Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad skiljer objektiven åt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerfborn

Ny medlem
Går i köptankar på ett nytt objektiv och funderar på Nikon AF-S 70-200/2,8 II VR. Har dock sett att det finns ett nyare, Nikon AF-S 70-200/2,8E FL ED VR, såklart med en högre prislapp, men är det värt att köpa det nya? Vad får jag med det nya som jag inte får med det gamla? Kommer jag ens att märka någon skillnad på min ”amatörnivå”?

Om jag inte missminner mig så var en av egenskaperna vilken version 2 fick rejält med kritik för att brännvidden ändrades med fokus.

Så om du satte ett utsnitt och fokus ändrades så förändrades utsnittet också. Focus breathing som det kallas vilket kan vara irriterande för vissa.
Inom film och cinemafotografi är det katastrofalt.
För stillbildsfoto beror det mycket på användningen.

Närgränsen på FL är kortare och det är viktigt iaf för mig. Jag tror också att man fick en kortare max brännvidd vid närgränsen på II. Skärpan lär vara bättre också på FL i de flesta brännvidderna.

Googlar du objektivet med review, så kommer du hitta flera tester där man också jämför med den äldre versionen

Närgränsen på FL är kortare och det är viktigt iaf för mig. Jag tror också att man fick en kortare max brännvidd vid närgränsen på II. Skärpan lär vara bättre också på FL i de flesta brännvidderna.

Googlar du objektivet med review, så kommer du hitta flera tester där man också jämför med den äldre versionen
Tack bra tips - det ska jag göra!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto