Annons

Nybörjare och skärpa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Objektivets "bästa" bländare är inte 5,6. Det är objektivets största bländare (vid 55mm tror jag). Försök blända ner (ger högre bländartal) till 8,0.

Tänk dig oss med det gamla kitobjektivet då :D krävs en del erfarenhet & kunskap för att få till skärpan till slutbilden.
 
sespalan skrev:
Objektivets "bästa" bländare är inte 5,6. Det är objektivets största bländare (vid 55mm tror jag). Försök blända ner (ger högre bländartal) till 8,0.

Tänk dig oss med det gamla kitobjektivet då :D krävs en del erfarenhet & kunskap för att få till skärpan till slutbilden.

Jo faktiskt, om du kollar dpreview eller photozone så på lägre brännvidder så fås optimal skärpa runt 4.5-5.6, skärpedjup är nåt annat, där hjälper bländare 8 och uppåt till. Men nu är jag ute efter centrumskärpa!!! :)
 
Senast ändrad:
Här är ett makroexempel från idag (skärpan är lagd på största blomman...). Ska det vara så här?:
 

Bilagor

  • img_0145 copy corp.jpg
    img_0145 copy corp.jpg
    74.1 KB · Visningar: 890
Senast ändrad:
Med lite Camera Raw och PS så blir det mkt bättre, men ska inte skärpan finnas redan i bilden ovan? Edit: Obs, detta är INTE 100% crop!
 

Bilagor

  • img_0145 corp and edit.jpg
    img_0145 corp and edit.jpg
    84.1 KB · Visningar: 884
Senast ändrad:
wfrank skrev:
Med lite Camera Raw och PS så blir det mkt bättre, men ska inte skärpan finnas redan i bilden ovan?
Nja, min erfarenhet är nog att bilder från de flesta dslr ser lite "mjuka" ut direkt ur kameran. Lite extra skärpa och kontrast brukar göra susen!

Mycket skarpare än bild 2 kan man väl inte begära?
 
Borde nog skickat 100% crop direkt, här är vad kameran tog (suddigt så man blir deppig...?):
 

Bilagor

  • img_0145 copy 100 crop.jpg
    img_0145 copy 100 crop.jpg
    89 KB · Visningar: 877
...och här är efter Camera Raw, klart den är bättre men jämför med ovan så borde inte ursprunget vara skarpare? Har jag för stora förväntningar?
 

Bilagor

  • img_0145 copy 100 edit crop.jpg
    img_0145 copy 100 edit crop.jpg
    92 KB · Visningar: 869
Florestan skrev:
Det beror på vad du menar. Demonstrera med bildexempel från dina kompaktkameraideal.

Alltså allvarligt, har du bara frågor och ingen som helst input så sluta spamma denna tråden. Vet du vad 100% crop är så har du mer än behövlig info vid det här laget. Ber om ursäkt om jag inte förstår vikten av dina frågor för en ev. slutstats, men just nu slösar du bara med tid och förstör tråden. Jag är *verkligen* intresserad av input kring detta!
 
wfrank skrev:
Alltså allvarligt, har du bara frågor och ingen som helst input så sluta spamma denna tråden. Vet du vad 100% crop är så har du mer än behövlig info vid det här laget. Ber om ursäkt om jag inte förstår vikten av dina frågor för en ev. slutstats, men just nu slösar du bara med tid och förstör tråden. Jag är *verkligen* intresserad av input kring detta!
Visst, jag kan inte tvinga dig att posta bilder som visar vad du väntar dig. Som det låter på dig, skulle man rentav kunna få intrycket att du är så bevandrad i fotografins värld att du egentligen inte behöver den här tråden.

Söker du i forumet, kommer du hitta ett gäng människor som gått från digitalkompakter till systemkameror och inte är nöjda. Är det inte mysterium att merparten av yrkesmän inom foto använder sig av dslr:er, så säg?
 
wfrank skrev:
Alltså allvarligt, har du bara frågor och ingen som helst input så sluta spamma denna tråden. Vet du vad 100% crop är så har du mer än behövlig info vid det här laget. Ber om ursäkt om jag inte förstår vikten av dina frågor för en ev. slutstats, men just nu slösar du bara med tid och förstör tråden. Jag är *verkligen* intresserad av input kring detta!

Jag tar inte risken att försöka mig på ett svar, det verkar som att man kan få en hel del skit om man försöker hjälpa till. Prova google, där kan du välja svaren du vill ha.
 
wfrank skrev:
Med lite Camera Raw och PS så blir det mkt bättre, men ska inte skärpan finnas redan i bilden ovan? Edit: Obs, detta är INTE 100% crop!


Jättefint tycker jag som gillar SKARPA bilder när jag inte själv VÄLJER att softa dom i photoshop.
Hur skärpte du denna? Har själv bilder på blåsippor som jag vill justera.
 
Akerstrom skrev:
Jag tar inte risken att försöka mig på ett svar, det verkar som att man kan få en hel del skit om man försöker hjälpa till. Prova google, där kan du välja svaren du vill ha.

Ledsen Leif, inte meningen så. Jag kanske missförstod killen men han ställde bara frågor samtidigt som en och annan faktiskt försökte sig på att svara. Dumt skrivet av mig.
 
Kajsa220 skrev:
Jättefint tycker jag som gillar SKARPA bilder när jag inte själv VÄLJER att softa dom i photoshop.
Hur skärpte du denna? Har själv bilder på blåsippor som jag vill justera.

Hmm, skärpan kommer mest från unsharp mask men stärks lite av höjd kontrast och nåt pet i Levels (allt i PS alltså).
 
Florestan skrev:
Visst, jag kan inte tvinga dig att posta bilder som visar vad du väntar dig. Som det låter på dig, skulle man rentav kunna få intrycket att du är så bevandrad i fotografins värld att du egentligen inte behöver den här tråden.

Söker du i forumet, kommer du hitta ett gäng människor som gått från digitalkompakter till systemkameror och inte är nöjda. Är det inte mysterium att merparten av yrkesmän inom foto använder sig av dslr:er, så säg?

Sry för taskig formulering. Tack för tipset om att andra än jag tydligen upplevt samma sak, ska söka lite. Vad jag är ute efter är förståss bättre skärpa än de omanipulerade 100% crop jag redan postat. Men som sagt, mina förväntningar kanske har varit för höga - men det har jag inte riktigt fått svar på ännu ... :(
 
Då tycker jag det är konstigt. För i RAW utan någon justering alls ser det oftast ut som crap om man jämför med kompaktkameror eller jpg från system. Men det är bara för att kameran redan gjort "Photoshops" arbete.

Har du provat avaktivera skakreduceringen. Kanske den som spökar. Prova även att använda stativ eller placera den på ett stadigt underlag för att minimera skak. Kanske du som är lite darrhänt (eller mycket)

Dessutom har du ett dåligt UV eller liknande filter utanpå objektivet har dessa visat sig påverka skärpan negativt.

Kolla även så att du inbte aktiverat AI Fokus eller AI servo. Dessa kan ha påverkat dina bilder. Sätt den på One shot.

Kollat dina EXIF och de ser bra ut. Kyrkbilden ser ut som rörelseoskärpa eller att du har mer än 100 % crop. direktljus på objektivet kan även ha stört. Använd Motljusskydd om du har en vid motljus och sidoljus.

Aldrig hört talas om ett objektiv som ger bäst skärpa vid största bländaröppning. Måste varit en full testare hehe. prova gå upp ett eller två steg. Vid landskapfotografering ska du nog hålla dig till f:11-max

/Rommél
 
Kajsa220 skrev:
Jag vill oxå veta! Har för mig att jag sett detta någonstans......men var.....

Susanne, 450D är som sagt min första (digitala) SLR men där heter det "bildstil". 450 har nio stilar inkl. tre man kan ställa själv. I menyerna kan du då sätta sånt som skärpa, kontrast, mättnat och lite annat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.