Annons

Nybörjare, bildkritik önskas!

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack Jörgen och Robin, som tolkade mina kanske något kryptiska ord ;-)

Klart att kameran KAN göra skillnad, det är inte för inte som du kan köpa EN systemkamera för sådär 100.000 papp......

Ändå, det är DIN kunskap och åsikt om hur bilden skall vara som formar den, kameran är bara redskapet.

mvh
Leif

Aqvilla skrev:
Tack Jörgen och Robin, som tolkade mina kanske något kryptiska ord ;-)

Klart att kameran KAN göra skillnad, det är inte för inte som du kan köpa EN systemkamera för sådär 100.000 papp......

Ändå, det är DIN kunskap och åsikt om hur bilden skall vara som formar den, kameran är bara redskapet.

mvh
Leif

Ja förlåt jag missförtod alltihop!
Hoppas inte du är arg.

Ja jag förstår.
Men jag ska försöka spara ihop till en systemkamera, så det blir mycket jobb och slit med diskning och gräsklippning, eftersom mina föräldrar inte förstår sig på sådant här.

Kanske har du några tips på bra kameror?

Fiffilump skrev:
Ja förlåt jag missförtod alltihop!
Hoppas inte du är arg.

Ja jag förstår.
Men jag ska försöka spara ihop till en systemkamera, så det blir mycket jobb och slit med diskning och gräsklippning, eftersom mina föräldrar inte förstår sig på sådant här.

Kanske har du några tips på bra kameror?
EOS 400d den blir nog billi nu när 450d kommer.

Hej igen Josefin!
Arg?? No way! :-D Det krävs mycket för det!
Roligt att få ge dig lite råd, och ännu roligare när de tas emot.
Vad har du för kamera idag?
Själv har jag haft mängder med kameror, men den jag har nu är absolut den bästa någonsin, en liten kompakt digitalkamera som heter Nikon Coolpix P5000 (bara ett sånt namn!) Du kan läsa om den här http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=14458
men också på www.nikon.se mfl siter, du kan säkert googla dej fram. Det har kommit en nyare modell som heter P5100. Priset ligger runt 3.200 kronor.
För mig är den kameran optimal, dvs den förenar kvalitet och kapacitet med att vara extremt behändig och lätt att hantera. Ryms i rockfickan eller kan sitta på livremmen, tex.

Visst skulle jag gärna vilja ha en Nikon D300, typ, med bästa macro-optik och ett fett zoomtele, mm, men det väger fläsk och kostar skjortan....ändå kanske jag köper en sån utrustning för de möjligheter den erbjuder och som inte den lilla nikonkameran grejar.

Kort skrivet så bör du tänka igenom HUR du vill plåta och förstås hur mycket du vill betala för nöjet. Kom ihåg att kameran är ny när du går ut från affären men gammal inom ett-två år! Du kan med andra ord få fjolårets toppkamera, tex Nikon D200, till ett bra pris.

mvh
Leif

PS Gå inte i "knappfällan"! Bättre få men vettiga knappar än många och förvirrande. Min lilla coolpix har "lagom" många knappar.

Senast ändrad:
Aqvilla skrev:
Hej igen Josefin!
Arg?? No way! :-D Det krävs mycket för det!
Roligt att få ge dig lite råd, och ännu roligare när de tas emot.
Vad har du för kamera idag?
Själv har jag haft mängder med kameror, men den jag har nu är absolut den bästa någonsin, en liten kompakt digitalkamera som heter Nikon Coolpix P5000 (bara ett sånt namn!) Du kan läsa om den här http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=14458
men också på www.nikon.se mfl siter, du kan säkert googla dej fram. Det har kommit en nyare modell som heter P5100. Priset ligger runt 3.200 kronor.
För mig är den kameran optimal, dvs den förenar kvalitet och kapacitet med att vara extremt behändig och lätt att hantera. Ryms i rockfickan eller kan sitta på livremmen, tex.

Visst skulle jag gärna vilja ha en Nikon D300, typ, med bästa macro-optik och ett fett zoomtele, mm, men det väger fläsk och kostar skjortan....ändå kanske jag köper en sån utrustning för de möjligheter den erbjuder och som inte den lilla nikonkameran grejar.

Kort skrivet så bör du tänka igenom HUR du vill plåta och förstås hur mycket du vill betala för nöjet. Kom ihåg att kameran är ny när du går ut från affären men gammal inom ett-två år! Du kan med andra ord få fjolårets toppkamera, tex Nikon D200, till ett bra pris.

mvh
Leif

Hej på dig!
Så bra!
det var inte meningen att vara otrevlig eller snäsig.

Oj! jag har också en Nikon coolpix! fasst en jag har en Nikon coolpix L4.
Jag fick den i julklapp för två år sedan men jag tycker den fotar bra.
Speciellt när det är lite ljust och sommrigt ute.
Då är det roligast att fotografera, tycker jag. Mitt favorit motiv är nog fjärilar endå, de är så vackra. Blommor med.
Vad fotograferar du helst?

Men helst skulle jag ju vilja ha en systemkamera, kanske för att det på något sätt känns mer "proffsigt".

Men problemet är ju hur jag ska spara ihop till denna extremt dyra sak (tro mig, för en studerande tonårs tjej är det svårt att hålla sig ifrån att köpa tex. kläder). Men det löser sig nog i slut ändan.
Förhoppningsvis lanserar natur och kultur min ungdoms roman.Då kanske man kan tjäna lite stålar!

Hej Josefine !
Nu kan det tänkas att jag kommer med något som du redan känner till men jag gör det ändå.
Som någon redan har sagt så har kameran i det hela inte den avgörande rollen för om bilden blir bra eller dålig. Jag tror att du mer skall tänka bilder. Vad vill du med en bild. Att kameran sedan gör "jobbet" är en annan sak. Men hur stor och fin kamera du har, analog eller digitalt så kan man misslyckas totalt. Så fotografera så mycket du kan. Det är det som ger kunskap. Att det inte är fel att läsa lite grunder om fotografering skriver jag också under på.
Oberonde av om du använder analogt eller ditigitalt så spara dina bilder ett tag. För det brukar vara så att när man ser dom för andra eller tredje gången så har man helt andra "ögon". Att få kritik av andra är bra, men samtidigt skall man inte vara för beroende av detta.Fin vad man ofta kallar "ett eget fotospråk".

Fiffilump skrev:
Vad fotograferar du helst?

Men helst skulle jag ju vilja ha en systemkamera, kanske för att det på något sätt känns mer "proffsigt".

Insekter och blommor, kolla mina bilder!

Kul att du redan har coolpix-kamera, då har du "Nikon-känslan" etablerad, kanske?
Jag tycker att de har en väldigt logisk placering av sina knappar och reglage, till skillnad från en del andra...

Visst är det häftigt och profsigt med en systemkamera, speciellt de modeller som ligger i "mellanskiktet", inte de billigaste alltså, då kan man lika gärna ha en smidigare kompaktkamera.

Lycka till med kameraval och skrivande!
/Leif

Aqvilla skrev:
Insekter och blommor, kolla mina bilder!

Kul att du redan har coolpix-kamera, då har du "Nikon-känslan" etablerad, kanske?
Jag tycker att de har en väldigt logisk placering av sina knappar och reglage, till skillnad från en del andra...

Visst är det häftigt och profsigt med en systemkamera, speciellt de modeller som ligger i "mellanskiktet", inte de billigaste alltså, då kan man lika gärna ha en smidigare kompaktkamera.

Lycka till med kameraval och skrivande!
/Leif

Ja Nikon är nog mitt favorit "märke" eller vad man nu ska kalla det.

Jag tycker mycket om min kamera, den är liten och bra på alla sätt och vis.
Kanske jag borde vänta med systemkamera ändå.

Tack så mycket!
Skrivandet är ett av mina andra stora intressen.
Och det är ju alla författares dröm att få sin bok publicerad!

J

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar