Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya 70-200/2,8 L IS II USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det hade varit intressant att se en direkt jämförelse mellan F4IS och F2.8IS2. Båda på F4 då naturligtvis för att det ska bli rättvist.

Det man aldrig kan jämföra är alla de situationer där man väljer 200mm F2.8 1/100 ISO800 om man kan (om man alltså har F2.8 i objektivet). Med F4-varianten hamnar man ju i samma situation ANTINGEN på 1/50s eller på ISO1600 - eller en av kompromisserna därimellan. Detta kommer påverka skärpan och bettet i bilden ganska märkbart.

Fotar men nästan enbart i bra ljus hade jag valt F4IS pga vikt- och storleksskillnaden. Men det beror ju på hur mycket man brukar släpa med sig.

Fotar man ofta i dåligt ljus är v2 precis lika mycket bättre som priset anger. Om det är värt det är upp till användaren. v1 är också bra.

Jag har varit ute och jämförelseplåtat. Jag har bara inte haft tid att kolla att bilderna blev rätt fokuserade (annars är det ju ingen mening) och sen lägga upp dem.
För mycket att göra med orienteringsarrangemang, födelsedagar, vedkapning och så jobbet ovanpå detta!

Är det någon som sett någon jämförelse mellan 70-200/2.8IS II på FF vs APS-C? Jag upplever det mesta mer pixelskarpt på 5D2 än på 7D - även vid minutiös manuell fokusering med LV. Eller för den delen samma jämförelse på 70-200/4IS (ett objektiv jag råkar ha, inte bara drömmer om)?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar