Annons

Nya bildvisningen

Produkter
(logga in för att koppla)

jmb

Aktiv medlem
Gillar inte !

Jag gillar inte att jag måste trycka på massa flikar för att se info och kommentarer på en bild, för låg allt på samma sida och det var bara att skrolla ner för att se allt, det var bättre och enklare.

Flyttade detta till en egen tråd för att det skulle bli tydligare.

Tanken med detta är att man skall vara opåverkad av andras kommentarer när man skriver sin egen kommentar.

Andra saker som är nytt att fotografen nu själv kan välja vilken bakgrundsfärg bilden skall ha.

Att andras kommentarer inte ligger synliga direkt är säkert bra. Jag vill dock gärna ha info om bilden synligt direkt.

Jag såg att "någon" klantskalle ;) hade tabbat sig så bildens beskrivning inte syntes under första fliken, vilket den naturligtvis skulle. Nu är det fixat. Det är väl den viktigaste informationen om en bild?

Det är absolut den viktigaste informationen. Undrar vilken klantskalle det var? ;P

Jag vill gärna ha antal visningar lättillgängligt också, men det är mest för att jag själv lätt vill hålla koll på visningarna på mina egna bilder ;D

Jag måste säga att jag inte heller är helt förtjust i den nya bildvisningen, även om designen är snygg på sidan. Jag vill hellre ha allt på samma sida, eller i alla fall en översiktsflik och i så fall ha flikar med mer detaljerad info. Kommentarerna är ju A och O och att tro att man blir mer opåverkad för att kommentarerna ligger i en egen flik är lite att stoppa huvudet i sanden, tycker jag. Hur lätt är det inte att klicka på fliken och läsa andras kommentarer? Då tror jag snarare att det har motsatt effekt, att andelen som först läser andras kommentarer innan de lämnar egna kommer att minska, färre bildkommentarer i framtiden alltså. Det har plötsligt blivit två extra klick... Det främjar ju inte till diskussion om bilderna.

jimh skrev:
Jag såg att "någon" klantskalle ;) hade tabbat sig så bildens beskrivning inte syntes under första fliken, vilket den naturligtvis skulle. Nu är det fixat. Det är väl den viktigaste informationen om en bild?

Mycket mycket bra att det är fixat, precis det jag skulle skriva och klaga om, för jag är en av dem som försöker skriva mycket om bilden..=) Tack! Hälsn Thomas

Jag tycker att den nya stilen är snygg! Och det verkar bra med flikarna.

jimh skrev:
Jag såg att "någon" klantskalle ;) hade tabbat sig så bildens beskrivning inte syntes under första fliken, vilket den naturligtvis skulle.
Det är bra att den är på första fliken, men helst skulle den vara överst också. Nu kommer poolkommentaren först, jag skulle hellre ha bildtexten närmast bilden. Det känns mer naturligt. Och man kanske kan skippa rubriken "beskrivning" också? Om man lägger texten överst som en bildtext så behövs ingen rubrik.

/Pia

jimh skrev:
...bildens beskrivning inte syntes under första fliken, vilket den naturligtvis skulle. Nu är det fixat. Det är väl den viktigaste informationen om en bild?

Japp. Men av nån anledning upptäckte jag på en av mina 18 bilder att beskrivningen ändå inte ligger under första fliken, utan bara under "bildinfo". Den bilden är också den enda som inte ligger i nån kritikpool. Är det därför? Beskrivningen ska väl vara på första ändå, även om det inte finns nån pool eller poolkommentar?

Här är min bild: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/991167.htm?set=lp

/jer.

Edit: Håller även med Pia i kommentaren ovan här i tråden. Som det är nu glider bildbeskrivningen ihop med infon för kommentarsrutan under.

Jag gillar inte heller som flera sagt tidigare, att bildbeskrivningen inte ligger i anslutning till bilden.

Noterar även att på kommentarsfliken så räknas mina egna svar med i antalet kommentarer.

...och var tog exif-infon vägen? Tyckte jag såg en flik märkt "exif" för några timmar sen. Eller såg jag fel?

/jer.

Ps.
Eller ska vi kanske vänta några dagar med våra "klagomål" tills ni kodsnickrare tycker ni är klara?
Ds.

Känns rätt att fotografen ska kunna välja med vilken bakgrundsfärg bilden kommer upp - men jag tycker att det vore fint om jag som tittare, åtminstone när jag ser på bilden i förstorat läge, kan växla mellan de tre bakgrunderna som fanns valbara tidigare.

Flikar jobbigt och EXIF saknas

Skrota flikarna! Det blir en himla massa klickande på flikarna för att titta på bilderna ingående. Jag föredrar att få all information pang på i en sida. Det är bättre att ägna tiden åt att hinna titta på några fler bilder.

Var har EXIF-informationen tagit vägen? Det är redan sedan tidigare allt för få som skickar med EXIF till sina bilder, och jag tycker att det ofta är intressant att kika på för att förstå hur bilden är tagen, inte minst vad gäller macro-bilder.

En idé vore att lyfta ut kamera-modell, bländare, brännvidd, ISO-tal, slutartid och kanske blixt (ja/nej) ur EXIF-värdena och presentera dessa redan i första sidan.

/Björn

Bättre EXIF kommer, vi vill hitta ett bättre paket än det Perl-baserade "exiftool" vi använt hittills - det vart lite för prestandakrävande nu när vi tog bort popupen för EXIF-datat.

Jag har justerar beskrivningsfältet lite, och lagt till det på sidan som visar bilder som ej är i en pool - vi hade glömt det där.

Snygg design men usel bildvisning!
Bildinfon borde vara under den första fliken!
EXIFen som är en av dom mest användbara sakerna saknas...hoppas ni hittar den nya exiftoolen snart!
Sen till bakgrundsfärgen!
Det är jättebra och kunna välja bakgrundsfärg, det har jag väntat på länge! MEN det borda vara under inställningar för bildvisning så jag kan välja tex svart för alla bilder. Nu måste jag redigera varje bild för att få svart bakgrund. Sen tycker jag man borde få testa olika bakgrundsfärger på andras bilder!

Sen fattar jag inte varför så få lägger ut EXIFen? är det för att dölja fusk eller?

Nog med gnäll, kul att nu utvecklar Fotosidan. Lite mer justeringar sen blir det klockrent!

Ja just det:) dåligt att mina egna svar räknas som kommentarer på mina egna bilder!

2L8 skrev:
Ja just det:) dåligt att mina egna svar räknas som kommentarer på mina egna bilder!
Det fixade jag nu.

Angående att man skall kunna välja bakgrund som besökare så diskuterade vi detta en hel del, men tyckte att det bör vara fotografens privilegium att välja montering - det är ju en inte föraktlig del av helhetsintrycket.

Jag håller med alla som vill ha infon på första fliken. Det blir ett jäkla hoppande mellan flikar märker jag.

Angående EXIF-infon. Jag sparar mina bilder genom Spara för webben i PS och då försvinner EXIF. Det kan säkert vara anledningen för fler. Personligen är jag dock inte speciellt intresserad av EXIF och jag har nog aldrig kollat sådan info på någon bild här.

Jag håller med Jim angående bakgrundsfärgen. Jag vill själv välja hur mina bilder visas, det är en del av min presentation. Jag tycker det är bra att möjligheten för betraktare att välja färg är borta.

Inte heller jag gillar den nya bildvisningen. Flikarna är bara jobbiga. De bilder jag hittills sett har också alla varit "för stora" för att se utan scroll, och då har jag kollat gamla bilder som jag vet rymts bra innan.
Nä, bildvisningen har, i mitt tycke, blivit klart sämre. Faktiskt så mycket sämre att jag inte har så stor lust att kolla in bilderna.

clindh skrev:
Bättre EXIF kommer, vi vill hitta ett bättre paket än det Perl-baserade "exiftool" vi använt hittills - det vart lite för prestandakrävande nu när vi tog bort popupen för EXIF-datat.

Hm, prestandakrävande? Kör ni det i realtid när man vill titta på dem? Kan man inte istället köra EXIF-tool vid uppladdning, och spara EXIF-informationen som en metadata-fil vid sidan av bilden. Då kan det ju inte ta någon prestanda att klippa in den, och EXIF-värdena ändras ju inte med mindre än att man laddar upp bilden igen.

/Hälsningar

Björn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar