

Panasonic 20mm/1,7 pannkakan sitter numera oftast på min EM 5, som standard. Bra för gatufoto, dokumentation etc. En behändig kombination, inte minst storleksmässigt.
Panasonic Summilux 25mm/1,4 är ett nästan onödigt skarpt och bra och mångsidigt objektiv för situationer enligt ovan - sitter på EM 1:an.
Olympus 45mm/1,8 är ett underbart porträttobjektiv.
Zoomarna Panasonic 12-35 och 35-100 är perfekta för resor, täcker det mesta, ljusstarka och fungerar i de flesta situationer.
Sen har jag det korta telet Panasonic 45-175 som är litet och behändigt men alldeles tillräckligt skarpt när jag behöver lite längre tele dagtid/utomhus, exempelvis på fiskeresorna, då i kombo med Pana 12-35 och pannkakan.

Vidvinkel och makroobjektiv tas med och på för just de fotosituationerna.

Pannyzoomarna var dyra, men egentligen inte dyrare jämfört med motsvarande kvalitetsobjektiv hos andra märken. De andra objektiven är synnerligen prisvärda och i några fall direkt billiga, dels i relation till vad man får kvalitetsmässigt, men också sett till andra märken.

Jag har ingen OM-D men en GX1 men tror att mitt objektiv paket skulle passa OM-D bra:

Samyang 7,5/3,5
Pana 14/2,5
Sigma 30/2,8
Oly 45/1,8
Sigma 60/2,8

Normalt väljer jag ut 3 st när jag ska ut. Båda priset och storleken gör att jag avvaktar ljusstarka normalzoom. Favoriten är 45/1,8 men Sigma objektiven imponerar! Mycket för pengarna!

Jag har ett Pana 100-300/4-5,6 också. Inte lika lätt men klart roligt.

Jag drömmer jag om ett Oly 12/2,0. Synd att prislappen är lite hög.

Jag väntar nu på att hämta mitt nya system, en M5-OM-D med ett Oly 45 1.7 ,Pana 14 2.5 och ett Pana 40-150 4-5,6, Det är min superfina julklapp till mig själv .Hittade det begagnat så nu får jag se om mitt Nikonsystem blir kvar.

Panasonics variant börjar på 12 mm och är nästan lika liten. Jag har den och i dagligt bruk är den lika bra som de fasta gluggarna i samma brännvidder.

Panasonics går å andra sidan bara till 32mm. 10mm skillnad i långa änden märks, så vilken man föredrar handlar nog mest om smak.

Jag tycker den där listan av nya objektiv är intressant, men det är ju än så länge bara ett rykte.

Panasonics går å andra sidan bara till 32mm. 10mm skillnad i långa änden märks, så vilken man föredrar handlar nog mest om smak.

Jag tycker den där listan av nya objektiv är intressant, men det är ju än så länge bara ett rykte.

Det har du rätt i, men för mig är motsvarande 24 mm viktigare än lite mer tele. Har i regel också med mig 45 mmf/1.8 löst i fickan. Vid längre turer 45-175 mm.

En ganska vildvuxen tråd, men jag bygger på så får ni hojta till om jag borde skapa nytt ämne

Jag har skaffat en EM-5 med 12-50 och 8mm fisheye, primärt för UV-bruk tillsammans med det sistnämnda objektivet.

Jag skulle vilja skaffa lite andra objektiv:

1. Kitzoomen är lite för otymplig och ljussvag för min smak så jag skulle vilja ha en ganska vidvinklig gåomkringlins typ pannkaka
2. Dessutom skulle jag vilja ha en ännu mer vidviklig raktecknande, som kanske skulle kunna funka UV också så småningom.

Alltså ganska oförenliga krav ;-)

Jag har funderat såhär:

För kategori 2 skulle antingen Olympus 12 f2 eller Panasonic 7-14 vara intressant.
- Olympus 12mm, Den är egentligen inte riktigt tillräckligt vidvinklig för UV, men kanske är den tillräckligt kompakt för att även fungera som gåomkring? Hur otymplig är Panasonics 7-14 jämfört med 12:an och kitlinsen?

För kategori 1 har jag funderat på Olympus 17mm 2.8. Dock är den lite nära 12:an för att bli inköppt på samma gång. Vilka andra pannkakor/kompakta är era favoriter/rekommendationer?

Mvh
/O

PS 12:an råkar ha en annan fördel, nämligen att den passar i samma UV-port som 8mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar