Annons

Nytt objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

dloow

Avslutat medlemskap
Kan knappt vänta. Har beställt ett nytt EF-S 10-22 mm från bh photo video. Kommer med besökande amerikanare i september!

Det är så grymt mycket billigare i usa. Råder er verkligen att överväga möjligheterna att köpa därifrån.

Köpte en Canon 40D förra sommaren från Amazon, och hämtade upp den hemma hos en vän när jag var över. Prisskillnaden var väl 5000kr jämfört med sverige. Ok, vi har ingen europagaranti, men hur stor är risken att den går sönder? Gör den det får man väl skicka över den med någon vän till usa då. Eller laga hemma utan garanti.

Objektiv, canon, är det världsgaranti på dessutom. På detta objektiv sparar jag ca 3000 kr på.

Billigast är helt enkelt usa.
 
Det är knappast billigare att köpa i USA om man betalar tull+moms. Alla förstår väl att priserna är lägre, men orsaken till att vi inte handlar i USA är just det att man måste betala tull+moms...
 
Jag känner faktiskt ingen som inte passar på att handla saker billigare utomlands. Jag har aldrig hört talats om någon som valt att avstå. Inte en enda. Fast på nätet på forumen finns det däremot alltid röster som poängterar detta. Lite lustigt.
 
Ja ultravidvinkel är sjukt kul :)

Jag köpte ett Tamron 10-24 när jag var i Wisconsin i somras, men jag köpte det i en butik så jag fick prova det innan.


Det värsta med att handla i USA är nog att salestax tillkommer på alla angivna priser! När salestaxen som jag glömt räkna med tillkom på mitt objektiv tyckte jag att skillnaden mot Sverige blev för liten, men jag lyckades pruta ner det $10!

"Damn, this is killing us" hörde jag butiksägaren säga till tjejen som gett mig rabatten när jag gick ut genom dörren :p


För övrigt får man ju föra in grejer för ett par tusen utan avgifter när man reser själv, så åtminstone mitt objektiv kom under den gränsen.
 
1700 är väl som gäller.... och så billigt var väl inte din glugg? Äh. som sagt. Jag tycker det finns så mycket moralpoliser på nätet, men utanför nätet är det aldrig någon i sin bekantskapskrets som skulle yttra ett ord om tull och moms.
 
1700 är väl som gäller.... och så billigt var väl inte din glugg? Äh. som sagt. Jag tycker det finns så mycket moralpoliser på nätet, men utanför nätet är det aldrig någon i sin bekantskapskrets som skulle yttra ett ord om tull och moms.

Är man moralpolis för man hävdar vanligt hyfs?

Vet att många skiter i detta, men varför är det "polis" att önska vanlig normal hederlighet?

Eller ska vi leva utan den egenskapen numera, bara för att "det går" ?


Finns ingen som aldrig gör nåt dumt/fel/ogenomtänkt, det är en sak, en självklarhet.

Men varför blir du så irriterad om du nu ändå skiter i hederligheten, vad gör dej sur om nån annan råkar reta sej på din önskan att skita i moralen (som du kanske ändå inser existerar, bara du inte vill bli påmind...?)

??

Edit:
Äsch, jag ska inte bry mej, kunde liksom bara inte låta bli...
 
Angående billigt

om man vill handla billigt, ja i alla fall billigare än här i Sverige så är England ett bra alternativ. Pundet är lägre än på länge och när jag spanat runt på www.simplyelectronics.net så skiljer det nästan 1500 kronor mellan det objektivet jag tittat på jämfört med om jag köpt det i Sverige. Plus att de skickar fraktfritt över 49£.
 
härligt.

Men ni. Det var ju egentligen inte meningen att börja snacka var allt är billigt. Det var egentligen inte min mening att göra reklam för usa osv... nej nej

jag ville ju bara utstråla.. NYTT objektiv snart! Tjoho! Älskar vidvinkel!
 
Handla i USA

Ser att diskutionen går het men om man handlar i USA, fotar med varorna där och sedan tar hem den så är det inga nya varor man tar hem.
Vad säger tullen om det ?

Om jag tittar på ett Canon 300 f2,8 så ligger det på 51975 ink moms.(cyber)
BH säljer från Grey market vilket är 200 usd lägre än USA market så kostar det i dagens kurs 29670 sek.Helt nytt med Garanti.
Ca 22k billigare.

Väljer jag att betala tull 3% plus moms på(29670 +3%) så blir det 38200sek.
ca 13700 billigare i alla fall.

Skulle jag sedan köpa hem ett till åt någon som vill ha ett hemma för en bra peng så blir kostnaden ännu lägre för mitt ex.

Någon som vill ha hem något :)
 
Tack, vad gäller om jag köper ett beg ?
Här kommer det knepiga, jag kommer att betala det i Sverige till dem, hämta det där och ta hem det efter 10 dagar.
Hmm
 
Senast ändrad:
Heh, min 40a fick åka in till intervision efter 1000 exponeringar, inte den enda av den modellen heller, cross your fingers!:s
 
Det var nytt när du köpte det och du ägde det inte när du åkte från Sverige, alltså moms och tull.

Inte alltid. Utrustning som köps in för att de behövs i det landet man har rest till, t.ex. för fotojobb eller för att utrustning man har tagit med sig har gått sönder, ska man inte behöva varken betala tull eller moms för enligt vad jag har läst. Tyvärr hittar jag ingen källa just nu bara för det, men jag ska leta och se vad jag kan finna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.