Annons

Nya 70-200/2,8 L IS II USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite synd att även nya 70-200 skall ha sådana variationer, jag testade två stycken och fann dom likvärdiga samt som jag skrev tidigare i tråden så gjorde jag en jämförelse mot mitt gamla 70-200 samt mot mitt nya 100mm 2,8is macro.
Jag har kört konverter 2.0 med mitt 70-200/2,8is mk2 och resultatet blir inte så dåligt, har även testat 400/2,8is under en vecka men detta är en klump och ev köp avvaktar jag till måndag då jag får chansen att testa ett antal andra långa Canonobjektiv som är på väg ner till Lund.

En liten fågel med 70-200/2,8is mk2 + konverter 2.0 bl 5.6 400mm

Den bilden har du ju redan visat i samma tråd, upprepan.
 
Inne på samma linje som du Magnus, det ryktas nu om att alla långa telen från Canon skall få den nya coatingen som bla 100/2,8 is macro har samt att den senare IS som sitter i bla 70-200/2,8 Is mk2 med 4 bl steg skall in i supertelena.

Jag har värk i både armar och rygg efter att ha grundligt testat 400/2,8is under senaste veckan, fantastisk glugg men tung, klumpig
 
Senast ändrad:
Den bilden har du ju redan visat i samma tråd, upprepan.

ajdå, kort minne, är inne i en testperiod av ett antal objektiv.

Med converter 1,4 så blir resultatet 280mm så här
en annan pippi som jag hoppas inte har varit med tidigare
Trevlig midsommar
 

Bilagor

  • pippi2.jpg
    pippi2.jpg
    41.6 KB · Visningar: 659
Senast ändrad:
Kanonkul med testbilder Mikael, de uppskattas verkligen! Skriv gärna vilket kamerahus du använt vid fototillfället me!

Håller med dig ang klumpen 400:an, sicken klump att gå runt i skogen med. Jag avyttrade det för ett 300/2,8 IS, blev dock ingen längre kamrat då vi fick för oss att byta bil här hemma, så behövde få loss lite pengar. Så i brist på längre tele går man nu å funderar på nya 70-200.an ihop med extendrar, lätt å trevlig kombo helt klart. Å skärpan verkar ju räcka till väldigt mkt. Så spruta du upp lite fler testbilder gärna :)
 
Inne på samma linje som du Magnus, det ryktas nu om att alla långa telen från Canon skall få den nya coatingen som bla 100/2,8 is macro har samt att den senare IS som sitter i bla 70-200/2,8 Is mk2 med 4 bl steg skall in i supertelena.

Jag tror absolut att Canon anser att de 4 objektiven (300, 400, 500 och 600) som kom 1999 bör bytas ut. 400:an och 600:an är mest kritiska eftersom de är så klumpiga,

IS:en i 200/2 uppges klara 5 steg om jag inte har fel för mig. Men hur som helst finns det argument för att göra nya gluggar. Det är dock inget man bara snyter ur sig.

Jag hoppas att Canon även prioriterar ett 200-400/4. Ett 600/5,6 vore kanske inte fel för fågelfotograferna?
 
Kanonkul med testbilder Mikael, de uppskattas verkligen! Skriv gärna vilket kamerahus du använt vid fototillfället me!

Håller med dig ang klumpen 400:an, sicken klump att gå runt i skogen med. Jag avyttrade det för ett 300/2,8 IS, blev dock ingen längre kamrat då vi fick för oss att byta bil här hemma, så behövde få loss lite pengar. Så i brist på längre tele går man nu å funderar på nya 70-200.an ihop med extendrar, lätt å trevlig kombo helt klart. Å skärpan verkar ju räcka till väldigt mkt. Så spruta du upp lite fler testbilder gärna :)

Man kan ju gå in under "produkter" och leta upp gluggen, då kan man ju se alla bilder som är tagna med den ;). Eller du kanske bara är intresserad av 100% utsnitt.
 
Står i valet och kvalet att skaffa 70-200mk2 + 1.4x och 2x eller 70-200mk1 + 100-400. Det första alternativet blir något dyrare och sämre vid 400mm. Inbillar mig att det är ganska jämt vid 280mm?
Vad skulle ni som testat mk2 valt till 5DII.
 
100-400 zoomen är bättre på 400mm än vad nya 70-200/2,8 mk2 är tillsammans med 2,0 konverter
,
 
http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=5&APIComp=2

Det är nog större skillnad än vad jag trodde till 100-400:ans fördel.
Vid 280mm ser 70-200 något bättre ut.

Så himla stor skillnad tycker inte jag att det är, vare sig vad jag ser på digital pictures jämförelsekarta eller av praktiskt fotograferande. nya 70-200 II med extendern är suveränt mtp att man också har en ljusstark högkvalitetszoom med sig, med en kvalitet som 100-400L aldrig kan mäta sig med inom motsvarande brännvidder (även om den också är ganska bra).
 
En fråga också. Idag körde jag 70-200 II på ett 50d-hus. Då funkar ju AI Servo precis som det ska och ställer skärpan alltefter jag rör på kameran, men när jag har Canons 2x II extender på så slutar detta att fungera, den ställer skärpan som i one shot läget, dvs fixerar följer inte motivet. Gör jag något fel, har någon annan erfarenhet av detta?
 
Jag tror absolut att Canon anser att de 4 objektiven (300, 400, 500 och 600) som kom 1999 bör bytas ut. 400:an och 600:an är mest kritiska eftersom de är så klumpiga,

IS:en i 200/2 uppges klara 5 steg om jag inte har fel för mig. Men hur som helst finns det argument för att göra nya gluggar. Det är dock inget man bara snyter ur sig.

Jag hoppas att Canon även prioriterar ett 200-400/4. Ett 600/5,6 vore kanske inte fel för fågelfotograferna?


The Canon EF 200mm f/2.0 L IS USM Lens is at its release the shortest fixed-focal-length (prime) lens to have Image Stabilization. This IS implementation is rated by Canon for a state-of-the-art up-to-4-stops of improvement
 
En fråga också. Idag körde jag 70-200 II på ett 50d-hus. Då funkar ju AI Servo precis som det ska och ställer skärpan alltefter jag rör på kameran, men när jag har Canons 2x II extender på så slutar detta att fungera, den ställer skärpan som i one shot läget, dvs fixerar följer inte motivet. Gör jag något fel, har någon annan erfarenhet av detta?


Jag har en 40D och en Soligor 2x converter. Där funkar AI Servo med convertern. Dock inte lika rappt som utan. Du försöker inte focusera på nått som kameran inte klarar av? Blinkar den gröna lampan i sökaren?
 
The Canon EF 200mm f/2.0 L IS USM Lens is at its release the shortest fixed-focal-length (prime) lens to have Image Stabilization. This IS implementation is rated by Canon for a state-of-the-art up-to-4-stops of improvement

* Konstruktion för L-serien
* Stor bländare på f/2
* Bildstabilisator i 5 steg med statividentifiering
* Antireflexbehandlingen Super Spectra
* Fluorit- och UD-linser
* Autofokus med ringformad USM som alltid kan ställas in manuellt

http://www.canon.se/For_Home/Produc...e_Stabilization_Lenses/EF_200mm_f-2_L_IS_USM/
 
Införskaffade mig ett 70-200/2,8L IS II igår. Reflektionen över det är att det på alla sidor är att jämföra med 70-200/4L IS med skillnaden på vikt/storlek och ljusstyrka. Snabbhet, bildkvalité och bildstabilisator påstår jag är lika. Kommer dock behålla min 4:a och säljer iväg 2,8:an just p.g.a. vikten och storleken.
 
Senast ändrad:
Står i valet och kvalet att skaffa 70-200mk2 + 1.4x och 2x eller 70-200mk1 + 100-400. Det första alternativet blir något dyrare och sämre vid 400mm. Inbillar mig att det är ganska jämt vid 280mm?
Vad skulle ni som testat mk2 valt till 5DII.

Jag gjorde ett ovetenskapligt "real life" test:

EF 70-200 IS f/2.8 Mk II med EF 2x converter
EF 400 /2.8 IS
EF 100-400 IS

www.lakatos.se/3x400
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.