Annons

Nybörjare och skärpa?

Produkter
(logga in för att koppla)
..och här, samma 100% crop fast (modest) bearbetat med skärpa i Camera Raw (känns "ganska" ok):
 

Bilagor

  • img_0206 copy raw skärpa.jpg
    img_0206 copy raw skärpa.jpg
    70.2 KB · Visningar: 567
Senast ändrad:
Sist, nåt jag inte är speciellt nöjd med. Eller det är nog objektivet som helt enkelt inte är bra här. Långdistans över Riddarfjärden mot Norrmälarstrand. Så här ser originalbilden ut förminskad (enbensstativ):
 

Bilagor

  • img_0227 original small.jpg
    img_0227 original small.jpg
    64.8 KB · Visningar: 566
Här en orörd 100% crop. Känns uppenbart nu att 18-55 IS inte är bra på långdistans:
 

Bilagor

  • img_0227 original 100crop.jpg
    img_0227 original 100crop.jpg
    77.6 KB · Visningar: 565
Här samma, först modest uppskärpad i Camera Raw, och sen la jag på lite mer i PS. Det blir lite roligare att titta på men inte så mkt mer:
 

Bilagor

  • img_0227 copy 100crop sharpened.jpg
    img_0227 copy 100crop sharpened.jpg
    88 KB · Visningar: 565
För info så är bilderna tagna med bländare runt 5-5.6. Har (för att testa, speciellt på längre distanser) provat med högre bländartal eftersom "det borde" ge bättre skärpa. Min slutsats för detta objektiv är att så är inte fallet. Här är en synnerligen representativ bild för det på samma motiv - ger ännu sämre skärpa. Orörd 100% crop fast F14 ist. för de låga jag annars kört med (denna bild ska alltså jämföras med den andra orörda 100% cropen 2 bilder upp...).
 

Bilagor

  • img_0229 högre bländare 100crop.jpg
    img_0229 högre bländare 100crop.jpg
    71.8 KB · Visningar: 564
Du säger att du körde med bländare f:14 på bilden ovan, men vad var slutartiden då? Det sämre resultatet kan ju bero på skakningsoskärpa. Annars tycker jag att du har fått ett väldigt bra resultat på samma motiv ett inlägg högre upp (den med f:5.6), för att den lilla, lilla suddigheten skall synas måste du skriva ut bilder som täcker hela väggar. Om du vill komma närmre är det nog bäst att ta dig närmare med benen eller skaffa en teleglugg.
 
Så min slutsats är (om nån öht orkar läsa mer... ;) nog att det är nog inget fel på kameran eller objektivet, jag hade fel förväntningar.

Tack ni som orkat lyssna och alla kloka ord jag fått. Jag trodde 100% crops skulle vara urskarpa med en dyr DSLR, men det är dom inte. Kompakter fuskar lite och kör en del av de grejjer man förväntas göra själv i en DSLR. Har inte nämnt det, men alla bilder är tagna i "Standard", jag har inte ökat kamerans interna skärpealgoritm och kommer nog inte göra det heller, eftersom jag ändå troligtvis kommer pilla i PS så fort jag lyckas ta något jag tycker ser intressant ut.

Tack igen alla som orkade lägga ner tid på att svara. Om nån tycker bilderna borde vara skarpare i 100% crop är jag idel öra, kommentera gärna!

tack, mvh/W
 
Pablom skrev:
Du säger att du körde med bländare f:14 på bilden ovan, men vad var slutartiden då? Det sämre resultatet kan ju bero på skakningsoskärpa. Annars tycker jag att du har fått ett väldigt bra resultat på samma motiv ett inlägg högre upp (den med f:5.6), för att den lilla, lilla suddigheten skall synas måste du skriva ut bilder som täcker hela väggar. Om du vill komma närmre är det nog bäst att ta dig närmare med benen eller skaffa en teleglugg.

1/80 dels sek. Bit av kaka på enbenet (och dessutom med IS) som jag ser det(?). ISO 200.
 
En liten preview vad Canon S3 IS kan bjuda på, son i badkaret:
 

Bilagor

  • img_0471 original.jpg
    img_0471 original.jpg
    75.4 KB · Visningar: 514
Senast ändrad:
När man använder små bländare försämras skärpan p.g.a. diffraktion (be inte mig förklara det...). Om ditt resultat beror på det vet jag inte, men du bör ta det i beaktande inför framtiden. Små bländare har sina nackdelar på slutresultatet.
 
...och en orörd 100% crop, det här är en eloge till Superzoomarna som jag ser det. Får se om det stämmer på distans över Riddarfjärden dock...

Det var så här jag förväntade mig varje 100% crop skulle se ut i en DSLR. Antagligen naivt :)
 

Bilagor

  • img_0471 100crop.jpg
    img_0471 100crop.jpg
    71.5 KB · Visningar: 510
Senast ändrad:
wfrank skrev:
...och en orörd 100% crop, det här är en eloge till Superzoomarna som jag ser det. Får se om det stämmer på distans över Riddarfjärden dock...:
Har ingen erfarenhet av superzoomar, men ditt exempel ser mycket bra ut. Skulle dock inte klara mina uppdrag med en sådan kamera.

Här är en bild tagen med Nikon D3 och 24-70/2.8
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    74.3 KB · Visningar: 504
Senast ändrad:
... och en 100% crop.

Jag har iaf under alla mina år som retuschör och fotograf inte haft bättre förutsättningar än med mitt nuvarande kit.

En hi-res bild finns här:
www.prepix.se/Blandare
 

Bilagor

  • 2.jpg
    2.jpg
    89.5 KB · Visningar: 533
Senast ändrad:
Jag har bara en fundering.

Vad ska du använda dina bilder till?

Att sitta med lupp och pixelglutta på 100% crops i en dator är för mig tämligen meningslöst om jag inte ska göra ganska stora pappersutskrifter, eller beskära bilden hårt och använda den förstorat.

Tänkvärt citat av Ken Rockwell som skriver lite skämtsamt:
http://www.kenrockwell.com/tech/aboutrvw.htm

"Unfortunately many technically-oriented hobbyists waste a lot of time worrying about things blown up way too far pixel-by-pixel, instead of stepping back and seeing the whole picture in the proper perspective. Those people measure "quality" by looking at numerical specifications of bit depth, resolution charts and resampling algorithms instead of looking at the actual images and deciding for themselves as I and other artists do. Artists and hobbyists measure and define quality very differently, which is another reason my site seems to stir debate. I work in the real, gritty world of grabbing shots before the light changes, not a lab."
 
exposure skrev:
Jag har bara en fundering.

Vad ska du använda dina bilder till?

Att sitta med lupp och pixelglutta på 100% crops i en dator är för mig tämligen meningslöst om jag inte ska göra ganska stora pappersutskrifter, eller beskära bilden hårt och använda den förstorat.

Tänkvärt citat av Ken Rockwell som skriver lite skämtsamt:
http://www.kenrockwell.com/tech/aboutrvw.htm

"Unfortunately many technically-oriented hobbyists waste a lot of time worrying about things blown up way too far pixel-by-pixel, instead of stepping back and seeing the whole picture in the proper perspective. Those people measure "quality" by looking at numerical specifications of bit depth, resolution charts and resampling algorithms instead of looking at the actual images and deciding for themselves as I and other artists do. Artists and hobbyists measure and define quality very differently, which is another reason my site seems to stir debate. I work in the real, gritty world of grabbing shots before the light changes, not a lab."

Var det adresserat till mig?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.