Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nybörjare och skärpa?
- Trådstartare wfrank
- Start datum
wfrank
Aktiv medlem
För info så är bilderna tagna med bländare runt 5-5.6. Har (för att testa, speciellt på längre distanser) provat med högre bländartal eftersom "det borde" ge bättre skärpa. Min slutsats för detta objektiv är att så är inte fallet. Här är en synnerligen representativ bild för det på samma motiv - ger ännu sämre skärpa. Orörd 100% crop fast F14 ist. för de låga jag annars kört med (denna bild ska alltså jämföras med den andra orörda 100% cropen 2 bilder upp...).
Bilagor
Pablom
Aktiv medlem
Du säger att du körde med bländare f:14 på bilden ovan, men vad var slutartiden då? Det sämre resultatet kan ju bero på skakningsoskärpa. Annars tycker jag att du har fått ett väldigt bra resultat på samma motiv ett inlägg högre upp (den med f:5.6), för att den lilla, lilla suddigheten skall synas måste du skriva ut bilder som täcker hela väggar. Om du vill komma närmre är det nog bäst att ta dig närmare med benen eller skaffa en teleglugg.
wfrank
Aktiv medlem
Så min slutsats är (om nån öht orkar läsa mer... nog att det är nog inget fel på kameran eller objektivet, jag hade fel förväntningar.
Tack ni som orkat lyssna och alla kloka ord jag fått. Jag trodde 100% crops skulle vara urskarpa med en dyr DSLR, men det är dom inte. Kompakter fuskar lite och kör en del av de grejjer man förväntas göra själv i en DSLR. Har inte nämnt det, men alla bilder är tagna i "Standard", jag har inte ökat kamerans interna skärpealgoritm och kommer nog inte göra det heller, eftersom jag ändå troligtvis kommer pilla i PS så fort jag lyckas ta något jag tycker ser intressant ut.
Tack igen alla som orkade lägga ner tid på att svara. Om nån tycker bilderna borde vara skarpare i 100% crop är jag idel öra, kommentera gärna!
tack, mvh/W
Tack ni som orkat lyssna och alla kloka ord jag fått. Jag trodde 100% crops skulle vara urskarpa med en dyr DSLR, men det är dom inte. Kompakter fuskar lite och kör en del av de grejjer man förväntas göra själv i en DSLR. Har inte nämnt det, men alla bilder är tagna i "Standard", jag har inte ökat kamerans interna skärpealgoritm och kommer nog inte göra det heller, eftersom jag ändå troligtvis kommer pilla i PS så fort jag lyckas ta något jag tycker ser intressant ut.
Tack igen alla som orkade lägga ner tid på att svara. Om nån tycker bilderna borde vara skarpare i 100% crop är jag idel öra, kommentera gärna!
tack, mvh/W
wfrank
Aktiv medlem
Zewrak skrev:
kan du inte ta ett kort med superzoomen på samma ställe så vi ser vad du förväntar dig?
Absolut! Återkommer om detta
Zewrak
Aktiv medlem
wfrank skrev:
Absolut! Återkommer om detta
Fräsigt. Ta med samma bländare och brännvidd. Ska bli intressant.
wfrank
Aktiv medlem
Pablom skrev:
Du säger att du körde med bländare f:14 på bilden ovan, men vad var slutartiden då? Det sämre resultatet kan ju bero på skakningsoskärpa. Annars tycker jag att du har fått ett väldigt bra resultat på samma motiv ett inlägg högre upp (den med f:5.6), för att den lilla, lilla suddigheten skall synas måste du skriva ut bilder som täcker hela väggar. Om du vill komma närmre är det nog bäst att ta dig närmare med benen eller skaffa en teleglugg.
1/80 dels sek. Bit av kaka på enbenet (och dessutom med IS) som jag ser det(?). ISO 200.
wfrank
Aktiv medlem
...och en orörd 100% crop, det här är en eloge till Superzoomarna som jag ser det. Får se om det stämmer på distans över Riddarfjärden dock...
Det var så här jag förväntade mig varje 100% crop skulle se ut i en DSLR. Antagligen naivt
Det var så här jag förväntade mig varje 100% crop skulle se ut i en DSLR. Antagligen naivt
Bilagor
Senast ändrad:
iBoat
Aktiv medlem
Har ingen erfarenhet av superzoomar, men ditt exempel ser mycket bra ut. Skulle dock inte klara mina uppdrag med en sådan kamera.wfrank skrev:
...och en orörd 100% crop, det här är en eloge till Superzoomarna som jag ser det. Får se om det stämmer på distans över Riddarfjärden dock...:
Här är en bild tagen med Nikon D3 och 24-70/2.8
Bilagor
Senast ändrad:
iBoat
Aktiv medlem
... och en 100% crop.
Jag har iaf under alla mina år som retuschör och fotograf inte haft bättre förutsättningar än med mitt nuvarande kit.
En hi-res bild finns här:
www.prepix.se/Blandare
Jag har iaf under alla mina år som retuschör och fotograf inte haft bättre förutsättningar än med mitt nuvarande kit.
En hi-res bild finns här:
www.prepix.se/Blandare
Bilagor
Senast ändrad:
exposure
Aktiv medlem
Jag har bara en fundering.
Vad ska du använda dina bilder till?
Att sitta med lupp och pixelglutta på 100% crops i en dator är för mig tämligen meningslöst om jag inte ska göra ganska stora pappersutskrifter, eller beskära bilden hårt och använda den förstorat.
Tänkvärt citat av Ken Rockwell som skriver lite skämtsamt:
http://www.kenrockwell.com/tech/aboutrvw.htm
"Unfortunately many technically-oriented hobbyists waste a lot of time worrying about things blown up way too far pixel-by-pixel, instead of stepping back and seeing the whole picture in the proper perspective. Those people measure "quality" by looking at numerical specifications of bit depth, resolution charts and resampling algorithms instead of looking at the actual images and deciding for themselves as I and other artists do. Artists and hobbyists measure and define quality very differently, which is another reason my site seems to stir debate. I work in the real, gritty world of grabbing shots before the light changes, not a lab."
Att sitta med lupp och pixelglutta på 100% crops i en dator är för mig tämligen meningslöst om jag inte ska göra ganska stora pappersutskrifter, eller beskära bilden hårt och använda den förstorat.
"Unfortunately many technically-oriented hobbyists waste a lot of time worrying about things blown up way too far pixel-by-pixel, instead of stepping back and seeing the whole picture in the proper perspective. Those people measure "quality" by looking at numerical specifications of bit depth, resolution charts and resampling algorithms instead of looking at the actual images and deciding for themselves as I and other artists do. Artists and hobbyists measure and define quality very differently, which is another reason my site seems to stir debate. I work in the real, gritty world of grabbing shots before the light changes, not a lab."
iBoat
Aktiv medlem
exposure skrev:
Jag har bara en fundering.
Var det adresserat till mig?