Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya 70-200/2,8 L IS II USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Karnevalen i Lund drar igång på fredag
70-200/2,8 is mk2 är en fröjd att jobba med
inget j... kasande vad det gäller AF tillsammans med 5dmk2
bilder från rep inför publik i kväll
 

Bilagor

  • _MG_9658.jpg
    _MG_9658.jpg
    30.1 KB · Visningar: 714
Senast ändrad:
3200iso camera raw 5dmk2 och 70-200/mk2 bl 2,8 200mm i cirkusbelysning.
 

Bilagor

  • Bild-1.jpg
    Bild-1.jpg
    47.9 KB · Visningar: 712
Ska testa lite om och när det kommer från Rajala

En av anledningarna till att 70-200:at stått och dammat
till förmån för 200 2 är att det var för klent i kantskärpa.

Väldigt tydligt på stora utskrifter vid t.ex flygfoto.

Fast 135 och 200 fick ersätta med mycket bättre resultat.

Verkar lovande.

Jerry

Bidde inget för min del just nu.

Eftersom min glugg inte var i "nyskick"
var man inte intresserad av ett byte.


Yikes!!

Jerry
 
Nån som provat gluggen på en 40D eller liknande? Tänker om min 10MP kamera sätter gränsen för hur bra bilderna blir med denna glugg.
Har planer på att byta upp mitt Tamron 70-200 till kanske den här.
 
Lämnade in 5d mkII och mitt nya till canon för justering

Har inte varit helt 100 nöjd med mitt gamla 70-200. Nu när jag köpte det nya på Rajala så tänkte jag få både kamera och objektiv justerat till perfektion.

Jag hoppas att jag når samma kvalitet som ett par andra jag sett på denna sidan.

Mvh
Michael
 
77mm

Enkelt svar: 77mm
och jag har valt det dyra B&W, vet dock ännu inte om det är någon skillnad då jag inte hunnit testa ännu pga att jag lämnat in min 5D MKII och Gluggen till Canons servicecenter i Mölndal.
M
 
Fick inga svar ang EOS 40D så jag köpte ett och provade själv :)
Blir ju sjukt bra. Kan bara jämföra med mitt Tamron 70-200 som jag bytte bort nu. Och jag har ju ingen så fin kamera som alla andra som skriver här i tråden har... Som andra har skrivit här redan så är det skönt att veta att man inte tullar på skärpa osv bara för att man använder det på största bländaren. Kontrasten är riktigt överlägsen Tamronen som jag är van vid oxå.
Nu ska man bara försöka förtränga hålet i plånboken... ;).

Bifogar en bild på min kisse. 200mm och 2,8.
 

Bilagor

  • _MG_6058.jpg
    _MG_6058.jpg
    16.6 KB · Visningar: 329
Enkelt svar: 77mm
och jag har valt det dyra B&W, vet dock ännu inte om det är någon skillnad då jag inte hunnit testa ännu pga att jag lämnat in min 5D MKII och Gluggen till Canons servicecenter i Mölndal.
M

och jag har Scandinavianphotos egna lågpris-UV som de säljer ut för 99 spänn, och jag kan inte se någon skillnad på resultatet om jag har det på eller av. Och denna liksom mina andra gluggar fokuserar perfekt på min 5d Mark II, alldeles utan justering själv eller av något servicecenter, jag har väl haft tur......eller?
 
För ett år sedan så presenterades en test där man hade mätt upp uv filter och visade hur de var speltralt, b och w var bland de dyraste filter var också relativt dåligt

googla på test av uv filter
skickat från sommarhuset och iPhone
 
Senast ändrad:
Vad tror ni om:
HOYA UV HMC 77mm 450:-
eller HOYA UV 77mm PRO 1 Digital 570:-

Hoyas HMC serie är deras mellanklass, fick dock väldigt bra betyg i ett test på nätet. Pro1 Digital var Hoyas vassaste filter fram till för c:a ett år sedan när Hoya HD dök upp (jag har dock inte hittat någon som säljer Hoya HDi Sverige).

Jag använder själv Hoya Pro1 Digital (eller Kenko Pro1 Digital som är samma filter under annat namn), även föregångarna HMC Super och HMC Pro1 (utan digital) finns fortfarande på marknaden.

Rent praktiskt är förmodligen den största skillnaden att Pro1 Digital serien är lättare att hålla ren, Hoyafilter kan annars vara lite knepiga då det lätt blir en tunn hinna på glaset.

Sedan om du köper ett objektiv för nästan 25,000 kr skall du definitivt inte snåla på UV filtrets pris, så undvik den enkla HMC serien eller fotobutikernas egna filter. Köp från erkända filtertillverkare som B+W eller Hoya och undvik deras lågprisserier.

Sedan finns det naturligtvis dem som säger att du inte alls skall ha något filter på objektivet, jag tillhör inte dem. Vissa av Canons L-objektiv kräver faktiskt ett filter för att du skall få fullständig vädertätning.
 
Hoyas HMC serie är deras mellanklass, fick dock väldigt bra betyg i ett test på nätet. Pro1 Digital var Hoyas vassaste filter fram till för c:a ett år sedan när Hoya HD dök upp (jag har dock inte hittat någon som säljer Hoya HDi Sverige).
Rajala har Hoya HD (kostar 1200-1300kr för ett 77mm).
 
Rajala har Hoya HD (kostar 1200-1300kr för ett 77mm).

Bra att veta, men de fanns inte på deras webbsida när jag kollade...

Hoya HD är kanske mest spännande om du vill ha ett polfilter, då HD versionen stjäl 25% mindre ljus än ett vanligt polfilter.
 
Jag är som sagt bara ute efter ett sk. skyddsfilter.

B+W UV (010) 77mm MRC kanske också kan vara något? 725:- kostar det
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.