Annons

Nya scanners från nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant, du upplever alltså bucklig film som ett problem i Minoltan? Det har jag aldrig gjort. Hur buckliga filmer pratar du om då?

Med följande autofokus skulle det bli olika förstoringsgrad beroende på var ccd-släden befinner sig. Jag tror att det skulle kunna ge ett lätt psykedeliskt intryck :) Och dessutom inte lösa problemet annat än en viss utjämning längs långsidan, men ingen längs kortsidan.

Aha, du menar att det är en spalt som scannar en 'linje' över filmrutans bredd. OK, jag trodde att det var en m e m utbredd punktformig avläsning över bildytan.

Bilderna buktar nog mindre än och upp till storleksordningen av 1 mm.

Jag tror att den skannar en linje i taget men är inte säker. Tror dock att det skulle uppstå konstiga fenomen med skärpan om man varierade fokus även om man bortser från skalförändringen (som ju går att kompensera bort med ett zoomobjektiv även om det blir komplicerat).

1 mm är mycket det. Har du provat ramar med metallmask? Jag får känslan att de ger planare dior, kanske för att de tillåter dem att röra sig lite vid temperaturvariationer.

Fast nu halkade tråden iväg lite.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar