wfrank
Aktiv medlem
Rommel skrev:
Då tycker jag det är konstigt. För i RAW utan någon justering alls ser det oftast ut som crap om man jämför med kompaktkameror eller jpg från system. Men det är bara för att kameran redan gjort "Photoshops" arbete.
Har du provat avaktivera skakreduceringen. Kanske den som spökar. Prova även att använda stativ eller placera den på ett stadigt underlag för att minimera skak. Kanske du som är lite darrhänt (eller mycket)
Dessutom har du ett dåligt UV eller liknande filter utanpå objektivet har dessa visat sig påverka skärpan negativt.
Kolla även så att du inbte aktiverat AI Fokus eller AI servo. Dessa kan ha påverkat dina bilder. Sätt den på One shot.
Kollat dina EXIF och de ser bra ut. Kyrkbilden ser ut som rörelseoskärpa eller att du har mer än 100 % crop. direktljus på objektivet kan även ha stört. Använd Motljusskydd om du har en vid motljus och sidoljus.
Aldrig hört talas om ett objektiv som ger bäst skärpa vid största bländaröppning. Måste varit en full testare hehe. prova gå upp ett eller två steg. Vid landskapfotografering ska du nog hålla dig till f:11-max
/Rommél
Tack Stefan! Ja det är tyvärr 100% crop, och de två kyrkbilder jag postat är synnerligen representativa för de kanske 7-8 bilder jag tog vid tillfället. Samma med granbilden och blåsippan, alla ser typ lika illa ut.
Skärpan är Oneshot, men ska testa stänga av IS idag och plåta lite på underlag. Ska öka bländartalet på några avståndsbilder också. Tack för tipsen, återkommer m resultat.