Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare, bildkritik önskas!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fiffilump

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag skulle gärna vilja ha lite tips och bild kritik från alla er proffs fotografer där ute!

Tack på förhand,

Mvh,
Nybörjare
Josefine Nilsdotter

Bilagor

• dscn3629.jpg
    dscn3629.jpg
    45.4 KB · Visningar: 523
Bildkritik poolerna funkar inte för dig?
Angående bilden behöver du köra med en större bländare så att bakgrunden blir suddig så att man kollar på fjärilen och inte distraheras av bakgrunden.

Robin Gyllander skrev:
Bildkritik poolerna funkar inte för dig?

Gör dom väl visst, 1 bild per vecka får icke betalande medlemmar lägga upp till kritik.

Josefin, du ska ladda upp din bild i en bildkritikpool om du vill ha speciell kritik av en bild.

Annars om just den här bilden ska du nog försöka smyga dig närmre fjärilen nästa gång.

js1 skrev:
Gör dom väl visst, 1 bild per vecka får icke betalande medlemmar lägga upp till kritik.
Gjorde en snabb koll på profilen och såg 10 att hon tagit 10-bilder då funkar väl int att lägga upp mer bilder?

Du måsta skilja på att ladda upp bilder till sina egna album och lägga ut en bild i en kritikpool.

(Såg att hon redan lagt en bild i mjukstart, då får hon vänta 1 vecka med att lägga upp en ny)

Nybörjare har vi alla varit, amatörer såväl som proffs, så kom igen med nya bilder bara. Kanske du kan höja medlemsengagemanget?

Jag tycker din bild är fin, allmänt sett. Allt beror ju på vad man vill med sin bild; är det en miljöbeskrivning så ät bilden OK, är det fjärilen som är huvudmotiv så borde du gått närmare eller, som redan nämnts, ökat bländaren.
Lycka till med fotandet!

För övrigt tycker jag du skulle lyft fram bilden med påfågelögat istället, den är kanonbra!

Josefine...

Om du vill skynda på ditt kunnande inom fotografering kan du ju gå till biblioteket och låna en bok om fotokomposition så har du tjänat in många komentarer och lärt dig nåt smatidigt och fortare. Lycka till!

Tack så mycket för svaren alla!

För övrigt vill jag bara säga att jag inte äger någon systemkamera, utan att bilderna är tagna med en vanlig digital kamera, så att säga.

Tack.

Josefine Nilsdotter

Bilagor

• dscn3625.jpg
    dscn3625.jpg
    58.2 KB · Visningar: 426
Senast ändrad:
Fiffilump skrev:
bilderna är tagna med en vanlig digital kamera, så att säga.

Som du ser går det alldeles utmärkt med "en vanlig digitalkamera". Konten att ta bra bilder sitter mer i ditt öga än i kameran!
Jag håller med Göran om att du borde "läsa på" lite också. Det finns för övrigt bra vägledning redan är på Fotosidan, här tex http://www.fotosidan.se/cldoc/2872.htm
om närbildstagning
Lycka till!

Ja, men det är väl endå kameran som tar själva fotot, aiight?

Jag nämde redan i rubriken att jag var nybörjare, så jag vet att jag behöver läsa på vissa saker.
MEN en bra fotograf ska väl inte behöva göra sådant utan det är väl bara att greppa tag i närmsta kamera och börja trolla?

Fiffilump skrev:
Ja, men det är väl endå kameran som tar själva fotot, aiight?

Jag nämde redan i rubriken att jag var nybörjare, så jag vet att jag behöver läsa på vissa saker.
MEN en bra fotograf ska väl inte behöva göra sådant utan det är väl bara att greppa tag i närmsta kamera och börja trolla?

Jag tror du missförstår Leif.
Han menar att du lyckats ta en bra bild trots att du inte har nån värstingkamera. Alltså ett gott betyg till DIG.

Sen är det väl aldrig fel att läsa lite om sitt intresse. Man blir aldrig fullärd.

Fiffilump skrev:
Finns ett väldigt bra citat
"du tar så bra bilder vad har du för kamera?
du skriver så bra böcker vad har du för skrivmaskin?"

Jo det förtod jag med efter att ha läst ett par gånger.
Men det är bara så tråkigt att höra dålig kritik (säg nu inte något i stil med "men man får tåla lite dålig kritik också")

Jag vet att jag är nybörjare,men det har väl alla varit någon gång.

Det är klart att både kamera och känslan spelar stor roll.

jaha, men jag förstår inte riktigt vad du vill säga med det?

Jag uppfattade citatet du nämnde åvan såhär att kameran är det som spelar roll, det är viktigast, typ.

Men jag kanske missförstod?

Bilagor

• dscn4703.jpg
    dscn4703.jpg
    58.3 KB · Visningar: 175
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar