Hej igen Josefin!
Arg?? No way! :-D Det krävs mycket för det!
Roligt att få ge dig lite råd, och ännu roligare när de tas emot.
Vad har du för kamera idag?
Själv har jag haft mängder med kameror, men den jag har nu är absolut den bästa någonsin, en liten kompakt digitalkamera som heter Nikon Coolpix P5000 (bara ett sånt namn!) Du kan läsa om den här
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=14458
men också på
www.nikon.se mfl siter, du kan säkert googla dej fram. Det har kommit en nyare modell som heter P5100. Priset ligger runt 3.200 kronor.
För mig är den kameran optimal, dvs den förenar kvalitet och kapacitet med att vara extremt behändig och lätt att hantera. Ryms i rockfickan eller kan sitta på livremmen, tex.
Visst skulle jag gärna vilja ha en Nikon D300, typ, med bästa macro-optik och ett fett zoomtele, mm, men det väger fläsk och kostar skjortan....ändå kanske jag köper en sån utrustning för de möjligheter den erbjuder och som inte den lilla nikonkameran grejar.
Kort skrivet så bör du tänka igenom HUR du vill plåta och förstås hur mycket du vill betala för nöjet. Kom ihåg att kameran är ny när du går ut från affären men gammal inom ett-två år! Du kan med andra ord få fjolårets toppkamera, tex Nikon D200, till ett bra pris.
mvh
Leif
PS Gå inte i "knappfällan"! Bättre få men vettiga knappar än många och förvirrande. Min lilla coolpix har "lagom" många knappar.