Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Amandakall

Medlem
Dags för den roligaste julklappen av dom alla, den till mig själv! :) Och jag hade tänkt mig ett nytt objektiv, och skulle mer än gärna vilja ha lite hjälp av nån som är mer kunnig än vad jag är.

Det jag vill använda mitt objektiv till är mestadels porträtt, och eftersom jag inte har nån studio att vara i så blir det ofta trånga vardagsrum jag möblerar om i eller liknande. Eller så blir det helt enkelt utomhus bilder eller bara spontana inomhusbilder i vardagen.
Jag har en canon 500D och kitobjektivet 18-55 som följde med, samt Canon EF 70-200mm f4L.

Nån som har nått bra förslag?

Dags för den roligaste julklappen av dom alla, den till mig själv! :) Och jag hade tänkt mig ett nytt objektiv, och skulle mer än gärna vilja ha lite hjälp av nån som är mer kunnig än vad jag är.

Det jag vill använda mitt objektiv till är mestadels porträtt, och eftersom jag inte har nån studio att vara i så blir det ofta trånga vardagsrum jag möblerar om i eller liknande. Eller så blir det helt enkelt utomhus bilder eller bara spontana inomhusbilder i vardagen.
Jag har en canon 500D och kitobjektivet 18-55 som följde med, samt Canon EF 70-200mm f4L.

Nån som har nått bra förslag?

Köp ett canon 50mm, antingen F/1.4 eller 1.8

Alternativ är i första hand EF 50/1,8 eller i samma brännvidd är faktiskt Sigma 50/1,4 bättre än båda Canon (även 50/1,4) p g a mycket mjukare oskärpa. I lite längre brännvidd med tanke på kameran Canon 85/1,8 som kostar under 4000:-. Förresten ligger Sigmat på runt 4000:-. Kolla prisjakt. 50/1,8 ligger på 1300:-. Du bör känna dig för vilken brännvidd som funkar bäst vilket är lätt då du har zoomar inom dessa brännvidder. Är det barn du skall fota kan en bättre förstoringsgrad vara att föredra och trots att du förlorar i ljusstyrka kan då ett Canon 100/2,8 makro vara att tänka på (köp original här p g a snabbare AF). Köp beg ca 3500:-. Jag tvekar däremot på EF-S 60/2,8 p g a att bakgrunden lättare blir störande på denna brännvidd och bländare.

Ljusstark normalzoom som Tamron 17-50/2.8 eller Sigma 18-50/2.8, båda utan bildstabilisering. Eller om tomten är tät finns Sigma 17-50/2.8 OS eller Canon 17-55/2.8 IS.

Fast objektiv: EF 35mm f/2, EF 50mm f/1.8, EF 50mm f/1.4 USM eller EF 85mm f/1.8 USM beroende på vilken brännvidd du vill ha. Där 35:an nog är mest användbar speciellt inomhus medan 85:an ger snyggast ansikts- och halvkroppsporträtt.

Sigma EX 70/2.8 Macro som är tokskarp och funkar både för makro och porträttbilder.

Ljusstark normalzoom som Tamron 17-50/2.8 eller Sigma 18-50/2.8, båda utan bildstabilisering. Eller om tomten är tät finns Sigma 17-50/2.8 OS eller Canon 17-55/2.8 IS.

Fast objektiv: EF 35mm f/2, EF 50mm f/1.8, EF 50mm f/1.4 USM eller EF 85mm f/1.8 USM beroende på vilken brännvidd du vill ha. Där 35:an nog är mest användbar speciellt inomhus medan 85:an ger snyggast ansikts- och halvkroppsporträtt.

Sigma EX 70/2.8 Macro som är tokskarp och funkar både för makro och porträttbilder.

Kortare brännvidd än 50mm ger mindre trevliga ansiktsproportioner. Minimum 50mm (motsv bildvinkel 80mm på FF) föreslår jag starkt. För porträtt inomhus föredrar jag bestämt Sigmas 50/1,4 över Canons ditto, sigmas har mycket snyggare oskärpa och är skarpare nära maxbländare vilket är det man kör med för porträtt. Jag har haft båda men har bara Sigman kvar. Däremot för allmänfoto är Canons bättre - hanterar motljus bättre, säkrare AF mindre problem med longitudinell kromatisk abberation, skarpare vid bl 8.

Sigmas 70/2,8 makro må vara skarp, men för porträtt, ffa om det rör sig om barn vill man ha snabbare AF varför jag skulle föreslå Canon originalmakro

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar