Annons

Nya 70-200/2,8 L IS II USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Menar du HOYA UV HMC 77mm 450:- ? UV-0 Stod det nämligen inte på beskrivningen.

Det är precis vad han menade.

Men jag säger att du skall välja Pro1 versionen istället, den var på delad förstaplats i testet (prisvärdet tog ned den ett hack).

Essentially the equal of its Hoya HMC sibling! Even though the Pro 1 version costs twice as much as the HMC model, don’t think you have overpaid for this filter. Wide-angle lens owners will appreciate having this kind of filter. According to the manufacturers, the Pro 1 filters are easier to clean and are more resistant to outside conditions. We, however, weren’t able to test these claims.

Jag förordar detta filter Inte för att filtret är dyrare, utan för att Pro 1 versionen är mycket lättare att hålla ren! Filterringen är också tunnare med mindre risk för vinjettering, även om just den egenskapen kanske inte är relevant med 70-200. Filterringen är också greppvänligare. Optiska egenskaper är inte allt...
 
dpreview rapporterade att deras ex var ocentrerat men gav trots detta objektivet mycket högt betyg.
när jag provade ut mitt ex så körde jag en jämförelse mot mitt gamla exemplar och där det nya var klart bättre, jag gjorde även en jämförelse mot mitt nya 100mm macro is och där var zoomen lika skarp på 100mm som det fasta 100mm objektivet

Precis som med 100mm macro Is där vissa har fått enastående testresultat exv dpreview och andra inte så enastående bra så verkar nu nya 70-200 jämnhet ifrågasättas.
För några veckor sedan provade jag två 300/2,8is, lite förvånande kunde jag även här se skilnader på resultatet från de två exemplaren.

Klaus på www.photoszone.de har många gånger liksom jag och Björns Rörslett i Norge påtalat att jämnheten är inte så stor som vi möjligen kan förvänta oss, och detta gäller även andra tillverkare så det är inte något unikt för Canon
 
Vi kan konstatera att SLR gear testobjektiv inte når samma resultat som de tre som följer

http://www.photozone.de/canon_eos_ff/510-canon_70200_2is28?start=2 http://www.dpreview.com/lensreviews/canon_70-200_2p8_is_usm_ii_c16/ http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-70-200mm-f-2.8-L-IS-II-USM-Lens-Review.aspx eller så skiljer det i testförfarande och utformning.

att köpa ett objektiv är lite som att vara med i ett lotteri, vissa drar en REJÄL vinst andra en lite sämre vinst
lite dyra lotter bara
 
Senast ändrad:
Är det troligt att dessa ojämnheter som ni upplevt skulle kunna bli åtgärdade med vedertagen justering (typ Intervision)?
 
Svårigheten är att upptäcka om objektivet håller den högre klassen eller inte, detta kan göras genom jämförelser med flera andra och få har tillgång till fler än ett.
 
Senast ändrad:
jag kan bara jämföra med mitt gamla 70-200/f4IS och mitt 135L, och då är mitt ex överlägset den ljussvagare zoomen och i nivå med 135:an, så jag är mer än nöjd med min uppgradering.
 
Svårigheten är att upptäcka om objektivet håller den högre klassen eller inte, detta kan göras genom jämförelser med flera andra och få har tillgång till fler än ett.


Precis Mikael, det var just det som jag tänkte på.
Visst ska ett objektiv vara korrekt justerat när det lämnar fabriken men det verkar uppenbarligen som om det finns s.k. 'minor variations' här också...
Hur som haver - så länge det går att åtgärda genom en justering så ser jag det inte som något större problem.
Utöver det faktum att det, återigen, är tråkigt att slutkonsumenten är den som ska agera när kvaliteten/toleranserna går utanför gränserna.
 
Klart det finns "minor variations" i en slutmontering...!

Jag tror inte intervision sysslar med rekonfigurering av internavstånd och recentrering - vad jag vet är det bara två servicecenter i Europa som fortfarande gör / KAN göra detta - Holland och Tyskland.

Dålig skärpa är så mycket mer än bara korrekt fokusering, den gamla 70-200 hade dessutom två (eller var det tre...?) avstånd mellan interna linsgrupper som kunde shimsas om vid behov / dålig grundmontering. En decentrering krväver en komplett isärmontering av objektivet, och att man sätter ihop det igen - med nogrannare mått/toleranser. Detta tar ganska många timmar och måste göras i rentrumsmiljö - så oftast görs detta bara på 200F/2, 300F/2.8, 400F/2.8 och 600F/4. Det är nästan billigare att slänga ett 70-200 och chansa på ett nytt än att beställa en sån här åtgärd.
 
Måndagsex?

Vi köpte två stycken 70-200/2,8 L IS II USM i familjen i slutet av mars. Ett har fungerat utan anmärkning, men det andra har inte fokuserat konsikvent. Av 20 bilder med kameran på stativ, så har 2-3st varit skarpa och resten mer eller mindre ur fokus. Det är nu inlämnat för andra gången på Intervision i Solna och i dag fick jag veta att man byter ut det mot ett nytt. Det lär inte gå att reparera. Det var ett skönt och bra besked. /Christer
 
Det är ju väldig besvärligt problem det här.För man kan ju inte veta om objektivet presterar som det ska eller om det är handhavande fel om man inte har flera objektiv att gämföra med.Nu tänker jag på min egen utrustning och handhavande.
 
Lättare när man har två

Det är ju väldig besvärligt problem det här.För man kan ju inte veta om objektivet presterar som det ska eller om det är handhavande fel om man inte har flera objektiv att gämföra med.Nu tänker jag på min egen utrustning och handhavande.

För vår del var det lätt att konstatera att det var just objektivet som inte fungerade, det ena fokuserade alltid utan problem och det andra bara någon gång i mellanåt och det på samma kamerahus. Annars är det ju lätt att tro att man gör något fel. Nu hade vi två 15-85 också och de fungerade båda två perfekt på mitt kamerahus. Vill man testa, så gör det på ett stadigt stativ, 2 eller 10 sekunders fördröjning och låt sedan kameran fokusera om mellan varje exponering. Tag flera serier om 20 bilder, i bra ljus och bländare 2,8 och studera sedan resultatet. Är du ändå osäker skicka in det för undersökning på en Canonverkstad, det ingår i garantin. Man kan också ringa och prata med Canon support, de tycker jag har varit kunniga eller annars har de kopplat om till någon som kunnat mer./Christer
 
Lite synd att även nya 70-200 skall ha sådana variationer, jag testade två stycken och fann dom likvärdiga samt som jag skrev tidigare i tråden så gjorde jag en jämförelse mot mitt gamla 70-200 samt mot mitt nya 100mm 2,8is macro.
Jag har kört konverter 2.0 med mitt 70-200/2,8is mk2 och resultatet blir inte så dåligt, har även testat 400/2,8is under en vecka men detta är en klump och ev köp avvaktar jag till måndag då jag får chansen att testa ett antal andra långa Canonobjektiv som är på väg ner till Lund.

En liten fågel med 70-200/2,8is mk2 + konverter 2.0 bl 5.6 400mm
 

Bilagor

  • pippi1.jpg
    pippi1.jpg
    47.4 KB · Visningar: 360
Jag har kört konverter 2.0 med mitt 70-200/2,8is mk2 och resultatet blir inte så dåligt, har även testat 400/2,8is under en vecka men detta är en klump och ev köp avvaktar jag till måndag då jag får chansen att testa ett antal andra långa Canonobjektiv som är på väg ner till Lund.

Jag skulle vänta med att köpa ett nytt 400/2,8 IS. Canons konstruktion känns gammal jämfört med Nikons. Visserligen är 300/2,8 och 500/4 lika gamla, men de lider inte av samma dövikt som 400:an. 600/4 är inte heller så kul.

Dessutom är 400/2,8 inte så heta begagnat, särskilt inte om de är utgågna. 500/4 har däremot mycket bättre andrahandsvärde.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.